امضای تفاهمنامه بین وزارت معارف با آلمان
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۳    ۱۳۹۳/۴/۲۵ کد خبر: 75682 منبع: پرینت

تفاهمنامه ارتقای کیفیت و استانداردهای تعلیمی تعدادی از مکاتب ما بین وزارت معارف و اداره انکشاف بین المللی آلمان (GIZ) به امضا رسید.

به گزارش وزارت معارف، در نشست مطبوعاتی که به همین منظور دایر گردیده بود، محترم فاروق وردک وزیر معارف کشور، تفاهمنامه ارتقای کیفیت و استانداردهای تعلیمی شماری از مکاتب را باسفیر کشور دوست آلمان به امضا رساند. محترم فاروق وردک وزیر معارف کشور در آغاز، ضمن خوش آمدگویی و سپاس گذاری از کمک های کشور دوست آلمان گفت: هدف از این نشست، همانا امضای تفاهمنامه ارتقای کیفیت و استانداردهای تعلیمی لیسه های امانی، عایشه درانی و جمهوریت می باشد که در نظر است از لحاظ سویه درسی و شیوه های تدریس در سطح افغانستان و منطقه به مکاتب نمونه مبدل گردند و زمینه فراگیری آموزش با کیفیت را برای شاگردان ممتاز سراسر کشور فراهم نماید که بر مبنای معیارهای تعیین شده، شاگردان ممتاز صنوف هفت ولایت و صنوف چهارم شهر کابل خواهند توانست غرض ادامه تحصیل به این مکاتب معرفی شوند.

وزیر معارف کشور، افزود: نصاب تعلیمی و سیستم امتحان و ارزیابی شاگردان در این مکاتب بر اساس نصاب ملی و بین المللی ارتقا یافته و به مضامین علوم و مهندسی با درنظر داشت اضافه نمودن زمان ساعات درسی توجه صورت می گیرد.

در جنب ظرفیت سازی استادان مربوط به مکاتب یادشده که آموزش های مسلکی و تخصص با معیارهای جهانی داده می شود، مدد معاش نیز برای معلمان مذکور در نظر گرفته شده است. همچنان برای تدریس مضامین علوم و زبان آلمانی شاگردان و آموزش های تخصص معلمان افغانستانی- استادان آلمانی توظیف می شوند و در جذب شاگردان ممتاز و معلمان در مکاتب نمونه بر وفق معیارهای قبول شده بین المللی اقدام خواهد شد.

شیوه مدیریت لیسه های یادشده ارتقا داده شده و استقلال نسبی مالی مکاتب متذکره تامین خواهد شد که شامل بورسیه می باشد.

شایان ذکر است که برای تطبیق پروژه مذکور در مرحله اول که شش سال تخمین زده شده، مبلغ ده میلیون یورو پیشبینی گردیده است که از سوی اداره انکشاف بین المللی آلمان تمویل می گردد.

در همین حال سفیر آلمان بر تداوم کمک های کشور متبوع اش در امر بازسازی و نوسازی افغانستان به خصوص، به معارف کشور تاکید نمود و وعده همکاری های بیشتر را بعد از سال 2014 به وزارت معارف داد.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یک توصیه به آقای وردک!
قسمی که من در یگان مسابقات ذهنی در تلویزیون ملی شاگردان مکاتب شما را میبینم، اکثراً دروس را مثل طوطی حفظ میکنند و بدون آن که مفهوم آن را بفهمند ،طوطی وار بیان میکنند.اطفال باید از زمان کودکستان با محیط زیست خویش آشنا شوند، باید آزاد گذاشته شوند تا محیط خو یش را لمس کنند و به سوال های آنها به طور درست جواب داده شود، آنها با یک روحیه خلاقانه آموزش داده شوند،تجربه کنند و ......
اگریک شاگرد مکتب یک مضمون را مطالعه میکند، یک اندازه معلومات بدست می آورد و اگر تصاویر همرایش باشد خوبتر آموخته میشود و بهترین وجه آموزش همراه با ویدیو های آموزشی است که شاگرد ها خوبتر میتوانند بیاموزند.اگر اطفال طبیعت و قوانین طبیعت و پیدایش و انکشاف آن را بصورت علمی و درست نیاموزند و آمیخته به مسایل دینی باشد، در نتیجه شاگردان مورد تردید قرار گیرند و نمیدانند که آیا ما در طول سیزده و نیم ملیارد سال از انرژی به انسان تبدیل شده ایم و یا در آن دنیا از خاک ساخته و به زمین فرستاده شده ایم.در کشور آلمان هیچ مرجعی حق مداخله در امور تعلیمی شاگردان را ندارد. اما متاسفانه در افغانستان منحیث یک کشور اسلامی ،اجازه تدریس واقعیت های دنیایی که ما میبینیم داده نمیشود و در نتیجه شاگردان طوطی وار دروس را نا مکمل حفظ میکنند، بدون آن که بفهمند.
زیرا علم ناقص بد تر از جهل است و آن چه امروز در مکاتب و دانشگاه های افغانستان تدریس میشود، عبارت از همان علم ناقص است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است