مذاکره مشروط حکمتیار با حکومت
خروج بی قید و شرط تمام نیرو های خارجی از کشور، ترتیب دادن یک آتش بس دایمی، آزادسازی تمام زندانیان از هر جانب و تشکیل یک حکومت موقت برای یک سال از جمله شرایط گلبدین حکمتیار برای مذاکره با حکومت عنوان شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۰    ۱۳۸۸/۱۱/۳ کد خبر: 7159 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper)، گلبدین حکمتیار یکی از سه رهبر مخالفین گفته که حاضر است با حکومت افغانستان و ایالات متحده امریکا مذاکره کند، مشروط بر این که تمام نیرو های خارجی از کشور خارج شوند.

در این گزارش امده است که شخصی که خود را سخنگوی حکمتیار معرفی کرده ؛ اظهار داشته است که آقای حکمتیار تنها به شرط خروج تمام نیروهای خارجی از کشور حاضر به مذاکره خواهد بود.

ولی الله که خود را سخنگوی حزب اسلامی می خواند در تماس با فرانس پرس گفته است، ما در هر جا و هر مرحله برای مذاکره حاضر هستیم. اما ایالات متحده امریکا یک جنگ را بالای ما تحمیل کرده و ما جز دفاع از کشور خود انتخاب دیگری نداریم.

زبیر صدیقی یک شخص دیگر که او هم خود را سخنگوی گلبدین حکمتیار معرفی کرده ؛ پنج شرط را برای مذاکرات صلح با حکومت افغانستان پیشنهاد کرده است.

تمام نیرو های خارجی بدون کدام قید و شرط باید افغانستان را ترک کنند، یک آتش بس دایمی نافذ گردد، تمام زندانیان از هر جانب آزاد شوند و یک حکومت موقت برای یک سال اداره امور را به دست بگیرد. این اداره موقت باید در مدت یک سال انتخابات را بر گزار کند.

در همین حال جنرال میخاییل فلین، آمر استخبارات نیرو های امریکایی در کشور در این راستا گفته است، علاوه بر جدا کردن صفوف طالب ها از میدان جنگ، این گونه لحن آشتی جویانه می تواند مشروعیت حکومت کرزی را بالا ببرد.

این اظهارات در حالی بیان می شود که رییس جمهور کرزی طی یک استراتژی جدید عنوان کرده است که صفوف پایین تر مخالفین از رهبران آنها با دادن کار و پول از هم جدا شوند.

نمایش مذاکره با طالبان زمانی راه اندازی شده است که طالبان سلطه شان را در بسیاری از نقاط جنوب کشور قایم نموده اند و می کوشند تا این سیطره را به هر کجای دیگر افغانستان توسعه بدهند.

درچنين شرایطی آیا طالبان به اين معامله تن در خواهند داد؟ پاسخ به اين پرسش آسان است و آن نه است. طالبان اکنون آن لشکر متواری و فراری نیستند که کسی بخواهد برآنها معاهده صلح را بقبولاند. از لحاظ منطق نیز این راهکار مناسب نیست.

هم دولت و هم خارجی ها در وقت مناسبی به این معامله رجوع نموده اند. وقت آن گذشته است که بتوان طالبان را وادار کرد تا به مذاکره حاضر شوند. این در حالی است که در افغانستان روحیه اعتماد میان مردم و دولت متزلزل شده است و بیم آن می رود که این شکاف عمیقتر شود.

در چنین اوضاع و احوالی فرا خواندن طالبان برای مذاکره تلاشی است که از سوی بیرونی ها دیکته مى شود و یک پدیده افغانی نیست. به باور تحلیلگران در کشور، خارجی هایی که می کوشند ناکامی های نظامی خودرا در راه شکست دادن طالبان پوشیده نگه دارند حالا دم از مذاکره با طالبان می زنند و در این راستا میان طالبان، خط فاصلی کشيده اند که در دو سوی آن طالبان تند و میانه روی قرار دارند.

این تقسیم بندی نیز در خور دقت و تأمل است.واقعیت این است که در میان طالبان میانه روی وجود ندارد وهمه آنها ازیک قماش اند و می کوشند نظام تازه افغانستان با نظام دلخواهشان که همانا امارت اسلامی است جاگزین شود.

طالبان هیچ گاهی حاضر به مذاکره نخواهند شد زیرا آنها برمبنای یک تفکر خاص حرکت می کنند و دراین راه تابع قوانین و نظامنامه خاص خود هستند. طالبان دراصل حکومت افغانستان را طرفی براى مذاکره نمی شناسند ما نمی دانیم که دولت با این وصف چگونه دم از مذاکره با طالبان مى زند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نباید با طالبان اعلام صلح شود دولت ... کرزی باید الی نابودی اخرین طالب و متوالی کامل انها از کشور عزیز و زیبای ما در تمامی نقاط افغانستان به جنگ ادامه دهد.
دولت .. کرزی کوشش کند که اردوی ملی را تقویه کند و معادن افغانستان و زیربناهای عمده مانند برق اب و بالاخره زراعت را رونق بدهد که به این ترتیب هم دولت غنی میشود و هم مردم شامل کار میشوند و بالاخره بعد از ده الی چهل سال طالبان ظالم و خداناترس از بین میروند.
اقای حکمتبار بیچاره از اینکه هیچ چیزی کرده نمیتواند گاه و ناگاه از کدام گوشه صدای مذاکره را بالا میکند و بعضی شروط را نیز میگذارد.
لاکن دولت کوشش نکند که با حکمتیار مذاکره کند وبالاخره وی را به کابل بیاورد بخاطر اینکه تجارب گذشته نشان داده است که امدن حکمتبار به کابل باعث سقوط کابل بدست طالبان خواهد شد اگرچه هیچ نشانه از سقوط با موجودیت نیروهای خارجی وجود ندارد.
وسلام
س ش ا

>>>   حکمتیار صاحب راستی که تو و ملا عمر و بن لادن با نیروهای امریکایی فرقی ندارید. ولی فکر نکنم دیگر امریکای ها بشما نوبت حکومت وراکت پراگنی های دوباره را بدهد که کابل را راکت بارن کنید یا ملا عمر وبن لادن افغانستان را جولانگاه جنرالان پاکستانی وجوانان بی بندوبار اعراب کند. میر آقا

>>>   سلام!
يكنفر را در شهر اجازه نميدادند، گفت خر مرا در خانه قاضي بسته كنيد، مثالش بالاي اين آقاي بر ميخورد، جاي بسيار شرم است كه هنوز صداي تو نوكر پاكستان بالا مي شود برتو......قاتل مردم مظلوم افغانستان.

>>>   سلام خدمت هموطنان عزیز
در این روز ها خبر ها ناخوشایند به ګوش میرسد ګویا امریکا و انګلیس تصمیم میګرند دست ISI باکستان را به افغانستان باز میکند ګرچه بیش قرول جاسوس اسخبارات باکستان به تعدادی هم در کابیننه وهم در شورای موجود است ولی اقای کرزی این تعداد را کافی ندانسته تقاضای همه از طالبان وبه اضافه ګلبدین را دارد اقای کرزی بینسل باک از امریکا وانګلیس تحفه ګرفته تا نام رهبران تروریست را از لست سیاه باک کند و به عوض ان اقای کرزی نام خود را در تاریج سیاه و نا بخشییدنی ثبت مینماید
باحترام ۰فردوس از المان

>>>   من هم شرایط برای مذاکره دارم :
1- باید کرزی حکومت را به من واگذار کند.
2- نیروهای امریکایی را دستگیر کرده تسلیم من نماید
3- تمام پولها و دارایی های کشور را به حساب من بریزد.
آن وقت من با جامعه جهانی و دولت مذاکره می کنم
. هرکس و ناکس امروز برای خودش حرف می زند که من مذاکره می کنم
....کردی برای چند نفر میلیونها نفر منافعش را از دست بدهد که می خوایی مذاکره کنی
اصلا نخواستیم مذاکره کنی

>>>   نباید با طالبان به عنوان بخشی از مردم افغانستان مذاکره شود چون اینها هنوز هم مثل گذشته ....است و هیچوقت بر جان مردم بی بضاعت رحم نخواهد کرد اگر آنها دوباره در صحنه ای سیاست حضور پیدا کند مطمینا دوباره وضعیت مثل سالهای قبلی خواهدشد اصلا یکبار فکر کرده اید که چرا افغانها از افغانستان برای کار برای امنیت برای همه چیز از افغانستان خارج می شود چون در داخل پیدا نمی شود همه که زمیندار نیست که گندم بکارد یا بادام کشت کند همه مثل پشتونها قدرت ندارد که بزور بگیرد پس چرا با طالبان نمی جنگید ؟ خوب اعتراف کنید که طالبان هنوز هم قدرتمند است

>>>   اصلاً آمدن بلا قید و شرط حکمتیار و طالبان بعنوان اتباع این کشور لازم نیست چه رسد بر آنکه آنها را در حاکمیت سهیم بسازند. جنایاتیکه توسط آنان تا حال انجام شده و قتل و ویرانی که انها انجام داده اند به آن حدی است که هیچ منطقی نمیتواند حتی از محاکمه آنها صرف نظر کند. آنانیکه میخواهند با آنها مذاکره کنند و یا آنها را در قدرت خویش سهیم سازند صرف بمنافع خود می اندیشند و در این فکر اند که مبادا این قدرت را از ما بگیرند. بهتر است هزار بار مردانه بمیری ولی تن به ذلت نزد جانیان ندهی آخر این چه احساسی است که هر که هر چه جنایت کرد ولی یکمقدار قطاع الطریق با خود داشت باید در سرنوشت این ملت مظلوم شریک باشد و ان هموطن مخلصیکه زور ندارد ولی اخلاص و صداقت برای این وطن دارد بخاطریکه چند نفر اوباش از او اطاعت نمیکنند در حاشیه کشیده شود.
ناظر ویرانه های کابل

>>>   مثل اینکه قرار نیست ازدست دشمنان قسم خورده وطن یعنی برادران پشتون خلاص شویم و آنها نیز می خواهند تا از انسانها کله منار بسازند.گلبدین حکمتیار،ملا عمر ،کرزی،...و سران پشتون دیگر کمر بسته اند تاافغانستان را ویران و مردم را قتل عام نمایند.کسانی که از سر بریدن انسانها لذت می برند،انتهار می کنند...لیاقت دوستی و رفاقت را ندارند.به قول جانور شناس معروف آمریکایی "پشتونها فسیل های زنده تاریخ"
شکیب.قندهار

>>>   ای شخص بزدل از حرف هایت معلوم می شود که از همان کمونست های قسم خورده هستی که هرگز طرح آشتی را با حکمتیار نمی پذیرید و این را خوب یقین داشته باشید که بدون اشتراک این ابرمرد تاریخ در حکومت ، کشور هرگز از زیر یوغ اسارت رهایی نخواهد یافت. اگر او غلامی کسی را مانند کمونستان وطنفروش و سایر رهبران به ضعیف النفس به اصطلاح جهادی می پذیرفت به جز او کسی دیگری در این کشور حاکمیت کرده نمی توانست. اما این شیر مرد از چهل سال بدینسو به اساس تعهدی که به اسلام و حاکمیت کشور داشت تا امروز ثابت قدم مانده و یگانه هدف ایشان تحکیم حکومت اسلامی به اساس آرا و اراده مردم افغانستان می باشد و تا تحقق این هدف از مبارزه دست نخواهد کشید.
حقیار

>>>   باترورستها نه باید مذاکره کرد با انها باید با بم اتم حرف زد مسائله ترورست از طالب جدا است
حسن

>>>   بلي بعد از خروج نيروهاي امريكايي، حكمتيار با راكت با دولت افغانستان و مردم مذاكره خواهد كرد. كرزي بيچاره نمي داند دليل اصرار آنها بر خروج نيروهاي خارجي چيست.
محمد عارف

>>>   حکمتیار بازی را انجام داده است برای افغانستان.
و مردم بیچاره نتیجه آن را هم دیده است. پس نباید این قصه دوباره تکرارشد.
افغان از کابل

>>>   دوستان گرامی !
این نه سخن طالب است ونه هم سجن گلبیدین که گویا شرایط دارند بیاد بیاورید گلبدین چه نوع شرایط را از بعذ از حکومت داکتر نجیبالله داشت . این همه و همه دسایس ا، س آ پاکستان است انها تحت فشار های بیرونی قرار گرفته ودر این درامه اینگلیس ،امریکایی ها شامل است متاسفانه که اروپایی ها قربانی دسایس ایت سه کشور یا سه استخبارات یعنی اینگایس ، امریکا و آ،س،آ است . نه طالب ونه هم گلبدین صلاحیت مذاکره را با حکومت افغانستان را دارند .
این فقط و فقط یک دسیسه است و عواقب وخیم و خطر ناک را دارند .
م، ا م ، ع ، ا

>>>   دوستا ن گرامی :
شما قهر نشوید آغای حکمتیار خواب دیده که آغای کرزی فریب میخورد چوکی خود را آهسته به این تسلیم میکند
بعد این مردک را به دافغانستان بانگ برده همه پول ها را با پول های عزیزی بانگ بحسابش انتقال میدهد
و باز تما م قوت های نظامی را در اختیارش گذاشته که او در ضرف دو ساعت کابل را زیرو زبر کند و جوی خون را به کابل روان
و فردا اعلان کند که زنها و دختران حق برامدن از خانه را ندارند
وباز به مردان و بچه جوان ها هدایت داده شود که ریش های تان رسیده بروی خود خاکستر مالید
که سنت حضرت محمد را بجا اورید
ای... به این ارزوی خود نمیرسی
از خدا شرم کن مردم از چهره تو میترسنننند
حتی در خانه اگر بکودک خود گویم گلبد الدین بگیرش کودک ما خاموش میشود از ترس صدایی خود را نمیکشد
با همه این حالت تو چه اینقدر ناز میکنی و شرایط میگذاری
کی در غم شرایط توست
استوری از کند ز

>>>   بنام الله
ای ننگ نفرین بر شما آمریکاییها وروبا مکار که نتوانستید چهار تا طا لب را شکست بدهید اکنون چگونه عاجزانه استدعا مزاکره وآشتی سر میدهد البته این کید ومکر شمارا مردوم افغانستان میداند که این گرو خبیث برای بدنام نمودن اسلام واقعی خود شما دوروست نمودید یقین بدانید که این دین ازخود صاحب دارد همان گونه که این مزدوران شما را بجان خود شما انداخت وشمارا دیوانه وار بجان مزدوران تان که آبروی شما درنزد دنیا رفت باز هم چنین خواهد شد انشاالله


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است