عملکرد کمیسیونها زیر ذره بین
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۱    ۱۳۹۳/۱/۲۷ کد خبر: 70240 منبع: پرینت

بر بنیاد نتایج قسمی ده درصدی کمیسیون انتخابات به ترتیب داکتر عبدالله عبدالله، داکتر اشرف غنی احمدزی و داکتر زلمی رسول از پیشتازان این فهرست هستند. با این اعلام نتایج شش نامزد دیگر انتخابات واکنش نشان دادند و کمیسیون را متهم به بی کفایتی و طرف واقع بودن کردند و این انتخابات و نتایج آن را مردود خواندند. در همین حال نتایج 10 درصدی اولیه انتخابات با واکنش برخی از اعضای مجلس نمایندگان روبرو شد. آنان معتقدند که در این شمارش شفافیت در نظر گرفته نشده است و باید کمیسیون انتخابات آرای مردم را به گونه درست شمارش کنند، در غیر این صورت کشور با مشکلاتی روبرو خواهد شد.

شمس راسخ در گفتگو با برنامه جستار در رابطه با گزارشات منتشر شده اش مربوط به جریان انتخابات اظهار داشت: تیفا بعنوان نهاد ناظر از ابتدای فرآیند انتخاباتی بر این روند نظارت داشته و در موارد مختلف گزارشهای خود را ارجاع داده است.

وی افزود: ما یک روز قبل از برگزاری انتخابات گزارش خود را در مورد جزئیات برگزاری تبلیغات انتخاباتی طی یک نشست خبری در حضور رسانه ها ارایه کردیم و در روز انتخابات هم سه گزارش کوتاه داشتیم که جریان رای دهی را در ولایات افغانستان بازگو می کرد. بعد از آن گزارش خلاصه دیگری از تمامی داده های سی و چهار ولایت افغانستان وارد سیستم شد و نتیجه آن داده ها را در قالب یک گزارش خلاصه ارایه کردیم که این گزارش در سه بخش معطوف است. ما در ابتدا عملکرد کمیسیون انتخابات را در برگزاری انتخابات مخصوصا روز انتخابات مورد ارزیابی قرار دادیم.

نماینده نهاد تیفا در ادامه گفت: در بخش دوم ما یافته های نظارتی از جریان برگزاری انتخابات و در کنار آن پیشنهاداتی را برای اصلاح فرآیند انتخاباتی و مشکلات موجود بیان کردیم. نکات مثبت و بارز این انتخابات برهمگان واضح شد. میزان مشارکت مردم، امنیت انتخابات و نبود یک تقلب سیستماتیک و نظام مند از نکات مثبت این انتخابات بوده است.

وی با اشاره به برخی نکات منفی در این انتخابات ابراز داشت: ما موارد متعددی از تقلب را در جریان انتخابات از ولایات مختلف ثبت و یادداشت کردیم. از ابتدای آغاز نظارت تعداد زیادی از ناظرین ما حداقل در هشت ولایت با درهای بسته مواجه شدند و اجازه ورود به محلات رای دهی را برای نظارت نیافتند.

نماینده نهاد تیفا افزود: بی نظمی ها در جریان برگزاری انتخابات، بسته شدن برخی محلات رای دهی به دلایل ناامنی، درگیریهای قومی در ولایات مختلف، استفاده از زور برای رای دادن به نامزدان مشخص، رای دادن چند مرتبه برخی ها و رنگ نشدن انگشتها در برخی ولایات و اینکه کارمندان کمیسیون در تبانی با مردم منطقه این اجازه را به مردم دادند که بدون اینکه انگشتانشان رنگ شود رای دهند از موارد عمده ای هستند که در کنار ختم شدن اوراق رای دهی در ولایات مختلف ثبت شدند.

شمس راسخ ادامه داد: بعد از چاشت عمده مساله ای که در سیزده ولایت کشور داشتیم تمام شدن اوراق رای دهی بود. نفس مساله اتمام اوراق رای دهی از ساعت یازده الی سه بعدازظهر قابل غور است. با تاسف که پاسخ خاصی از جانب کمیسیون در این مورد دریافت نکردیم ولی مبتنی بر تحقیقات خود ما می توانیم بگوییم که اوراق رای دهی در محلاتی که کمبود ورق در آنجا ثبت شده است از ابتدای صبح همان ششصد ورق موجود بوده است. حال اینکه در مورد اینکه در جریان رای دهی ممکن است چه چیزی صورت گرفته باشد گزینه های مختلفی وجود دارد.

وی تاکید می کند که این مساله خود نیازمند تحقیق جامع است که کمیسیون سمع شکایات باید بصورت مستقلانه و بی طرفانه به آن رسیدگی کند. خوشبختانه یکی از نکات بارز این انتخابات تعداد ناظرین از نهادهای مختلف انتخاباتی بوده است که در صحنه حاضر بودند و نکات را ثبت کردند. نه تنها کارمندان کمیسیون انتخابات که نهادهای مدنی مختلف و رسانه ها هم این مسایل را ثبت و مستندسازی کردند.

شمس راسخ با بیان اینکه ما یک مرحله حساس از انتخابات را پشت سر گذاشتیم گفت: مرحله حساس دیگر با آغاز شمارش آرا شروع شده است. با توجه به وضعیت افغانستان و میزان مشارکت مردم در انتخابات سطح علاقه مندی مردم برای تعیین سرنوشت آینده شان عملکرد کمیسیونهای انتخابات زیر ذره بین قرار دارد.

وی در پایان اظهار داشت: نه تنها مردم که نهادهای ذی دخل انتخاباتی و حتی جامعه جهانی چشم براه هستند که ببینند کمیسیون های انتخابات چگونه به این مساله رسیدگی می کنند. عملکرد شفاف و بی طرفانه کمیسیونهای انتخابات تنها چیزی است که می تواند تشویش اذهان عامه را کم کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است