وزارتخانه های افغانستان بی لیاقت بار آمده اند
کاخ سفید هیچ کاری را بدون برنامه ریزی انجام نمی دهد. آمریکاییها از دوازده سال پیش می دانستند که برای ماندن در افغانستان نباید وزارتخانه هایی مستقل و کارآمد به بار بیاورند چرا که در صورت استقلال و عدم وابستگی این وزارتخانه ها، آمریکا باید دمش را روی کولش بگذارد و کشور ما را ترک کند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۲    ۱۳۹۳/۱/۲۸ کد خبر: 70277 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapaer)، دوازده سال پیش که با حمایت جامعه جهانی دولت انتقالی افغانستان شکل گرفت و حامد کرزی سکان دار هدایت حکومت کابل گردید، بسیاری امید داشتند که بعد از سه دهه جنگ و خونریزی بالاخره کشور روی خوشی و پیشرفت را به خود ببیند.

اما با گذشت دو سال حکومت انتقالی و دو دوره پنج ساله ریاست جمهوری کرزی، عرصه سیاسی کشور ما بیشتر به یک بازار داغ، جنجالی، بی ثبات شبیه است تا یک حکومت مرکزی مقتدر که توان استقلال و ایستادن روی پای خود را داشته باشد.

این تنها سخن منتقدان داخلی نیست، بلکه برخی ارزیابی های محرمانه دولت آمریکا نشان می دهد که تقریبا همه وزارتخانه‌های دولت افغانستان به طرز اسفناکی برای مدیریت کشور پس از خروج نظامیان آمریکایی در پایان سال 2014 آمادگی ندارند.

قطعا آمریکایی ها نمی خواهند چنین حقایقی در اختیار مردم قرار گیرد، اما آژانس توسعه بین المللی آمریکا که وابسته به وزارت خارجه این کشور می باشد اسنادی را منتشر کرده که نشان می دهد بازدهی میلیاردها دالر پول مالیات دهندگان آمریکایی که در یک دهه گذشته برای ساخت افغانستان هزینه شده‌است، بسیار پایین بوده است. به نحوی که اگر زیرساختهای افغانستان را همانگونه که اکنون هست، به حال خود رها سازیم با خطر سقوط مواجه می شود زیرا هزینه‌های خارجی هنوز نتوانسته‌ در افغانستان یک دولت غیرنظامی پایدار به وجود آورد و در برخی موارد به سمت سیاستمداران فاسد و یا افراط گرایانی که به دنبال از بین بردن ثبات هستند، منحرف شده است.

این ارزیابی‌ها کاستی‌های موجود در زمینه دانش، قابلیت و تدابیر حفاظتی در وزارتخانه‌های کابینه کرزی را حاد توصیف کرده و نشان می دهد که خطر فساد و اسراف علیه پولی که برای توسعه یک دولت در افغانستان مصرف شد، به هیچ وجه باعث پیشرفت چشمگیری نشده است.

این اسناد به طور خاص به روی هفت وزارتخانه دولت کرزی که در حوزه‌های مالیه، صنایع و معدن، تاسیسات برق و انرژی، ارتباطات و مخابرات، معارف و تحصیلات عالیه، صحت و زراعت نظارت دارند متمرکز بوده است که نتیجه گرفته شده که شش وزارتخانه از میان این وزارتخانه‌ها برای آنکه پول مالیات دهندگان آمریکایی را مدیریت کرده و آن را با خطر تقلب، اسراف، سوءاستفاده و دزدی رو به رو نکنند، قابل اعتماد نیستند.

سوالی که مطرح می شود این است که چرا این ارزیابی‌های محرمانه که در سال‌های 2012 و 2013 توسط‌ مقام‌های آمریکایی انجام شده اند تاکنون محرمانه بوده و اکنون منتشر شدند؟

جواب مشخص است آمریکا هیچ کاری را بدون برنامه ریزی انجام نمی دهد. آمریکاییها از دوازده سال پیش می دانستند که برای ماندن در افغانستان نباید وزارتخانه هایی مستقل و کارآمد به بار بیاورند چرا که در صورت استقلال و عدم وابستگی این وزارتخانه ها، آمریکا باید دمش را روی کولش بگذارد و کشور ما را ترک کند.

ولی اکنون که اوضاع تا به این حد نا به سامان و درهم ریخته است، حتی اگر خود آمریکاییها بخواهند بروند، وزیران دولت جدید که یحتمل همان دولتمردان سابق حکومت کرزی هستند (چون در افغانستان قحط الرجال است)، باید به آمریکاییها التماس کنند که بمانند و الا ما توان مدیریت و رسیدگی به این اوضاع را نداریم.

از طرف دیگر طرح این ارزیابی ها یک نوع منت گذاری و طفره رفتن از واقعیت دیگری است. در این گزارشات نشر می شود که پول مالیات دهندگان آمریکایی به بطالت هزینه شده است. اما هیچ اشاره ای به سودهای میلیارد دالری که کاخ سفید از افغانستان به دست آورده، نمی شود. آمریکا اگر یک دالر درکشور ما هزینه کرده آن هم بطور نابجا و غیر جوانمردانه، ده دالر به دست آورده و الا هیچ کس دیوانه نیست که بیاید در کشور دیگری سرمایه گذاری پوچ و واهی کند و نتیجه آنها یک دولت بی لیاقت و بی کفایت باشد.

به طور قطع و یقین اگر دولت آینده هم بخواهد رویه ی کرزی صاحب را دنبال کند، نه ده سال دیگر که صد سال دیگر ما باید میزبان اجباری آمریکاییها باشیم. آنها بخورند و بریزند و ببرند و ما بله، چشم، قربان گو باشیم.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من سر و حساب این مردم را نفهمیدم،چون در کابینه کرزای به غیر از دو یا سه وزیر همه تحصیل کرده و هرکدام از کشور های مختلف اروپایی سند فراغت دارند،اما باز هم برچسب بی اساس بر آنها وارد میشود...
اجمل(پنجشیری)

>>>   امریکاییهای جنایتکار و سازمان دزدهای غربی ناتو باید از افغانستان بیرون شود . تا دزدی رشوتخوری مواد مخدر طالب تروریست القایده از کشور ما گم شود .

>>>   90درصداراکین بلند رتبه وحلقه میانی دولت کرزی در12سال گذشته و4سال حکومت مجاهدین مربوط تنظیمها ی ...بودند، امریکا به این خوب میداند که اینها درزمان اقامت شان
درپاکستان توسط پیچکاری حاوی هورمونهای وطنفروشی ، فساد وچپاول وعطالت تزریق شده اند واینها هرگز استعداد حکومت داری را ندارند وعمداٌبوظایف خطیرگماشته شدند که
کنون نتیجه اش را سوگوارانه ملت میچشد.
حقجواز هرات

>>>   شاید حرف شما صحیح باشد. اما انکار نکنید که خود وزارتخانه ها هم هیچ گونه تلاشی در مورد استقلال مالی و تخنیکی خود نکرده اند. یک مثال زنده آن مصرف بیشتر از 30 میلیون دالر در وزارت فواید عامه برای انکشاف ظرفیتها و حفظ و مراقبت سرکها از سوی امریکا است. بعد از گذشت سه سال از ختم پروژه و پول کمکی آمریکا سرکها به همان حالت رسیدند چون روسای فواید عامه علاقه ایی به اشتراک در پروگرامهای انکشاف ظرفیت را نداشتند و فقط درخواست پول میکردند و میگفتند پول این پروگرامها را بدهید ما اینها را بلد هستیم!!!
به خاطر خدا نشر کن

>>>   پول مملکت را خوردن نیاز به سواد و بی سوادی ندارد، لیسانس، فوق لیسانس، دکتری هرچه داشته باشی پول داخل جیبت می ریزند و شما هم میخوری. می گویند مقدار دالر به شما می دهم فلان شخص که قدرت سیاسی و مردمی خوبی دارد را به قتل برسان. نگذار برق کشور از خود کشور تأمین شود، می گویند چشم. نگذارید که صنعت افغانستان رشد کند، می گویند چشم. پول شما و 10 نسل پشت شما را می دهیم نگذارید افغانستان آباد شود، فلان وزیر و فلان رئیس جمهور می گوید چشم.
خیال کردید که همه سواد دارند آدم شدند، نه همان کثیف و کثافت هایی هستند که افغانستان تا حالا تجربه کرده.

>>>   میگویند ماهی از سر گنده میشود :حکومت ماهم همینطور است خود کرزی چی است که سفیر ها ووزیر هایش باشد تمام فساد در وزارت خانه هارا خ.د کرزی رشد داد. اگر بالای نفس خود حاکم میبود به یک معاش ریاست جمعوری قناعت میکرد از کشور های همسایه ودور بکس بکس پول نمی گرفت چرا ریس دفترش میگرفت ؟ همین طور وزیر ها وریس ها وسفیر هایش حکومت کرزی یک حکومت کاملا ناکام بود همه اش به هر صورت سر وزیر خارجه تف تفی بیخی انسان میشرمد همه گی مرده بود مه این بیسواد ونالایق را وزیر ساخت سابق رسول دست چونته وزارت را در فساد اخلاقی مهشور ساخت حالا این .در یک سفارت خانه کاکایش است در جای دیگر کاسه لیس اش است اصلا سفارت خانه ها با مصارفات زیاد شان یک تفریح گاه شده همه اش حکومت بیکاره است در پارلمان بیبینید کی خوب است یک بشر دوست صدایش را که بلند میکند صدایش خفه میشود یا بکتاش .
به امید یک حکومت مردمی وکار اگاه در کشور از کابل سعد سرور

>>>   گم شدن ناتو هیچ جای را نمیگیرد تا اینکه ما هوشیار نشویم این بلا ها مارا رها نمیکنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است