کمیسیون برای شفافیت در شمارش آرا راهی پیدا کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۲    ۱۳۹۳/۱/۲۸ کد خبر: 70300 منبع: پرینت

زمانی که نتایج قسمی ده درصدی آرای بیست و شش ولایت را کمیسیون انتخابات در روز یک شنبه اعلام کرد اعتراضاتی در باب نتایج این آرا مطرح شد. تنها سوال مطرح از جانب نامزدان معترض این بود که بررسی شکایات در مورد این آرا باید صورت می گرفت و بعد کمیسیون انتخابات نتایج ده درصدی آرا را اعلام می کرد. آیا کمیسیون تصمیم درستی گرفته است؟

سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان در برنامه انتخابات نود و سه در رابطه با اعلان نتایج قسمی گفت: در قانون انتخابات تنها نتایج ابتدایی و نتایج پایانی ذکر شده و از نتایج قسمی در این قانون چیزی ذکر نشده است. یکی از لوایحی که کمیسیون انتخابات دارد در رابطه با شمارش آرا و اعلان نتایج است که در آن بصورت مشخص در مورد اعلان نتایج قسمی هم گفته شده است تا پس از اتمام رای دهی، آرا وقتاً تا وقتاً اعلان شود.

فهیم نعیمی افزود: در سایر کشورها این تجربه وجود دارد که باید تعداد آرای شمار شده اعلان شود، صرف نظر از اینکه چقدر و در کجا تقلب شده است. عین همان اعتراض مطرح شده توسط تعدادی از نامزان در رابطه با نتایج قسمی می تواند درمورد نتایج ابتدایی هم مطرح شود. نتایج قسمی و ابتدایی قطعی نیستند چون مبتنی بر تمام آرا صورت نگرفته است. نامزدان حق اعتراض دارند و اگر اسنادی دارند که این نتایج قسمی از آرای تقلبی است باید آن را به کمیسیون شکایات انتخاباتی ارایه دهند.

سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه در ادامه اظهار داشت: تا هنوز مرحله رسیدگی به شکایات و تقلبات تمام نشده است. پس از چهارم ثور اینها می توانند بر پروسه کمیسیون شکایات انتخاباتی نظارت کنند. این یک تجربه معمولی است که در تمام کشورها دیده می شود.
شمارش آرا در مرحله اول در محلها صورت گرفته است و نتایج آمده از محلها در دفتر مرکزی کمیسیون توحید و یکجا می شوند و این پروسه باید توسط ناظرین و مشاهدین صورت گیرد.

وی پروسه توحید آرا را هفت مرحله خواند و افزود: دو مرحله اول این پروسه یعنی آوردن صندوقها و بازکردن کیسه های محفوظ را ناظرین می توانند مشاهده کنند اما زمانی که فرمهای نتایج اسکن وارد سیستم می شوند در مقابل ناظرین نیستند. این موضوعی است که ناظرین و مشاهدین جامعه مدنی به آن اعتراض کردند و از کمیسیون خواستند که باید در تمامی این مراحل نظارت وجود داشته باشد.

فهیم نعیمی همچنین تصریح کرد: ما نمی گوییم که ناظرین و مشاهدین در کنار افرادی که کار می کنند ایجاد مزاحمت کنند اما کمیسیون انتخابات باید راهی پیدا کند تا از نزدیک دیده شود که فلان فردی که آمار را از روی جدول وارد سیستم می کند تعداد آرا را کم و زیاد نمی نویسد. موضوع دیگر اسکن نتایج است که برای مشاهدین معلوم نیست در کجا اسکن می شوند.

وی در پایان گفت: ما می خواهیم شفافیت بیشتر شود، حال چه مشکلی وجود دارد که تمام پروسه را مشاهدین و ناظرین بتوانند ببینند. بسیار ساده می شود همان استیجی که برای ناظرین ساخته شده است اسکرینهای بزرگی ساخته شود و در کنار هر یک از کارمندان کمیسیون که اعداد را وارد سیستم می سازند دوربینهایی نصب شود تا دیده شد که فرم مربوطه از کدام ولایت و از کدام فرد است. راههای دیگری هم برای شفافیت بیشتر وجود دارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است