توافق نامزدان، توافقی سیاسی بود
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۵    ۱۳۹۳/۴/۲۸ کد خبر: 75852 منبع: پرینت

پس از 48 ساعت حضور جان کری و گفتگوی وی با دو نامزد ریاست جمهوری و شخص کرزی در پشت دروازه های بسته بالاخره توافق نهایی بین نامزدان ایجاد شد. محمد محقق معاون داکتر عبدالله نامزد ریاست جمهوری در نشستی با رسانه ها گفته است که مطابق طرح توافقی بین دو نامزد با میانجی گری امریکا، شخص برنده رییس جمهور خواهد شد و بازنده رییس شورای اجرایی خواهد بود. همچنین وی در ادامه گفت که پس از دو سال پست رییس اجرایی به پست صدراعظمی مبدل خواهد شد.

بلقیس روشن عضو مجلس سنا در برنامه آوند گفت: انتخابات در کشوری مانند افغانستان که در فساد غرق است و از لحاظ مواد مخدر و تروریزم در مقام نخست جهان قرار دارد و سیاستمداران برای کسب قدرت، کشور را به میدان بزکشی و قربانگاه تبدیل کردند، مستقل نیست. هر کس که ادعا می کند انتخابات افغانستان مستقل است اول خود را و بعد دیگران را فریب می دهد.

وی افزود: بحران و تنش های انتخابات و جنجال هایی که بر سر کمیسیون های انتخاباتی ایجاد شد، همگی بیانگر این بود که باز هم شخصیت ها با استفاده از زور اسلحه و تفنگ می خواهند به قدرت برسند.

به باور روشن، در کشوری مانند افغانستان مهم نیست که چه تعداد مردم رای داده اند 7 میلیون یا 8 میلیون بلکه مهم این است که چه کسی آن را می شمارد.
در ابتدا هر دو نامزد ادعا می کردند که حاضر به ایتلاف و ایجاد شرکت سهامی نیستند ولی پس از این که یک نفر خارجی آمد مانند بچه های سربزیر، ساکت و خاموش شدند. آن ها توافق کردند که برنده رییس جمهور شود و بازنده صدراعظم. بنابراین بازنده ی اصلی مردم افغانستان است که قربانی قدرت این اشخاص شدند.

بلقیس روشن حکومت آینده را به مراتب فاسدتر از حکومت کرزی دانست و تصریح کرد: کسانی که در این دو تیم سرمایه گذاری کردند به امید امتیازات بیشتر این کار را کرده اند. تنظیم هایی که با دو تیم یکجا شدند گروه هایی بودند که در طول سالیان زیاد هر روز با یکدیگر جنگ داشتند. کشتار 65 هزار کابلی شهادت می دهد که این افراد و تنظیم ها چه کسانی هستند. این نامزدان برای آرای مردم پشیزی ارزش قایل نیستند.

عضو مجلس سنا اظهار داشت: نامزدان ریاست جمهوری نیمه شب در خانه ی سازمان ملل متحد با بی غیرتی به آغوش یکدیگر افتادند. مگر هر دو ستاد نمی توانستند با یکدیگر مذاکره و فیصله کنند و نیاز بود تا جان کری با جادو این افراد را قانع کند؟ جان کری با تهدید نامزدان به این که دیگر از دالر خبری نیست آن ها را مجاب کرد تا با یکدیگر توافق نمایند. کمیسیون های انتخاباتی که تا کنون نامشروع بود با یک گپ جان کری مشروع نمی شود به جز تمویل جان کری. تمویل جان کری کمیسیون ها را مشروع ساخته است. اگر رای مردم برای نامزدان ارزشی داشت باید رای آن ها را حساب می کردند. دموکراسی برای شخصیت های سیاسی تا اندازه ای مهم است که برای آن ها ایجاد قدرت کند.

وی در مورد تبدیل نظام ریاستی به صدارتی گفت: در این 13 سال تا هنوز شورای ولایتی تشکیل نشده و حتی پیش از فیصله ی لویه جرگه، اعلام کرده اند که پس از دو سال نظام صدارتی خواهد شد.

روشن خاطرنشان ساخت: رییس جمهوری که یک خارجی آن را تعیین کند بیشتر از کرزی نخواهد بود. شمارش آرای مردم یک نمایش است و توافق بین نامزدان توافق سیاسی بوده و به همین دلیل هیچ کدام از چهار نفر جرات نمی کنند جزییات محرمانه ی توافق را بیان کنند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خوب بود خانم بلقیس روشن در مورد کمیسیون انتخابات هم مطالبی را مطرح می کردند. رئیس کمیسون انتخاب خوب به وظیفه اش عمل نمی کرد؛ عمرخیل گوسفندان را چاق کرده بود. کار بیخی خراب بود. کرزی هم سکوت کرده بود و از تقلب پشتیبانی می کرد و می گفت به زودی مراسم تحلیف انجام می شود و با این حرفش از تقلب حمایت می کرد. بدون این که به کمیسیون انتخابات دستور دهد که آرای ناپاک را جدا کنند و همه چیز بیانگر یک تقلب حساب شده بود.
زلمی از بدخشان

>>>   خانم بلقیس خودت که از جمله اشخاص گروپ راوا (شعله جاوید)هستی نظریات تان همیشه تفرقه انگیز و ماجرا جویانه است ومنفی گرایی را پیشه خود نموده اید عقده مندی شما با مجاهدین در همه صحبت های تان مشهود است هرزمان گپ از دخالت خارجی ها میزنی در حالیکه اگر وابسته به خارجی ها نمیبودی هرگز به مجلس سنا راه پیدا نمیکردی زیرا ملت شما را با اندیشه تان میشناسد رای ملت را هرگز باخود نداری به جزچند نفر محدود گروپ ات که انهم اگشت شمار وقابل محاسبه نمیباشد من بیکی ازین دوتیم ارتباط ندارم که دفاع شانرا کنم اما به توافق شان برای ایجاد یک حکومت وحدت ملی خوشبین هستم ومرد تایید اکثریت مطلق ملت است زیرا این توافق دوتیم از کشمکش های انتخاباتیی جلوگیری کرد وبذبینی دوتیم بزرگ را به خوشبینی واتحادواتفاق منجر گردید از دودستگی ونفاق وبرادر کشی جلوگرفت اکثریت ملت به توافقات بعمل امده موافق وهم نطر اند چند نفر محدود که نفع خود را در بی امنی میبیند رضایت نشان نمیدهند کار خودشان است ودر پروسه کدام تاثیری هم ندارد .
عماد مبشر

>>>   این ... همیشه میناله وبیش تر از اختیاراتش گب میزنه مردم افغانستان فقط 65هزار کابلی
نیستن ملیونها افغانی در کل این جنگ ها قربانی عقده مندی های مثل خود همین... شده اند سوال
ایجاست چرا فقط 65 هزار آیا فقط همین تعداد حق انسانیت را داشتند آیا هدف این... ازین گفته هاچیست
دل خوشی بازمانده گان قربانیان 65 هزار اسچراچرا از حادثه پکتیکا که صد صد نفر در آتش میسوزند
چیزی نمیگوید چرا از کورکوردلانی همچون ملاعمرکور لب باز نمیکند چرا از اردویکه هروز قربانی میدن
چیزی به زبان نمی آورد سود این خانم فقط 65 هزار قربانی کابلی است آیا... از خودش
نمیپرسه گفته های مغرضانه خودش مورد پسند عامه مردم هستند اگر خودش مزدور نباشه
پس چرا از تقلب ورای گوسفندها چیزی نمیگوید پس معلومه نقش گوسفندهای امرخیل ارجعیت دارد نسبت
ثناتورهای مثل بلقیس کوردل فقط امرار معاش میکند با ناسزاگوی بر دیگران حرام آل واولادهایش این
پولهای را که از بیت المال میگیری
با احترام سمیع نظیر از پنجشیر

>>>   این خانم ...نه سواد سیاسی دارد ونه معتقد به افکار خود ، هر چه در زبان داشت میگوید . اعتراض آسان است ولی راه بیرون رفت چیست .کشور با تقلب انتخاباتی به بن بست سیاسی واقتصادی روان بود . داخلی ها هر طرف برای خویش تلاش داشتند ، اگر خارجی هم نمی آمد خانم محترم آیا خودت با همین منطق مریض میتوانستی راه حل مشکل راپیدا کنی، در جرگه کرزی گفتی امضا ی پیمان امنیتی یعنی خیاپت ملی . حالا سوال میکنم این معاشی را که نوش جان میکنی در مقابلش به امریکایی ها که تمویل کننده پول معاش تو هستند چه لطفی عنایت میکنی بیش از این احساساتی صحبت نکنید.

>>>   بحران و تنش های انتخابات و جنجال هایی که بر سر کمیسیون های انتخاباتی ایجاد شد، همگی بیانگر این بود که باز هم شخصیت ها با استفاده از زور اسلحه و تفنگ می خواهند به قدرت برسند.
عصمتیان

>>>   بلقس جان توهرجی فکر میکنی ولی ماه مردم افغانستان ازتوافوق دونام ذد بخاطر وحدت ملی بسیا خوش شدیم ودوعامیکنم خداوند وحدت مارا حفض کند
محمد امان

>>>   روشن جان غیر از اینکه عضو شبکه بدنام راوا هست عضو آی اس آی پاکستان نیز هست وهنوز هم فامیلش درپاکستان زنده گی میکند ویکی از مهره های مهم استخبارات پاکستان درمجلس سنای افغانستان میباشد

>>>   خانم بلقیس. من از گفته شما ندانستم(مانند بچه های سر بزیر ساکت وخاموش شدند)؟

>>>   من از خانم رو شن تقاضا میکنم بفرمایند بگویند قاتل و یا قاتلان 65 هزار کابلی کی ها هستند، و اگر لطف فرموده در باره مشخصات مقتولین نیز که حتما در باره هر دوی آنها اسناد در اختیار دارند، معلومات ارائه دهند.

>>>   خانم روشن باید این را بداند که امروز به صورت کامل زبان فصیح دارد از برکت مجاهدین است ورنه طالبان این ...امریکایی بداد شان میرسید و این را بداند که فعلا بول راکه ماهانه دریافت مینمایید از جانب کی است که برای شان کمک مینماید معلوم است که خود هم ....امریکا است برای تو هیچ لازم نیست که در سیاست ابراز نظر نمایی خاصتا در مورد اشخاص مجاهد و رهبران مجاهد .
قدرت الله کاظمی

>>>   خانم بلقس عضو مجلس سنا قاضی به همه پند ونصیت میکند ولی خودش دران اغشته است وسود جویی میکند خودت مردم را بر ضد خارجی ها تشویق میکنی ولی خودت از پول همان خارجی ها تغذیه میگردی این نوع حرکات دورنگی تان میدانی چی را بیان میکند که شایسته یک انسان نخواهد بود اول سر به گریبانت بیندازید وبعد انگشت انتقاد را نشانه گیری کنیید .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است