جزییاتی که سرنوشت توافق را رقم می زند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۴    ۱۳۹۳/۴/۲۸ کد خبر: 75851 منبع: پرینت

برنامه تفتیش آرا شروع شده است ولی همچنان جزییات توافق حکومت وحدت ملی در پرده ای از ابهام قرار دارد. دیدارهای دو نامزد ریاست جمهوری با یکدیگر ادامه دارد و گفته می شود این دیدارها برای واضح ساختن جزییات این توافق است. آیا نامزدان می توانند آن چنان که به طور کلی توافق کرده اند در موارد جزیی و فرع مساله به توافق برسند؟

فهیم دشتی روزنامه نگار در برنامه انتخابات 93 گفت: وقتی بین دو نامزد توافق صورت گرفته، نگرانی ها رفع شده و خوشبینی افزایش یافته باید از این فرصت استفاده کرد. هر دو طرف باید فضای اعتماد را بوجود آورند و روابط خود را که بعد از دور دوم انتخابات به شدت آسیب دیده بود را ترمیم کنند.

وی با انتقاد از عملکرد کمیسیون های انتخاباتی گفت: کاش کمیسیون انتخابات در زمان آن، کار خود را بدرستی انجام داده بود تا کار به این جا نمی رسید. وقتی اتهاماتی چه درست یا غلط وارد شد این وظیفه ی کمیسیون بود که این نگرانی ها را و اتهامات را رفع کند. متاسفانه کمیسیون این کار را نکرد و وجهه و اعتبار کمیسیون به شدت صدمه دید. هر قدر مقام های کمیسیون انتخابات تلاش کنند دیگر مردم فریب کلمات را نمی خورند زیرا هم عملکرد و ظرفیت کمیسیون را دیده اند و هم تا جایی نیت آن ها را درک کرده اند. در حال حاضر فرصتی بوجود آمده تا کمی شرایط تغییر کند ولی به هیچ صورت امتیاز آن به پای کمیسیون حساب نخواهد شد چون کمیسیون در وقت عمل، نشان داد که کارآمد نیست.

به باور دشتی رهبری کمیسیون از ظرفیت موجود به درستی استفاده نکرد. به همین علت هم سازمان ملل و جامعه جهانی در این پروسه با کمیسیون ها همکاری می کنند. هر چه که مقام های کمیسیون ادعا کنند که نهادهای انتخاباتی مستقل است و یا عملکرد خوبی داشته، مردم باور نمی کنند. اگر کمیسیون انتخابات مستقل می بود و از ظرفیت ها به خوبی استفاده می کرد انتخابات چنین سرانجامی نمی داشت.

فهیم دشتی اصطلاح حکومت وحدت ملی را نو ندانست و گفت: کشورهایی که مشکلاتی شبیه افغانستان داشتند، طرف های سیاسی احساس مسوولیت نموده و سعی کردند هرم قدرت را به شکلی چارچوب بندی کنند تا تمام طرف ها صرف نظر افکار سیاسی و ایدولوژی، وابستگی های قومی و زبانی، خود را در آن تاثیرگذار و مستفید بدانند.
ایجاد حکومت وحدت ملی، ساده نیست. به فداکاری و مصلحت ضرورت دارد. به قربانی کردن منافع شخصی برای منافع کشور و مهمتر از همه به مکانیزم نیاز دارد. باید به این سوال ها که حکومت وحدت ملی بر مبنای کدام معیار و ارزش ها استوار می گردد و چه تضمینی وجود دارد که فردا خصوصاً در درون حکومت تیم ها با یکدیگر منازعه نخواهند کرد، پاسخ قاطع داده شود.

روزنامه نگار تصریح کرد: این تضمین در صورتی بوجود می آید که مکانیزم مشخص و واضح و چارچوب دقیق و مبتنی بر تجربیات کشورهای جهان سنجیده شود. همین که داکتر اشرف غنی و داکتر عبدالله در حضور وزیر امور خارجه امریکا به توافق با یکدیگر رضایت داده اند، مساله حل نمی شود. تا زمانی که کار تفتیش آرا به پایان برسد دو تیم اگر واقعاً بر مبنای منافع ملی توافق کرده اند باید روی جزییات وحدت ملی به توافق برسند و آن را مبنای کار حکومت قرار دهند.
با وجود رقابت های شدید دور دوم انتخابات و صف بندی های احساساتی که در سطح تیم ها و هواداران آن ها بوجود آمد تنش ها و بی اعتمادی افزایش یافت. با توافق نامزدان باید منتظر باشیم ببنیم که این دو تیم از فرصت باقی مانده می توانند استفاده کنند یا خیر. اگر روی جزییات به توافق برسند کشور در مسیر بسیار خوبی قرار می گیرد و آینده بهتر از گذشته خواهد بود، اما اگر نتوانند روی جزییات به توافق برسند مسلماً وضعیت بدتر خواهد شد.

وی افزود: ما شاهد افزایش نارضایتی در بین هواداران دو نامزد خواهیم بود. در دو تیم فرض بر این است که برنده هستند. در صورتی که نتیجه ی واقعی انتخابات چیزی غیر از پیش بینی دو تیم باشد مسلماً تنش ها و نارضایتی در مناسبات دو تیم افزایش می یابد. در چنین وضعیتی جایگاه معاونین دو تیم و گروه های ایتلافی و شخصیت هایی که به آن ها وعده داده شده در ابهام و دگرگونی قرار می گیرد. ایجاد حکومت وحدت ملی بسیار پیچیده و حساس است و نباید بسیار ساده لوحانه با آن برخورد کنیم. روی تمام جزییات باید توافق صورت بگیرد تا حکومت آینده باثبات و استوار روی کار آید و نامزدان باید به دقت روی آن بحث کنند در غیر این صورت اعتبار دو تیم که هم اکنون نیز آسیب دیده است بیشتر از این صدمه می خورد.

دشتی اظهار داشت: ما انتظار نداریم که کار حکومت وحدت ملی صرف این باشد که مقام ها و جایگاه ها را بین اشخاص تقسیم کند اما با تجربه ی دور و نزدیک این نگرانی وجود دارد که دو تیم نتوانند از عهده ی مسوولیت خود برآیند. این نگرانی وجود دارد که دیدگاه نامزدان با تغییر موقعیت از برنده به بازنده و یا بالعکس تغییر کند. این که جایگاه معاونین طرف بازنده در حکومت بعدی چه خواهد بود، یا تکلیف وعده هایی که دو نامزد به گروه ها و اشخاص برای ایتلاف داده چه می شود، باید واضح شود.

فهیم دشتی در پایان خاطرنشان ساخت: مردم از دو ستاد و تیم های انتخاباتی انتظار دارند تا به خوبی از این فرصت استفاده کنند و کار بسیار دقیقی نیاز دارد تا چارچوب مشخص برای ایجاد وحدت ملی تشکیل شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دیدارها و صحبت های انجام شده بین دو رهبر قابل توجه و سرنوشت ساز است ولی قرار گزارشات تیم تحول و تداوم فشار شدید بالای رهبر شان داکتراشرف غنی احمدزی وارد ساخته اند تا قدرت و صلاحیت تیم اصلاحات و همگرایی را محدود سازد. اکثریت اعضای این تیم که پشتون تبار و از زون مشرقی استند داکتراشرف غنی را به زور و قوم گرایی تشویق میکنند. افراد بانفوذ مانند سیدحامد گیلانی، فاروق وردگ، حنیف اتمر، احدی نیز ترجیح میدهند که با تیم اصلاحات و همگرایی از طریق حیله و فریب طرف مقابل را قناعت دهد. بااحترام
یکی از عضای ازبک تبار تیم تحول و تداوم

>>>   اوف جگرم ده جگر تو شیر پنجشیر ،بلبل واری حرف میزنی
اجمل(پنجشیری)

>>>   خوب ګپ است جنګ شدیار سر شدیار ، علاج واقعه را پیش از وقوع باید کرد، لازم است که بازنده وبرنده باهم همفکر ،همدل و هممرام وهمکار واقعی بدون کدام تعلل
باشند واګرنه جنجالی بوجود خواهد که در تاریخ نام خواهد داشت.
غمخور اطفال افغانستان

>>>   خوب ګپ است جنګ شدیار سر شدیار ، علاج واقعه را پیش از وقوع باید کرد، لازم است که بازنده وبرنده باهم همفکر ،همدل و هممرام وهمکار واقعی بدون کدام تعلل
باشند واګرنه جنجالی بوجود خواهد که در تاریخ نام خواهد داشت.
غمخور اطفال افغانستان

>>>   گفته اند که مرد ها ره قول است داکتر عبدالله عبدالله وداکتر اشرف غنی احمدزی دوشخصیت شناخته شده با پشتوانه مردمی قول ایجاد حکومت وحدت ملی را باهم داده اند اینها اشخاص عادی نیستند که از قول وقرار خود سرباز زنند انشاالله طبق وعده شان عمل میکنند وبساط نفاق وشقاق را از ریشه میخشکند مثل است سال نیکو از بهارش پیدا است اول کار که بین شان بخوبی بدون سروصدا بپیش میرود دوام ان هم بدین منوال خواهد بود امید بر خداوند است .

>>>   درحکومت به اصطلاح وحدت ملی اینکار باید حتمٌا صورت گیرد
تصفیه ی نٌقل از پشقل
واقعیت مبرهن است که هرگروه اجتماعی شامل اشخاص نیک وبد میباشد که جمعیت اسلامی افغانستان نیزازین شاخصه نمیتواند خارج باشد ، ولی درترکیب آن 60%اشخاص مفسدمانند : صدیق چکری اختلاس کننده پول حج واوقاف وزیرسابق حج واوقاف فعلاٌ فراری لندن ، حسین فهیم دزد کابل بانک برادر مرحوم مارشال فهیم ،مشاهد حسین غاصب زمین در تخار فعلاٌ رییس کمیسون ترویج فساد اداری (اصلاحات اداری ) ، یفتلی قومندان شفاخانه ی چارصد بستر اردو که 40میلیون دالر را از پول تداوی منسوبین اردوی ملی را وند زده بود، ملا غرت که حدود صدهاجریب زمین دولتی اطراف بند قرغه را غصب نموده ، از اجاره تفریح گاه بند قرغه سالانه میلیونها افغانی اختلاس مینماید ، بازمحمد احمدی سابق قومندان فرقه ... غاصب زمین درگلباغ ، یک نفرقومندان جمعیت که از پنجشیربوده وتپه دولتی نادرشاه راغصب ودربدل پول تپه هارا توزیع نموده ، قومندان دیگر جمعیت که ازسیدخیل پروان ودرحق تپه های مشرف به خیرخانه از طرف شمال عین عمل راانجام داده است وده ها مثال دیگر.ولی 40فیصد باقیمانده اشخاص صالح ومحترم مانند محترم احمد ضیاء مسعود ، محترم مسعود خلیللی ، محترم فهیم دشتی ، محترم حفیظ منصور ، ذبیح الله شهید ، عصمت الله قانع عضو سابقه جمعیت وغیره رامیتوان نام برد.
بناءاٌ خواست مردم ما اینست که درترکیب آینده ی حکومت وحدت ملی نوقل ازپشقل تصفیه وآنعده اشخاص پاک وصادق درترکیب حکومت شامل وعده ی دیگرکه فاسد ،غاصب واختلاس گر(شامل درفساد) که مردم از آنهاشناخت دارند، برعلاوه محکمه وصدوردارایی شان نباید درحکومت وحدت ملی جاداشته باشند ، زیرا دولت گذشته ازبابت وندزدن آنها درفساد به سطح جهان مقام اول را حایز، مردم مارا سخت زجرداده ونظام افغانستان را بدنام ساختند ، ضمناٌ اهل کارنبوده ، خیاط بجای نجار روی مصلحت تعیین و مقرر شده بود . وسلام
عبدالرووف لیوال.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است