اشرف غنی قدرت را با طالبان تقسیم می کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۶    ۱۳۹۳/۳/۲۱ کد خبر: 73536 منبع: پرینت

افغانستان همواره برای قدرت های جهانی مهم بوده است ولی از این اهمیت داشتن به جز زیر پاشدن و قربانی دادن، چیزی به دست نیاورده است. به اصطلاح آش آن را نخورده از دود آن کور شد. همسایگان نیز گاه مهاجرین افغانستانی را از بلندمنزل به پایین می اندازد و گاه خاک ما را راکت باران می کنند. آیا رییس جمهور آینده ی کشور رویکرد مشخصی را در سیاست خارجی به پیش می گیرد؟ آیا می تواند تهدیدات کنونی را به فرصت ها تبدیل کند؟

داکتر مجیب الرحمان رحیمی عضو ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله در «1+50» گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی و بحران هایی که این کشور در چند دهه ی گذشته پشت سر گذاشته است، سیاست خارجی یکی از محورهای اصلی منشور انتخاباتی را تشکیل می دهد و از اهمیت فوق العاده در تیم اصلاحات و همگرایی برخوردار است. سیاست خارجی داکتر عبدالله عبدالله بر اساس حُسن همجواری، تساوی حقوق کشورها، احترام متقابل، عدم مداخله در امور دیگران استوار است.

وی محور اصلی سیاست خارجی را تامین منافع ملی و حفظ استقلال و تمامیت ارضی افغانستان دانست و افزود: برای تامین امنیت و رفاه اجتماعی- اقتصادی، دفاع از منافع ملی، دیپلماسی فعال در عرصه ی بین المللی یکی از اصول اساسی سیاست خارجی ما خواهد بود.

رحیمی، اهداف سیاست خارجی برنامه ی اصلاحات و همگرایی را در چهار محور نام برد: 1- تقویت و پاسداری از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور در نظام بین المللی. 2- تثبیت جایگاه و اقتدار منطقه ای و جهانی افغانستان. 3- پیگیری منافع ملی و تاکید بر تامین صلح و امنیت پایدار در منطقه، مبارزه با تروریزم، تولید و قاچاق مواد مخدر 4- پیگیری منافع اقتصادی و زمینه سازی برای تامین رشد و توسعه ی پایدار در کشور.

داکتر مجیب الرحمان رحیمی اظهار داشت: داکتر عبدالله دو برنامه ی بزرگ را نیز در نظر دارد که اول، طرح دیپلوماسی توسعه ای مطابق برنامه اقتصادی و دوم، ایجاد اصلاحات لازم در دستگاه دیپلوماسی افغانستان است.

به باور وی با توجه به موقعیت افغانستان و رقابت هایی که بین همسایگان و کشورهای بزرگ در سطح جهان وجود دارد، موثرترین راه، سیاست بیطرفی است. بیطرفی به معنای بی تفاوت بودن نیست بلکه منظور این است که از ظرفیت ها و امکانات کشور بر علیه یک کشور دیگر استفاده نگردد. افغانستان می تواند با تمام کشورها روابط حسنه داشته باشد و با توجه به ضرورت ها و نیازمندی هایش با پیش گرفتن یک سیاست پویا و فعال و احتراز از سیاست عکس العملی این راه را بپیماید. در 13 سال گذشته، کشورهای درگیر بحران و تنش در سطح بین المللی در افغانستان همکاری خوبی داشتند. امیدواریم که این روند همچنان ادامه پیدا کند.

عضو ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله خاطرنشان ساخت: در بعضی موارد سیاست خارجی دولت کرزی خوب بوده ولی بعضی جاها، حرکت هایی برخلاف منافع افغانستان داشته است به طور مثال تنشی که با امریکا داریم، به رسمیت شناختن منطقه ای که توسط روسیه گرفته شده است از این موارد است. مداخله در قضایای دیگر کشورها، به نفع افغانستان نیست. کشور ما باید از وارد شدن به تنش های بین کشورهای قدرتمند احتراز کند و روابط دوستانه با دیگر کشورها داشته باشد.

رحیمی تصریح کرد: می توان تعادل در سیاست خارجی را حفظ کرد ولی همواره حکومت و مدیران سیاست خارجی کشور در این موضوع ضعیف عمل کرده اند. امریکا هیچ گاه از ما نخواسته است تا در مقابل یک دولت قرار بگیریم زیرا آن ها امکانات و ابزار سیاسی دیگری دارند تا اهداف سیاست خارجی خود را در فلان منطقه و کشور تحقق ببخشند. محور اصلی دغدغه و جنجال های کشورهای غربی در افغانستان مبارزه با تروریزم، امنیت، دولت سازی، حفظ ثبات و استقرار سیاسی و کمک به عملی نمودن دموکراسی است. دولت اصلاحات و همگرایی متعهد است این روند را با حفظ روابط حسنه با کشورهای منطقه و جهان ادامه بدهد.

به گفته ی وی، بیطرفی به معنای احتراز از موضع گیری نیست. کشورها می توانند گاهی در امور بین المللی تصمیم گیری نیز بکنند. تنش های زیادی در سطح جهان وجود دارد و سیاست به عنوان فنی که استوار بر عقلانیت و خرد است حکم می کند که افغانستان به توانمندی و رشد خود از جمله جلب کمک ها، استقلال، صلح و ثبات، تقویت نیروهای امنیتی بیندیشد. در حال حاضر منافع ما دوری از تنش های بین المللی و نزدیکی با ابرقدرت ها است.

مجیب الرحمان رحیمی در موضوع روابط افغانستان با کشورهای ایران و پاکستان گفت: روابط ما با کشورهایی که فرهنگ، دین و زبان مشترک با ما دارند استوار بر حُسن همجواری، احترام متقابل و همکاری منطقوی خواهد بود. هرچند مشکلاتی با این همسایگان و خصوصاً با پاکستان به خاطر استفاده از ابزار تروریزم در سیاست خارجی داشتیم، اما رویکرد اصلاحات و همگرایی تغییر الگوی سیاسی- نظامی به یک الگوی سیاسی- اقتصادی و توسعوی است. در ضمن جلب مساعدت ها، دیپلوماسی همکاری منطقوی را در نظر می گیریم که شامل: دیپلوماسی آب پیرامون آب های مشترک، دیپلوماسی تجارت و ترانزیت که می تواند باعث تقویت همکاری و کاهش تنش ها شود و سوم، دیپلوماسی انرژی است. یکی از طرح های ما احیای معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه برای دنبال کردن این مقاصد و رشد اقتصادی کشور است.

نماینده ی ستاد اصلاحات و همگرایی با صراحت سیاست این تیم را در قبال پاکستان، وارد شدن به گفتگوی مستقیم و رو در رو با این کشور خواند و افزود: نگرانی های هر دو کشور در این گفتگو مطرح می شود و سیاست خارجی آینده نیز دچار نوسان و موقتی نخواهد بود. اما باید در نظر داشته باشیم منافع و فواید همکاری های دو کشور بیشتر از عوامل نگرانی است. ما تلاش می کنیم گفتگو، مذاکره و اقداماتی که حُسن نیت طرفین را برانگیزد به جایی برسد که فضای تنش آلود به فضای آرام همکاری تبدیل گردد. در سال های اخیر با روی کار آمدن حکومت دولت ملکی در پاکستان، سیاست این کشور تا حدودی تغییر کرده است. هر دو می دانند که تروریزم، قاچاق مواد مخدر و سلاح به ضرر دو طرف است. سیاست های پیشین استخبارات و بخش نظامی پاکستان حتی باعث منزوی ساختن این کشور و بدنامی در سطح بین المللی شد.

به باور رحیمی رویکرد مثبت و گفتمان جدید و نو بر اساس همگرایی و مبارزه ی مشترک علیه تروریزم و قاچاق مواد مخدر و اسلحه، در درازمدت می تواند به نفع هر دو کشور باشد. جریان اصلاحات و همگرایی با همراهی دو وزیر خارجه و تجربه ی آنان در حوزه ی سیاست خارجی و همچنین جمع کثیری از دیپلومات ها و سفرای پیشین، امیداور است با توجه به ظرفیت و توانایی لازم، امضای موافقتنامه ی امنیتی و رهبری جدید، به سیاست خارجی کشور روح تازه ای بدمد.

وی در انتقاد از سیاست اشرف غنی احمدزی در قبال تروریست ها گفت: تروریست ها و مخالفین نظام چه جایگاهی در سیاست خارجی تیم تحول و تداوم دارند در حالی که اشرف غنی احمدزی در چند روز قبل آمادگی خود را برای تقسیم قدرت با طالبان اعلام کرد و همچنین از ملا عمر و حکمتیار خواست تا با آن ها یک دولت مشترک را تشکیل بدهد.

رحیمی لحاظ کردن ترکیب قومی در حکومت را یک خیانت نامید و گفت: مشارکت در حکومت باید بر اساس شایسته سالاری و با حضور تمام اقوام صورت گیرد. در حالی که عده ای تا هنوز قاعده ی قومی را نگاه داشته اند، اکنون وضعیت ادارات افغانستان تا حدی متفاوت از گذشته است. در این راستا ترکیب جریان و ایتلاف ها نشان می دهد که هم مردم از نگاه قومی فراتر می اندیشند و هم ساختار حکومت اصلاحات و همگرایی به صورت عملی نشان خواهد داد که نگاه قومی ندارد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عزیزم تاهنوز نفهمیدی که اشرفغنی خودش ملاعمر است اگر اشرفغنی ملاعمر نیست پس ملا عمر کی هست؟ درکجا هست ؟وچرادرین بیست سال کسی اورا دیده نتوانسته؟ مامردم افغانستان درشروع حرکت طالبان این حقیقت را میدانستیم

>>>   خداوند شما را حفظ کند، شخص فهمیده و مجاهد هستید

>>>   ما صلح میخواهیم به هر قیمت که باشد. وقتیکه قاتلین مردم بیگناه کابل، دزدها، ...... وغیره در دولت باشند طالبان هم میتوانند در دولت سهم داشته باشند.
غرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   به خاطر اوردن صلح در کشور شریک ساختن تمام جناح های در گیر اشکالی ندارد.

>>>   نوسینده محترم تشکر از نظریه عالی شما
واقعا ملا غنی یک...و عصاب خراب است وبعد تر از ان اینکه معاون اول ان نیز یک ...که سابقه جرمی ان هم به مردم افغانستان و هم به طالبان مذدور ونماینده استخبارات پآکستان نیز روشن و هویدا است چرا مردم ما این همه را نمی شناسند جنایات دوستم در صفحات شمال را مګر فراموش ګرده اند هیچ وقت دو شخصی که دارای سابقه نهایت خراب و با تفاوت ایدلوژی کمونیست و یهودی ایا می توانند کنار هم به خاطر منافع ملی کار کنند هر ګز نی چرا همیشه مردم فریب این ...ملی را می خورند افسوس به حال این ملت بیچاره
باشنده شهر مزارشریف

>>>   درباره سیاست داخلی چطور تعداد وزارت خانها به چند رسید میګه هرتیم که با صد نفر به داکتر صاحب عبدالله برود وعده یک وزارت میده من هم 100نفر دارم قرار است امروز پیش داکتر صاحب بروم آیا کدام وزارت برایم باقی مانده یاخیر

>>>   غیرت خراسانی چگونه این نان را برای خود بر گزیده ای در حالیکه می گویی قدرت را باید به طالبان تروریست داد؟! اشرف غنی در این صورت خائن ملی خواهد شد.

>>>   هر کسیکه در قبال طالبان این کسانیکه هویت شان ثابت نیست که از کجا هستند و چرا بخاطر چه عرض اندام نموده اند برای تمام مردم افغانستان خاطر نشان گردد که هر کسیکه در مقابل طالبان از سیاست نرم کار میگیرند ایشان خاین ملت هستند و هیچگاه با ایشان مذاکره صلح نگردد .
صالح مخمد از شوربازار کابل سنگتراشی .

>>>   سلام به همه خواننده گان شبکه اطلاع رسانی افغانستان
جناب رحیمی صاصب، واقعاً چیزی راکه مردم افغانستان توقوع ازدولت آینده، درعرصه سیاست بین المللی دارد همین نکات است شما به شکل مشرح تصریح کرداند، درنتیجه این راهکار ها ی است که کشور عزیز ما را به قلعه های موفقیت با حفظ ارزش های ملی، استقلال و تمامیت ارضی می رساند.
سیف الدین رادپور

>>>   اشرف که بیاید دیگر به ملا عمر وگلبدین ضرورت نیست

>>>   به امید آن روزیک صلح در افغانستان تآمین شود. جنگ ، خون ریزی ختم گردد این یک ابتکار بسیار عالی است که همه گروها سهم داشته باشند ، نه یک گروه خاص .

>>>   درافغانستان دیگرجای طالبان نیست.
عصمتیان

>>>   وقتیکه قاتلین مردم افشار در ... باشند آیا طالبان حق ندارد در دولت سهیم شوند؟.
زیبا از افشار

>>>   هموطنان گرامی.
جمعیت اسلامی و شورای نظار دوستم و طالبان و حزب اسلامی و وحدت اسلامی ... هم مانند اند. اما شورای نظار در چور و چپاوالگری دست بالا
دارند. اگر بار دیگر به قدرت برسند باید مثل دوستم اعتراف و توبه کنند. مورد اعتماد مردم قرار خواهد گرفت.
محمود سالنگی

>>>   تیم اصلاحات و همگرایی، تحت عنوان کلمه لااله الله... و تحت عنوان...و اسلام به تبلیغات شوم خویش پرداخته و همه امور خود را با قواعد و شئون اسلامی توجیه می کند. در حالی که اینها همان ...های واقعی بودند که بعد از پیروزی ...کابل را با موشکهای کور هدف قرار می دادند و بعد می خندیدند. طوری عمل می نماید گویی ... را برای رضای خداوند نموده در حالی که ... یا برای آمریکا بوده یا برای ایران و یا هم برای پاکستان. امروزه نیز کشور را با تبلیغات منحرف کننده و عوام فریب خویش به سوی یک بحران کشانده است. تضادهای قومی، زبانی، سمتی و مذهبی را دامن می زنند تا به هر نحوی که باشد به قدرت برسند. استفاده سوء از اسلام و تبلیغات بد علیه رقیب را ویژگی منحصر به فرد خویش دانسته است.
یاسین ایوبی_ ولایت غور افغانستان

>>>   ما نه طرفدار wعبدالله هستیم و نه هم طرفدار دوستم. عبدالله ...در دوران جهاد افغانستان نیز مرتکب... بیشماری گردیده است. همچنان معاونش... از علم هیچ بهرۀ ندارد...در ضمن اشرف غنی آدم عالم و با شخصیت می باشد و کسی است که در جهان مورد تحسین قرار گرفته اما معاون اولش آدم بدی است و ...به معنای اخص کلام قابلیت ارزیابی را می یابد ولاغیر. معاون دوم هم دبل عبدالله و هم اشرف غنی احمدی دارای حسن سیرت در میان ملت افغان بوده است و خودم هم نیز طرفدار این شخصیت اخیراً ذکر می باشم.

>>>   او برادر ها و خواهر ها٬ این غنی از کجا واپس آمده؟ کی ها این مغز متحجر را مغز متفکر جهان اعلان کرده؟ کی ها او را در میان طالبان به پاکستان روان کرده بودند تا یکسال آموزش مفکوره های طالبانی ببیند؟ همین حالا مشاورین عمده او کی ها هستند، و از کجا آمده اند؟ هموطن، عقل داری یا نه؟
آسمائی

>>>   بلی، به خاطر اوردن صلح در کشور شریک ساختن تمام جناح های در گیر اشکالی ندارد، ولی آن جناح ها اول باید به قانون کشور احترام بگذارند، و اول باید دست از آدمکشی و ترور بکشند۰ در غیر آن...باید کشته شوند، چون میکشند و تخریب میکنند۰

>>>   فقط و فقط فرزند وفادار وطن و ملت که در هر حالت خوب و بد ملت را رها نکرده حق رهبری این ملت و این وطن را دارد۰

>>>   یاسین ایوبی
این حرفهای را که تو نوشتی همه به تیم غنی کوچی برمیگردد- استخاره مجددی/ و رفتن قاضی امین وقاد-وغیره گلبیدینهای مانند سباوون و جمعه خان همدرد وغیره افراد وابسته به آی اس آی -اینها هستند که دعوای اسلام را دارند- روزی کابلرا بنام ملیشه کلم جم راکتباران مینمایند وبعد هم در بغل ملیشه کلم جم می افتند/ همانطوریکه غنی کوچی -دوستم را جانی و قاتل مردم میخواند و امروزه او را قهرمان میخواند- همچنانکه مجددی برای آی اس آی از دوستم خالد بن ولید نام آوری نموده بود.
کابلی

>>>   اقای رحیمی و شرکاء!!
تلاشهای مذبوحانه شما و همه آنهایی که به داکتر اشرف غنی این افتخار کشور افغانان و دشمن فساد، چور وچباول و عقبماندگی دشنام داده اند،بی نتیجه است. هر صحبت داکتر غنی و ازانجمله کلمه کلمه صحبت او با ژورنالیستان و نمایندگان خبرنگاران مشت محکمی بود در دهان دزدان و مدافعین و تیوریسنان دزدان!!!! وقتی دزدان یک ولسوالی حق داشته باشند به زور تفنگ به شکلی از اشکال برای 20 سال به گردن مردم افغانستان سوار و حکومت کنند، چرا به قیمت صلح و توقف کشتار روزانه ده ها افغان بدست افغان ، طالبان حق نداشته باشند در حکومت سهم داشته باشند!!! آخربیایید برای لحظه ای چشم پوشی از کشتار افغانها بدست شما و طالبان، قضاوت کنیم که شما و آنها تقریبا برای دوره ای مساوی "حکومت" کرده اید، منتها فرق میان شما و آنها در این بود که رییس جمهور شما چوکی درپشت شان گاهی در ارگ گاهی در خیرخانه گاهی در و گاهی در ... بود. باین ترتیب طالبان قریب پنج سال بر افغانستان حکومت کرده اند!!! چرا حق نداشته باشد با قبول صلح و آرامش برخی از حاکمیت را در دست داشته باشند!!! اگر طالبان در زمان جاکمیت شان با تحصیل زنان، کار زنان در بیرون از خانه، ازادی رسانه ها،و چند مورد دیگر مخالفت احمقانه نمیکردند حکومت بهتر از انها در وقت شان وجود نداشت. شما هم در اغاز امدن تان زنان را در دریای کابل می انداختید (لازم نیست شهکارهای دیگر تانرا یاد آوری کنم) سه بار سرای شهزاده و سه بار بانکهای دولتی را چور کردید وغیره!!!!!! پسانها ... شدید!!!

>>>   ایوبی بچو
این قومگرایی را جمعه خان همدرد (ای دشمال پختنو) و دوستم کلم جم(اگر به غنی رای ندادید خاین هستید) و عنوان کلمت] الله را مجددی و سید احمد گیلانی و قطب الدین و سبا وون و قاضی امین وقاد ... با استخاره ها و تعویض وتومار به پیش میبرند ویا از تیم عبدالله؟؟؟؟؟؟
فیضی

>>>   متوجه باشید رای به غنی اشتباه بزرگی است که نباید از کسیکه دلسوز به دین و وطن است سرزند..
داود

>>>   از دزدان کرده طالبان خوب است

>>>   تیم اصلاحات وهمگرایی برای طالبان افغان دریای امو را درنظر گرفته ولی نمیداند که انها را چگونه به دریا می اندازد شاید چف و دم کاری را بکند. این را باید فهمید که بدون شرکت طالبان افغان صلح امکان ندارد رد طالب افغان در عقل سلیم نمی گنجد صدای نفرین گلوله وقتی خاموش میشود که سلاح دیپو شود و بس. اگر اشرف غنی با طالبان صلج بتواند بزرکترین مشکل را در منطقه حل خواهد کرد.
م.ا.کابل

>>>   اگر تیم داکتر صاحب عبدالله پیروز گردد روز مرگ ونابودی همه دشمنان افغانستان روز بربادی همه وطن فروشان وروز ناکامی همه مزدوران درافغانستان میباشد وملت ما یک حکومت آزاد ومستقل خواهند داشت پاکستان مجبور میشود که این تروریستان را یکه یکه گرفته درگردن شان ریسمان انداخته وبه حکومت مردمی افغانستان تسلیم کند زیرا تاهنوز کرزی وحکومت ما بودند که از طالب وتروریست ها حمایت میکردند وهمین اشرفغنی بود که این تروریستان را باکرزی یکجا اززندان ها رها میکردند

>>>   تیم دبل عبدالله تیم چور و چپاول است و میخواهد که خط دیوردن ار امضا کند...و پاکستان خاین معامله کند و میخواهد که افغانستان را به پاکستان بفروشد مثلیکه جنرال حمید گل گفته که دبل عبدالله شخص مناسب است برای افغانستان حمید الله کسی است که اردوی افغانستان را از بین برده و خاین و کسی که به پاکستان وفادار است
احمد سیر از مزارشریف

>>>   ما صلح میخواهیم به هر قیمت که باشد. وقتیکه قاتلین مردم بیگناه کابل، دزدها، ...... وغیره در دولت باشند طالبان هم میتوانند در دولت سهم داشته باشند.

>>>   انشاءالله که این وطن فروشان بالآخره از دیوانګی سر به ګوچه ها میکشند، یکی از بُغض دیګری از تنګنظری ودیګری از حسد زیاد میخواهد از باشنده ګان اصلی کشور بچشم خود خاک زده وبه ګفتهء عوام خود عمداً خودرا کور میکنند وخلق ملیونی کشور را نادیده ګرفته سفسطه میسرایندد یکی میپارد و دیګری میدوزد که هیچ جور نمی آید زیرا طرح اش باطل است ، دیدش اش ناقص است، ودر نهایت مغز اش پوسیده بناعاً به اطرافش بوی که دارد میپاشد! بُا بُا ها ها از این بوی بد!
اې مریضان تاریخ بروید خود را مداواکنید تا ببینید که آنچه میتصورید آنچه میبینید یک خیال است ومحال است و جنون!
طالبان افغانان اصیل این مرز و بوم است که در برابر روس ها اینها جهاد کردند وامروز در برابر آخوند های پلید ایرانی نیز همانطور میرزمند و هر که صد راه اش باشد پاره پاره اش میکند میرود به پیش!

>>>   به جواب زیبان جان افشاری تو فقط همیشه از افشار گفتی این جمله فقط افشار نیست این جا حرف از یک
ملت ودولت است همان مردم افشارم به اندازه کافی میخ کوبیدن سینه بریدن شپش تحویل دادن
وانواع جنایت به همان اندازه هم مکافات شان را چشیدن
محبوبه از خیر خانه

>>>   طالبان به مراتب بهتر از گروه ...شمال هستند باید درقدرت سیاسی کشور سهیم شوند وگروه...شمال به رهبری داکتردبل اودولا باید به انزوا کشانیده شوند وبالاخره به عقب میله های زندان فرستاده شوند تاثمره...خودرا که دردهه 70 مرتکب شده اند ببینند
قمرگل بی بی ازناروی

>>>   خواهرم محبوبه جان
تو چی خبر داری، دو برادر و یک خواهرم از دست همین ... در جنگ افشار به شهادت رساندند. من چیطور از اینها حمایت کنم و باید یادآوری کنم که جنایت جنایت است هر کسی که جنایت کرده باشد محکوم است.
زیبا از افشار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است