شکست بن بست انتخاباتی یک گام مثبت است
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۹    ۱۳۹۳/۴/۲۴ کد خبر: 75652 منبع: پرینت

در این روزها همه جا صحبت از شکست بن بست انتخاباتی است. نامزدان با واسطه گری امریکا توانستند به توافق واحدی دست یابند. فضای آرامی بر کشور حاکم شده است و در بین مردم امیدواری زیادی به نتیجه ی این توافق با نظارت مستقیم سازمان ملل و نهادهای ملی و بین المللی بوجود آمده است. شکست بن بست انتخابات افغانستان توسط وزیر خارجه امریکا چه معنا و مفهومی دارد و چه تاثیری خواهد داشت؟

نعیم اصغری مسوول برنامه های بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه ی افغانستان در برنامه ای رسانه ای گفت: شکست بن بست انتخاباتی یک گام مثبت است که مردم افغانستان از آن استقبال می کنند. این توافق چند نکته ی مثبت دارد اول این که پروسه از طریق روند تکنیکی به پیش می رود. دوم انتقال قدرت سیاسی از طریق آرای پاک مردم صورت می گیرد. بازشماری کل آرا مردم را دوباره به روند دموکراسی و مردمسالاری امیدوار می سازد.

وی در پاسخ به این سوال که توافق دو نامزد با وساطت امریکا تا چه حد عملی و منطقی است، گفت: در این توافق بازشماری کل آرا در پایتخت کشور و در حضور ناظران دو ستاد و ناظران بین المللی صورت می گیرد. وقتی که بحث بازشماری آرا است دوباره نقش نهادهای انتخاباتی برجسته می گردد هرچند که در تهیه ی طرزالعل ها سازمان ملل متحد نیز همکاری می کند تا این تفتیش مطابق معیارهای بین المللی انجام شود.

اصغری اظهار داشت: تفتیش صددرصد آرا در افغانستان برای اولین بار صورت می گیرد و فیفا در طول ده سال تجربه به یاد ندارد که در کشور دیگری انجام شده باشد. خوشبختانه این موضوع می تواند مدل خوبی برای کشورهایی باشد که در آن انتخابات به بن بست کشیده می شود.

به باور نعیم اصغری، پروسه انتخابات با این که ملی است ولی جزو موارد بین المللی نیز می باشد بنابراین با در نظر داشت ارزش ها و سنت های کشور، باید دارای معیارهای بین المللی باشد. یوناما با نهادهای ملی و بین المللی و کمیسیون انتخابات، در تعیین طرزالعمل ها و استانداردهای بین المللی روی موضوع تفتیش آرا گفتگو می کند.

مسوول برنامه های بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه ی افغانستان گفت: در چنین شرایطی کمیسیون انتخابات باید تقویم جدید انتخاباتی را بسازد تا بر اساس آن کارها به پیش برود. فیفا به عنوان نهاد ناظر نیز آمادگی لازم برای نظارت از این پروسه را دارد. احتمالاً در مدت یک ماه، این بررسی ها انجام خواهد شد. اگر تفتیش آرا با نظارت سازمان ملل و ناظرین ملی و بین المللی در محل های بیشتری صورت بگیرد بررسی آرا در مدت زمان کمتری انجام خواهد شد.

وی در مورد وظیفه ی کمیسیون های انتخاباتی در این تفتیش گفت: در حال حاضر این نهادها ظرفیت تکنیکی و تسهیل کننده ی باارزشی دارند. بعضی اشخاص و مقام های این کمیسیون به اعتبار نهادهای انتخاباتی خدشه وارد کرده اند و استقلال کمیسیون زیر سوال رفته بنابراین کمیسیون انتخابات نمی تواند به تنهایی این پروسه را پیش ببرد در نتیجه زیر نظارت مستقیم سازمان ملل و ناظران نامزدان و نظارت نهادهای ملی و بین المللی بررسی آرا انجام می شود.

اصغری خاطرنشان ساخت: هر دو نامزد در پایان پروسه ی تفتیش آرا مطابق تعهدی که دادند نتیجه را می پذیرند زیرا مردم از نامزدی که وعده ی خود را زیر پا بگذارد حمایت نخواهند کرد. ما امیدواریم که گروه هایی که در انتخابات مداخله می کردند و باعث بن بست انتخاباتی شدند با نظارت مستقیم سازمان ملل دیگر نتوانند مشکلی ایجاد نمایند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   .... خیانت او کشور را به بحران سوق داده بود۰ باید با او محاسبه شود۰
کابورا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است