کمبود اوراق رای دهی، مهمترین چالش انتخابات
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۹    ۱۳۹۳/۱/۲۷ کد خبر: 70256 منبع: پرینت

افغانستان در 16 حمل نمایشی از علاقمندی مردم به دموکراسی و تعیین سرنوشت خود بود. مردم افغانستان پس از دهه ها جنگ و خونریزی با رفتن به پای صندوق های رای خواستند به همه ی جهانیان اعلام کنند که دیگر خشونت و انتحاری نمی تواند آن ها را متوقف سازد. کمیسیون های انتخابات اکنون وظیفه ی خطیری به عهده دارند آن ها باید با درایت و هوشمندی و صداقت آرای مردم را چون امانتی حفظ نمایند و در تفکیک آرای ناپاک از پاک کوشا باشند تا مردم نیز با اطمینان از این دو کمیسیون به دولت و حکومت بعدی احساس تعلق خاطر نمایند.

علی اکبر جمشیدی عضو مجلس سنا در برنامه آخر خط گفت: انتخابات 16 حمل سال 93 به خوبی سپری شد، البته مشکلات عمده ای نیز داشت که کمبود اوراق رای دهی بود. در این روز نیروهای امنیتی وظایف خود را به خوبی انجام دادند. حضور گسترده ی مردم بیانگر این مساله است که انتخابات برای مردم بی نهایت اهمیت دارد. پس از این وظیفه ی حکومت و کمیسیون های انتخابات و شکایات است که مسوولیت خود را به خوبی به انجام برسانند.

وی افزود: انتخابات این دوره ی افغانستان انعکاس خوبی در سرتاسر دنیا داشته و امیدواری های زیادی را در بین مردم و کشورهای بین الملل ایجاد کرده است. ولی یکروز تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی نامزدان و اختلاف نظرهای مسوولان کمیسیون انتخابات در چگونگی اعلام نتایج، نگرانی ها و گمان هایی را در بین مردم ایجاد کرد.

جمشیدی با انتقاد از موضع گیری نامزدانی که در اعلام ابتدایی تعداد آرای کمتری داشتند، گفت: این موضع گیری برای من و بسیاری از مردم غیرمنتظره بود. هر چند که در عملکرد کمیسیون ها مشکلات و نواقصی وجود دارد ولی ما ناچار هستیم که به این کمیسیون ها اعتماد کنیم زیرا راه برون رفت دیگری وجود ندارد. کمیسیون هم باید استقلالیت خود را حفظ کند و مطابق قانون عمل کند. زمانی که کمیسیون با حفظ استقلال و مطابق قانون عمل کند، مردم و نامزدان نیز باید اعلام کمیسیون را بپذیرند.

به باور علی اکبر جمشیدی مهمترین چالش انتخابات 93 نرساندن اوراق رای دهی به بعضی مناطق بود. خصوصاً بر اساس اطلاعات رسیده در بعضی مناطق که مردم با کمبود اوراق رای دهی مواجه شده بودند در روز پس از انتخابات حدود یکصدهزار ورق سفید از آن جا برگشت خورده است. کمیسیون باید به این موارد رسیدگی کند که آیا این دسیسه ای سازمان یافته بوده است. اگر چنین باشد می توان به دست داشتن بعضی کارمندان کمیسیون در این تقلب سازماندهی شده پی برد.
نامزدان ریاست جمهوری به دقت موضوع کمبود اوراق را تعقیب کنند و همچنین نهادهایی که نقش نظارتی در انتخابات داشتند باز هم به دقت عملکرد کمیسیون را زیر نظر بگیرند. اگر کمیسیون به این شکایت ها رسیدگی کرد و با شفافیت آن را در اختیار مردم و نامزدان محترم گذاشت پس مردم و ناظرین اعلام این کمیسیون را هر چه که باشد بپذیرند.

وی تصریح کرد: موضع گیری تعدادی از نامزدان در قبال اعلام نتایج ده درصدی، اذهان مردم را مورد تشویش قرار داد. در تمام دنیا انتخابات صورت می گیرد، افراد زیادی متصدی یک پست می شوند اما در مبارزه ی آزاد و دموکراتیک یک نفر برنده می شود. مهم این است که نظارت در روند انتخابات باشد و نگرانی های نامزدان مدنظر گرفته شود، در صورتی که چنین کاری انجام شود باید این قدرت را داشته باشیم که نتایج انتخابات را ولو این که به ضرر ما باشد بپذیریم. در کشور حلقاتی وجود دارد که می خواهند شجاعت و همت مردم افغانستان در انتخابات 16 حمل را کمرنگ بسازند و ابهت و عظمت آن را زیر سوال ببرند. این موضوع در گرو عملکرد حکومت و کمیسیون های انتخاباتی و نامزدان است.

نماینده ی مجلس در مورد مصونیت و سلامت صندوق های رای اظهار داشت: اکثر مراکز رای گیری با نیم یا یک ساعت تاخیر بروی اشتراک کنندگان باز شد، این هم جای سوال دارد که در این فرصت تقلب انجام شده است یا خیر. از سویی کمیسیون ها و نامزدان و نیروهای امنیتی فیصله کرده بودند که در محلی که ناظر وجود ندارد صندوق گذاشته نشود. اگر شکایاتی مبنی بر وجود چنین مناطقی و باز بودن آن مرکز رای گیری وجود داشته باشد پس این صندوق ها باید مورد بررسی قرار بگیرند. باید به این سوالات جواب داده شود که این صندوق ها در محلی که هیچ ناظری وجود ندارد به دستور چه کسی باز شده است.

علی اکبر جمشیدی خاطرنشان ساخت: حدود قبل از ظهر روز برگزاری انتخابات اطلاعاتی به من رسیده بود مبنی بر باز بودن محل های رای گیری در بعضی مناطقی که به علت وجود ناامنی قرار بود در آن جا رای گیری انجام نشود. در صورت تایید این مطلب می توان نتیجه گیری کرد که در آن محل تقلب سازمان دهی شده در سطح کوچک انجام شده است. عزت و افتخاری که مردم در 16 حمل آفریده اند نباید با آرای تقلبی و شبهه ناک مخلوط و از ابهت آن کم شود.

وی با اشاره به اهمیت هماهنگی بین دو کمیسیون انتخاباتی افزود: کمیسیون ها باید شکایت های انتخاباتی را جدی بگیرند ولی در بعضی موارد ممکن است هواداران نامزد ریاست جمهوری یا شورای ولایتی دست به چنین شایعه پراکنی هایی و یا اتهام هایی به دیگر نامزدان بزنند. در این مواقع کمیسیون باید راهکارهایی را در تفکیک چنین شکایاتی از شکایت های درست و مستند بیندیشد. بهتر است کمیسیون شکایات انتخاباتی در هماهنگی با کمیسیون انتخابات کار کنند. در صورت اختلاف نظر بین این دو کمیسیون نباید انتظار رسیدگی به شکایت های واقعی را داشته باشیم.

جمشیدی در پایان گفت: اگر دو کمیسیون انتخاباتی اصل بیطرفی و استقلالیت را حفظ کند و برای منافع مردم کار کند رسیدگی به شکایات کار آسانی خواهد بود. بعد از آن درایت نامزدان انتخاباتی در موضع گیری خود در قبال کار صادقانه ی کمیسیون ها مهم است. نامزدان باید با احترام به تیم برنده، آن چه را مردم فیصله کرده اند و همچنین شکست خود را، بپذیرند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است