افتتاح مرکز تکنولوژی تعلیمی دیر اما بجا
اکنون در سراسر جهان از وسایل کمک آموزشی استفاده می شود اما در افغانستان این ابزار در مکاتب وجود ندارد و همین مساله باعث شده که تدریس و آموزش فراگیر و جذاب برای دانش آموزان نباشد 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۱    ۱۳۹۳/۱/۲۸ کد خبر: 70270 منبع: پرینت

مرکز ساینس و تکنولوژی تعلیمی وزارت معارف با هدف تهیه و تدارک ابزار و وسایل آموزشی و کمک آموزشی مدرن برای مکاتب کشور در کابل با حضور مقام های این وزارت افتتاح شده است که این مرکز با هزینه 13 میلیون دالر از سوی کشور چین ساخته شده است.

در حقیقت، هدف از ایجاد این مرکز تهیه و تدارک ابزار و وسایل کمک آموزشی برای مکاتب کشور عنوان شده است زیرا استفاده از وسایل کمک آموزشی مدرن از نیازهای اساسی در عرصه معارف کشور می باشد.

این مرکز که با کمک مالی کشور چین ساخته شده دارای لابراتورا و تالار کنفرانس، کلاس های آموزشی و همچنین اتاق های اداری می باشد که هدف از ساخت این مرکز تهیه وسایل آموزشی و آزمایشگاهی برای مکاتب است.

باید گفت که هم اکنون در سراسر جهان از وسایل کمک آموزشی استفاده می شود اما در افغانستان این ابزار در مکاتب وجود ندارد و همین مساله باعث شده که تدریس و آموزش فراگیر و جذاب برای دانش آموزان نباشد.

البته در طول سال های اخیر با تشکیل حکومت در قسمت کمیت پیشرفت های چشمگیری وجود داشته است اما این نکته قابل ذکر است که در قسمت کیفیت پیشرفتی صورت نگرفته است.

مواد آموزشی و کمک آموزشی در مضامین و تدریس ساینسی از قبیل مضمون کیمیا، فیزیک، بیولوژی، جبر و هندسه تغییر اساسی ایجاد می کند و در شرایط فعلی مضامین را از حالت تدریس خشک به حالت فعال و کاربردی تغییر می دهد زیرا کاربردی ساختن مضامین ساینس از طریق استفاده مناسب و به جا ابزار شکل می گیرد.

متاسفانه در افغانستان هم اکنون مضامین به صورت اجتماعی و نظری تدریس می شود و این در حالتی است که استفاده از مفاهیم ساینسی بدون استفاده از ابزار و وسایل غیر ممکن می باشد.

افتتاح مرکز ساینس و تکنولوژی تعلیمی اولین مرکزی می باشد که در این عرصه در کشور ایجاد شده و به صورت موثر و مفید آغاز به کار خواهد نمود.

وزارت معارف ساینس تکنولوژی را در هزاره سوم طوری برنامه ریزی نموده تا تمام مکاتب افغانستان را به شکل یک شبکه و در داخل شبکه کنترل نمایند که نه تنها یک مرکز برای دوره ابتدایی بلکه تا کلاس 12 را در برگیرد اما در شرایط فعلی محدود به یک لابراتور غیر مجهز می باشد.

ناگفته نماند که وزارت معارف به کمک دولت چین در پنج سال آینده خواهان پوشش دهی مکاتب افغانستان می باشند اما از آنجا که هر کاری برای عملی شدن در افغانستان سال ها زمان در بر می گیرد ما امیدواریم تا 10 یا 15 سال آینده این طرح در افغانستان عملی شود.

کد (16)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وردک فاشیست این مرکز را تنها به پشتو نوشته در حالیکه قانون اساسی دو زبان را ملی اعلان کرده،پس زبان پارسی را چرا ننوشته،باید که توسط پارسی زبانان پرس و پال شود
اجمل(پنجشیری)

>>>   های اجملک منافق وغلامی کفار وظیفه یی فتنه بازی برایت رسیده است تودرغم پارسی نیستی خودت بخاطری نفاق ګماشته شودی این قدر به قصه یی قانونی اساسی استی درقانونی اساسی سرزمین خراسان نوشته یا افغانستان
جاوید هرات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است