جلسه شورای وزیران در ارگ برگزار شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۳    ۱۳۹۳/۱/۲۷ کد خبر: 70235 منبع: پرینت

جلسه نوبتی شورای وزیران، با تلاوت آيات متبرکه كلام الله مجيد، تحت ریاست حامد کرزی رییس جمهور در قصر گلخانه ارگ ریاست جمهوری دایر گردید.

یه گزارش اداره امور شورای وزیران، ابتدا، فشرده فیصله های کمیته اقتصادی توسط محترم محمد کریم خلیلی معاون ریاست جمهوری و رییس آن کمیته به جلسه ارایه و متعاقباً وزیر اقتصاد، نظر کمیسیون موظف را پیرامون فعال سازی کارخانه نساجی نخی هرات به جلسه مفصلاً توضیح نمود.

شورای وزیران فعال سازی نساجی نخی هرات را در پرنسیب مورد تایید قرار داده، وزرای تجارت و صنایع، مالیه، اقتصاد و عدلیه را موظف نمود تا احیای مجدد این کارخانه را با در نظر داشت، نظر وزارت مالیه مطالعه و پیشنهاد توافق شده خویش را به مقام ریاست جمهوری ارایه نمایند و وزیر اقتصاد، نظر کمیسیون موظف را در مورد رفع مشکلات شرکت های هوایی داخلی به جلسه مطرح که مورد تایید قرار نگرفت.

طبق برنامه، معاون وزارت تحصیلات عالی در مورد نتایج کنکور سال 1392 – 1393 را به جلسه چنین معلومات ارایه نمود.

امتحان کنکور فارغین صنوف دوزادهم سال 1392 در 24 ولایت کشور در 38 حوزه به تاریخ دهم قوس آغاز و به تاریخ 21 حوت پایان یافت. در این امتحانات از مجموع 252068 تن واجد شرایط به تعداد 228921 تن منجمله 151640 تن مرد و 77281 تن زن در امتحانات شرکت که در نتیجه 54462 تن یا 23.8 درصد آن در موسسات تحصیلات عالی و تعداد 54330 تن یا 23.7 درصد آن در موسسات تحصیلات نیمه عالی کامیاب که 45.7 درصد مجموع را احتوا می نماید، همچنان به تعداد 476 تن طور رایگان و تعداد 29337 تن با تخفیف های متفاوت غرض آموزش در موسسات تحصیلات عالی خصوصی معرفی گردیده اند که محترمه شهره متعلمه لیسه تجربوی ولایت بلخ با اخذ 352 نمره، اول نمره عمومی کنکور سال 1392 بود و متعلمین پایین تر از 176 نمره ناکام محسوب گردیده است.

در ادامه، وزیر معارف در رابطه به جذب 54330 تن متعلمین در موسسات نیمه عالی آن ولایت که از طریق امتحانات کنکور به آن وزارت معرفی گردیده است افزودند: علاوه از این متعلمین، وزارت معارف ظرفیت جذب پنجاه هزار تن فارغین صنوف دوازدهم را در دارالمعلمین ها و موسسات نیمه عالی آن وزارت در مرکز و ولایات کشور دارد.

شورای وزیران ضمن تایید گزارش وزارت تحصیلات عالی آن وزارت را موظف نمود تا محترمه شهره اول نمره عمومی امتحانات کنکور را در بهترین بورسیه کشورهای خارجی معرفی نموده علاوتاً متعلمین ولایات کشور که دارای بلندترین نمرات در امتحان کنکور هستند، طبق فیصله های قبلی شورای وزیران در بورسیه های که به مصارف دولت تمویل می گردد معرفی گردند، همچنان درصدی مشارکت متعلمین را در دانشگاه های بزرگ ولایات درجه اول مانند کابل، هرات، بلخ، قندهار و ننگرهار ترتیب و به مقام ریاست جمهوری گزارش دهد.

به همین ترتیب وزارت معارف موظف گردید تا فارغین صنوف دوازدهم را در ظرفیت های رزروی خویش در دارالمعلمین ها و موسسات نیمه عالی آن وزارت جذب نماید.

سپس، پیشنهاد اداره اراضی افغانستان مبنی بر انتقال موازی 34977 جریب زمین بکرو بایر لامزروع دولتی در ولسوالی بگرامی به شهرداری کابل جهت تطبیق پلان شهرک الحاج سناتور جنت گل خان کوچی توسط رییس اداره اراضی افغانستان به جلسه مطرح که مورد تایید قرار گرفت. شهرداری کابل موظف گردید تا با در نظر داشت اساسات شهری سازی و اعمار زیر بناها در توزیع آن به مستحقین اقدام نماید.

بعداً، وزیر صحت عامه راجستر و اجازه فعالیت 1375 باب دواخانه را که تعداد (55) باب آن در شهر کابل و متباقی آن در ولایات کشور موقعیت دارد، به جلسه مطرح و خاطر نشان نمودند که بتاسی از مصوبه مورخ 19/1/1392 شورای وزیران، راجستر دواخانه ها ممنوع قرار داده شده و برای دواخانه های متذکره قبل از صدور مصوبه اجازه فعالیت داده شده بود که مراحل اداری آن بعد از فیصله شورای وزیران آغاز گردیده است.

شورای وزیران راجستر دواخانه های متذکره را مورد تایید قرار داده، وزارت صحت عامه را موظف نمود تا منبعد از صدور اجازه فعالیت برای دواخانه اجتناب ورزد.
متعاقباً، وزیر دفاع ملی معافیت از کنترل کیفیت مواد نفتی نیروهای آیساف در بنادر کشور را به جلسه مطرح و خاطر نشان نمودند که به تاسی از فیصله جلسه مورخ 5/12/1392 شورای محترم وزیران، وزارت تجارت و صنایع و اداره ملی استاندارد در بنادر کشور از کنترل کیفیت مواد نفتی تجار ملی تکس اخذ می نمایند.

شورای وزیران وزرای دفاع ملی، امور داخله و تجارت و صنایع را موظف نمود تا در مشوره با مقام های آیساف در رابطه به کیفیت و مقدار مواد نفتی مورد نیاز نیروهای آیساف اطمینان حاصل نموده و از نتیجه به مقام ریاست جمهوری گزارش ارایه نمایند.

همچنان شورای وزیران فیصله به عمل آورد تا اداره ملی استاندارد در بدل ارایه خدمات از کنترل کیفیت مواد نفتی در بنادر کشور فیس اخذ نموده و وزارت تجارت و صنایع اخذ فیس ناشی از کنترل کیفیت مواد نفتی را ندارد.

در اخیر جلسه دو مورد معاهدات بین المللی توسط وزیر امور خارجه حسب ذیل به جلسه مطرح که مورد تایید قرار گرفت.
• مسوده تفاهمنامه میان وزارت تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان و دانشگاه معادن هند
• یادداشت تفاهم میان دانشگاه کابل، جمهوری اسلامی افغانستان و شیان نور مال جمهوری مردم چین

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جلسه شوراي وزيران :
اداره اصلاحات اراضي پيشنهاد كرده شهرك سناتور جنت گل خان كوچي ساخته شود
وزيرصحت گفته براي 1375 دواخانه اجازه فعاليت داده شود
در مدت يك ماه باقي مانده حكومت فابريكه نساجي هرات را فعال ميكند!!!
خيلي موضوعات حياتي در جلسه شوراي وزيران مطرح ميشود !!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است