اردوگاه تداوم در هراس از افشای تقلب
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۶    ۱۳۹۳/۴/۳۱ کد خبر: 76047 منبع: پرینت

جریان تفتیش و بازرسی محل های رای دهی ولایت کابل در چند روز اخیر و برملا شدن تقلب های آشکار در ده ها صندوق، رهبران تیم تداوم را نگران ساخته است.

بر اساس گزارش تیم های نظارتی ستاد اصلاحات و همگرایی این میزان از تقلب به نفع داکتر اشرف غنی احمدزی در بعضی از نواحی و حومه پایتخت برای بسیاری از ناظران ملی و بین المللی حیرت آور بوده است. این تقلب ها عمدتا در مناطق شرق کابل صورت گرفته است. موارد تقلب بیشتر شامل بسته بندی آرای داکتر عبدالله به نام آقای اشرف غنی، تفاوت چشمگیر میان برگه های داخل صندوق با ارقام درج شده در ریزلشیت، تیک مارک های مشابه و... می شود.

روز شنبه ناظران تیم تداوم با ترک محل تفتیش آرا نارضایتی خود را از روند بازرسی اعلام کردند که با عدم استقبال ناظرین بین المللی از این گونه اقدام ها، روز بعد وادار به بازگشت شدند.

از سوی دیگر با رسیدن صندوق های برخی ولایات ناآرام به کابل، میان آرا به ثبت رسیده از این ولایات در دیتابیس کمیسیون انتخابات با صندوق های رای آن تناسبی وجود ندارد. این امر نشان دهنده این واقعیت است که حداقل یک میلیون رای به ثبت رسیده فاقد صندوق است. در همین حال بعضی منابع وابسته به اردوگاه تداومگرایان شایعه مفقود شدن یک میلیون رای آقای احمدزی را پخش ساخته اند. زمزمه های از این دست بیانگر اضطراب و دلهره تداوم گرایان از ریزلشیت های بی صندوق است.

در روزهای گذشته گزارش های زیادی از همنوایی کارمندان کمیسیون نام نهاد انتخابات با ناظران و فعالان تیم تداوم و همچنان ترکیب نسبتا یک دست این کارمندان، به ستاد اصلاحات و همگرایی رسیده است. ستاد اصلاحات به طور رسمی از کمیسیون انتخابات خواسته است تا معلومات کامل و دقیقی از تمامی کارمندان و دست اندرکاران این کمیسیون که در روند تفتیش نقش و فعالیت دارند را به شکل کتبی در اختیار این ستاد قرار دهد. بدیهی است که در این رابطه اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

هراس تداوم گرایان از افشای تقلب های گسترده ای که به نفع این تیم در انتخابات صورت گرفته است و ابطال اوراق جعلی، سبب اتخاذ مواضع بعضا مضحک توسط سخنگویان این تیم در رسانه ها شده است. اعضای این تیم تلاش دارند تا مفهوم تفتیش را به بازشماری آرا تخفیف دهند در حالی که بر اساس توافق رهبری هر دو تیم با پادرمیانی دوستان بین المللی افغانستان، قرار است تمامی اوراق موجود در صندوق ها بر اساس معیارهای بین المللی تقلب زدایی تفتیش گردد. این معیارها در چک لیست در 16 مورد فهرست شده است.

تیم تداوم پس از تن دادن ناگزیر به تفتیش 100% آرا بر اساس معیارهای بین المللی و درج موارد 16 گانه در چک لیست تفتیش، تلاش وسیعی را به منظور طراحی لایحه رسیدگی به چک لیست ها مطابق میل خود به راه انداخته است که تاکنون مذاکرات مفصل میان نمایندگان دو ستاد، کمیسیون انتخابات و ملل متحد در این رابطه به نتیجه ای نیانجامیده است.

یکی از موضوعات مهم در این رابطه عدم موجودیت فهرست رای دهندگان هر صندوق و تاثیر آن بر بطلان یا صحت آرای موجود در آن صندوق می باشد. تداوم گرایان می گویند: موجود نبودن اطلاعات مربوط به رای دهندگان نباید منجر به ابطال صندوق گردد در حالی که یکی از دلایل و شواهد تفکیک آرای پاک از اوراق جعلی موجودیت همین فهرست است. پاره ای از گزارش ها حاکی است که در برخی از همین فهرست ها، شماره های کارت های رای دهی به اصطلاح رای دهندگان بطور مسلسل درج شده است ( مثلا از شماره 100000 الی 100600 ) که عملا تصادفی از این دست تنها می تواند از توانایی های امرخیلی باشد!

تیم تکنیکی ستاد اصلاحات و همگرایی به رهبری جناب فضل احمد معنوی که مذاکرات در رابطه با تدوین لایحه را پیش می برد اعلام کرده است تنظیم لایحه مخدوش، مغایر با معیارهای پذیرفته شده تقلب زدایی است و به هیچ عنوان مورد قبول ستاد اصلاحات قرار نخواهد گرفت.

از سوی دیگر کمیسیون نام نهاد انتخابات تاکنون از پذیرش نماینده و ناظر ستاد اصلاحات در دارالانشای آن کمیسیون که از جمله توافقات مذاکرات با حضور وزیر امور خارجه آمریکا بوده، خودداری کرده است. تیم اصلاحات جناب آقای وحید عمر را به حیث نماینده و ناظر خود در دبیرخانه کمیسیون معرفی کرده است. بر اساس توافق های ذکر شده تمامی برنامه های دبیرخانه کمیسیون باید زیر نظر ناظرین دو ستاد انتخاباتی صورت گیرد.

گفته می شود تیم تداوم علاقه ای به نظارت بر اجرای دارالانشای کمیسیون ندارد و بر اساس گزارش های واصله عمدتا مواضع و اقدام های خود را در مشورت با آقای ضیاالحق امرخیل رییس پیشین دارالانشای کمیسیون اتخاذ می کند. یکی از مشوره های اکید امرخیل نپذیرفتن لزوم موجودیت فهرست رای دهندگان هر صندوق بوده است. این موضوع سبب شده است که عملا کار تدوین لایحه با اخلال مواجه گردد.

تلاش تداوم گرایان برای مختل ساختن روند تفتیش آرا اگر مهار نگردد می تواند منجر به خیزش دوباره جنبش مردمی ضد تقلب گردد. لازم است تا پیش از رسیدگی به صندوق های مربوط به ولایات ناآرام ( کانون های اصلی تقلب و مهندسی کردن انتخابات ) کار تنظیم لایحه رسیدگی به چک لیست ها نهایی گردد، در غیر این صورت باید منتظر بهانه تراشی های بیشتر تداوم گرایان بود.


احمد بهزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   صدقه تو بلبل شیرین سخن هرات شوم که حقایق را برملا میکنی
اجمل(پنجشیری)

>>>   هاهاها من از زوز اول گفته بودم که اینها همه وطن فروش هستند همه این تقلب کار هستند و گر نه چطور میتوانند مردم افغانستان به یک یهودی رای بدهند این ها همیشه معامله کردند باز هم میکنند هر کاری که بکنند همراه داکتر صاحب عبدالله عبدالله خداوند کمک میکند کار آنها بی فایده است در تمام دنیا رسوا شدند و بنام قوم خود تقلب و خاینین ملی اعلام شدند.
فخری

>>>   اگر فهرست رای دهندگان موجود نیست پس 100 فیصد دلالت به این میکند که این صندوق ها خیالی پر شده وچند نفر به بسیار عجله فقط یکی تاپه کرده ودیگری تک مارک کمیسیون موظف است تا فهرست کسانیکه درین صندوق رای داده اند را پیدا کند درغیر آن هر صندوقی که فهرست رای دهنده نداشت اگر به نعف هرکاندید باشد باید باطل اعلان شود زیرا بدون نام وفهرست انتخابات امکان ندارد

>>>   جناب بهزاد فقط چند روز دیگر انتظار بکش هزاران جعل وتقلب این تیم را میبینی که زمانی شود که اشرفغنی حتی یک هزار رای اصلی نداشته باشد باگزشت هرروز صد ها هزار ورق های رای دهی تقلبی که به اشرفغنی انداخته شده بود باطل میگردد وهمه طرفداران تیم اشرفغنی را سر گیچ ساخته که حالا چه کنیم رسوای دنیا وآخرت و شرمنده مردم افغانستان وجهان شدیم

>>>   بهزاد صاحب در راه دفاع از رای پاک مردم برای شما و همکارانتان موفقیت ارزو داریم..
افغان..

>>>   تو در دور اول انتخابات حدود پنجصد رای را به نفع تیم خود بکار برده بودی... وتو...گب هم میزنی یکمی شرم وحیا خوب است
خیر اندیش

>>>   ترسم نه رسی به کعبه ای اقای بهزاد
این رهی که تومیروی به کعبه اصلی تان تاجکستان است پیشقدمی تیم اصلاحات و همګرایی در تفتیش وشمار مجدد ارا یک خیال است ومحال است وجنون
تفاوت رای تیم تحول وتداوم با اصلاحګرایان بیشتر ازیک ملیون رای است چند وقت قبل که رای ۱۹۳۰ محل دوباره شمارش شد درحدود ۶۰۰۰ رای اصلاحات وهمګرایی باطل شد درحالیکه درحدود ۴۰۰۰ رای تیم تحول وتداوم باطل ګردید به هرصورت بااقای بهزاد شاید کدام وزارت یاکدام ریاست وعده شده باشد اقای بهزاد شاید کدام درد برای شان رسیده باشد هرکه رادردی رسد ناچار ګوید وای وای
مصطفی کمالزاده از ده کده ناپرسان

>>>   اقای مصطفی کمالزاده واقعآ درد دل اقای بهزاد رادرک کردی ایشان خیلی بی صبرانه منتظر کدام پست بلند دولتی بود که ازطرف داکترعبدالله باایشان وعده شده بود ولی بااعلان نتایج دوردوم انتخابات تمام پلان های اقای بهزاد نقش براب شد بناآ باید ایشان حالا ازچنین عقده ګویی ها استفاده کند ورنه شاید سکته قلبی کند
همایون اشرف زاده از شهرمولاعلی

>>>   اقاي بهزاد شخصيت محبوب .انسان مصفا بدور از ريا وتقلب است .ايكاش در مجلس نمايندكان مانند او .بشردوست .وبكتاش تعداد ديكر نيز ميبود كه تا أين أعضائ توانا ميتوأنست قرار أدي هاي استفاده جو عريضه. فروش رأ سياه رو ميكرد ًزنده باد بهزاد.بشردوست وبكتاش

>>>   اقای بهزاد افرین به شهامت ودلیرا شما انتخاب شما از جانب مردم شریف هرات قابل ستایش ودر خور اهمیت است حقیقتاًاوراق رای دهی بدون شهرت رای دهندگان مفهوم وارزش خودرا از دست میدهد حرف بجا است واگر تقلب صدفیصدی به نفع یک تیم بکار نرفته باشد چطور رای دهندگان با کارات های نمبر مسلسل به نفع یک تیم رای داده اند خدا را ندیدیم اما بدللیل حق میشناسیم نمبر کارات های مسلسل صد در صد تقلب کاری را ثابت میسازد به امید موفقیت جدا سازی ارای ناپاک از ارای پاک

>>>   آقاي بهزاد، به شخصيت شجاع و شهامت شما افتخار میکنیم۰
کابورا

>>>   اقای بهزاد می حیران اینم که شما با چه پررویی از تقلب صحبت میکنید؟ یاد تان است تقلب خود شما در دوره انتخابات گذشته؟؟؟این اشاره بس است یا میخواهید به تفصیل با شواهد و قراین بنویسم تا جل وپوستک از اب براید؟

>>>   لعنت خدا بر کسانی که تقلب کردند
...بر مغز متقلب اول جهان

>>>   درقندهار این رقم شده که بیخی فورمهای ثبت رای دهنده ګان ندارد صرف بر روی یک کاغذ سفید نوشته شده است و همچنین درباره شماره ها کارتها رای دهی بیخی وجود ندارد او که هستند از کارتها نیستند یا هستند ولی جعلی صرف برایشان ګفته شده بود که ۳ عدد اخیر تغیر بیتی این هم یک شماره است اګر تیم محترم اصلاحات واقعا میخواهد که بفهمد که چیقدر تقلب شده باید لیست رای دهنده ګان تمام ولسوالیهای ولایات خصوصا که بیم تقلب زیاد است کتی اصل که در کمیسیون انتخابات وجود دارد کتی او سر بیته مثلا: دریک ولسوالی ۱۰۰۰۰ کارت رای دهی توزیع شده اصل کارتهای توزیع شده درکمیسیون است او را بګیرد و کتی لیست رای دهنده ګان همان ولسوالی سر بیته که به فهمند که واقعا همو کسانی رای دادند که کارتها بریش توزیع شده یا کارتهای توزیع شده و رای دهنده فرق دارد اګر یک صد کارت فرق دارد او مشکل نیست شاید اردوی ملی وپولیس ملی رای داده باشد اما اګر زیاد تفاوت باز باید باطل شوند شود

>>>   هرکه دروغ گوید رویش سیاه
افغان بچه گک

>>>   این بهزاد ...در شورای نظار میخواهد که افغانستان را بسوی بحران ببرد و این خوابش را به گور خواهد برد .
احمد از مزارشریف

>>>   اقای بی زاد !!!!!
تقلب شما تا این سرحد رسید که حالا دست به دامان خارجی ها انداخته و ان ها در تقلب داخل میکنید.خوشبختانه ان ها هم افشا شدند وجل وپوستک شما را از اب کشیدند. باور کنید این بازی هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. هر قدر درین مرداری چوبک بزنید بوی او زیاد تر بالا می شود. شما باید به این باور شده باشید که مردم رنجکشیده افغانستان از شما رو گشتانده وشما در طول 13 سال قدرت هیچ کاری برای این مردم حتی به مردم خود کرده اید تا توانستید شکم خود را پر کردید وتنها احساسات پاک مردم را به بازی گرفتید.قانون فزیک است هر انچه بالا برود پایین میاید.
اجمل پینجشیری.

>>>   خطاب به وکیل محترم ولایت باستانی هرات بنده افتخار دارم که مثل شما دانشمندان در عرصه سیاست وجود دارد که مبارزه بابی عدالتی و تقلب کاران ومزدوران وآی ایس آی را اصل زرین برنامه کاری خویش قرار داده ائید امید وارم با سیع وتلاش مبارزین سیاسی شما وهمه دوستان بار دیگر دراصل رهبران طالبان و در ظاهر کرزی و غنی در بین جامعه از طریق مراجع عقیده اسلامی مردم و همکاری استخبارات منطقه خود را بالای ملت بار دیگر حاکم نسازد ...
اسحق قربانی

>>>   ما زمانی گپ احمد بهزاد را جدی می گیریم که مخالفتش را با قاونو چپاول مردم در پارلمان اعلام میکرد. زمانیکه که خود از خون ملت برایت امیاز بخواهی چگونه حرفایت قابل باور خواهد بود؟
احمد

>>>   اجمل جان صدقه بهزاد نشو کدام مقام برایت داده نمیتواند.صدقه والدینت شو که تو واری فرزند مکار چاپلوس وهیلهگرو..،....به دنیا آورده است.
پنچشیری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است