نوع نظام حکومتی جزو صلاحیت جرگه است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۱    ۱۳۹۳/۴/۲۵ کد خبر: 75685 منبع: پرینت

هر دو نامزد در چگونگی حکومت وحدت ملی اختلاف نظر دارند. به باور تیم اصلاحات و همگرایی در حکومت وحدت ملی، شخص دوم انتخابات در گام نخست به ریاست اجرایی حکومت گماشته و پس از تغییر ساختار حکومت، نخست وزیر خواهد شد. تیم مقابل به رهبری داکتر اشرف غنی اما این برداشت از حکومت وحدت ملی را نادرست و اشتباه می خواند.

شاه گل رضایی عضو ستاد اشرف غنی گفت: نفس توافق دو نامزد برای بازگشت نامزد معترض به پروسه بود. میانجی گری امریکا نیز برای اعاده ی روند صورت گرفت که اعاده ی روند از طریق تفتیش صددرصد آرا امکان پذیر است. نهادهایی که برنامه های عملیاتی این پروسه را بر عهده دارند کمیسیون های انتخابات و شکایات است.

وی افزود: رییس دارالانشای کمیسیون انتخابات قرار است با توافق دو تیم انتخاباتی تعیین شود بنابراین ممانعتی برای کارمندانی که قرار است روند اجرایی شدن فیصله های دو نامزد را به منصه ی اجرا بگذارند وجود ندارد زیرا ناظرین ملی و بین المللی که در این موضوع تخصص دارند از این پروسه نظارت می کنند.

رضایی با تاکید بر تفکیک کاری نامزدان و کارمندان کمیسیون گفت: تیم های تکنیکی که از دو طرف انتخاباتی تشکیل می شوند و همچنین ناظرین بین المللی از روند تفتیش و بازرسی آرا نظارت می کنند. برداشت تیم تحول وتداوم این است که از آدرس رسانه ها، نظارت یوناما یا سازمان ملل، ناظران هر دو نامزد، می توانند به عنوان تیم های متخصص از این روند نظارت کنند. کلمه ی ناظر بیانگر نقش متوسط میان دو جناح است. ناظران نمی توانند خود شمارکننده ی آرا باشند. کلمه ی ناظر به فردی اطلاق می شود که در روند شامل نباشد. بنابراین ناظر و اجراکننده ی برنامه ی عملیاتی از دو آدرس مختلف هستند.

شاه گل رضایی تصریح کرد: فراموش نکنیم که قانونی بودن روند و جایگاه نهادها تا جایی که شفافیت را زیر سوال نبرد، بسیار اهمیت دارد بنابراین تاکید ما بر نظارت هر چه جدی تر از پروسه و شفافیت بیشتر است .

عضو ستاد انتخاباتی اشرف غنی در موضوع هماهنگی دو ستاد انتخاباتی روی مسایل تکنیکی، گفت: مذاکراتی بین دو ستاد انتخاباتی در مورد چگونگی پیشبرد روند، در جریان است. نماینده ی سازمان ملل در عرصه ی انتخابات، تاکید کرده که در موارد تکنیکی توافق بین دو نامزد صورت گیرد.
توافق در سطوح بالا در بین نامزدان و تیم آن ها روی طرح پیشنهادی سازمان ملل صورت گرفته است به طور مثال توافق روی تفتیش صددرصدی آرا انجام شده ولی صحبت روی شیوه ها و چگونگی آن بین دو تیم ادامه دارد.

وی در مورد تغییر نظام ریاستی به صدارتی اظهارداشت: نوع نظام در قانون اساسی مشخص شده و تعدیل قانون اساسی جزو صلاحیت لویه جرگه است. در حال حاضر برگزاری لویه جرگه ناممکن است ولی پس از انتخابات و تعیین رییس جمهور جدید، رییس جمهور صلاحیت قانونی دارد تا لویه جرگه را فرابخواند و موضوع تغییر نظام را در آن مطرح کند. ما نمی توانیم تصمیم لویه جرگه را پیش بینی کنیم.

به باور رضایی، رییس جمهور آینده مطابق قانون صلاحیت دارد که بخشی از صلاحیت خود را زیر عنوان ریاست اجرایی یا هر نام دیگری تفویض کند. افغانستان در 4 ماه آینده کانفرانس های مهم بین المللی را در پیش دارد. در نتیجه، وضعیت اقتصادی افغانستان و وضعیت کشور در سطح روابط بین الملل و پیمان های امنیتی که باید به امضا برساند ایجاب می کند که بین دو نامزد توافق صورت گیرد. حکومت وحدت ملی متفاوت از ایتلاف و هر بحث دیگری است.

شاه گل رضایی خاطرنشان ساخت: قانون اساسی افغانستان مکانیزمی برای تغییر نظام پیش بینی کرده و آن مکانیزم گزاره ی لویه جرگه است. این صلاحیت فقط به لویه جرگه بستگی دارد. تغییر نظام مستلزم وجود احزاب سیاسی قوی در کشور است. تا زمانی که احزاب سیاسی قوی در کشور موجود نباشد نمی توان به تغییر نظام اندیشید.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این خانم وکیله زیر این حجاب یهود برآمد: یهود ها بسیار مردمان مکار حیله گر و شیطان هستند اکثرا مسلمان هارا به نام اسلام ازبین میبرند مانند طالبان که زیرنام اسلام فقط دین اسلام رادرجهان بدنام ساخته اند این خانم وکیله هم زیر همین حجاب هزاران زن ودختر مسلمان را مسیحی ویهودی تربیه نمود تاکسی بالای آن شک نکند ودراخیر هم با لورا غنی یهودی اسراییلی خواهر خوانده برآمد ویکی از طرفداران سرسخت اشرفغنی شد که حجاب شان وحمایت شان از لورا غنی یکی بادیگری کاملا درتضاد میباشد

>>>   نمیدانیم شاه گل جان مسلمان است یاکدام راهبه مسیحی؟ زیرا با این حجاب راهبه مانند خود از یهود ها وبیدینان حمایت میکند اگر مسلمان هستی نباید از یهو حمایت کنی اگر یهود شدی مانند شکریه بارکزی آزیتا وزهرا نادری پس مانند آنها این حجاب دروغینت را که بخاطر فریب مردم مسلمان ما پوشیدی دور کن یا ممکن این خانم کدام عیبی داشته باشد که بخاطر پوشاندن عیب خود از حجاب استفاده کند ؟

>>>   ای شاد گلی ... هم راستی که غلام وتنخواه خورلورای یهود اسراییلی برآمد جالب است این یهود ها از حجاب مردم ما هم استفاده میکنند

>>>   .... از سیاست بازی های کثیف خودت را دور نگهدارید که این بازی جکر شیر می خواهد و مرد کهن نه نازگ نارنجی های زن
حنیف

>>>   از مطالعه چهار نظر اولی تعجب کردم.خواهر عزیز روی اصول تکنیکی صحبت. دارند مگر هموطنان عزیز از خود نفرت در برابر همکار فردای خود عکس العمل نشان میدهند.گویا شعارشان "من یا هیچ کس" معلوم داره چند روز بعد این دو گروپ در یک موسسه یا اداره یکجا کار خواهند کرد و یکی به دیگری ضرورت کاری پیدا خواهند کرد.چگونه کلمات خصومتی خود را به صمیمیتی تبدیل خواهند کرد تا دچار مشکل نشوند؟
قره

>>>   خاطرنشان ساخت: قانون اساسی افغانستان مکانیزمی برای تغییر نظام پیش بینی کرده و آن مکانیزم گزاره ی لویه جرگه است. این صلاحیت فقط به لویه جرگه بستگی دارد. تغییر نظام مستلزم وجود احزاب سیاسی قوی در کشور است. تا زمانی که احزاب سیاسی قوی در کشور موجود نباشد نمی توان به تغییر نظام اندیشید.
عصمتیان

>>>   متاسفانه، متاسفانه، و هزاران بار متاسفانه ما در نتیجه جنگسالاری "تیپ نوین" بسوی بسیار بدی روان شدیم!!!! ما حکومت بسیار بسیار ضعیف خواهیم داشت که نه بدرد خود میخورد و نه به درد مردم!!!! گلیم انتخابات ازاد و دموکراتیک کاملا "جمع" شد!!!!!! ما همچنانیکه نظام سلطنت مطلقه، نظام سلطنت مشروطه، جمهوریت داودخانی، را با ایدولوژی های مربوطه ان "بدنام" ساختیم!! ما همچنانیکه ایدیولوژی سوسیالیسم را رسوای رسوای جهان ساختیم!!!!! ما همچنانیکه جهاد مقدس اسلام را به یک مضحکه و افتضاح مبدل ساختیم!!! نوبت طالبان رسید و نام "طالب" را که در ساختار و بافت اجتماعی کشور ما بعنوان نماینده شرم و حیا، مردمان مودب و بی آزار جایگاه خاصی داشتند به منفورترین اصطلاح مبدل کردند و سرانجام زمان "دموکراسی " فرا رسید و "آرزو" کردیم انرا در جامعه خود که در آن اصلا "دموکرات" وجود نداشت ، تطبیق کنیم!!! که نشد!!!! زیرا ما صرف نظر از چند تا سالون عروسی و بلند منزل که انهم از خون مردم افغانستان ساخته شده است!!!! حتی از زمان مجاهدین هم یک قرن به عقب رفتیم!!! که نمونه خوب آن "افتضاحی" بنام" انتخابات" اخیر بود!!!! وقتی احساس کردیم که میبازیم حتی همه مردم را با رفتن بسوی بحران و جنگ به گروگان گرفتیم !!!! و انتخابات را با استفاده از این کلمات که "گویا انتخابات " "برنده" و "بازنده" ندارد بافتضاح کشیدیم!!! و حکومت بنام "وحدت ملی" را بعنوان شمشیر بسته شده با موی بالای سر مردم آویختیم!!!!
به هر حال اینک دموکراسی و انتخابات و تفکر دموکراتیک را هم بافتضاح کشیدیم!!!!!!
فقط از دربار خداوند برای مردم افغانستان دعای خیر میکنم!!!
بت شکن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است