سفیر آمریکا با تذکره الکترونیکی مخالفت کرد
گاهی اوقات جامعه جهانی نیز اراده ای برای بهبود وضعیت در افغانستان ندارد وگرنه با عملی شدن تذکره الکترونیکی می توانستیم بسیاری از مشکلات را جلوگیری و رفع کنیم ولی در انتخابات سفیر آمریکا با استفاده از تذکره الکترونیکی مخالفت کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۴    ۱۳۹۳/۴/۳۰ کد خبر: 75991 منبع: پرینت

افغانستان چندین ماه است که درگیر موضوع انتخابات است. انتخابات ریاست جمهوری 1393 در کشور برای اولین بار دو بار انجام شد، هر چند که انتخابات 24جوزا نسبت به 16 حمل با اعتراض ها و سروصداهای بیشتری همراه بود. یکی از نامزدان ریاست جمهوری دور دوم با توجه به تقلب گسترده در انتخابات و عملکرد جانبدارانه ی کمیسیون انتخابات رابطه ی خود را با کمیسیون های انتخاباتی قطع کرد و انتخابات افغانستان با بن بست مواجه گردید. پادرمیانی امریکا و نماینده ی ویژه ی سازمان ملل این بن بست را خاتمه بخشید و دو نامزد توافق کردند که کل آرا مورد تفتیش قرار گیرد و شخص برنده حکومت وحدت ملی را تشکیل دهد.

داوودعلی نجفی وزیر فعلی ترانسپورت و هوانوردی و رییس پیشین دبیرخانه کمیسیون انتخابات در برنامه ای از یک گفت: قانون انتخابات بسیار عجولانه در این دوره تصویب گردید. تجربیات کشورهای دیگر در انتخابات نشان می دهد که اعضای کمیسیون انتخابات باید طوری گزینش شوند که تجارب انتخاباتی حفظ گردد. این معیار متاسفانه در این دوره در نظر گرفته نشد و کمیسیون یکباره از وجود افراد باتجربه خالی شد و کسانی در این کمیسیون حضور یافتند که تجربه ای در این موضوع نداشتند. چون این تجربه وجود نداشت در نتیجه نتوانستند به خوبی پروسه را مدیریت کنند.

وی افزود: اگر تقلب سازمان دهی در انتخابات وجود داشته من آن را رد نمی کنم ولی اگر کمیسیون انتخاباتی دارای تجارب انتخاباتی می بود می توانست به شکل قوی و جدی این پروسه را کنترل نماید. در حالی که در سطح داخلی و بین المللی همه انتظار داشتند که این دوره از انتخابات به خوبی به پیش برود اما متاسفانه در عمل این گونه نشد.

به باور نجفی تعداد ناظرین بین المللی در این دوره بسیار کمتر از دوره های پیشین انتخابات افغانستان بود. همچنین نظارت ناظرین نیز بیشتر روی مسایل عمده ی انتخابات در شهرهای بزرگ بود به همین علت آن ها نتوانستند از تمام پروسه در نقاط دوردست کشور نظارت کنند.

داوودعلی نجفی حکومت ایتلافی را متفاوت از حکومت وحدت ملی دانست و گفت: در حکومت ایتلافی دو طرف مذاکره و روی مواردی با یکدیگر ایتلاف می کنند ولی در حکومت وحدت ملی مشارکت تمام مردم افغانستان اعم از حامیان دو نامزد، در نظر گرفته می شود.

رییس پیشین دبیرخانه کمیسیون انتخابات اظهار داشت: متاسفانه سیاستمداران افغانستان چه در اپوزیسیون و چه در حکومت دوراندیش نیستند و عکس العملی رفتار می کنند. من در سال 2007 به عنوان رییس اجرایی کمیسیون انتخابات تاکید کردم که باید تمام مردم افغانستان تذکره ی الکترونیکی داشته باشند چون با استفاده از آن می توان از بسیاری از تقلب ها جلوگیری کرد. همچنین لیستی باید تهیه می شد تا رای دهندگان به محلات رای دهی وصل شوند.

وی تصریح کرد: من طرح این برنامه را با وزیر داخله تهیه کردم که در پارلمان نیز تصویب شد. سپس آن را به وزارت خارجه فرستادم و تمام سفرا قبول کردند ولی سفیر امریکا قبول نکرد که در چنین شرایطی این کار شدنی نیست. متاسفانه می بینیم که گاهی اوقات جامعه جهانی نیز اراده ای برای بهبود وضعیت در افغانستان ندارد وگرنه با عملی شدن تذکره ی الکترونیکی می توانستیم بسیاری از مشکلات را جلوگیری و رفع کنیم.

نجفی به تغییر سیستم انتخابات تاکید کردو گفت: در سیستم انتخابات موجود هم تعداد زیادی از آرا ضایع می شود اما در سیستم تناسبی که بر اساس سیستم احزاب پیش می رود هیچ گاه آرا ضایع نمی گردد. بنابراین قانون انتخابات که تاثیر مستقیم روی سیستم انتخاباتی دارد باید اصلاح شود. در صورتی که این موارد انجام شود و تذکره ی الکترونیکی نیز عملی گردد بهبودی در وضعیت انتخابات به طور چشمگیری بوجود می آید.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اقای نجفي چرا در همان نگفتيد غيرت افغانی شما تحت چوکی وزارت قرار گرفت يا چطور در حکومت اينده پريت کار شخصی پيدا کن

>>>   اگر تذکره الکترونیکی توزیع میشد وقانون انتخابات بامعیار های درستش به اجرا گذاشته میشد کشیده گی انتخابات بوجود نمی امد قصداًوعمداً تذکره الکترونیکی را توزیع نکرد درحالیکه قرار وعده حکومت باید قبل از انتخابات 93 توزیع میگردید وهم چنان قانون معیوب وناقص انتخابات هم از طرف حکومت طرح وبه منصه اجرا گذاشته شد علاوتاً تعین افراد واشخاص در پوست های بلند کمیسون انتخابات را اشخاص ضعیف وتاثیر گذار برروند و اغا بلی گویان را گلچین توظیف نمودند تا حکومت دست دراز در انتخابات داشته باشد روی نکات فوق حکومت جناب کرزی صاحب نخواست که انتخابات بشکلی درست ان عملی شود ومقصر همه نارسایی ها درین پروسه ملی کرزی مسولیت عام وتام دارد ودر همین اخرین وقت حکومت خود بازهم کاری بنفع ملت انجام نداد که نداد .

>>>   افغانستان مستعمره امریکا و سفیر امریکا ارباب ماست.هرچی او فرمان بدهد همان میشود.ما بدبخت ها که استقلال نداریم تا از خود کاری که به مصلحت وطن است انجان بدیم.

>>>   ... بر سر کشوری که باید مصوبات ملی آن را سفیر کشورهای خارجی امضاء کند.
چنین کشوری تا ابد ... حلقه در گوش خارجی است

>>>   آقای داوود علی نجفی اما بسیار زود فراموش کردی که گفتی
کرزئ را تو رئیس جمهور ساختی.
آیا این معجزه غیر از تقلب از کجا به تو حاصل آمده بود . . . .
م.ش.زمین بوس

>>>   آیا در زمانی که خود داود علی نجفی در کمیسیون انتخابات بود، تقلب در انتخابات صورت نگرفت، که حالا خود را با تجربه در مسُله انتخابات میداند.
در همان زمان نیز میلیون رای تقلب شده بود که جتی خود کرزی گفت که انتخابات ما را بد نام کردند.

>>>   چرا امریکا باتذکره های الکترونیکی مخالفت میکن امریکا هم طرفدار بی نظمی وناامنی درکشور ماست اگر تذکره های الکترونیکی توزیع میگردید ایقدر تقلبات وجرم وجنایتها صورت گرفته نمتوانست.هرنفر چهار یا ده بار رای میدهد هرنفر به چندین نام پاسپورت بدست دارد.جرم میکند باپاسپورت جعلی وتذکره دومی خود از وطن خارج میگردد.
بااحترام عبید الله.

>>>   مخالفت توزیع شناسنامه الکترونیکی آمریکا نه بل قوم پشتون میباشد ،چون با توزیع آن قومیکه دعوای اکثریت قلابی دارند فاش شده و روی سیاه میشوند ،پس با توزیع این شناسنامه ها قوم شریف و صلح دوست تاجک اکثریت را بدست خواهد آورد
اجمل(پنجشیری)

>>>   سفیر امریکا هیچ حق ندارد درمسائیل شخصی ما مداخله نماید این همه ضعف دولت بی مسئولیت ماست !

>>>   کرزیها نخواستند که تزکره برقی توزیع نگردد، اگر این تذکره برقی توزیع میشد بسیاری مشکلات نه تنها در بخش انتخابات بلکه در تصامیم های بزرگ ملی افغانستان را کمک میکرد متاسفانه کسانی بودند به این امر بزرگ پشت پا زدند. خداوند مرک را نصیب شان نکنند آنها خائینین ملی کشور هستند

>>>   اجملک پنشیری! این بزرگان متعصب ملیت تاجک بود که مخالف ذکر نام افغان بر تذکره الکترونیکی بودند و امریکا هم بخاطر چاپلوسی بزرگان شما که سالها قبل در دامان امریکا و پاکستان پرورده شده بودند، مانع توزیع تذکره الکترونیکی شده اند.
شمال

>>>   آقای داود علی نجفی با این وضعیت برای که وزارت می کنید؟ همه وزرا و نمایندگان نوکران سراپا گوش آمریکای جهان خوار هستند. حتی در مورد تذکره نیز سفیر نامرد آمریکا باید تصمیم بگیرد؟...بر شما و اطرافیان شما
مهاجر منتظر

>>>   وقتی که خود کمیسیون و دارالنشا تقلب کند چگونه و توسط کی جلو گیری گردد...
رای دهنده

>>>   اگرمخالفت نمینمود- غنی سه ملیون رای تقلب نمیتوانست و ادعا نمیتوانست که خوست که یکصد هزار نفوذ دارد- یک ملیون حسابش کند؟؟؟؟؟
واقعآ سفیر امریکا مشوره کرنیل ضیا الحق را از دل وجان درمورد نفوذ قبول دارد.
قیصاری شمال

>>>   خودش یک ... و متقلب بزرگ است۰

>>>   واصع است که مساله توصع شناسنامه هاتوسط کرزی ودارودسته فاشیسش به بن بست مواجه شده است هرگاه که نفوس شماریری صورت گیردوانهم تحت نصر مجامع معتبر جهانی!!!! دوستان فکر میکنیدکه چه رسوای و سرافگندگی برای این قوم ببار میاورد اصلا قابل تصور نیست اما از انجاییکه خداوند وعده حق و عدالت داده انشالا این کارشدنی است به امیدچنین شرمساری این قوم فاشیست و بقایای یهود
جاوید اریایی از کابل

>>>   دیگر سفیر امریکا بنام افغانستان نمی تواند انتحاری تولید کند برایش سخت می شود معلوم است که مخالفت می کند.
ارزگانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است