قانون مصونیت وکلا، زهری برای ملت
هر دو مجلس نه تنها نتوانسته مرهمی روی زخم های ملت بگذارد بلکه نمک روی زخم مردم پاشیده است. ما می توانستیم حتی رییس جمهور را به محکمه بکشانیم ولی متاسفانه سازش ارگ با پارلمان از روز اول شروع شد. این نمایندگان مردم را فریب می دهند 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۵    ۱۳۹۳/۴/۲۹ کد خبر: 75919 منبع: پرینت

مجلس سنا با رد قانون مصونیت و حقوق اعضای پارلمان آب سردی روی دست نمایندگان مجلس ریخت. هرچند مجلس نمایندگان ادعا کرده است که این طرح اول از سوی مجلس سنا به مجلس نمایندگان پیشنهاد شده است. شماری از فعالان جامعه مدنی و اعضای شورای ملی این قانون را طرحی برای امتیازطلبی و جاه طلبی نمایندگان خواندند. قانون مصونیت و حقوق اعضای پارلمان از سوی اکثریت نمایندگان به تصویب رسید اما تعداد اندکی از اعضای مجلس با تصویب این طرح مخالفت کردند. در این طرح آمده که اگر اعضای شورای ملی از سوی مردم در دوره های بعدی انتخاب نشوند دولت مکلف است که 25 درصد از آخرین معاش، گذرنامه ی سیاسی برای نماینده و گذرنامه ی خدمت برای خانواده ی وی، دو نگاهبان مسلح و همچنین امتیازهای دیگری به آن ها بدهد.

داکتر رمضان بشردوست عضو مجلس نمایندگان در برنامه فراخبر گفت: هوای نفس بر نمایندگان مجلس تسلط دارد و به همین دلیل آن ها بیشتر به فکر خود هستند تا به فکر مردم. در فرهنگ اسلامی نفس را به شیطان تشبیه می کنند. وقتی نفس و غریزه بر انسان حاکم باشد انسان دست به همه کار می زند. مطابق فرموده ی پیامبر اسلام وقتی از جنگ احد بازگشتند جنگ با کفار جهاد اصغر است و جهاد اکبر جنگ با نفس است.

وی افزود: نمایندگانی که از فقر قوم خود حرف می زنند و سنگ آن ها را به سینه می زنند مردم را فریب می دهند. متاسفانه این نمایندگان با در اختیار داشتن رادیو، تلویزیون، افراد و تفنگ و زور موفق شدند تا مردم را فریب بدهند و حتی نمایندگان واقعی مردم را با تهمت بستن و آزار جسمی به تنگنا برسانند.
یک کمیسیون وجود دارد به نام کمیسیون مصونیت و امتیازات وکلا که تمام شکایات وکلا به این کمیسیون ارجاع می شود. هر دادگاه و محکمه ای که بخواهد از وکیلی شکایت کند باید ابتدا شکایت خود را به این کمیسیون ارجاع دهد. سه ماه پیش خواستم تا عضو این کمیسیون شوم تا به این وسیله موثر باشم و حداقل کار مردم را به پیش ببرم ولی از عضویت من جلوگیری کردند. تا به حال چند بار خواستم تا به این شکایات رسیدگی شود ولی آن ها سر باز زدند.

بشردوست اظهار داشت: برای اولین بار در 5 جوزای 1393 این طرح پیشنهاد شد و تنها نماینده ای که به اعتراض کارت سرخ را نشان داد من بودم. من نسبت به مجلس سنا نیز نگرانی دارم مبادا این مخالفت صوری و برای سنجش افکار عمومی باشد. این طرح قبلاً بین دو کمیسیون مصونیت و امتیازات وکلا و کمیسیون مصونیت سنا هماهنگ شده است.
قبلاً به دستور رییس جمهور کرزی امتیازات و پول ها و موتر های سواری برای نمایندگان مجلس در نظر گرفته شد تا بتواند از آن ها امتیازگیری کند اما من از گرفتن آن ها خودداری کردم.

رمضان بشردوست تصریح کرد: هیچ منطقی در امتیازات درج شده در این قانون وجود ندارد. قانون گفته است که معاش در مقابل کار است و چگونه می توان به کسی که هیچ کاری انجام نمی دهد معاش از جیب یتیم و بیوه در نظر گرفت. پاسپورت سیاسی برای کسی که عضو دولت و پارلمان نیست و برای خانواده ی وی، اصلاً منطقی نیست.

به باور وی، مجلس نمایندگان در عمل، خانه ی خیانت و چور و چپاول است زیرا نمایندگان به مردم خدمت نکرده اند. باید از مردم سوال کرد که به چه دلیلی به این نمایندگان رای دادند به نام قوم، زبان، مذهب، تنظیم و یا صددالر و یا یک چاشت پلو. اگر از هر ولایت یک تن همانند بشردوست به مجلس راه می یافت ما 34 بشردوست می شدیم و هیچ کس نمی توانست چنین طرحی را در مجلس به تصویب برساند.

عضو مجلس نمایندگان کارت سرخ برخی از نمایندگان را نسبت به این قانون، نمایشی در برابر رسانه ها دانست و گفت: این نمایندگان هیچ گاه برای منافع ملی کشور ایستادگی و اعتراض نکردند. زمانی که من به نشانه ی اعتراض کارت سرخ را بالا می کنم، چیغ می زنم که این کار بر خلاف منافع کشور و ملت است آن ها مامورهای امنیتی را صدا می کنند تا مرا بگیرند و آن گاه تمام نمایندگان یا به من خیره نگاه می کنند و یا سرشان به زیر است.

داکتر بشردوست گفت: مجلسی که 7 سال در کشور حاکم بوده، زهری برای ملت بوده است در حالی که این صلاحیت و توانایی را داشت تا کام مردم را با عسل شیرین کند. نمایندگان مجلس می توانند جلوی فساد، ناامنی و فقر را بگیرند. بعضی از آن ها می گویند که ما وزیر داخله نیستیم تا از فساد و ناامنی جلوگیری کنیم ولی فراموش کرده اند که وزیرداخله را خود تعیین کرده اند. اگر نمایندگان پاک و وطن دوستی در مجلس باشد هیچ کس نمی تواند زمین مردم را غصب نماید. متاسفانه هر دو مجلس نه تنها نتوانسته مرهمی روی زخم های ملت بگذارد بلکه نمک روی زخم مردم پاشیده است. ما می توانستیم حتی رییس جمهور را به محکمه بکشانیم ولی متاسفانه سازش ارگ با پارلمان از روز اول شروع شد. کرزی، قانونی، مرحوم قسیم فهیم و خلیلی همگی با پارلمان دو روی یک سکه هستند.

وی خاطرنشان ساخت: زمانی که مجلس، وزیر داخله اسپنتا را استیضاح کرد و خواهان برکناری وی شد و حتی در اعتراض به عملکرد وی و ایجاد فشار بر رییس جمهور دروازه ی مجلس را بستند، رییس جمهور معاش نمایندگان را افزایش داد و این گونه صورت مساله پاک شد و دیگر هیچ حرفی از استیضاح اسپنتا در مجلس زده نشد.

نمایندگان بارها سنگ حضرت عمر و حضرت علی را به سینه می زنند اما آیا نمی دانند که سفره ی این بزرگان با سفره ی غلام هیچ تفاوتی نداشت. نمایندگان ترس از دست دادن اعتبار ندارند زیرا می دانند که در نزد مردم هیچ اعتباری ندارند. به طور مثال مامور امنیتی موتر یک وکیل و نماینده را با خشونت بیشتری جستجو می کند زیرا نمایندگان با اعمال خود اعتبار خود را از بین برده اند.

داکتر رمضان بشردوست با تاکید بر هوشیاری و اقدام ملت در برابر چنین حوادثی گفت: اگر این قانون تصویب شود باید ده ها هزار تن از مردم باید در اعتراض به آن پارلمان را محاصره کنند. اعتراض عده ای از جوانان افغانستان به تصویب قانون قابل قدر است ولی بسیار انگشت شمار و ضعیف است. اگر مردم ما با سرسختی سرنوشت خود را به دست بگیرند و از نمایندگان حساب بخواهند صددرصد نمایندگان خود را اصلاح خواهند کرد و دیگر شاهد این نمایندگان بیکاره و بی تاثیر نخواهیم بود.

به باور وی قانون مصونیت وکلا و نمایندگان تصویب خواهد شد زیرا کمیته ی مختلط از دو مجلس تشکیل می گردد و اگر باز هم به نتیجه نرسد مجلس نمایندگان بدون نیاز به فیصله ی مجلس سنا و یا امضای رییس جمهور با رای دو سوم، می تواند این قانون را تصویب کند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   صد فیصد راست میگوید زهره هم است برای وکلای خاین ... مردم وبدنامی شان خدامیداند که اینها پیش از وکیل شدن خود ... چرا بودن یا ملا امام کدام مسجد درقریه های خودبودن که توسط مردم غریب یا زندگی خودرا پیش میبردن حالا وکیل شده اند ناز ونخره میکنند مثل که عروس پیش از عروسی خود بالای خسرخیل میکند میداند که بعد ازعروس گپش نمیچلد زیرا به تشویش هستند.
مسافر جبری

>>>   درود بر بشر دوست، زنده باد بشر دوست.
زلمی از بدخشان

>>>   ﺁﻓﺮﻳﻦ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺑﺸﺮ ﺩﻭﺳﺖ اﻱ ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮﻱ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻫﻢ ﻣﺜﻞ ﺗﻮﻣﻴﺒﻮﺩ ﺩﺭ ﺩﻭﻟﺖ ﻭﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮﻱ ﺩﺭ ﺗﻴﻢ ﺩاﻛﺘﺮ ﻋﺒﺪاﻟﻠﻪ.
ﺣﺴﻴﻨﻲ

>>>   محترم باد بشر دوست یک افغان وطن دوست میباشد.

>>>   سلام هموتنان عزیز
ایکاش شخصیت های دلسوز مانند بشر دوست در کشور ما زیاد می بود. اما متأسفانه نیست
دو سال پیش برای تیدیه پاسپورت به پارلمان رفته بودم جلو پارلمان جمعیتی را دیدم گفتم خدا یا اینجا چه خبره نزدیک تر رفتم دیدم یکی روی بلچره یکی دست نداره ویکی پا نداره خلاصه جمعیتی از معلولین درآنجا جمع شده بودند
رفتم پیش یکی از آنها پرسیدم برادر برای چه اینجا امدین گفت ما منتظر بشر دوست هستیم درحالی صحبت کردن بودیم که یک موتر سوزیکی مدل پایین ازطرف کوچه می آیدآمدن دیدم آقای بشر دوست با یک راننده بدون محافظ ازموتر پیاده شد
آمد با تک تک ازاین برادران معلول بامهربانی به درخواست آنها گوش می دادند
جمعیت آنقدر زیاد بود که ما نتوانستم به آقای بشر دوست صحبت کنیم
وکلای دیگر را هم می دیدیم که با موتر های زید گلوله باچند تا محافظ می امدن وتیر می شد حتی طرف آنها نگاه هم نمی کرد
جای تاسف است شخصیت های ملی مثل بشردوست از مجلس اخراج میشود
البته زیاد نباید تعجب کرد چون در افغانستان حکومت مافیایی حاکم است و مافیایی ها حیچ وقت بفکر منافع ملی کشور نیست
وتبعی ست که کسی اگر ازمنافع ملی دفاع کند آنها اخراج میکنند
محمد علی حیدری ازاروزگان فعلا درایران

>>>   زندباد بشردوست افرین خداحفض کند جناب داکتر بشردوست را
توسلی غزنوی

>>>   زنده باد بشردوست
اجمل(پنجشیری)

>>>   همان گونه که که محترم بشردوست بیان کرده است این قانون در تضاد آشکار با منافع ملی است. این قانون بر پایه ضرب المثل معروف «خائن همیشه خائف است» تدوین و به تصویب رسیده است. اگر نمایندگان خادم ملت باشند پس ترس چرا؟ این اقدام نمایندگان نشان می دهد که آنها از آینده شان ترس دارند چرا که خیانت کرده اند. معامله گران ملت ممکن است در این دنیا با زور چوب و چماق خود را حفظ کنند در قیامت چه جوابی خواهند داشت؟ ظلم و ستم گری بس است. به خدا این مردم کارد به استخوان شان رسیده است. با چه منطقی و دلیلی؟ وکیلانی که بایت سرفه کردنشان از مردم اخاذی می کیند، باید این گونه کودکانه آینده خود را تضمین کنند. یک نمونه آن جناب رحمانی است وضعیت پیش و پس از وکالت ایشان را مردم می دانند.
آن که افزون گشته از سیم و زرش
زر نبارید زآسمان اندر سرش
از کجا کرد این همه سیم و زر
یا خودش دزد بود و یا پدرش
پدر ایشان را خدا رحمت کند قرائن نشان می دهد که همه این دزدی ها مربوط به خود ایشان است.
حقیقت تلخ از دیار هجرت

>>>   ما افتخار میکنیم که در کشور ما هم یک وطنپرست واقعی است. رمضان بشر دوست نماینده واقعی مردم ما به تو افتخار میکنیم

>>>   بشر دوست حق را بیان می کند اما کو گوش شنوا؟

>>>   بشر دوست زهر چشم خیانت کاران وکلا رشوت خور است زنده باشی بشر دوست ... بر وکلان که از خانه ملت رشوت میخورد

>>>   مردم...هزاره تا دوسال پیش بشردوست را دیوانه میگفتند .ولی اهسته اهسته خواهند فهمید که بشر دیوانه نیست بلکه این هزارهاست که از عشق چند تا رهبر ... بغیر از بشر دوست یک نماینده یی هزاره در مجلس حاضر نشد تا کارت سرخ بلند کند واز حق ملتش در برابر منافع شخصی اش دفاع کند... بر سر این همه دیوانه که ما داریم.

>>>   این همان پارلمان است که اکثر در دوره اول خود جنایات خود را عفوه کردند در جلسات همیشه غیر حاضر بودند اما در جلسه که به مفاد شان بود همه حاضر شدند و به خود امتیازات و انعام که خود اماده ساخته بودند تعین و تصویب کردند این پارلمان که اکثر انها رشوت خور و قاچاقچیان شراب وارد و تیل و غصب زمین و قاتل و دزد و مردم ازار باید منحل منحل و منحل شوند و اکثر انان محکمه و بعضی انها اعدام شوند
بصیر نظری

>>>   مردم بر ضد این قانون باید قیام عمومی کنند. وکیلان بفکر خود اند. بمردم کار نمیکنند. باید همه برضد این حرص عظیم قیام کنند تا درسی برای دیگران شود.
حاجی غفور کابل

>>>   آفرین بشر دوست

>>>   افرین برتو و افرین به شیردانی تو که حلال شیر خوردی و حلالی ادم هستی ایکاش مثل خودت پنج نفر دیگر میبود این ارام میشد.... بار دیگر وکلا خاین فقط هفت وکیل با ایمان ومسلمان ما درپارلمان داریم.
م.ی

>>>   خدا ل...کنداین شکم پرستان بی... را واینها خائینین ملی است حالا شنیدم که برعلیه بشردوست دست یک کردکه بشر دوست را ازپارلمان بیرون کنندکه دیگرکسی نباشد از خیانت اینها انتقاط کنندملت باید به دهن این... بزننداین... ابروی هرچه قانون گذاردرجهان بود بردنداین معامله گران و دزدان

>>>   خطـــــــــــــــــــاب به جوانان عزیز...
ای جوان آگاه باش که این چورلمان برسرنویشت من وتو بازی میکند با رای من تو معامله میکند و خود را وخانواده خود را با عزمت و حشمت وجاه میرساند چرا خموش هستی؟ برخیز و دروازه های چپاول چورلمان را ببند با عزم راسخت چرا که فرای نشود که من و تو در فراق غربت و ذلت که بدستان خودمان کردیم بسوزیم و جایگاهی اطلسی خویشتن را از دست بدهیم پس دست به دست یک داده و به اعتراضهای ملیونی خود در هر ولایتی که هستی بپرداز و نفرین بفرست برای آنعده از وکلای.... براین وکلای بی احساس و دزدان ماهر و وطنفروشان خایین .. زنده باد بشردوست و همراهان شجاع شان
خادمی تالقان

>>>   اي كاش براي شش ماه شماريس جمهوري ميبوديد كه تمام غاصيبين زمين چپاول گران رامحاكمه ميكرديد وهم تمام قراردادهايكه دروزارت هاصورت ميگرد بصورت اساسي كنترول ميكرديدمخصوصأ دروزارت امورداخله تمام قرارداد هاي پروژه ساختماني به يك شركت داده ميشود قبل ازآفرگشاهي وقمت پروژ ه به يك شركت افشاه ميشود برنده ميشود دورود برداكتررمضان بشردوست
عصمت الكوزي

>>>   خداوند قدرت بدهد ریس پارلمان را تا یک بار اینها را تکان بدهد برای خود وطن خود چه کرده اید پارلمان یک کشور باید اشخاص تحصیل کرده باشد اینها تنها بخاطر اخر ماه یعنی روز معاش در پارلمان حاضر میشند کاش نیم ماه معاش وکیل ها را معلمین داشته باشد

>>>   وکلا همین معاشی را که می گیرند در مقابل چه کاری می گیرند؟ معاش در برابر کار و خدمت به مردم برای آنان مقرر شده است. آنان که تا امروزه به آندازه سر سوزن برای مردم کار نکرده اند پس حق گرفتن همین معاش را هم ندارند. عجیب آدمهای مفت خور هستند که بعدا که زمان وکلاتش تمام شود توقع دارند از حالا کرده هم احترامی بیشتری داشته باشند و به این سان آنان تخم نجیب زادگی را در کشور می پاشند. در حالی که یک دهقان و یک موچی به مراتب از آنان کده به مردم خدمت کرده اند. شرم و خجالت هم چیزی خوبی هست که وکلای ما آن را ندارند.

>>>   ضرور است افغانستان امروز افرادی ساده زیست ،بی مدعا ،تلاشگر ،پاکدست وخداشناس امورات سیاسی،اقتصادی واجتماعی کشور را بدست بگیرند خداوند ارزش وجایگاه محترم بشر دوست رابالاتر ببرد.واقعا نماینده بسیار جهادگری است وبفکر محرومان .ملت افغانستان با داشتن این نماینده انقلابی باید افتخار بکنند./ داکترعبدالرب پوهنتون پونا مالیزیا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است