عملکرد کمیسیون انتخابات نقص داشت
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۵    ۱۳۹۳/۱/۲۷ کد خبر: 70255 منبع: پرینت

برگزاری انتخابات با حضور پرشور مردم انجام شد. این در حالی بود که دشمن مسلح مردم افغانستان از مدت ها قبل فضای کشور را با تهدیدات خود مسموم ساخته بودند. مردم افغانستان نشان دادند که با شجاعت سرنوشت خود راتعیین می کنند و هیچ ترسی از هراس افگنان ندارند. متاسفانه کمبود اوراق رای دهی آن چنان که بارها از سوی مردم و رسانه های عمومی اعلام شد باعث شد تا تعدادی از مردم نتوانند از حق طبیعی خود یعنی رای دادن استفاده کنند.

داوود علی نجفی ریاست پیشین دبیرخانه یا دارالانشای کمیسیون انتخابات گفت: نتیجه ی ابتدایی انتخابات در حدود 6/54 درصد بیانگر پیشتازی حامد کرزی بود اما بعد از این که کمیسیون سمع شکایات کار خود را آغاز کرد نتیجه ی انتخابات را 67/49 درصد اعلام کرد. هر دو کمیسیون 17 مورد را به عنوان تقلب در انتخابات در نظر گرفتند مبنی بر این که اگر حدود نیمی از این موارد در صندوق دیده شد به عنوان صندوق رای باطل کنار گذارده شود.

وی افزود: فقط بین دو کمیسیون یک مورد اختلاف وجود داشت. در ابتدا بین دو کمیسیون فیصله کرده بودند که نیمی از 17 مورد به عنوان شاخصه ی صندوق های رای شمرده می شود ولی در آخر دیدیم که کمیسیون شکایات روی 4 مورد پافشاری می کند. در نهایت هم 4 مورد در صندوق های رای تطبیق شد.

نجفی در مورد کمبود اوراق رای گفت: در انتخابات 2009 حدود 27 هزار محل رای دهی بود ولی در این انتخابات در حدود 20 هزار و 754 محل رای دهی وجود داشت. من به عنوان کسی که مسوولیت اجرایی در این انتخابات را داشتم معتقدم که در هر دوره انتخابات محل های رای گیری باید افزایش می یافت.

داوودعلی نجفی عملکرد کمیسیون انتخابات را ناقص خواند و تصریح کرد: در کشوری که سرشماری دقیق نفوس صورت نگرفته است و اطلاع کافی نداریم که در محل رای گیری چه تعداد رای دهنده حضور می یابد و در کشوری با موقعیت جغرافیایی کوهستانی مسوولیت رساندن برگه های رای به مناطق دوردست کشور که دچار کمبود اوراق رای دهی شده اند بر دوش کمیسیون انتخابات است. من به عنوان کسی که در پروسه ی انتخابات کار کرده ام و در این زمینه تجربه دارم می گویم که کمیسیون انتخابات باید تمام جوانب احتیاطی را به طور مثال آتش سوزی، شکستن صندوق های رای و از بین رفتن اوراق رای دهی را در نظر می گرفت.

وی اظهارداشت: کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که در هر دقیقه یک رای انداخته می شود و هر ساعت 60 نفر می توانند رای خود را وارد صندوق کنند با این وجود باید حدود 600 نفر در ده ساعت در هر محل رای دهی رای بدهند، ولی به نظر من محلات رای گیری کم بوده است و در این صورت مشکل کمبود ورق رای می تواند وجود داشته باشد. این مشکل یکی از اشتباهات تکنیکی کمیسیون انتخابات است. دوم احتمال دست داشتن کارمندان کمیسیون در این موضوع است، به طور مثال با دیدن صف طولانی مردم برای رای دادن در یک محل پیش بینی کردند که اوراق رای دهی کمبود خواهد کرد.
ریاست پیشین دبیرخانه یا دارالانشای کمیسیون انتخابات گفت: من شخصاً بارها به کمیسیون انتخابات تذکر دادم که مبادا محل های رای گیری دچار کمبود اوراق رای دهی شوند ولی آن ها به این باور بودند که می توانند این کمبود را به زودترین فرصت جبران کنند در حالی که در کشوری با چنین وضعیت جغرافیایی رساندن برگه های رای به محلات رای دهی بسیار مشکل است.

نجفی خاطرنشان ساخت: در ناحیه ی 13 غرب کابل در این دوره حدود 40 هزار کارت رای دهی توزیع شد با این که کارت های قبلی هم وجود داشت. در این ناحیه 115 محل رای گیری وجود داشت. 115 محل که هر کدام 600 برگه داشته باشند 69 هزار برگه رای دهی ارسال شده است. در ا ین محل ها نیز با کمبود اوراق رای دهی مواجه شدیم و کمیسیون نتوانست به سرعت به محل های مورد نظر ورق رای دهی بفرستد. در دوره های قبلی انتخابات نیز این کمبود وجود داشت بهتر بود بعد از دوره قبلی انتخابات دو کمیسیون نشستی می داشتند و نقایص تکنیکی را ارزیابی می کردند تا بار دیگر تکرار نگردد.

به باور وی 16 حمل یک جشن ملی بود زیرا مردم به طور گسترده به پای صندوق های رای رفتند و وظیفه ی ملی خودرا به انجام رساندند حتی با وجود این که مشکلات امنیتی متوجه آنان بود.

داوودعلی نجفی ابراز امیدواری کرد تا کمیسیون ها به این نتیجه رسیده باشند حالا که مردم کار خود را به شایستگی انجام دادند پروسه را به شکلی انجام دهند تا هم مورد قبول نامزدان و نهادهای نظارتی و هم مورد قبول مردم باشد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شیریت نجفی خوب کارمیکردی وازهیچ کسی ترس نداشتی آفرینت امو میدان هوایی جاغوری را هم بساز دیگه ...
نقــــوی

>>>   از برکت تقلب نجفی به مقام وزارت رسید و دیگران در این دوره هم تلاش دارند که مثل گذشته کارکنند تا در اینده مقامی را مثل نجفی ولودین صاحب شوند .
دوراندیش

>>>   قومو یک متقلب درجه اول بود که نامش در لست خائنین تاریخی به یادگار میماند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است