قانونی حرف دل مردم را گفت
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۲    ۱۳۹۳/۴/۳۰ کد خبر: 75998 منبع: پرینت

در حمله ی اخیر انتحاری در ارگون پکتیکا نزدیک به 200 تن کشته و زخمی شدند. همزمان با سفر رییس جمهور کرزی برای دلجویی از قربانیان حمله ی انتحاری در پکتیکا، محمد یونس قانونی معاون اول رییس جمهوری در دیدار با شماری از آسیب دیدگان این حادثه در کابل، آزادسازی طالبان از زندان را سبب افزایش حملات تروریستی خواند. وی رویکرد حکومت در آزادی سازی طالبان را موفق ندانست و گفت که هر گاه این زندانیان آزاد شده اند دوباره به صفوف جنگ رفتند و مرتکب جنایات بیشتری شدند.

احمد سعیدی تحلیلگر مسایل سیاسی در برنامه فراخبر گفت: در زمانی که رییس جمهوری آزادی طالبان را طی فرمانی به شکور دادرس محول ساخت و دادرس نیز به جای این که به داد مردم برسد به داد تروریست ها رسید و آن ها را رها کرد، یونس قانونی نه معاون رییس جمهور بود و نه رییس پارلمان. چیزی که یونس قانونی خوشبختانه جرات کرد و آن را اظهار کرد حرف ها و درددل تمام مردم افغانستان است. ای کاش معاون دوم رییس جمهوری نیز آن را اعلام می کرد.

به باور وی جنایاتی که در جلال آباد، کنر، پکتیکا، کابل و .. می شود همه به رهایی تروریست ها از زندان ارتباط دارد. به طور مثال شخصی به نام سید ولی به وساطت دولت افغانستان رها شد همین لحظه جبهه ی قندهار را و عبدالمنان والی سابق هلمند همین لحظه جنگ هلمند را رهبری می کند. کریم آقا فرزند مولوی ذاکری در منطقه ی ارزگان در حال جنگ است. مولوی گل محمد و محمدزی در ننگرهار مشغول جنگ با نیروی امنیتی کشور هستند. ملا عبدالاحد جهانگیروال در کنر مشغول جنگ است. یونس ننگرهاری در خوگیان و ملا دادالله که معین مخابرات بود در شیندند مصروف جنگ هستند. مولوی ابراهیم که معاون ملاعمر است مولوی عبدالقیوم ذاکری و همین گونه ملا حنیف که سخنگوی طالبان بود همگی به فرمان کرزی از زندان آزاد شدند.

سعیدی تصریح کرد: حلقه ها و گروه هایی در حکومت هستند که به طالبان گرایش دارند. کمیسیونی که برای رهایی این زندانیان تشکیل شد بدون شک به طالبان گرایش داشته است. در راس این کمیسیون عبدالشکور دادرس نیز با مدارک موجود به گروه طالبان وابستگی دارد. کرزی در پایان حکومت خود سعی دارد تا حدود 4هزار تروریست دیگر را نیز رها کند. این حرکت ها برای این است تا خون مردم بریزد و کشور از بن بست سیاسی و امنیتی نتواند خارج شود. هر کسی که باعث آزادی تروریست ها شده خود نیز تروریست است ولو این که بالاترین مقام حکومتی باشد.

احمد سعیدی در مورد مشارکت طالبان در حکومت گفت: کسانی که مردم افغانستان را می کشند جنایتکار و تروریست هستند و کسانی که آن ها را تروریست نمی دانند پیوند محکمی با ریشه ی تروریست ها دارند. سیاستمدارانی که در روزهای دشوار جهاد و مقاومت در افغانستان نبودند به باور من سیاستمدار نیستند و برای من ارزشی ندارند. کسانی که به سرنوشت نظام باور دارند باید در حکومت سهیم شوند ولی کسانی که این نظام را مردود می دانند و می خواهند با زور و تفنگ این نظام را ساقط کنند نباید در حکومت شامل شوند. شمولیت کسی که انتحار و انفجار می کند در حکومت، خیانت ملی است.

آگاه مسایل سیاسی اظهار داشت: بدون شک جنگ در افغانستان جنگ منطقه ای و فرامنطقه ای است و دست هایی بیرونی در این موضوع دخیل است اما بیشترین مزدوری آنان را بعضی از افغانستانی ها انجام می دهند. ارگان های امنیتی افغانستان وزیر دفاع و رییس امنیت تاکید کردند که رهایی تروریست ها باعث رنج و کشتار مردم افغانستان می شود، پس رهایی زندانیان به دستور مستقیم رییس جمهور کرزی بوجود آورنده ی این وضعیت است.

وی با انتقاد از عملکرد رییس جمهور کرزی در مقابل مردم افغانستان گفت: کرزی 5 صدهزار دالر به مردم فلسطین کمک کرد. درست است که مردم فلسطین به این کمک نیاز دارند اما چرا رییس جمهور آن پول را به مردم پکتیکا کمک نمی کند؟ مگر ظلمی که به مردم پکتیکا صورت گرفته کمتر از فلسطین است؟ کمکی که به پاکستانی های مهاجر در افغانستان داده می شود چرا در اختیار مردم سنگین و پکتیکا قرار نمی گیرد؟ این بیانگر شریک بودن دولت در جنایات است. حکومت و مقامات کشور به جای این که به مردم افغانستان کمک کنند دست و پای پاکستانی های مهاجر را می بوسند.

به باور سعیدی اعتراض یونس قانونی به رهایی زندانیان بیانگر مشوره نکردن رییس جمهور با معاونین خود است. رییس جمهور می خواست دو نامزد رییس جمهوری با یکدیگر درگیر شوند تا بتواند از آب گل آلود ماهی بگیرد وطالبان حزب اسلامی را نیز در داخل حکومت شریک سازد اما تشت رسوایی وی از بام افتاده و کرزی دیگر جایی در این بازی ندارد.

احمد سعیدی تاکید کرد: حکومت وحدت ملی زمانی معنا دارد که بین اقوام و گروه های افغانستان باشد اگر بین احمد و محمود باشد معنایی ندارد. در حال حاضر حکومت وحدت ملی بین دو نامزد ریاست جمهوری است که رای های زیادی از مردم را با خود دارند. باید منتظر نتایج نهایی باشیم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام به خوانند!
سعیدی بچیش باز دهن باز کردی...یکبار برایت توصیه کردم که تو نه سیاست مدار میشوی و نه از سیاست آگاه استی ،خاموشی برایت خوب است نمیدانم که چرا ... یک سیاست مدار و صاحب تفکر سیاسی هیچ وقت حرف دیگران را محک گفتار قرار نمیدهند. حتمآ کدام چراغ سبز از جانب تیمش در آینده برایت وعده شده. ورنه تو ...جاونمرگی را من خوب میشناسم.بااحترام
غلام سخی از غور

>>>   اقای سعیدی !!
اقای سعیدی ازین گفتار شما می چند نمره به جدول نمرات تان اضافه نمایید در غیر ان نه شما به پکتیکا ونه به پکتیکا وال ها علاقه دارید.

>>>   ترسم نه رسی به کعبه ای اقای سعیدی
این رهی که تو میروی به چغچران است
اقای سعیدی ... بزرګ که امروز درداخل تیم اصلاحات وهمګرایی قراردارند وعکس رییس جمهور منتخب مردم افغانستان راپایین اورده پاره پاره میکنند ودرعوض ان عکس یک ... دیګررا نصب میکنند این کاریک جنایت بزرګ است است نسبت به ان انتحاری های که نااګاهانه خودرا انتحارمیکنند بناآ اولآ باید حکومت ازوجود ...پاکسازی شود بعدآ درمورد مخالفین مسلح نظام تصمیم ګیری شود
اسدالله بادغیسی ازقلعه نو

>>>   به جواب اسدالله بادغیسی قلعه نو ، کرزی با برادرا اش حداقل روز 20 طبعه افغانستان را می کشد و بیشتر از 20 تا هم زخمی در روز ، از نظرمثل شما ... این جنایت نیست... ‏! اما مردم معتریض عکس کرزی را پاره کردند این شد جنایت بزرگ؟
غلام کچل.

>>>   غلام كچل ! گناه تو نيست زيرا اعتراف كردي كه كچل هستم زيرا كچل ها استقامت ندارد و مثل سعيدي به نرج روز نان ميخورند چاپلوسي سعيدي از كذشته با موضيع گيري هاي زكزاكي اش يكروز از حذب وطن و روز ديگر از يك تربيون ديگر به به هوا و فضا همان زمان برابر باشد صحبت ميكند ، مشهود است

>>>   اقای سعیدی شما دور از شرافت انسانی تان باشد شباعت به همان دزد پی ره دار گزمه کن دارید منتظر ان هستید که دزد اول و اصلی از خانه چه پیدا و به غنیمت می اورد ...فقط در فکر چوکی و قنسلگری هستید و بس... اگر فراموش تان نشده باشد زمانی که در قنسلی در پاکستان تشریف داشید جهت اجرای کارم نزد شما امدم از من ۱۵۰ دالر طلب کردید و بالاخره پس از چنه زنی زیاد و خدمت شما انسان پاک عرض کردم که غریب و فقیر هستم به هشتاد دالر راضی شدید..و امروز که در صحفات مطبوعات وطن دوستی وطن پرستی و سیاست بازی شما را که می بینم جز اینکه از خدای بزرگ برایتان راه راست و توفیق طلب کنم با جناب شما سخن دیگر ندارم...
کریم الله اگر یاد تان باشد همسایه اشنآ شما حاجی بسم الله از پشاور

>>>   به جواب کامنت بی نام به قول خودت نوشتی (کچل ها استقامت ندارند ) خب بل فرض من قبول کردم ، پس ( کرزی ...) چی؟
غلام کچل.

>>>   اقا کچل نظریات شما مانند اسم تان کچل است...
شهروند کشور ازدهکده ناپرسان

>>>   آقای سعیدی
قانونی حرف دل مردم را زد. شما حرف دل خود را زدید!!! و سرانجام هر کس حرف دل خود را میزند !!!! آخر دنیا همینطور است!!!!!

>>>   اقای سعیدی کله تو هم اخر از عقب همین دزدان...برامد خوب شد رنگ خوده به مردم نشان دادی، اصلیت خوده، چون اصلی علت بدبختی همین ...همین نوکران امریکایی هست در افغانستان نه حکمتیار و طالبان، این همه نقشه های طرحه شده امریکا یکجا را همین وطن فروشان است که این وطن هر روز قربانی میدهد یک قوم قربانی توطئه گروه جمعیت و امریکا میگردد.
زابل از کابل

>>>   کرزی قاتل ملت است اگر کرزی این تروریستان را تشوق نمیکرد وبرادر نمیخواند واززندان ها خلاص نمیکرد ده سال پیش جنگ افغانستان تمام شده بود این فقط کرزی است که باعث کشتار ما افغان ها شده . مشکلی نیست انشاءالله حکومت بعدی به محاکمه کرزی با مردم افغانستان موافقن نموده است

>>>   مردم ما همه طالب و تروريست شدند اگر كسي طالب بد گفت چون خودشان طالب هستند خون گنده شان به جوش ميايد احمد سيعدي ، استادمسعود، و فيض الل جلال كه از بدخشان است هميشه قاطع صحبت ميكنند بدون باك بيدون ترس مگر اين خاهين وطن هستند كه وطن دوستان را خوش ندارند كوش ميكنند چه قسم ضربه بزنند و چطور نام بد را تاپه بزنند

>>>   کسانی که به چشم سر جنایت مرتکب شده کرزی را میبیند وروی تعصب قوم گرایی ویا روی ملحوظات دیگر در دفاع کرزی قرار میگیرند به یقین که یا در جنایات مستقیم دست دارند ویا ازمسایل اکاهی کامل ندارند بهرصورت در تاریخ جهان دیده نشده که ریس جمهور یک مملکت بعوض ملتش از قاتلین ملت حمایت وحراست کند ولی جناب کرزی چنین کرده وهنوز هم دوام دارد طالب مزدور ای اس ای ودشمن ملت درپاکستان روی کشدگی شخصی اش کشته میشود کرزی جازه انرا به شان دب دبه توسط دوچرخبال در داخل خاک با فامیلش انتقال وکمک مادی ومعنوی را به فامیلش میکند اما نظامیان ما ومردمان ملکی وطن ما بدست همین طالبان مزدور کشته میشود حداقل در جنازه شان که در چند قدمی ارگ هم باشد شرکت نمیکند این عمل کرزی چه را میرساند جهت تقویه صفوف چنگی طالبان رهایی گروپ گروپ طالبان گرفتار شده میدان جنگ ایا کار یک ریس جمهور درست است ووابستکی اش را با دشمنان ملت ثابت نمیکند پس چیست خیانت کرزی که برای ملتش د 13 سال نموده است نظر به خدمتش به ملت خیلی ناچیز است باید از انجامخیانتش به ملت جوابگو باشد اقای سعیدی همیشه در مورد عمل کرد کرزی تحلیل درست بجا کرده اینکه به میل یک عده محدود برابرنیست بخ.ئشان تعلق دارد .

>>>   ملت یکروز کرزی را به میز محاکه خواهند کشاند واز قطره قطره خون پاک مردم افغانستان وبلخصوص نیروهای امنیتی ما که درمقابل تروریست ها شهید شده اند پرسان خواهند کرد

>>>   کرزی یک ... قومپرست بود که ارزش ها و منافع بزرگ کشور را فدای منافع قومی و قبیلوی خودش کرد۰

>>>   اقای سعیدی فکر میکنم علم غیب داری.

>>>   تا که این ... بی کفایت در قدرت و خصوصا در نیروی های امنیتی باشد تامین امنیت کار دشوار است، وقتی این بی بندباری و اینها ... را در شهر کوچه و بازار خصوصا خیرخانه تماشا میکنم باز میگم اینها اگر ترسر طالب و یا گریز سال 1374 در گوش شان نباشد همرای موتر مردم را در روز روشن زیر تیر میکنند، ولی یکتعداد این اوباشان که تازه بزرگ شده ند و از سیلی طالبی نچشیده اند بسیار مغرور و متکبر هستند خوب است اول این اوباشان که حتی موتر شخصی خوده شیشه سیاه ساخته و پلیت حکومت کوتل خیرخانه را در ان نصب میکند و هزاران جنایت را مرتکب میشند و ممکن با گرفتن پول انتحاری را در شهر کابل همین ها جابجا کنند. بنا با موجودیت این کله خام های بی کفایت و عمک و بچه عمک بازان تامین امنیت مشکل است.
سلجوقی از خیرخانه

>>>   جناب سلجوقی شما یک بار به تاکستان های شمالی سربزنید هنوز هم درهر متر زمین مرد خیز این دیار اجساد ... طالبان یهود وپنجابی ها موجود است زمانیکه برای جاهلان یهود اجازه داده شد تا به سالنگ برسند وقتی همه ای این جاهلان داخل شمالی شدند یک کمین جانانه زده شد از 4 طرف محاصره شدند وهزاران طالب ... مانند موش های صحرایی کشته شدند وماه ها بوی بد تعفن آنها مردم را رنج میداد تا اینکه درچند ماه مردم توانستند آنهارا زیر خاک کنند تو سلجوقی که حتی از ... رانداری چگونه بالای شجاعترین فرزندان کشور تمسخر میکنی اگر همین قهرمانان نمیبودند امروز افغانستان ایالت پنجم چرکستان وزبان رسمی تان هم پنجابی میبود بجای اینکه به فرزندان قهرمان این مرزبوم افتخار کنی آنهارا توهین وتحقیر میکنی درحالیکه متیقن هستم مانند شما انسان ها قدرت دفاع از ناموس وخوانواده تان را هم ندارید
کله خراب

>>>   جناب سعیدی کرزی از ترس اعدام وبه محاکمه کشانیده شدن کوشش نهایی دارد تا ازبوجود آمدن یک حکومت قوی مردمی جلو گیری گردد درغیر آن کرزی صد ها دوسیه نزد ملت دارد که هرکدام آن میتواند چند بار کرزی را اعدام کند

>>>   او برادر جان در افغانستان مردم هيچ كسى را تاييد نميكنند اقاى سعيدى واقعيت را بيان مى كند ولى يكتعداد حرف بيهوده عليه سعيدى ميگن بيايد كه از واقعيت چشم پوشى نكنيم گپ نر كره ندارد
غلام على از غزنى

>>>   بلی اسدالله جان دادغیسی از قلعه نو !
عکس کرزی ویران کننده افغانستان وقاتل اطفال هوتل لبنانی وصدها اطفال معصوم وبیگناه بدست طالبن که به استشاره او واجازه آزادی جهت قتل وقتال مردم برای شما اهمیت ندارد. اما خدانکند که عکس کرز ی صدمه ببیند . این را میگویند چاپلوسی یا کاسه لیسی ناخودی.هنوز به درد خود وجامعه ات نفهمیدی در خواب غفلت فرو رفته ای.کمی بیدار شو ببین در جامعه ات چه میگزرد.
ذلگی از لغمان

>>>   جناب سعیدی به عوض تحلیل گر مسایل سیاسی به یک ... مبدل گردیده که حیف ان مکتب که دران سالها پرورش یافته است تحلیل گر احساساتی نه بلکه هرانچه که علم حکم میکنند سخن میرانند و مردم را روشن میسازند اگر زندانها وسیله میگردید تا صلح بیایند شما در زمان امین و کارمل این تجربه را کرده اید و از جانب شما نمیدانید که سیاست افغانستان مربوط و منوط به تنها کرزی نیست بلکه دستان مرموز ولی با قدرت وجود دارد که مسائل را رهبری میکند پس باید حقبین باشید سن وسال تان ایجاب نمیکند تا احساساتی صحبت کنید در میز مدور مذکور اقای جلال جواب تان را گفت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است