من به صداقت کمیسیون ها شک دارم
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۶    ۱۳۹۳/۱/۲۶ کد خبر: 70185 منبع: پرینت

تاخیر در اعلام نتایج مردم را دچار تشویش کرد مبادا از این فرصت کمیسیون و حکومت بخواهند به نفع نامزد مورد نظر خود استفاده نمایند. همچنین شکایت های گسترده ای نسبت به تقلب در انتخابات 93 صورت گرفته نشان می دهد که این انتخابات هم عاری از تقلب نبوده است در این مورد کمیسیون شکایات و انتخابات نیز اعتراف کرده اند. اما و اگرهای بسیاری در عملکرد کمیسیون ها وجود دارد و تنها گزینه برای پاک کردن این تردیدها، شفافیت در روند شمارش و عملکرد کمیسیون انتخابات و شکایات است.

منورشاه بهادری عضو مجلس نمایندگان در برنامه انتخابات 93 گفت: بدون شک تقلب در انتخابات 93 صورت گرفته است زیرا ما نتوانستیم پروسه شفاف سازی انتخابات را به شکل معیاری در کشور بوجود بیاوریم تا امروز بتوانیم جوابگوی سوال های مردم باشیم. در مواردی شاهد بودیم که تعدادی از کارت های رای دهی در پاکستان چاپ شده و به نفع نامزد مورد نظر در افغانستان استفاده گردیده است. همان طور که فیلم ها و تصویرهایی از تقلب افراد در سرتاسر افغانستان در دسترس ما قرار گرفته و یا در صفحات مجازی پخش شده است می بینیم که تقلب به نفع نامزدهای متعددی صورت گرفته است، بنابراین هیچ نامزد انتخاباتی از تقلب عاری نیست. مساله ی اصلی این است که این آرای مخدوش شده تا چه اندازه می تواند در سرنوشت کشور تاثیر بگذارد و همچنین کمیسیون انتخابات و شکایات به چه نحو می تواند رای های تقلبی را از رای های پاک جدا سازد.

وی افزود: مسوولیت شفافیت و شمارش آرا به عهده ی کمیسیون انتخابات و شکایات است ولی بحث این جا است که کمیسیون می تواند این کار را به درستی انجام دهد یا خیر، که به عقیده ی من این کار را نمی تواند انجام دهد. من به صداقت کمیسیون ها شک دارم زیرا برای من سوال ایجاد شده که چرا در بعضی مناطق اوراق رای دهی کم بوده است. تا هنوز هیچ کسی به این سوال پاسخ نداده است. در صورتی که هر رای حدود یک دقیقه وقت ببرد 600 برگه باید در حدود 10 ساعت طول بکشد تا تمام شود ولی این اوراق زودتر تمام شده اند. این موضوع بیانگر عدم شفافیت و صداقت در کمیسیون انتخابات است.

بهادری با انتقاد از عملکرد کمیسیون اظها رداشت: کمیسیون انتخابات در چاپ اوراق پیش بینی لازم را انجام داد ولی در توزیع آن پیش بینی درستی نکرد. شایعاتی وجود دارد مبنی بر این که هر کارمند کمیسیون انتخابات به نامزد و گروه خاص خود وابستگی و گرایش دارد بنابراین عملکرد و رفتار یکسانی حتی در موضوع تقلب ندارند. کمیسیون در بعضی موارد، تقلب بعضی نامزدها را می پذیرند و بعضی رای های دیگر که تقلب در آن شده و از نامزد دیگری است را رد می کنند.

عضو مجلس نمایندگان مهندسی شدن آرا را مهمترین نگرانی مردم افغانستان می داند و می گوید: من معتقدم هرگاه اعضای کمیسیون انتخابات بیطرفانه و بر اساس منافع ملی و صداقت و ایمان عمل کنند بهترین گزینه است. فعلاً مهمترین نگرانی که در سطح کشور وجوددارد مساله ی مهندسی شدن آرا به نفع نامزد مشخص است.
امروزه حتی در محافل سیاسی که در مکان های مختلف مانند ارگ ریاست جمهوری یا جاهای دیگر برگزار می شود یا تعداد افراد و معامله گران سیاسی که از خارج به کشور سرازیر شده اند و حتی ملاقات هایی در بین آن ها صورت می گیرد در این موضوع پیش بینی هایی را مدنظر گرفته اند. اگر این ملاقات ها و دیدارها بر اساس مشارکت سیاسی در حکومت باشد ما می پذیریم، اما چنان که می بینیم این دیدارها برای مشارکت سیاسی در حکومت نیست بلکه سرگرم کردن عده ای به بعضی حاشیه ها و ایجاد فرصت هایی به نفع خود است.

ممکن است در فیلم هایی که برای کمیسیون شکایات فرستاده اند، مخالفین یک تیم انتخاباتی برای تیم انتخاباتی دیگر صحنه سازی کرده باشند این موضوع را چگونه می توان حل کرد؟
وی در پاسخ گفت: در برگه ی رای دهی شماره ی سریال موجود است. شماره ی سریال مشخص می کند که مربوط به کدام مرکز رای گیری است. اگر با دقت این موضوع پیگیری شود می توان فهمید که صحنه سازی است یا واقعاً تقلب انجام شده است. نباید از مشارکت گسترده ی مردم به عنوان نمایشی از دموکراسی استفاده شود. مساله ی اصلی این است که انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم چقدر شفاف بوده، چه کسی برنده است و آیا به دور دوم کشیده می شود یا خیر.

بهادری تصریح کرد: طبیعی است که نامزدان ریاست جمهوری از تعداد آرایی که هواداران آن ها در صندوق ریخته اند، مطلع هستند. در صورت مهندسی شدن آرا بحث تقلب و قرنطینه و مسایل دیگر هیچ تاثیری نخواهد گذاشت. مردم از حکومت و هم از کمیسیون شکایات و انتخابات می خواهند که با سرنوشت آرای شان بازی نکنند. بازی کردن با سرنوشت مردم مانند کبریت زدن به انبار باروت است.

نماینده ی مجلس خاطرنشان ساخت: اگر کمیسیون اراده کند می تواند عملکرد شفاف و درستی داشته باشد زیرا اول، میزان مشارکت مردم در انتخابات مشخص است. دوم، طبیعی است که در مناطق ناامن تقلب صورت گرفته است. حکومت و کمیسیون ها و دیگر نهادها باید در راستای شمارش آرا گام های دقیق بردارند. اندک اشتباه باعث بربادی کشور می شود.

منورشاه بهادری در جواب این که حکومت باید چه کار کند تا هم رضایت مردم و هم نامزدان را حاصل کند، گفت: شفافیت در شمارش آرا می تواند قناعت نامزد انتخاباتی را حاصل کند. کمیسیون ها همچنین باید اسناد موثقی که در موضوع تقلب دارند را در حضور ناظرین داخلی و بین المللی ارایه و باطل کنند.

وی در پایان افزود: ما نیز به عنوان نماینده ی مردم هیچ گاه در این موضوع ساکت و خاموش نخواهیم نشست و از آرای مردم خود دفاع می کنیم. زیرا مردم ما با وجود تهدیداتی که به صورت خبرنامه و شب نامه ی هراس افگنان که در اکثر ولایات پخش شده بود به پای صندوق های رای رفتند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است