پرونده مذاکرات صلح همچنان نیمه باز نیمه بسته
جانشین مارشال فهیم، در اولین موضع گیری خود در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری، تعلل حامد کرزی در انعقاد پیمان امنیتی با امریکا و از سر گیری مذاکرات صلح، کابل و اسلام اباد را در یک سو و طالبان افغانستانی و پاکستانی را در سوی دیگر قرار داده است 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۰    ۱۳۹۳/۱/۲۸ کد خبر: 70319 منبع: پرینت

در آستانه از سر گیری مذاکرات کند، بی نتیجه و نا معتبر شورای عالی صلح افغانستان با طالبان در دوبی و دولت مرکزی اسلام آباد با طالبان در کویته، می توان پرونده مذاکرات صلح را همچنان نیمه باز نیمه بسته توصیف کرد که مدت ها پیش مختومه شده ولی تاکنون کسی بدان رسمیت نبخشیده است.

محمد یونس قانونی، معاون اول رییس جمهور در دیدار با سفیر جدید پاکستان در کابل، هر دو کشور را قربانی تروریسم و بنیادگرایی افراطی دانسته و خواستار تلاش بیشتر کشور دوست و هماسایه و برادرمان برای تسریع و تسهیل روند مصالحه گردیده است.

جانشین مارشال فهیم، در اولین موضع گیری خود در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری، تعلل حامد کرزی در انعقاد پیمان امنیتی با امریکا و از سر گیری مذاکرات صلح، کابل و اسلام اباد را در یک سو و طالبان افغانستانی و پاکستانی را در سوی دیگر قرار داده است تا تعادلی میان موضع گیری های کرزی و مخالفان پروسه صلح درخصوص نقش مستقیم پاکستان در ناامنی و خشونت در افغانستان بوجود آورد.

خبر آغاز مذاکرات شورای عالی صلح و نمایندگان طالبان در امارات متحده عربی همراه شد با ادعای مخالفان مسلح در عدم نمایندگانی طالبان دوبی از آنان، مفقود شدن آقا جان معتصم نماینده پیشین طالبان در مذاکرات صلح و نیز خبر گفتگوهای قریب الوقوع اسلام آباد و طالبان پاکستانی؛ تا ناخودآگاه روند مذاکرات شورای عالی صلح و طالبان در دوبی متأثر از نتیجه گفتگوهای اسلام آباد و کویته قرار گیرد.

درخصوص چگونگی پیدایش طالبان، بنیادگرایی، تروریسم و افراطیت، تعلیم و تجهیز مخالفان مسلح، منافع کوتاه مدت و درازمدت حامیان و پدید آورندگان این شبکه و نیز نقش امنیت افغانستان در تهدیدات و فرصت های منطقه تاکنون بارها و به تفصیل سخن رانده شده است اما...

اما چرایی عدم نتیجه از مذاکرات صلح، نارضایتی و بی اعتمادی مردم ملکی از دراز کردن دست دوستی بسوی مخالفان مسلح، نقش طالبان در انتقال قدرت در افغانستان و نیز عدم مداخله آنان در روند برگزاری انتخابات 16 حمل، که تاکنون مغفول مانده است باید گفت حامیان و گردانندگان شبکه های تروریستی باتوجه به منافع و برنامه ریزی های مدون خود تاکتیک و تکنیک طالبان را تغییر می دهند.

ممانعت طالبان افغانستانی از حمله طالبان پاکستانی بر مراکز رأی دهی در 16 حمل از نگاهی سطحی بیانگر تمایلات باطنی انان در پیوستن به روند صلح و انتقال مشروع قدرت و جابجایی حکومت است و در نگاهی عمیق تر می رسیم به نقش و اهداف فرماندهان ناتو از نمایش امنیت در انتخابات برای پررنگ کردن دستاوردهای 12 ساله و پررنگ کردن تخلف های پیش پا افتاده انتخاباتی.

بدیهی است که طالبانی که از خود، علم، اراده و اختیاری درخصوص پیوستن به حکومت یا تداوم حملاتشان ندارند نمی توانند با حضور یا عدم حضور در مذاکرات داخلی و خارجی نقشی در پیشبرد اهداف مصالحه داشته باشند و این پرونده همچنان در حالت نیمه باز نیمه بسته خواهد ماند تا 2024 و غارت تمامی منابع ملی و معادن افغانستان توسط سربازان و متخصصان و کارکنان امریکایی در کابل.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است