حکومت وحدت ملی به نفع کشور است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۰    ۱۳۹۳/۴/۲۴ کد خبر: 75599 منبع: پرینت

وزیر خارجه امریکا پس از گفتگوهای سخت و نفس گیر توانست آغوش نامزدان ریاست جمهوری افغانستان را برای یکدیگر باز کند. هر دو نامزد موافقت کرده اند که به تمام موارد مشکوک در انتخابات، شکایت های درج شده و نشده و ادعاهای وارد شده به پروسه رسیدگی کنند. آن ها کل آرا را زیر نظر سازمان ملل و نهادهای ملی و بین المللی مورد بازرسی دوباره قرار می دهند تا از ایجاد بحران در کشور جلوگیری کنند.

خلیل رومان نویسنده و آگاه مسایلی سیاسی در «طلوع نیوز» گفت: برای توافق دو نامزد ریاست جمهوری قبلاً پیشنهادهایی از سوی گروه ها و مقام های داخلی ارایه شده بود ولی به علت کمبود اطلاعات وعدم توجه مقامات کشور خصوصاً نامزدان این راه حل ها مورد قبول واقع نشد. با آمدن جان کری و میانجی گری وی حداقل این بن بست شکست ولی پیش از وقت است که روی نتایج و پیامدهای این توافق صحبت کنیم. بعضی افراد که معتقد بودند باید این بن بست با راه حل های افغانی شکسته می شد شروع به انتقاد و طعنه زنی به نامزدان ریاست جمهوری کردند.

به باور وی بن بست انتخاباتی به مرحله ی بسیار حساسی رسیده بود و ثبات و امنیت کشور را تهدید می کرد به همین دلیل کته گوری های مختلف مانند تاجران، تعلیم و تحصیلات عالی و دیگر بخش ها، از شکسته شدن بن بست انتخاباتی استقبال کردند.

رومان تاثیر جان کری در شکستن بن بست را بیشتر نفوذی دانست تا تکنیکی. وزیر خارجه امریکا توانست با نفوذی که در دنیا و در بین مقامات افغانستان دارد این مشکل را حل نماید. همان گونه که جان کری گفته است صحبت های سخت ولی سازنده با نامزدان داشته است.

خلیل رومان تصریح کرد: نفس این رویداد بیانگر این مساله است که مردم افغانستان باید بدانند نخبگان سیاسی افغانستان به پختگی و بلوغ سیاسی نرسیده اند که مشکلات خود را حل نمایند و یا به نهادهای افغانستانی تمکین کنند. متاسفانه در حال حاضر پذیرش راه حل خارجی مورد قبول تعدادی از اشخاص ملی و سیاسی افغانستان است.

نویسنده و آگاه مسایل سیاسی افزود: مساله ای که تشنج، بهانه جویی و پیشکش کردن پیشنهادات نوبتی را ناممکن می سازد ایجاد حکومت وحدت ملی است. متوجه باشید که این توافق زمینه را برای شکستن بن بست انتخاباتی مهیا ساخت وگرنه حکومت وحدت ملی فراتر از این دو تیم است و در نتیجه اگر پس از تشکیل حکومت وحدت ملی برخی از معیارها و پیشنهادها به درستی اندیشیده نشود حکومت وحدت ملی دوامی نخواهد داشت بلکه شاهد حکومتی مشارکتی که از دو تیم بوجود آمده خواهیم بود.

وی بعضی احتمال مخالفان حکومت را مبنی بر این که حامد کرزی باز هم به تداوم قدرت فکر می کند را رد کرد و گفت: شمارش دقیق 8 میلیون رای حدود یک ماه را در بر خواهد گرفت و احتمالاً انتقال قدرت در 2 ماه دیگر انجام خواهد شد. نباید روی صحبت های مخالفان سیاسی حکومت صددرصد اطمینان کرد و همچنین نباید بی اعتنا بود. چه بخواهیم و چه نخواهیم نمی توانیم نام حامد کرزی را که با دموکراسی افغانستان گره خورده جدا کنیم. دور زدن قانون و دموکراسی در افغانستان نه فقط برای کرزی بلکه برای هر شخص و هر مقام در شرایط نوین افغانستان مقدور نیست.

رومان اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی کشور، هر نامزدی که برنده ی انتخابات شود قادر به ایجاد حکومت نیرومند در افغانستان نیست، بنابراین توافق دو نامزد برای ایجاد حکومت وحدت ملی به نفع کشور است. حکومت ایتلافی می تواند در افغانستان تشکیل شود ولی شرکت سهامی که متاسفانه بعضی از آن نام برده اند اصطلاح کوچه بازاری است که هیچ مصداق عملی در سازوکارهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و اداری افغانستان ندارد.

خلیل رومان در پایان حکومت مورد توافق دو نامزد را حکومت ایتلافی ندانست و گفت: حکومت مورد توافق مشارکتی و بر مبنای منافع ملی کشور و اشتراک شخصیت های دو تیم بدون این که سهمیه ای به آن ها داده شود، است. حکومت وحدت ملی به معنای مشارکت آحاد شایسته ی ملت در بدنه ی نظام و نه صرفاً شخصیت های انتخابی با سهمیه ی مشخص است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   درحکومت وحدت ملی چی کسانی تمثیل خواهندکرد؟
تیکه داران قوم یاناقصان حقوق بشر؟
عصمتیان

>>>   من هم فکر میکنم که در صورت ایجاد یک حکومت همه شمول شاید بتوانیم به رفاه کشور برسیم
ابراهیم خیل

>>>   "حکومت وحدت ملی" حتی هفته ها قبل از "موجودیت" و "تاسیس" خود بر ضد وثیقه ملی ما یعنی قانون اساسی و سایر قوانین و اصول مملکت عمل کردند:
1 - انها توافق کرده اند که بخاطر " گل روی" عبدالله جان دو سال بعد لویه جرگه را دایر میکند و "رئیس اجرائیه" را "صدراعظم" میسازند!!! حال از "حکومت وحدت ملی" که مردم ظریف کابل آنرا بنام " حکومت وخدت مولی" یاد میکنند، میپرسیم که:
الف: شما چه کاره اید که برای " تقرر" یگ شخص بحیث "صدراعظم" برای اولین بار در تاریخ افغانستان "لویه جرگه" را دایر میکنید؟؟؟!!! آخر لویه چرگه بر اساس قانون اساسی بمنظورهای خاص دایرمیگردد. و بر اساس قانون اساسی کشور وظایف معینی بدوش دارد!!! آیا این "شهکار" شما درست بر روی قانون اساسی پاگذاشتن نیست؟؟!!!
ب: مگر شما چه کاره اید که برای لویه جرگه خط و نشان میکشید که چه باید بکند و چه نباید بکند؟؟؟؟ اگر "لویه حرگه" شکل پارلمانی حکومت یعنی "مقرری اعلیحضرت امیر عبدالله خان" موسس "سقوی سوم" ،را نپذیرد، باز چه میکنید؟؟؟!!!بیائید "شرافتمندانه" اعتراف کنیم که "قانون اساسی" کشور برای ما به "جو"ی نمیارزد!!!! باز خانه کرزی آباد که برای زیر پا کردن قانون اساسی لا اقل یکی دو سال صبر کرد!!!
2 – آنها توافق کرده اند که این انتخابات " برنده" و "بازنده" ندارد؟؟!!! ولی تمام آرا را دوباره میشمارند ؟؟؟؟ بخاطر چه؟؟؟؟ باز هم بیائید شرافتمندانه اعتراف کنیم که اصول بسیار ابتدایی "دموکراسی" مانند "برنده" و "بازنده" در انتخابات و یا "اکثریت" و ا"قلیت" در رایگیری ها را نمیپذیریم و "ظرفیت" پذیرفتن انرا نداریم!!!
3- شما چه کاره اید پستی را که در ساختار تشکیلاتی دولت وجود ندارد از "کیسه خلیفه" میبخشید؟؟!!! آیا این عمل شما قانونی است؟؟
خلاصه اینکه برخلاف ارزوهای مردم ما یک حکومت بسیار بسیار ضعیفی خواهیم داشت که میتوان بجای "حکومت وحدت ملی" انرا "حکومت ضدیت ملی" بنامیم!!!اینک فاتحه " دموکراسی" بعنوان یک سیستم و یک نظام ، هم در کشورما خوانده شد!!!!!!
ماما مونجانی

>>>   بلی رومان صاحب حکومت وحدت ملی به نفع کشور است. بدین سبب اسامی بعضی شخصیت‌های تاثیرگزار و نیک‌نام که متخصص عرصه های مختلف در کشور هستند در کابینه دولت وحدت ملی می توانند افغانستان را در یک راه سالم و سودمند و رفا سوق دهند. لست 57 نف از داکران علوم کشور ما افغانستان قرار ذیل است
داکتر اشرف غنی احمد زی
داکتر ستار سیرت
داکتر زلمی رسول
پروفیسور عبدالرب رسول سیاف
پروفیسور شرعی جوزجانی
داکتر رنگین دادفر اسپنتا
داکتر ظاهر تنین
داکتر زلمی خلیل زاد
داکتر امین الله حبیبی
داکتر یارمحمد
داکتر داود صبا
داکتر محمد آصف بکتاش
داکتر ذبیح الله مجددی
داکتر عبیدالله عبید
داکتر داوود مرادیان
داکتر علی احمد جلالی
داکتر شیما غفوری
داکتر سخی اشرف زی
داکتر صادق مدبر
داکتر امین الله همکار
داکتر صاحب نظر مرادی
داکتر انوارالحق احدی
داكتر جمراد جمشيد
داکتر شمس الحق آرین فر
دكتراندس نبي هيكل
دکتر اسذ محسه زاده
داکتر عبدالقیوم سجادی
داکتر بشیر مومن
داکتر سرور دانش
داکتر کبیر
داکتر مجیب الرحمن رحیمی
داکـتربصیرکامجــو
داکـتر فـریار کهـزاد
داکتر بیژن باران
داکتر خلیل وداد
داکتر محمد امین فرهنگ
داکتر غلام محمد ییلاقی
داکتر غلام محمد دستگیر
داکتر رحیم رامشگر
داکتر محمد عابد حیدری
داکتر محمداعظم سیستانی
داکتر جلیله سلیمی
داکتر خاکستر
داكتر راضيه هوتكى
ډاکتر لمر
داکتر شفیق الله انوری
داکتر آرین رشاد
داکترعا طف پو پلزی
داکتر عارف پژمان
داکتر عبدالعزیز عازم
داکترمحمد شعیب مجددی
داکترﻟﻌﻞ زاد داکتر محمد سالم " امانی"
داکتر »مل«
دکتر حمیدالله مفید
داکترنجیب الرحمن
داکتر رازق رویین
لست 57 نفر از داکتران علوم کشور ما افغانستان

>>>   تشکر از فرد دلسوز کرد آورنده این لست واقع رونق وشادابی کشور ما به همین اشخصیت های متخصصین ضرورت دارد

>>>   داکتر لعلی زاد
داکتر یارمحمد
داکتر عارف پژمان
داکتر حمیدالله مفید
داکتر خلیل الله وداد
داکتر بصیر کامجو
داکتر فریار کهزاد
داکتر صاحب نظر مرادی
داکتر شمس الحق آرین فر
داکتر بشیر مومن
داکتر غلام محمد دستگیر
داكتراندس نبي هيكل
داکتر جلیله سلیمی
واقعاٌ اینها ده مقاله علمی در عرصه های مختلف برای خواندگان به نشر رسانیده اند

>>>   امید واریم که حکومت وحدت ملی این داکتوران فعال علمی را در اکادمی علوم افغانستان دعوت و جذب نماید که تا کشور به طرف ترقی و شکوفایی برود.
فعلترین از جمله دکتوران که در شبکه های افغانی مقالات آنها زیاد به نشرسیده قرار ذیل است.
داکتر عارف پژمان
داکتر خلیل وداد
داکـتربصیرکامجــو
داکـتر فـریار کهـزاد
داکتر بیژن باران
داکتر یارمحمد
دكتراندس نبي هيكل
داکتر صاحب نظر مرادی
داکتر بشیر مومن
دکتر حمیدالله مفید

>>>   هزار تشکر از فرد گرد آورده این لست دکتوران شخصیت های علمی وطن.

>>>   از نام وتخلص اگثریت شان معلوم می شود از تمام اقوام افغانستان شکر خدا است که ما داکتر علوم داریم وباید حکومت وحدت ملی از این لست گرد آورده شده ساخته شود بهتر خواهد بود. جای برای افراد بی سواد اقوام مانند ضیاء مسعود دوستم ضاهر قدر یا نعیم لالی امرلیطف سید منصور باقی نخواهد ماند.
حقوگوی ضد تعصب قومی

>>>   وطن عیزیز ما افغانستا شروع از سال 1980 هزاران کادر تحصیل کرد و ده کادر متخصص علمی به جامعه افغانستان تقدیم کرده اندولی کرزی این افراد درساخته جامعه بی ارزش گرفت.

>>>   اشرف غنی این اشخاص را درحکومت خود باید جای ندهد خوب است اما حکومت وحدت ملی را داکترعبدالله، قوماندان عطا، امرالله صالح ... وبسم الله پنچرمین که تمام شان درتعصبات قومی خود غرق غرق هستند خراب خواهد ساخت واین اشخاص ازتشکیل حکومت ملی کشیده شود خوب است وبه فایده مردم ووطن است وگرنه تهدیدو خطر جدی به وحدت ملی ومردم وبه وطن میباشدوطن را به بحران میکشاند.
روشنفکران

>>>   وحدت ملی در ذات خود یک کلمه مقدس بوده و طوریکه از نامش هویدا است، حکومت وحدت ملی داری پایه های وسیع اجتماعی و مردمی می باشد. ایکاش افغان ها واقعآ یک حکومت وحدت ملی داشته باشند. اما طوریکه دیده می شود در وجود ...زدان،چپاولګران و جواسیس هرګز حکومت وحدت ملی ایجاد شده نمیتواند. ترکیب تیم عبدالله به خصوص از کسانی به وجود آمده که هیچوقت حکومت وحدت ملی را تمثیل نخواهند کرد.
دوست محمد خان از عنابه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است