سعادتی: رییس اجرایی، صلاحیت صدراعظم را ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۰    ۱۳۹۳/۴/۳۱ کد خبر: 76060 منبع: پرینت

اسدالله سعادتی کارشناس امور سیاسی گفت: تا زمانی که قانون اساسی تعدیل نشود حکومت، رییس جمهور و مردم مکلف هستند که از این قانون پیروی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، وی افزود: در قانون اساسی سه ماده واضح وجود دارد که ثابت می سازد رییس اجرایی کشور نمی تواند مقام و صلاحیت صدراعظم را داشته باشد. اول، رییس حکومت رییس جمهور کشور خواهد بود. دوم، وزرا در نزد رییس جمهور مسوول هستند. سوم، رییس دولت رییس جمهور است.

اسدالله سعادتی خاطرنشان ساخت: این موارد ثابت می سازد که رییس قوه ی اجرایی نه شخص دوم حکومت خواهد بود و نه جایگاه صدراعظم را می تواند داشته باشد. رییس قوه اجرایی اما باید در تصمیم های هرم قدرت شریک باشد.

گفتنی است توافق نامزدان ریاست جمهوری افغانستان دارای دو بخش تکنیکی و سیاسی است. بخش تکنیکی در حال انجام می باشد و در بخش سیاسی مبنی بر ایجاد حکومت وحدت ملی توافق کلی حاصل شده است اما چگونگی و جزییات آن در ابهام قرار دارد.

برخی از آگاهان تاکید می کنند که ریاست اجرایی کشور تا زمانی که قانون اساسی تغییر نکرده کارها و مسوولیت های صدراعظم را برعهده خواهد گرفت و برخی از حامیان اشرف غنی احمدزی، صلاحیت ریاست اجرایی کشور را متفاوت از صلاحیت های صدراعظم می دانند.


کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سعادتی صاحب ضرورت به کورس تفنینی دارد زیرا تا تعدیل فانون اساسی ریس جمهور میتواند به ان تفویض صلاحیت نماید مشکل در کجاست ؟
دوراندیش

>>>   ههههه اقای سعادت بیدار شو که صبح شده ،این تفاهم بین جان کری و دو کاندیدای شده و وقت بین خود جور آمده اند ،اگر چه من میفهمم تو از خاطر دانش وارخطا استی که به اون بیچاره وزارتی که وعده شده داده نخواهد شد بلکه در پایین ترین و بی مسولیتترین شخص خواهد بود که حتی از مشاور هم صلاحییت پایین خواهد شد
اجمل(پنجشیری)

>>>   رییس اجرایی درحقیقت یک مولی است
تیم اصلاحات وتداوم

>>>   بیشترین پرابلم های موجود از دست همین به اصلاح کارشناسان بوده که هرچه دلشان خواسته بدون هیچگونه مسولیت ابراز نظر میکنند ومعلوم هم نیست که سند کار شناسی را از کجا بدست اورده اند ودر اکثر موارد منافع ملی را پایمال میکنند وتعداد کارشناسان که پروفشنل گونه عمل میکنند خیلی خیلی ماشاالله زیاد هم است تا کنون دیده نشده که نظریات انها سهولت ها را ببار اورده باشد جز اینکه کشیدگی ها ومشکلات را کلان ساخته وراه های تفاهم ودیالوگ را مسدود کرده است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است