از موصل تا هلمند از بصره تا پکتیکا
قیاس افغانستان، عراق و فلسطین که از سالها بدین سو در سر تیتر اخبار جنگ و خشونت و نابسامانی و تروریسم و البته ردپای ناتمام امریکا و اسراییل در خاک خود بوده اند و از یکسو در انزوای اقتصادی و معاملات تجاری با دیگر کشورهای جهان و از سوی دیگر با غارت نفت و منابع و معادن خود به مخروبه ای تبدیل شده اند که... 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۷    ۱۳۹۳/۴/۳۰ کد خبر: 75993 منبع: پرینت

پس از آنکه گروهک تروریستی داعش برگرفته از عنوان دولت اسلامی عراق و شام با سرعت و مهندسی نظامی باورنکردنی تعدادی از شهرهای کلیدی و نفت خیز عراق را به تسخیر خود درآورد؛ نگرانی ها از سرنوشت مشترک عراق و افغانستان شدت یافته است.

تشدید حملات طالبان و دیگر گروهک های تروریستی وابسته به مخالفان مسلح حکومت همزمان با حملات همه جانبه و سازماندهی شده داعش بر شهرهای عراق و براه انداختن آبشار خون در ماه مبارک رمضان در غزه همه در یک هاله امنیتی ترس و تشویش را بر اذهان عمومی مستولی ساخته است.

از موصل تا هلمند، از بصره تا پکتیکا، از کرکوک تا فاریاب و از بغداد تا کابل در منطقه ای بشدت متلاطم، مشوش، بحران زده و جنگ خیز راهی نیست که با قوای آماده و تا دندان مسلح و حمایت شده توسط تسلیحات سنگین غربی نشود یک شبه پیمود... این نه دامن زدن به نگرانی ها که واقعیتی غیر قابل انکار است.

قیاس افغانستان، عراق و فلسطین که از سالها بدین سو در سر تیتر اخبار جنگ و خشونت و نابسامانی و تروریسم و البته ردپای ناتمام امریکا و اسراییل در خاک خود بوده اند و از یکسو در انزوای اقتصادی و معاملات تجاری با دیگر کشورهای جهان و از سوی دیگر با غارت نفت و منابع و معادن خود به مخروبه ای تبدیل شده اند که...

که گنج عظیم و ناتمامی را زیر خرابه های کاهگلی خود برای غارتگران عرصه بین المللی به یادگار گذاشته اند؛ این روزهای انتحاری و انفجار و اختطاف در بازارها و مراکز خرید افغانستان بی شباهت به این روزهای آتش و خون در غزه و وحشت و کشتار در عراق نیست گرچه تاحدودی با یکدیگر فرق دارند.

درحالیکه اندرس فوگ راسموسن از تفاوت آشکار عراق و افغانستان دم زده است و احتمال سقوط و جنگ داخلی در کشورمان را پس از خروج نیروهای ناتو بعید دانسته اما نباید نادیده گرفت که تشدید ناامنی در منطقه درواقع زهر چشمی از حکومت های مخالف پایگاه های دایمی نظامی امریکا است.

راهپیمایی ها و ابراز همدردی هاو حتی مشارکت در جنگ های مردم افغانستان در عراق و سوریه و فلسطین به خودی خود نمایانگر حس احترام و درک متقابل است اما بسیار بیشتر از آن نگرانی از دچار شدن به سرنوشت مشترک بحران را به مسوولان گوشزد می کند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بله هرکشور که از عقل و خرد خود کار نگیرد زمینه تاخت و تاز دیگران قرار میگیرد، امروز بیبینید در عراق و سوریه و افغانستان چگونه دشمنان اسلام، مسلمانان را بقتل میرساند البته غیر مستقیم یعنی بدست اجیران و نوکرانش.اگر در اروپا یک فرد مظنون به انتحاری را از میدان هوائی و یا از ایستگاه قطار بیگیرند دو روز دیگر آن محل تعطیل و بررسی وضعیت میکنند، و اگر یک نفر به سببب انتحاری و ... کشته بشود هیاهو بر پا میکنند اما امروز بچه های مسلمان توسط اسرائیل ملعون هروز بشهادت میرسد آمریکا میگوید اسرائیل حق دارد که از خود دفاع کند خدا لعنت کند اسرائیل هم پیمانانش را به امید پیروزی حق علیه باطل و نا بودی کفر جهانی و نوکرانش.
م- ترکمنی

>>>   هر بدبختی ترور دهشت فقر رنج کشتار توهین واهانت به انسان وو..همه وهمه از دست امریکا و انگلیس و شرکای جرم شان است.

>>>   هیچ هیچ و هیچ شباهتی بین افغانستان و عراق و فلسطین وجود ندارد. از زمین تا آسمان فرق است. این شباهت را منافع سیاسی کشورهای در زیر خطر انقلاب ساختند تا برای خود راه خلاص پیدا کنند. مردم افغانستان هشیار شدند و از توطه ها و دسایس همسایگان باخبر شدند. پاکستان...
ملا فیض کابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است