ثبات افغانستان خط قرمز نامزدان !
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۸    ۱۳۹۳/۴/۲۵ کد خبر: 75683 منبع: پرینت

پس از توافق نامزدان ریاست جمهوری برای تشکیل حکومت وحدت ملی، محمد محقق معاون دوم داکتر عبدالله گفته است که شخص برنده در حکومت مورد توافق، رییس جمهور و شخص بازنده رییس شورای اجرایی خواهد بود. براساس این طرح تا دو سال آینده پست ریاست اجرایی به پست نخست وزیری مبدل خواهد شد. دو نامزد با توافق در مورد بازرسی صد درصد آرا اعلام کردند که نتایج انتخابات را خواهند پذیرفت و نامزد برنده حکومت وحدت ملی تشکیل خواهد داد.

عبدالعلی محمدی عضو ستاد اشرف غنی احمدزی در برنامه فراخبر گفت: دو نامزد محترم ریاست جمهوری با این توافق نشان دادند که ثبات افغانستان خط قرمزی است که هیچ گاه از آن عبور نمی کنند. اختلاف سلیقه بین سیاستمداران وجود دارد ولی برای اولین بار است که شاهد هستیم سیاستمداران برجسته ی کشور گام ارزشمندی را در راه ثبات سیاسی کشور برمی دارند.

وی افزود: حکومت وحدت ملی یک ساختار نیست بلکه مکانیزمی برای حضور تمام بازیگران سیاسی در قدرت سیاسی است. حکومت وحدت ملی یک ساختار نیست زیرا جایگاه های افراد و شخصیت ها در آن مشخص شده نیست.

به باور محمدی دیدگاه های دو نامزد کمی با یکدیگر متفاوت است. داکتر اشرف غنی همان گونه که قبلاً اعلام کرده بود قصد داشت تا مثلث قدرت را تبدیل به مربع کند تا اقوام مختلف افغانستان در آن حضور داشته باشند. در آینده ممکن است این خواست ها تغییر یابد ولی در حال حاضر ما طبق ساختار موجود حرکت می کنیم. الگویی که تیم اصلاحات و همگرایی تعریف می کند این است که نظام ریاستی تبدیل به نظام پارلمانی شود. در حال حاضر بین دونامزد توافق صورت گرفته تا حکومت وحدت ملی تشکیل شود ولی فرصت کافی در اختیار نداشتند تا چگونگی آن را با جزییات بیندیشند. تبدیل نظام ریاستی به صدارتی و یا افرایش معاونین ریاست جمهوری از سه تن به چهار تن مستلزم تعدیل قانون اساسی است که این کار زمان بر است.

عبدالعلی محمدی، مساله ی اصلی در این زمان را ثبات سیاسی کشور دانست و گفت: در شرایطی که ما برای اولین بار شاهد انتقال مسالمت آمیز قدرت از یک فرد منتخب به فرد منتخب دیگر هستیم، سیاستمداران افغانستان با همفکری جامعه جهانی به این نتیجه رسیدند که فعلاً جایگاه پوزیسیون و اپوزیسیون به نفع افغانستان نیست. بنابراین سیاستمداران سیاسی افغانستان باید دست به دست یکدیگر بدهند و با همسویی منافع با یکدیگر کار کنند. در نتیجه این توافق زمینه ی گسست و واگرایی در افغانستان به تدریج از بین می رود.

عضو ستاد تحول و تداوم اظهار داشت: توافق صورت گرفته یک بن بست جدی سیاسی را از پیش روی کشور برداشت. ساختار حکومت در قانون اساسی تعریف مشخصی دارد که شخص برنده رییس جمهور است و دو معاون دارد ولی از سوی دیگر وضعیت جدید، خود را بر ما تحمیل کرد. ما نمی توانیم از واقعیت های موجود کشور چشمپوشی کنیم. دو راه داریم یا حکومتی تعریف شده در قانون را سخت و بدون هیچ تعدیلی بپذیریم که این راه به نفع کشور نیست و با واقعیت های کشور همخوانی ندارد. راه دوم این است که تعدیل لازم را در قانون برای تسهیل ساختن حکومتداری در افغانستان و همسویی منافع ایجاد کنیم.

وی در مورد مخالفت صریح داکتر احمدزی در تشکیل شرکت سهامی گفت: ما همچنان روی حرف خود هستیم و با شریک ساختن قدرت مخالف هستیم. همان گونه که داکتر اشرف غنی در روز ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری در کمیسیون گفت برنده ی انتخابات صاحب همه چیز نیست و بازنده نیز فاقد همه چیز نیست. وحدت ملی جدا از شرکت سهامی است. در صورتی که دیگر مقام های حکومتی از بالا تا پایین نظام مشخص شود آن گاه حکومت شرکت سهامی خواهد بود در حالی که فعلاً این کار صورت نگرفته است. مفهوم حکومت وحدت ملی این است که هیچ جبهه ی سیاسی خود را بیرون و محروم از قدرت حس نکند. انتخاب مقام ها و اشخاص از بالا تا پایین بر اساس برنامه ی حکومتداری است. دو تیم برنامه های خوبی برای حکومت دارند پس باید هر دو را یکی سازند و بر اساس نیاز، ضرورت و اصل شایسته سالاری افراد را در بدنه ی قدرت جایگزین کنند.

محمدی حکومت لبنان را مدل خوبی برای افغانستان دانست و گفت: لبنان نیز مانند افغانستان کشوری با اقوام مختلف است آن ها نیز با مکانیزم وحدت ملی مشکل سیاسی را حل کرده اند. مقام های بالای حکومتی در لبنان از اقوام و گروه های سیاسی مختلف تشکیل شده اند. حکومت وحدت ملی افغانستان نیز در حال حاضر کپی برداری از این شیوه کرده و بر این اساس مقام های بالای حکومت از اقوام مختلف کشور انتخاب می شوند اما مقام ها و اشخاص پایین رتبه در کشور نباید بر این اساس چیده شوند. اگر ما بخواهیم حکومت مشروع و کارآمد داشته باشیم نباید رانت داشته باشیم. استخدام بر اساس تخصص و شایستگی از هر قومی صورت می گیرد ولی صرفاً گذاشتن یک فرد به جهت معرفی یک مقام مشخص و چیدن آن در جایگاه خاص، مورد قبول ما نیست.

کد(26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آقای محمدی این تعدیلی که در اشرف و دنباله روان او مانند شما و دیگران ایجاد شده است نتیجه فهم و شعور شما نیست بلکه زور جان کری است. تجربه نشان داد که سیاستمداران ؟؟! افغانستان از سیاست و حکومتداری چیزی نمی دانند وگرنه کار به اینجا ها نمی رسید. میزگرد های داغ و فحاشی های دو تیم هرگز از حافظه مردم پاک نمی شود. این قدر مردم را با الفاظ بازی ندهید. پس از تهدید ارباب تان به خط قرمز رسیدید و این گونه تقدیر شما به دست جان کری رقم خورده است. «یهود و نصارا از شما راضی نخواهد شد مگر آن که از آئین آنان پیروی کنید. » اگر نوکران و مزدورانی خوبی باشید این روند ادامه می یابد در غیر این صورت شما همان افغانی هایی هستید که در تلویزیون ها بودید. برای رسیدن به نان و نوایی دنیا چه هتک حرمت هایی که انجام ندادید. مخصوصا شخص شما. ممکن است شما بد رفتاری های تان را فراموش کنید اما مردم هرگز.
ناصح مهاجر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است