ایجاد حکومت پارلمانی، مشکلات جدی دارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۸    ۱۳۹۳/۴/۲۶ کد خبر: 75785 منبع: پرینت

بعد از توافق دو نامزد ریاست جمهوری در حضور جان کری وزیر خارجه ی امریکا، اشرف غنی احمدزی با داکتر عبدالله دیدار و گفتگو کرد. گفته شده که هدف از این دیدارها، تلاش های دو نامزد برای عملی ساختن توافق های قبلی است. اشرف غنی پیش از این گفته بود که با داکتر عبدالله در مورد چگونگی حکومت وحدت ملی گفتگو خواهد کرد.

صدیق پتمن عضو ستاد اشرف غنی احمدزی در «انتخابات 93» گفت: بعد از توافق بین دو نامزد در حضور جان کری، باید گفتگوهای دیگری در این راستا انجام می شد که اولین قدم را داکتر عبدالله برداشتند. در این گفتگو هر دو نامزد به این نتیجه رسیدند تا موضع گیری و تفاهم مشترک داشته باشند و همچنین توافق هایی که بعداً بین نماینده های دو ستاد صورت می گیرد باید در چارچوب توافق اولیه باشد.

وی افزود: هر دو تیم، مسایل تکنیکی را به کمیسیون های محترم انتخابات و شکایات واگذار کرده اند. هر دو نامزد روی مسایل تکنیکی و سیاسی توافق کرده بودند و گفتگوی آن ها در دیدار اخیر روی این دو موضوع متمرکز بود و روی جزییات آن بحث نشد.

پتمن اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در رسانه ها از آن سوال شده پست ریاست اجرایی کشور است. در دوران تبلیغات نامزدان ریاست جمهوری، پست ریاست اجرایی برای هر دو ستاد مطرح بود. در صورتی که حتی توافق هم صورت نمی گرفت بازهم رییس جمهور آینده این پست را در حکومت ایجاد می کرد. هر دو تیم موافقت کرده اند که تیم برنده مطابق قانون اساسی رییس جمهور کشور می گردد و شخص بازنده نیز پست اجرایی کشور را بر عهده می گیرد.

صدیق پتمن تصریح کرد: همان گونه که داکتر اشرف غنی در روز ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری گفت که سیاست حذف در کشور بی نتیجه است. تیم و ستاد تحول و تداوم به تمام تعهداتی که در جریان رقابت های سیاسی داده و به تمام تعهداتی که در توافق آمده عمل می کند زیرا مردم افغانستان به ثبات سیاسی نیاز دارند و ثبات سیاسی زمانی ایجاد می شود که سیاسیون کشور به تمام تعهدات خود در قبال مردم عمل نمایند.

به باور عضو ستاد تحول وتداوم، کابینه ی دولت افغانستان بر اساس تخصص، تعهد و مشارکت ملی عمل می کند. بر اساس معیارهایی که از سوی دو تیم وضع شده کمیته ی مشترک بعد از انتخابات و یا قبل از نتایج انتخابات تشکیل می گردد. هر چند که ابتدا باید نتایج انتخابات و رییس جمهور مشخص گردد. رییس جمهور رییس سه قوه است بنابراین رییس جمهور می تواند بعضی صلاحیت های خود را به معاونین یا شخص دیگر انتقال دهد. کسی برای اداره ی اجراییات کشور لازم است و آن شخص بازنده خواهد بود. این پست بر اساس فرمان رییس جمهور تا تعدیل قانون اساسی ایجاد می شود. تعدیل قانون اساسی به این معنا که به جای دو معاون سه معاون برای رییس جمهور در نظر گرفته شود.

پتمن در پاسخ به این سوال که قبلاً پست رییس اجرایی به ضیاء مسعود وعده داده شده گفت: این مشکل حل شده است. ضیاء مسعود شخصیتی آگاه، ملی و قومی است. وعده هایی که از سوی تیم تحول و تداوم به وی سپرده شده در ساختارهای حکومت، عملی می شود. ضیاء مسعود پس از توافق دو نامزد اعلام کرده است که به تمام توافق های صورت گرفته احترام می گذارد.

صدیق پتمن در موضوع احتمال تبدیل نظام ریاستی به صدارتی گفت: قانون اساسی یک وثیقه ی ملی است. هر دو تیم چون به اشکال مختلف تعهد کرده بودند که تعدیلاتی در قانون ایجاد کنند و این کار را خواهند کرد. به این معنا که ابتدا شخص بازنده رییس اجرایی کشور می شود و پس از دو سال به عنوان صدراعظم اجرایی و نه پارلمانی، مانند شوروی سابق و یا حکومت داکتر نجیب انجام وظیفه می کند. صدراعظم، مجری حکومت است. افغانستان به قوام لازم هنوز دست نیافته و بنابراین تشکیل حکومت پارلمانی با مشکلات جدی روبرو خواهد بود.
دو تیم به مردم تعهد داده اند که در یک جای با یکدیگر کار کنند. هر دو تیم از افغانستان هستند و به منافع ملی این کشور فکر می کنند پس مسلماً در یکجا شدن نقاط مشترک زیادی برای حل مشکلات مملکت بوجود می آید. هر دو نامزد می توانند به توافق برسند که معاونین افزایش یابد و یا پست اجرایی ایجاد گردد.

عضو ستاد اشرف غنی احمدزی صلاحیت های معاونین را با صلاحیت رییس اجرایی در تضاد ندانست و گفت: تمام صلاحیت ها از آن رییس جمهور است و وی می تواند آن ها را به اشخاص دیگر انتقال دهد. این موضوع تا تعدیل قانون اساسی با فرمان رییس جمهوری انجام می شود. بعد از این که نتیجه ی انتخابات برای مردم قابل لمس شد در مدت یک هفته تمام جزییات به مردم افغانستان داده می شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هنوز هم معلوم میشود که نیرنگ میزنید. گپهای اشرفغنی با گپهای شما فرق دارد. کوشش کنید به دروغ نگویید ملت بیدار است وبالاخره رو سیاهی دارد. اگر گپهای این عضو اشرفغنی درست باشد پس خود اشرفغنی دروغ میگوید.

>>>   دبل عبدالله باید دوکاندار در مندوی شود
قیوم از مزار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است