پیشنهادات شما به رییس جمهور آینده چیست؟
از وظیفه های اخلاقی اسلامی رییس جمهور آینده این است تا در عملكرد و انتصاب كابینه و مقامهای بلند رتبه دولتی، اهلیت، صداقت، دانش مسلكی و تخصصی شان را در نظر بگیرد تا با یک مدیریت سالم بتوانند جامعه را از تفرقه ی رنج آور نجات دهند و مردم را از اسارت به آزادگی و مردم سالاری سوق دهند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۸    ۱۳۹۳/۴/۲۹ کد خبر: 75863 منبع: پرینت

بنا بر بیانیه ای که از سوی دفتر رسانه ای ارگ ریاست جمهوری کابل نشر شده، روز گذشته محترم حامد کزی با عبدالله و اشرف غنی در مورد وضعیت اقتصادی کشور به گفتگو پرداخته است و درباره وضعیت عمومی اقتصادی کشور، بهبود عواید ملی، موثرسازی نظام گمرکی و مبارزه با قاچاق بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

این را بهانه قرار می دهیم و به عنوان یك شهروند به رییس جمهور آینده كشور که هنوز معلوم نیست کدامیک از دو نامزد دور دوم انتخابات می باشد، چند پیشنهاد عرضه می کنیم:

اول: در تشكیلات ادرای ریاست جمهوری تجدید نظر گردد و به جای تشكیلات وسیع مشاورین، یك ارگان تخصصی و تحقیقی متشکل از اشخاص كار فهم و دارای وجدان بیدار، قاطع، غیر جانبدار تشکیل گردد. یک محكمه عدلی اختصاصی که از مصوونیت امنیتی برخوردار باشند به تسویه حساب با وزرا و اراكین بلندپایه دولتی و تعدادی از وكلای پارلمان و زورمندان مسلح و والیان بپردازد تا اگر سرمایه های خود را از راه نامشروع تجارت بدست آورده باشند، به نفع دولت مصادره گردد. چرا که تحقیق و بررسی دارایی ها اشخاص بلندپایه دولتی یکی از مواردی است که همه مردم خواهان آن می باشند.

دوم: رسیدگی به وضعیت منابع آبی كشور كه بی حساب و کتاب كشور های همسایه می ریزد. این حق مشروع ملت است که از طریق نهادهای بین المللی با احداث نهر ها، كانالها و بند ها این موضوع حل و فصل گردد تا سرمایه گذاری زمینهای بایر تحت زراعت بهبود یابد و نتیجتا کشور در تولیدات مواد مصرفی به خودكفایی برسد. همچنین به استخراج معادن كشور توجه کافی صورت گیرد تا تولیدات آن در داخل كشور به مواد پخته تبدیل و صادرات رونق گیرد.

سوم: دولت قانونمند با وجدان بیدار، قاطع و مسوولیت پذیر باشد زیرا تنها در این صورت است که می تواند فرهنگ وطن پرستی را در روان جامعه بوجود آورده و با بدست آوردن آمار دقیق از زن و مرد، از امتیازات آنها برای حفاظت و حراست وطن استفاده نماید و طبق ماده پنجاه و پنج قانون اساسی كشور مكلفیت سربازی در ارتش و پولیس ملی تحقق یابد.

چهارم: وكلای محترم پارلمان از مصوونیت بالای پارلمانی و امتیازات مالی برخوردار هستند. مطمئنا افزایش درخواستهای آنان مبنی بر داشتن تعداد بیشتر بادیگارد و مجوز حمل سلاح خلاف قانون و غیرموجه است. لذا دولت باید سلاح افراد مسلح را توسط نیروهای امنیتی و ارتش در چوكات قانون از اشخاص غیر مسوول جمع آوری نماید.

پنجم: تولید و توزیع مواد مخدر، كشور ما را تحت انتقاد جوامع جهانی قرار داده است در حالیكه تقاضا محرك عرضه است. تقاضا از جانب كشورهای مصرف كننده صورت می گیرد و اگر جلوی تقاضا گرفته شود، عرضه كننده نفع اقتصادی به دست آورد. باید دانست سیاست به حرف، حدود و اندازه تعیین نمی كند بلكه باید دید در عمل چه كارها انجام می گردد. از وظیفه های اخلاقی اسلامی رییس جمهور آینده كشور این است تا در عملكرد و انتصاب كابینه و مقامهای بلند رتبه دولتی، اهلیت، صداقت، دانش مسلكی و تخصصی شان را در نظر بگیرد تا با یک مدیریت سالم بتوانند جامعه را از تفرقه ی رنج آور نجات دهند و مردم را از اسارت به آزادگی و مردمسالاری سوق دهند تا تمام اقوام ساكن در كشور به عدالت راستین اجتماعی برسند.

به هر حال امیدواریم که دولت آینده بسیار بهتر از دولت کرزی عمل نماید و با تعیین سیاست خارجی خود، دوست را از دشمن تمییز دهد و بداند با کدام کشور چه میزان دوستی داشته باشد. خدا کند دولت آینده در زمینه بهبود اقتصاد آنچنان عمل نماید که فقر و نداری تا حدودی زیادی از کشور برطرف کرد و با تامین امنیت زمینه ی اشتیاق برای بازگشت مهاجرین به وطن را فراهم آورد.

به طور قطع و یقین اگر رییس جمهور آینده بتواند کابینه ای سالم و متخصص تشکیل دهد می تواند تمامی کم و کاستی های حکومت سیزده ساله ی جناب کرزی را پوشش دهد وگرنه اگر بخواهد باز هم مانند این چند سال گذشته دوباره همان مقاماتی که جز زراندوزی کاری برای این مردم نکردند را بر سر کار بیاورد، باز همان آش خواهد بود و همان کاسه.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در تشكیلات ادرای ریاست جمهوری تجدید نظر گردد و به جای تشكیلات وسیع مشاورین، یك ارگان تخصصی و تحقیقی متشکل از اشخاص كار فهم و دارای وجدان بیدار، قاطع، غیر جانبدار تشکیل گردد. یک محكمه عدلی اختصاصی که از مصوونیت امنیتی برخوردار باشند به تسویه حساب با وزرا و اراكین بلندپایه دولتی و تعدادی از وكلای پارلمان و زورمندان مسلح و والیان بپردازد تا اگر سرمایه های خود را از راه نامشروع تجارت بدست آورده باشند، به نفع دولت مصادره گردد. چرا که تحقیق و بررسی دارایی ها اشخاص بلندپایه دولتی یکی از مواردی است که همه مردم خواهان آن می باشند.
عصمتیان

>>>   از دولت آینده متوقع هستیم دردرتشکیلات اداری حد اکثر تجربه کاری و تحصیل افراد و اشخاص کار فهم مد نظر گرفته شود و هم چنان حد اکثر سعی شود تا تحصیلات عالی مد نظرگرفته شود و از دولت اینده متوقع هستیم تا از اعضای حکومت کرزی که نقش بارزی در تشکل فساد اداری رول بسزای دارد استفاده بعمل نه اید . چرا که تمام انها فساد اداری را به نقع خود قانون پنداشته اندامیداست که دراین مورد دولت آینده خاصتا رییس جمهور جدی عمل نماید و از معرفت و شناخت با انها بگذرد بهتر است .
اسلام الدی از شهر کهنه کابل .

>>>   جایی برا پیشنهاد نگذاشته اند اگر زمانی به پیشنهاد یا راهکاری نیاز داشتند جان کری زحمتش میکشد....ملت افغانستان با جان و دل پای صندوقهای رای آمدند و خسارتهای مالی متحمل شدند اما به رای مردم به شعور و شرف مردم بزرگ افغانستان احترام نگذاشتند...اول تقلب کردند بعد از آن برای مصالحه بجای اینکه به رای مردم و خواست مردم رجوع کنند دست به دامن جان کری شدند ..
.مهاجر از ایران

>>>   پیشنهاد من به کسی که تقلب کرده اینست که باید از مردم افغانستان معزرت بخواهد وبه رقیب خود که بارای پاک مردم انتخابات را برده تبریک بگوید وازین بیش خودرا شرمنده مردم افغانستان وجهان نسازد وشوق حکومت کردن را بارای های تقلبی نکند که دزدی هایش افشا شده ومردم افغانستان آنرا منحیث دزد رای شان یک فریب کار ویک متقلب میشناسند دیگر بین مردم برایش کدام آبرو وعزت نمانده مانند اینکه بند تنبان یک نفر دربین بازار از کمرش خطا شود وتنبانش به زمین بیفتد متقلب وفریب کار ودزد رای مردم هم چنین است

>>>   من کدام پیشنهادی خاصی ندارم ،فقط پست ریاست جمهوری و پست صدر اعظمی را بر هر دو دوکتور پیش از پیش تبریک میگم
اجمل(پنجشیری)

>>>   ساخت افغانستان است (made in Afghanistan) جوره ندره
حیران مانده

>>>   رئیس جمهور باید کار را باهل کار بسپارد. درجه تحصیل سابقه کاری و تجربه کار لیاقت و دانش شخص را مدنظر گررفته مقرر نماید. اگر مانند دوران حکومت جنک سا لاران باشد. وای بر حال مردم رنجیده.
قدیر بکرامی

>>>   پیشنهادات شما به رییس جمهور آینده امیدواریم که دولت وحدت ملی مانند حکومت کرزی حکومت ملوک الطوایفی نباشد. جمعه خان بی سواد امیر لطیف پهلول دیگر والی نباشند.

>>>   خواهش من ازهردو کاندیدای محترم اینست که بعد ازبدست گرفتن قدرت انعده اشخاص ایکه درطول حکومت جناب کرزی صاحب با داشتن تحصیلات عالی با استفاده از قدرت دولتــی تنها به فکر چور و چپاول دارائی ها ی دولتی بوده اند و هیچ کدام هدف خدمت نداشته اند و فعلا هم خود را در دفاع تقلبی از هر دو کاندید میشمارند این...ها را از حلقه خویش به دور انداخته و بار دیگر فریب همچو اشخاص پلید را نخورند و از این بهتر است که یک نفر بدون سواد که فاسد نباشد و اداره چی باشد به امور بگمارند چون ماهی از سر گنده گردد نی ز دم

>>>   این پیشنهاد، زیبا و ستود نیست!
اگر دولت پیش رو، این آرمانها را، در برنامه های کاریش نداشته باشد، هیچی ندارد.
اگر درلیست برنامه های دولت آینده نیست حتماٌ باید اضافه کند، تا امید ملت تحقق یابد.
توجه داشت که ملت ما خیلی بیچاره اند!!!!
حد اقل این آرمان های اولیه شان است!!!!!!
سید ذبیح الله حنیف تخار

>>>   یگانه پیش نهاد ما این است که مثل داکتر عبدالله با رای ما معامله نکند.

>>>   از حکومت وحدت ملی که بعداًایجاد میگردد تقاضا میگردد که اسناد تحصیلی واقعی را درنظر بگیرد نه اینکه ساختگی پاکستانی را
دوم مسلک وحرفه اشخاص در جا بجایی پست ها در نظر گرفته شود
سوم تعهد وصداقت اشخاص وافراد رکن اساسی را در پیشبرد امور محوله دارد
چهارم به وکلای پارالمان اجازه داده نشود تا در نصب ومقرری اشخاص در پوست های دولتی که با گرفتن رشوت دست دراز میکنند جداً جلو شان گرفته شود تا حق به حقدار ان برسد وکار به نفع ملت وحکومت انجام پذیرد وقتیکه به رشوت ستانی مقرری صورت بگیرد امر حتمیست که هدف از خدمت نه بلکه رشوت گیری وجمع اوری پول است نه خدمت گذاری به ملت امید داریم که حکومت وحدت ملی بیشتر از ما به نکات بهتر وخوبتر ان در نصب و جابجایی افراد و اشخاص در پوست های دولتی توجه مبذول میدارند تا از حکومت فاسد کرزی متمایز گردد و نفع دولت و ملت دران دیده شود .

>>>   از دولت آینده امور ذیل را توقع دارم:
1- در قدم اول فساد اداری را بر طرف کند متأسفاه امروز فساد اداری در افغانستان من حیث یک فرهنگ شده است کار کردن در ادارات دولتی مساوی است با ارتشاء و زیر میزی، در اوائل حکومت کرزی ارتشاء بصورت زیر میزی بود اما حالا زیر میزی بصورت علنی و روی میزی در آمده است.
2- در قدم دوم در ادارات و بخش های مختلف اداری کشور انسان های لایق و متعهد و متخصص را روی کار بیآورد، کار قومی و حزبی را کنار بگذارت و طائفه خاص ادارات را اشغال نکنند، بلکه از همه مردم و در ضمن متخصصین آن مردم روی کار بیآیند.
3 - در قدم سوم که از همه مهم تر است خلع صلاح کردن مردم از تمام قومیت و احزاب های فاشستی سابق که دست آنها به خون مردم آلوده هستند.
4 - در قدم چهارم تشکیل یک اردو ملی مقتدر فدا کار تا بتواند ریشه طالبان و تروریسم را از کشور مظلوم و بخون خفته ما بیرون و نا بود کند.
5- فعال نمودن مکاتب و مدارس پسران و دختران در اقصاء نقاط کشور و...
م- ترکمنی

>>>   پیشنهادات را شما همه گفتید به نظر بنده اگه همه مهاجرین را به کشور بر گردونن چون ورود سرمایه به کشور هست و با رشوه خارها و هر کسی که در کارهای دولتی سنگ می اندازد خاین ایلام گردد و اعدام شود نه که مثل امیر خلیلی دلش بخاد هر کاری بکنه بعدا راحتم از کشور خارج بشه و بر گرده جلو دزدی گرفته بشه سیاست طالبان داشته باشه کسی ریشش کوتاه بود جراعت بیرون امدن از خونه را نداشت یا جراعت نداشت پولی را از زمین بردارد به این می گن سیاست

>>>   درافغانستان امریکا مداحله نکند

>>>   اقای رییس جمهور به داد مهاجرین برسید تاکی مهاجر باشم

>>>   قوم کرای ازافغانستان تمام شود اقای رییس جمهور اینده

>>>   مکانسم جدا سازی رای تقلبی ازغیر تقلبی باید دقیق
باشد تیم داکتر عبدالله نباید ازکناراین نکته به سادگی
رد بشود چون اگربه نفع تقلب آرا شمارش بشود دیگه
خبر ازحکومت ملی واتلافی نیست آن وقت داد و بیداد فایده ندارد
عزیزم روی مکانسم دقیق جدی باشید. بااحترام

>>>   یک محکمه دایر شود که جنایت کاران وچپاول گران را بعد از محاکمه بدون درنگ از داخل تالار محکمه روانه دار کنند.

>>>   واقعا جای شرم است که این دونفر بزدل و ترسو .عبدالله واشرف. افسار بردگی بر گردن نهادن و آن را به دست امریکایی ها دادن به امید خدا ملت سربلند و عزیزم هیچ وقت تن به ذلت و خئاری بیکانگان نخواهند داد خواهش میکنم نظرم را ثبت کنید باشد که به گوش آن دو خود فروخته بخورد و به خود بیایند
میرویس

>>>   کرزی یک ...قومپرست بود که ارزش ها و منافع بزرگ کشور را فدای منافع قومی و قبیلوی خودش کرد۰

>>>   جای تاسف است که رهبران ما اینقدر ... فروخته شده هستند شرم است به پیروان اینها که خوده... هم میگن، میگن وطن را ما نجات دادیم شرم است بخدا شرم است هم شما و هم پیروان شان معامله گر است حالی معلوم میشود که رهبر واقعی جهاد افغانستان حکمتیار صاحب است که هیچ وقت بخاطر رسیدن قدرت معامله نکرد و نمی کند، این هم برای مردم یکبار دیگر معلوم شد که عامل اصلی جنگ های کابل همین شورای نظارر و جمعیت بود که حاظر به ترک چوکی برای یک روز هم نبود تا طالب مثل توب فوتبال اینها را به کولاب پرتاب کرد
محمد سلجوقی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است