زندانیان بگرام به کجا می روند؟
امریکایی که حتی در هنگام تعهد دادن به انجام توافق یا اقدامی نسبت به عملی نمودن ان هیچ تضمینی نمی دهد، درخصوص تسلیم پرونده های مابقی زندانیان بگرام که بالغ بر 300 تن را شامل می شوند و با اکراه به ان تن داده است مطابق انتظارات و پیش بینی ها، اهمال نموده و می نماید 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۵    ۱۳۹۳/۱/۲۸ کد خبر: 70318 منبع: پرینت

کمیته ویژه ای که از سوی شخص رییس جمهور برای رسیدگی و تعیین وضعیت زندانیان بگرام تشکیل شده بود در گزارش اخیر خود تعداد 5 هزار و 21 زندانی را مشمول تسلیم مقامات امریکایی به فرماندهی عمومی پولیس افغانستان خوانده اند تا بار دیگر مساله زندانیان بگرام در صدر توجه رسانه ها و نهادهای مربوطه قرار گیرد.

از ابتدا نیز پافشاری و تاکیدات مکرر حامد کرزی بر اعطای سرپرستی زندان سیاسی بگرام از ناتو به امنیت ملی افغانستان، گمانه زنی های مختلفی از تبعات تشدید تنش ها میان کابل واشنگتن، تاثیر بسزای ان بر توافقنامه امنیتی دو جانبه و روند مذاکرات صلح در این خصوص می شد که برخی از انان همچنان به قوت خود باقی هستند.

مساله اصلی تعداد 4 هزار و 159 نفر زندانی بی گناه یا گناهکار رها شده توسط کمیته ویژه و مقامات ارشد فرماندهی نظامی پولیس و مسوولان افغانستانی بگرام نیست؛ بلکه محوریت این موضوع همچون گذشته در چگونگی عملکرد و کارایی این زندانیان اغلب طالب پس از رهایی است که تاکنون نتیجه مطلوبی در بر نداشته است.

گزارش های متعدد واصله که مستند و غیر مستند است و بعضی از انان در حد شایعات باقی مانده اند از سرنوشت ناخوشایند و نامعلوم زندانیان و طالبان رها شده از بگرام خبر می دهند چنانکه تعدادی از انان با مخالفین مسلح یکجا می شوند و از سرنوشت و فعالیت های بخش دیگر انان گزارشی در دست نیست.

گذشته از این پرسش اساسی که زندانیان بگرام پس از رهایی به کجا می روند و حمایت حکومت از انان باید در چه محدوده ای باشد می رسیم به نکته ای قابل تامل تر مبنی بر اینکه ایا زندان بگرام اهرم فشار حامد کرزی بر باراک اوباما است یا ابزار دست رییس جمهور کنونی برای بدست گرفتن نبض طالبان؟

از منظری دیگر، امریکایی که حتی در هنگام تعهد دادن به انجام توافق یا اقدامی نسبت به عملی نمودن ان هیچ تضمینی نمی دهد، درخصوص تسلیم پرونده های مابقی زندانیان بگرام که بالغ بر 300 تن را شامل می شوند و با اکراه به ان تن داده است مطابق انتظارات و پیش بینی ها، اهمال نموده و می نماید.

در کشاکش نتایج انتخابات ریاست جمهوری، توافقنامه هنوز نامعلوم امنیتی کابل واشنگتن و از سر گیری مذاکرات شورای عالی صلح و طالبان متمایل به پیوستن به حکومت، وضعیت رهایی زندانیان بگرام که به بهانه اختلال در نظم و امنیت عمومی توسط ناتو دستگیر و زندانی گردیده اند پیامدهای مختلفی بدنبال دارد.

هر چند تنش های ظاهری و اصطکاک های سطحی روابط ارگ ریاست جمهوری و کاخ سفید، می تواند به مثابه دست دوستی بسوی مخالفان مسلح تلقی گردد اما نباید از نظر دور داشت که هنوز توافقنامه امنیتی کابل واشنگتن به سرانجامی نرسیده است و احتمال حضور دراز مدت انان در منطقه می رود.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام به همه ملت عزیزم موفق وسربلندباشید.
شمامحترم اززندانیان بگرام پرسان کردیدکه بکجامیروند.
ملاکرزی دست آوردده ودوازده ساله 150هزارنیروهای خارجی ودرمجموع 350هزارنیزوهای داخلی که درطول 12سال ازواسکتی های برادران ناراضی کرزی که همه ملت رابه خاک وخون کشاندندماهمه رادستگیرکردیم به زندان رساندیم این بی سیاست منافق صفت همه راآزادکردکه همه شان درروزهای اول که اززندان آزادمیشوندبه صف تروریستان میپیوندند.
که ماشاهدهمه این جریانات هستیم.دریکی ازمرزهاهستیم که یکی ازاین تروریستان که درجمله 65نفرکه قبلآآزادشدندبوده ازطرف پرسونل اردوی ملی دستگیرشده بودکه سرگروپی 8نفرماین گذاررابه عهده داشت که دستگیرشده است که به امنیت ملی تسلیم داده شدودرجریان تحقیقات ابتدائی خوداعتراف کردکه من اززندان بگرام آزادشدم همین هشت نفرراسرگروپ ماین گذاری شان هستم ودرماین گذاری وماین سازی مهارت دارم .
خیانت وبدبختی قاتل ملت بودن خیانت به ملت به اطفال کشورخیانت به خون خوردوبزرگی که این برادران ناراضی کرزی میکشند.
این خائین که این دهشت افگنان راهمه روزه اززندانهای داخل وخارج کشورآزادمیکنداین علنـآدشمنی به ملت وکشوراست.
تکرارمیکنم کسیکه ملت مظلوم راازخوردوبزرگ 12سال شده بخاک وخون میکشانندو500هزارداخلی وخارجی زحمت میکشندآنهارادستگیرمیکنندبه زندان می آورندوآنهاتوسط ریس جمهوروکمیته خودساخته فاسدش دوباره آزادمیشوندکه درروزهای اول دوباره به صف دهشت افگنان میپیوندندبازبه کشتن اطفال بزرگان ونیروهای امنیتی مادست بکارمیشونداین هاراهرکسی که درآزادی شان نقش داردخائین ملی ودشمن شناخته شده ملت مظلوم وکشوربی دروازه مااست.
خیانت دشمنی باملت کدام زبان نداردکه بصدای بلنداعلان کندکه من خائین ودشمن ملت هستم کسیکه خیانت کردهمه میبینندخیانت خیانت است فسادفساداست دهشت افگنانرابه صدهاخون دل خوردن شهیددادن زخمی دادن شب وروزوقت ضایع کردن درگرمادرسرمادرروشنی روزدرتاریکی شب همه را12سال زحمت کردیم همه رادستگیرکردیم دباره به سربلندی آزادمیشوند.
واه واه واه چه عجیب کشوری چه عجیب قانونی چه عجیب ریس جمهوری بسیارجای تاسف است سیاست این وطنفروشانراکسی فهمیده نتوانست.
گمان غالب این است که امریکائی هاهمراه با کرزی درارتباط آزادی زاندانیان آزادشده همه شان یکدست هستندوبه قتل عام ملت عزیزماکمربه همتی وخیانت بستندخدای بزرگ این خائینین به ملت وکشورمارانابودسازد.
آمین یارب العلمین .
بجواب گپ نویسنده عزیزبگویم که همه زندانیان درروزهای اول به صف همسنگران خودمیپیوندندالته این گپ همه قومانده خودکرزی است که امرمیکندکه برویدیکجاشویدملت رابکشیدواین کشورراخراب کنید.واگرهمین گپ نباشد تروریست همراه واسکت انتحاری درزمان ماین دفن کردن درزمان سرسربازعزیزراازتن جداکردن دستگیرمیشونددوباره آزادمیشوندهمه گپ های کرزی که علیه خارجی میگویدهمه ساختگی است یگان گپ های نمایشی رادر مطبوعات میگوید.
ازاین ملت بی صاحب خدای بزرگ گرفته است .
مانفرین میفرستیم به خائینن ولوکه هرکسی باشدازهرملیتی باشدوازهرولایتی باشدمرگ ونفرین بادبه خائنین... زنده بادملت عزیزکشورم خدای بزرگ یارویاورنیروهای امنیتی ماباشد.
احترام بی پایان به همه ملت عزیزم وکارمندان محترم شبکه afghanpaper.
عصمت الله ازولایت کابل زیباسربازاردوی ملی شما

>>>   زندانیان بگرام به مهمان خانه ای در پاکستان میروند ، که حامد کرزی برای شان به اجاره گرفته است

>>>   این طالبان تروریست و کافران دوباره به جنگ با طالبان خواهد رفت مطمین باشید
اجمل(پنجشیری)

>>>   حالا نوبت زندانیان قندهار است۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است