رابطه داعش با طالبان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۴    ۱۳۹۳/۴/۳۱ کد خبر: 76046 منبع: پرینت

می توان نتیجه گرفت که شخصی که بنام مستعار ابوبکر بغدادی که اکنون رهبری گروه داعش را بعهده دارد شخص مجهول الهویه ای است که قبل از وقایع سوریه هیچ رابطه ای با القاعده نداشته است و می توان گفت: شخص نفوذی در این گروه بود که به همین دلیل رهبری القاعده وی را از صف خود طرد کرد.

اعلام بیعت یگ گروه از طالبان پاکستانی بنام «تحریک خلافت» از گروه داعش این نگرانی را موجب شده است که ممکن است نفوذ داعش تا به پاکستان و افغانستان نیز کشانده شود. این نگرانی زمانی به وجود آمد که گروهی از طالبان پاکستان در بخش های قبایلی پاکستان به تازگی با ابوبکر البغدادی رهبر گروه داعش بیعت کردند.

خبرگزاری پژواک در این اواخر خبری را به نشر رساند که ابوبکر البغدادی، رهبر گروه داعش در زمان حاکمیت گروه طالبان در افغانستان به عنوان عضو جبهه اسحاق در کابل ایفای وظیفه می کرده است.

در این گزارش آمده است که گویا جبهه اسحاق به رهبرى مولوى اسحاق، در زمان حکومت طالبان، مسوولیت صفوف نظامى بگرام تحت ماموريت گروه القاعده را بر عهده داشت.

این خبر کاملا عاری از حقیقت است زیرا در زمان طالبان هیچ جبهه ای بنام اسحاق وجود نداشت و از زمان تاسیس گروه طالبان تا امروز هیچ فرمانده نظامی بنام مولوی اسحاق در این گروه وجود نداشته است که تحت ماموریت گروه القاعده فعالیت نماید. اصولا طالبان تشکیلاتی بنام جبهه نداشتند و حتی مشهور ترین فرمانده نظامی آنان ملادادالله جبهه مستقل بنام خودش نداشت بلکه افراد تحت فرمان وی را اندیوالان ملادادالله می نامیدند که در شمال کابل هم می جنگیدند.

بنابراین همانگونه که جبهه ای بنام جبهه اسحاق وجود نداشت، حضور ابوبکر بغدادی رهبر داعش در این جبهه نیز ادعای بی اساسی بیش نیست.

رسانه های خارجی از جمله العربیه نیز به استناد از خبرگزاری پژواک، از قول یک منبع امنیتی افغانستان که نخواسته نامش فاش شود گفته است که ابوبکر البغدادی از سال های 1996 تا 2000 میلادی با ابومصعب الزرقاوی درکابل فعالیت می کرد. که این حرف نیز از بنیاد نادرست است.

ابومصعب الزرقاوی بین سال های 1999 و 2000 بعد از آزادی از زندان در اردن به افغانستان آمد که با جمعی از دوستان اش که در آن زمان با القاعده پیوندی نداشتند در شمار اندیوالان مولوی عبدالحنان جهادوال معاون والی هرات شامل شد و تاسقوط طالبان با وی همراه بود. «زرقاوی بعدها در عراق در مصاحبه ای با الجزیره که آخرین مصاحبهء زنده گی اش نیز بود در جواب این سوال که آموزش های نظامی را در کجا آموخته است گفت که استاد من در افغانستان است و مولوی عبدالحنان جهادوال نام دارد.

زرقاوی هیچگاه با جنگویان عرب که در کابل زندگی می کردند کار نکرد. اصولا زرقاوی در سال 1996 در افغانستان نبود که با ابوبکر البغدادی یکجا بوده است.
در زمان طالبان، جنگجویان عرب که مجرد بودند و خانواده های خود را همراه نداشتند در منطقه کارته پروان کابل در منزل رحیم مشهور به غلام بچه زندگی می کردند. عرب هایی که با خانواده های خود در کابل سکونت داشتند بیشتر در منطقه چهارراه حاجی یعقوب شهرنو کابل ساکن بودند و البته تعدادی از این خانواده ها در مناطق دیگر شهر نیز اقامت داشتند.

ابومصعب زرقاوی در آن زمان با القاعده بیعت نکرده بود اما با اسامه دیدار هایی داشت و در مراسم عروسی پسر اسامه بن لادن در قندهار نیز شرکت کرد. زرقاوی رفقایی هم داشت که همه با او در هرات زندگی می کردند از جمله مشهور ترین آنها «عبدالحکیم بلحاج» جنگجویی از لیبیا بود که بعد توسط آمریکای ها دستگیر شد اما او در تحقیقات خویش داشتن هرگونه رابطه با القاعده را رد کرد. آمریکایی ها او را به دولت قذافی سپردند که مدتی را در زندان گذراند. در قیام علیه رژیم قذافی، بلحاج رهبری گروهی از جنگجویان را در جنگ علیه دولت آن کشور بعهده گرفت که گروه تحت فرمان وی طرابلس پایتخت لیبیا را تسخیر کردند.

بر می گردیم به خبر پژواک که منبع مذکور نوشته است ابوبکر البغدادی در زمان حاکمیت طالبان در افغانستان، در جاده 11 وزیر اکبرخان شهر کابل با شماری از جنگجویان خارجی و رهبران طالبان زندگی میکرد که این سخن نیز عاری از حقیقت است. اسامه بن لادن قبل از سال 2000 میلادی برای مدتی در سرک یازدهم وزیر محمداکبرخان سکونت داشت و مرکز نشرات وی نیز در آنجا بود اما عراقی های مجرد در کابل همانگونه که قبلا گفته شد در مهمانخانه که همان منزل رحیم در کارته پروان بود زنده گی می کردند و شخصی بنام عبدالهادی عراقی مسوولیت این مهمانخانه را به عهده داشت.

آیا ابوبکر بغدادی در افغانستان بوده است؟ ابوبکر بغدادی یک شخص کاملا مجهول الهویه است که حتی رهبری القاعده نیز از اینکه چگونه چنین شخصی که شناختی هم در موردش وجود نداشته، توانسته بود تا در تشکیلات نظامی القاعده در سوریه تا این حد نفوذ کند، متعجب شده اند. وی بعد از اینکه در سوریه بعنوان رهبر گروه داعش مطرح شد، گروه تحت فرمانش بیشترین جنگ ها را با گروه «النصره» انجام داد که یک گروه وابسته به القاعده می باشد. در نتیجه این جنگ ها النصره تضعیف شد و بعد از آن داعش به صورت مرموز سر از عراق بدر آورد و با همکاری نظامیان حزب بعث وقبایل سنی عراق به موفقیت های زیاد نظامی دست یافت.

طالبان افغانستانی که در زمان حاکمیت شان با جنگجویان عرب از نزدیک آشنایی داشتند و با آنها کار کرده اند و حتی عادی ترین افراد این گروه از جمله محافظین اسامه را هم می شناختند، بعد از انتشار تصاویری از ابوبکر بغدادی، با اطمینان می گویند که چنین شخصی را هرگز در افغانستان ندیده اند.
شاید ابوبکر به این دلیل از بودن خود در افغانستان سخن گفته باشد که در میان جنگجویان عرب، گذشته زندگی و جنگ در افغانستان، به آنها وجهه و اعتبار می بخشد.

نکته دیگری که ادعای آمدن بغدادی به افغانستان را بی اساس ثابت می سازد ادعای وی بعنوان خلیفه و یا امیرالمومنین است. تمام عرب هایی که در دوران حاکمیت طالبان به افغانستان آمده بودند، با ملامحمد عمر بعنوان امیرالمومنین بیعت کردند و بعد از آن به این بیعت «لااقل در ظاهر» وفادار ماندند اما این مرد خودش ادعای خلافت کرده است. اگر او همانگونه که در خبر ادعا شده در سال 1996 یا یکی دو سال بعد به افغانستان آمده باشد، حتما با ملامحمد عمر دیدار نموده و مانند سایر جنگجویان عرب با او بیعت کرده است، بنابراین شرعا او نباید اعلام خلافت می نمود.

پس می توان نتیجه گرفت که شخصی که با نام مستعار ابوبکر بغدادی که اکنون رهبری گروه داعش را به عهده دارد شخص مجهول الهویه ای است که قبل از وقایع سوریه هیچ رابطه ای با القاعده نداشته و می توان گفت «شخص نفوذی» در این گروه بود که به همین دلیل رهبری القاعده وی را از صف خود طرد کرد.
این ادعا از جانب منابع مجهول امنیتی افغانستان «که نامی از آنها برده نمی شود» در مورد اینکه ابوبکر بغدادی زمانی در افغانستان می زیسته است و با توجه به این ادعا که وی در سرک 11 وزیراکبرخان زندگی می کرده است، تلاشی است برای دادن اعتبار به این شخص بعنوان یکی از یاران اسامه بن لادن در میان حلقات تندرو در جهان عرب و بی اعتبار ساختن رهبری القاعده برای طرد گروه داعش از القاعده. انعکاس این خبر سراپا کذب در شبکه تلویزیونی العربیه نیز این گمان را تقویت می کند.


وحید مژده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اولا از شما اقای مزده باید پرسید که جایگاه شما درین گیر و دار طالب وداعش در کجاست و جاسوسی برای دشمنان این ملت چه افتخاری به شما بخشیده که باز سرو کله ای تان ازین دریجه ای تحلیل وتجسس داعش برامد. شما دیگر جایی درین سرزمین ندارید .

>>>   اقای وحید امروز تمام جهان میداند که رهبر شما ملا عمر و بغدادی هر دو مجهوالهویه اند و توسط یهود و امریکا به خطر بدنام ساختن اسلام ایجاد شده اند برای اثبات قول خود بشما خاطرنشان میکنم که در غزه طی دوهفته چه گذشت و بغدادی و ملاعمر به شمول ال سعود چعکس العمل نشان دادند
دوراندیش

>>>   ﻣﮋﺩﻩ ﺑﺎﺯ ﭘﻴﺪا ﺷﺪ ﺗﺎ ﻃﺎﻟﺒﺎﻥ ﺭا ﺗﻮﺟﻴﺢ ﻛﻨﺪ. ﺑﻲ ﻓﺎﻳﺪﻫ ﺎﺳﺖ.
ﺭﻫﻴﺎﺏ

>>>   جاسوس طالب والقاعده لب به عوام فریبی وتغیراذهان مردم کرد . این دستوررا ازرهبری خویش گرفته که این چنین معلومات ها را ارائه میکند وخود را پیش باداران خود سفید می کند شرم است به این روشنفکرجاسوس و...
نعیمی

>>>   قبلا مژده رو سیاهی تان را اقای مژده بدسترس مردم افغانستان
گذاشتید و جایگاه خفت اورتان را همه میدانند اگر امروز البغدادی ادعای
خلافت کرده است برای مردم افغانستان و ممالک اسلامی تفاوتی
رونما نیست چون همچو اشخاص مجهول الهویه هر چند گاهی ازین غار و
ان غار سر برون میکنند و دوباره درغلاف مستمری خویش پنهان میشوند.
قبلآ شما خدمات ارزند ه را برای باداران تان ملا عمر حقانی و بغدادی
پیشکش داشته اید شما این ادمکشان قرن بیست و یک را خوب مطرح
کردید وشهره ساختید اما یک نکته هنوز روشن نیست که در
بدل ریختن خون جو ان طفل و پیر مردم افغانستان که استاد تان
برای این خطه ارزانی داشتند حد اقل درکفش بازار ان جانیان ملعون
جایگاهی کسب کردید یاهنوز بامدال های سر افگندگی تا در صدد غصبید .
الحق اقای مژده شمادر قسمت تاریخ جنایات با داران تان خیلی ها
دقیق معلومات ارایه کرده اید که کی ها چه کاره ها بودند و هستند دیگر
مردم ستمدیده این سرزمین علا قه مندی به دفاعیه شما در رسانه ها ندارند
شما قبلا خود راخیلی ها مفصل به معرفی گرفتید و فاتحه خرد تعقل و انسانیت تان را خود گرفته اید.
بی بضا عت مونشن

>>>   ... آیا قتل ده هزار فرد هزاره در افشار از یاد تان رفت چگونه هنوز می خواهید با شورای نظار ائتلاف نما یید آیا کافی نیست... یک شخص صادق و وطن دوست مانند بشردوست را به رهبری تان برگزینید.

>>>   مژده صاحب معلوماتی که دادیدبسیارخوب وارزنده است.
امیدواریم درمورداین امیرالمومنین های خودساخته وجعلی که مایه بدنامی وسرشکستگی ونفاق ودشمنی دردنیای اسلام است بیشترمعلومات بدهید.تامسلمان هابیشترازماهیت کثیف شان اگاهی پیدانمایند.
این جنایتکاران که درماه رمضان مسلمانهای روزه دارعراق وسوریه وافغانستان را هدف قرارداده ومانندارگون صدنفرمسلمان روزه دارابه یک چشم بهم زدن به کام مرگ فرستادندوبهشت گذائی راباانتحارازگذشتن اجسادمسلمانها دنبال می کنند!!چرایهودیهای که موج موج مسلمان فلسطینی رادراین ماه روزه داری می کشند،این تکفیری های نجس وبی خبرازخدابه فکرجهاد وبهشت ازراه کشتن یهودی اسرائیلی نیستند!!
بریالی وردکی

>>>   زنده باد مژده دانشمند وتحلیل ګر بسیار خوب.

>>>   داعش ، القاعده ، وتمام طالب های افغانی وپاکستانی ابزار دست سازمان های استخباراتی غرب واسرایل اند که برای از بین بردن اسلام سال ها قبل ایجاد گردید.
کسانیکه استراتژی قرن 21 امریکا بویژه طرح خاورمیانه بزرگ امریکا را خوانده باشند ، خوب میدانند که تمام این گروهای تروریستی برای طبیق این طرح واز بین بردن اسلام طرح ریزی شده اند. اگر طالب ها وداعش وغیره مسلمان هستند چرا علیه اسرائیل نمی جنگند . آیا آنها کور اند که کشتار بیرحمانه وقتل عام مردم فلسطین را از سوی اسرائیل ها نمی بیند. القاعده که خود را دشمن امریکا وغرب میداند می تواند در تمام دنیا ترور ، انتخار و قتل های دستجمعی را براه بیندازد ، آیا نمی تواند چنین کاری را علیه اسرائیل انجام دهد.

>>>   ازآغای مژده میخواهیم که موقف خودراواضح بیان کند که آیاطالب والقاعده آی اس آی است یاژورنالست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است