غارت معادن در سایه ی ناامنی همچنان ادامه دارد
مردم باید با تشکیل دولت آینده، با اعتماد به نفس سو به جلو حرکت کنند و این را وظیفه خود بدانند که در راه دفاع از وطن و حفظ ارزشهای فرهنگی و تاریخی و سرمایه های ملی کشور از هیچ اقدامی دریغ نکنند. 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۷    ۱۳۹۳/۴/۲۹ کد خبر: 75864 منبع: پرینت

ارزش برخی از معادن افغانستان به بیش از یک تریلیون دالر می رسد و این مساله در رشد اقتصادی کشور بسیار کمک می کند اما با توجه با وضعیت امنیتی و وجود طالبان معلوم نیست که آینده به کدام سو کشانده می شود.

یکی از معادنی که به صورت غیر قانونی استخراج در آن صورت می گیرد، معدن کران و منجان در ولایت بدخشان می باشد که به طور کامل تحت تصرف دولت نیست و مردم از آن سواستفاده می کنند و منبع درآمدی برای مخالفین مسلح شده است.

از یک سو مسوولان محلی موجودیت طالبان مسلح را در ولسوالی کران و منجان بدخشان رد کرده اند و بیان می دارند که افراد مسلح غیر قانونی در آنجا فعالیت داشته و بخشی از معدن لاجورد را به تصرف خود در آورده اند اما از سوی دیگر برخی معتقدند که این معدن به دست طالبان می باشد در حقیقت اظهارات ضد نقیضی در این منطقه وجود دارد.

فراموش نشود که ولسوالی کران و منجان در بین تنش و جنگ قرار دارد و هر بخش اقتصادی که در نقطه متشنج قرار داشته باشد کاملا روشن است که بهره برداری از آن صورت نمی گیرد و چون گاهی به دست دولت و گاهی به دست مخالفین می باشد به راحتی در آن امنیت از هم پاشیده می شود.

کشور ما دارای مناطق معدن خیز بسیاری می باشد که این معادن بیشتر در مناطق شمالی کشور دیده می شود و این مناطق در تحت تصرف دولت نیز قرار دارد اما متاسفانه استفاده غیر مشروع و غیر قانونی از این معادن صورت می گیرد و روزانه حدود 6 میلیارد دالر به صورت غیر قانونی از معادن استخراج صورت می گیرد که این نشان دهنده نبود قانون در کشور می باشد.

در واقع با تعداد کمی نیروی امنیتی، دولت می تواند قسمت های شمالی کشور را تامین امنیت کند که متاسفانه در این زمینه مقامات به صورت جدی تصمیم نگرفته است.

عمدتا در این مدت بنا به چالشهای سیاسی که در کشور به وجود آمده، پیامدهای سیاسی و اقتصادی فراوانی مطرح گردیده و جنجالهای انتخاباتی و بحث خروج نیروهای خارجی، مسایل متعددی را به وجود آورده که باید دولت برای حفظ امنیت تمام تلاش خود را به نحو احسن به کار می گرفت که اینچنین نشد.

یکی از راهکارهای امنیت معادن، بکارگیری منابع انسانی محلی برای حفظ معادن می باشد. اگر امنیت معادن به دست افراد محلی سپرده شود از یک طرف این افراد بیکار نیستند و عایدات کسب می کنند و از طرف دیگر این معادن به دست افراد بیگانه چپاول نمی شود.

ناگفته نماند که والی و فرمانده بدخشان بارها این نکته را به دولت گوشزد کرده است و خواهان امنیت این بخش شده اند. اما از سوی دولت اقدام موثری تاکنون صورت نگرفته است.

مخالفین سعی دارند که از طریق تصرف این معادن اغتشاش را در کشور به وجود آورند که این ناشی از جنگ های روانی و قوت روانی از جانب آمریکا می باشد. آمریکا سعی می کند که دولت را ضعیف جلوه دهد، در واقع، اظهارات ضد نقیضی بین آمریکا، انگلستان، غرب و ناتو وجود دارد که افغانستان را در حالت تشنج روحی قرار می دهد و باورمندی مردم را نسبت به دولت ضعیف می سازد.

این نکته قابل ذکر است که انشالله مردم باید با تشکیل دولت آینده، با اعتماد به نفس سو به جلو حرکت کنند و این را وظیفه خود بدانند که در راه دفاع از وطن و حفظ ارزشهای فرهنگی و تاریخی و سرمایه های ملی کشور از هیچ اقدامی دریغ نکنند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مردم باید با تشکیل دولت آینده، با اعتماد به نفس سو به جلو حرکت کنند و این را وظیفه خود بدانند که در راه دفاع از وطن و حفظ ارزشهای فرهنگی و تاریخی و سرمایه های ملی کشور از هیچ اقدامی دریغ نکنند.
عصمتیان

>>>   غارت معدن های افغانستان از دیر زمان ادامه دارد یاد تان است زمرد فروشان بازار مالگه مندوی در پشاور؟
اجمل پینجشیری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است