شکایتی نسبت به ده درصد آرای قسمی وجود ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۵    ۱۳۹۳/۱/۲۷ کد خبر: 70249 منبع: پرینت

در نتایج قسمی که از طرف کمیسیون انتخابات از 26 ولایت کشور اعلام شد داکتر عبدالله با بیش از چهل درصد رای در جایگاه نخست قرار دارد. از مجموع 26 ولایاتی که تاکنون ده درصد آرای آن شمارش شده است، داکتر اشرف غنی احمدزی در ولایت های قندهار، بامیان، بغلان، پنجشیر، پکتیکا، سمنگان، سرپل، ارزگان، کنرها، فاریاب، زابل، لوگر و غزنی در رده اول قرار دارد. داکتر عبدالله در ولایت های کابل، هرات، بلخ، بدخشان، پروان، دایکندی، غور، قندوز، تخار، کاپیسا و فراه در رتبه اول قرار دارد. رتبه اول ولایت هلمند را گل آغا شیرزی به خود اختصاص داده و زلمی رسول در جوزجان اول است.

سریر احمد برمک در گفتگو با برنامه جستار اظهار داشت: کمیسیون فیصله کرده است که برخی موارد آمار نسبی داخل شده را دوباره تفتیش کند و شاید دوباره تغییراتی صورت بگیرد. ما در قسمت آغاز روند می خواهیم مردم بدانند که از هر ولایت چقدر رای جمع بندی شده و نامزدان بدانند که چه تعداد از آرایشان شمار شده است. شاید نامزدانی باشند که در آن مناطقی بیشترین رای را دارند اما هنوز نوبت به آن مناطق نرسیده است که تعداد آرایشان داخل سیستم شود.

کمیشنر کمیسیون انتخابات افزود: بیشترین اولویت این نتیجه نسبی، آرای ده درصد منطقه ای بوده که زودتر به ما رسیده است و معیار این نبوده است که از هر ولایت آرا را شمار کنیم. علت تاخیر این ده درصد این بوده است که ما بیشتر روی مسایل تکنیکی بحث داشتیم که اگر ما ده درصد قسمی اعلان می کنیم این ده درصد اعلان شده از تمامی ولایات باشد تا یک حالت سیاسی ایجاد نشود.
ممکن است این رای ها بصورت سیستماتیک در چند روز آینده تغییر کنند. از جمع بیست و هفت ولایت بیش از پانصد هزار رای داخل سیستم بود که از این میان ده درصدش را بیرون کشیدیم.

وی با اشاره به صحبتهای مجری برنامه که این اعلان نتیجه ممکن است بر اذهان برخی ها تاثیر منفی بگذارد تصریح کرد: ما به زمان زیادی نیاز داشتیم تا نمونه گیری می کردیم تا بدانیم کدام نامزد در کجا بیشترین تعداد آرا را دارد و از همانجا یک تعداد رای را داخل می کردیم و درصدی آن را اعلام می کردیم.
پانصد هزار رایی که داخل سیستم شده بشکلی بوده که در اختیار ما قرار داشته و اینکه ممکن است آرای کدام نامزدی در کدام ولایتی بیشتر شود گپی است که بعدا معلوم می شود. ما تنها خواستیم روند جمع بندی را با این رقم اعلام شده افتتاح کنیم. طرفداران نامزدان مطمئن شوند که کار کمیسیون بشکل سیستماتیک روان است و ما تا پایان روز تعیین شده نتیجه را اعلام می کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آغاز یک مهندسی سیستماتیک با اعلام نتیجه قسمی آرا گفت: ما دنبال مهندسی آرا نیستیم بلکه ما دنبال جمع بندی رای پاک استعمال شده مردم افغانستان هستیم. آن تعداد آرای تقلب شده در اختیار کمیسیون است که در روزهای بعدی در مورد آن تصمیمی گرفته می شود. مرحله بعدی ما رسیدگی به شکایات است که کمیسیون شکایات انتخاباتی به آن رسیدگی می کند. ما در مورد آن اسنادی که مربوط به ما می شود عمل خواهیم کرد.

عضو کمیسیون انتخابات افزود: اگر ثابت شود کارمندان ما تخلفی مرتکب شدند تحمل صفری در برابرشان وجود دارد. به مجرد اینکه شکایات توسط کمیسیون شکایات انتخاباتی رسیدگی شود دروازده های دادستانی برویشان باز است تا عبرتی برای کسانی شوند که در آینده با ما کار می کنند.
در تمام ساعاتی بحث در مورد مشکلات تکنیکی بود. جمع بندی صورت گرفته از نظر کمیسیون با درصدهای تعیین شده صورت نگرفته بود و کمیسیون فیصله کرد که فردا اعلان شود. تاخیر بمعنای این بوده که ما باید بیشتر در کار خود دقت می کردیم.

سریر احمد برمک تاکید می کند که تمام تمرکز ما بر کارهای تکنیکی بوده است و تمام شایعات در مورد مهندسی در انتخابات را کاملا رد می کنم. در چند روز آینده ما فیصدی دیگری را اعلام می کنیم. این فیصدی هنوز مشخص نیست و کمیسیون باید اول فیصله کند. این فیصدی به آمادگیهایی کارمندان تکنیکی ما و به تعداد فرمهای نتایجی برمی گردد که در اختیار کارمندان تکنیکی ما قرار می گیرد. فرمهایی که بعد از بررسی و دقت لازم به جمع بندی می رود.

وی در پایان گف: بعضی فرمهای نتایج مطابق با طرزالعمل کاری ما به مرکز انتقال داده نشده است و برخی فرمهایی که غلط خوردگی دارند و در شمارششان غلطی صورت گرفته است را کمیسیون تصویب کرده است تا دوباره به تفتیش فرستاده شوند. نسبت به جمع بندی کنونی شکایتی وجود ندارد و این صلاحیت کمیسیون است که قرنطینه و باطل کند و یا اجازه دهد که دوباره در منطقه بازشماری شود. نسبت به این ده درصد شکایتی وجود ندارد. در پایان جمع بندی، نامزدان می توانند آزادانه شکایات خود را به کمیسیون شکایات انتخاباتی درج کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است