کمبود ورق های رای دهی عمدی بود
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۷    ۱۳۹۳/۱/۲۶ کد خبر: 70181 منبع: پرینت

در حالی که مردم بی صبرانه انتظار می کشیدند که در موعد مقرر اعلام نتایج ده درصدی آرا از سوی کمیسیون اعلام گردد، این کار انجام نشد و اعلام نتایج به تاخیر افتاد. این تاخیر نگرانی های زیادی را در بین نامزدان و مردم ایجاد کرد. مردم از این واهمه داشتند که مبادا این فرصتی باشد برای دستبرد در آرای آنان و تقلب گسترده به سود نامزد مشخص حکومت و یا نامزد دیگری که در کمیسیون طرفدارانی دارد.

توریالی غیاثی در برنامه ای از آریانا گفت: مردم سخت انتظار شنیدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری را می کشیدند. مردم در شرایطی پای صندوق های رای رفتند که تهدیدات امنیتی بسیاری از سوی دشمنان افغانستان صورت گرفته بود و از سوی دیگر از لحاظ جوی نیز وضعیت مناسبی بر کشور حکمفرما نبود. مردم با چنین شهامت و شجاعتی وظیفه ی ملی خود را انجام دادند و تنها توقعی که داشتند این بود که کمیسیون انتخابات و شکایات بیطرفانه و در وقت معین نتایج انتخابات را در اختیار مردم بگذارد. مردم در روز انتخابات نمایشی از اراده ی ملی و وطن دوستی خود را به صورت طبیعی نشان دادند. آن ها اعلام کردند که خواهان آرامش در کشور و چرخش قدرت از طریق دموکراتیک آن یعنی آرای مردم هستند.

وی در علت تاخیر اعلام نتایج انتخابات گفت: فشار خاصی تا کنون بر کمیسیون دیده نمی شود ولی بعضی گرایشات در کمیسیون به بعضی نامزدهای انتخاباتی دیده می شود. فکر می کنم علت تاخیر در اعلام ده درصدی نتایج نیز وجود کشمکش های مسوولان کمیسیون روی صحت و سقم بخشی از آرای به دست آمده بود.

به باور غیاثی، تقلب در انتخابات در مراکز و محل های رای گیری به صورت گسترده ای نبوده که نتیجه ی آرا مورد قبول نباشد، گرچه اسناد و شواهدی موثق وجود دارد که به نفع نامزد مشخصی تقلب صورت می گیرد. مردم توقع دارند که وقتی صندوق های رای در کمیسیون انتخابات شمارش می شود، مورد دستبرد قرار نگیرد. کمیسیون ابتدا باید رای های صاف از ناصاف را جدا می کرد سپس نتیجه ی آن را به اطلاع مردم می رساند.

غیاثی، کمبود اوراق رای دهی در بعضی مناطق کشور را یکی از ضعف های عمده ی کمیسیون دانست و افزود: دلیل کمیسیون برای کمبود اوراق رای دهی تا هنوز برای مردم قانع کننده نبوده است. در ولایاتی که احتمال می رفت بیشترین آرا به نامزد مشخصی تعلق گیرد در همان مناطق کمبود اوراق رای دهی را شاهد هستیم و این بعضی گمان ها را برای سازماندهی بودن این کمبود از سوی کمیسیون تقویت می کند. مسوولان کمیسیون باید به صورت شفاف جوابگوی مردم باشند که چرا اوراق رای دهی را به موقع در اختیار مردم نگذاشتند.
ممکن است کمبود اوراق رای دهی سازمان دهی شده بوده و یا به علت اشتباه این کمیسیون در محاسبات خود باشد، اما با وجود فضا و گرایشاتی که در کمیسیون است متاسفانه باید بگوییم که کمیسیون انتخابات واقعاً مستقل نیست. حتی در محل های رای گیری که در نزدیکی شهر کابل است نیز این کمبود دیده می شود، بنابراین احتمال عمدی بودن کمبود اوراق رای دهی بسیار پررنگ است.

وی دلایل کاستی ها و وجود بعضی مشکلات در انتخابات را چنین دانست: اولین دلیل این است که دموکراسی در کشور ما نوپا است، همچنین سیستم رای دهی در کشور چندان پیشرفته نیست. به طور مثال در کشورهای پیشرفته شهروندان یک کشور می توانند آنلاین رای بدهند و یا سیستم آمار جمعیت به قدری دقیق است که حتی میزان مرگ و میر افراد در هر دقیقه قابل شمارش است. زمانی که در مراکز ولایات شمارش آرا صورت می گیرد و در جدول ثبت می گردد مطبوعات حق دارند که در جریان اطلاعات این جدول قرار گیرند ولی این حق از رسانه ها سلب شده است. هر چند که سیستم آنلاین انتخابات در کشور وجود ندارد ولی رسانه ها به حدی فعال و رشد یافته اند که بتوانند روند انتخابات را از لحاظ شفافیت زیر نظر داشته باشند و همزمان اطلاعات را در اختیار مردم بگذارد.

غیاثی اظهار داشت: وقتی در مورد درستی و پاکی بخشی از آرا شک و تردید بوجود می آید و اسنادی نیز در این زمینه باشد کمیسیون حق دارد صندوق رای را قرنطینه کند و اسناد مورد نظر را به کمیسیون شکایات ارایه دهد تا بررسی بیشتر روی آن صورت گیرد. اگر نتیجه گیری شد که این آرا پاک هستند بنابراین آرای این صندوق به آرای دیگر اضافه می گردد و اگر رای ناپاک باشد باطل اعلام می شود.
در کمیسیون انتخابات عده ای بر این باور بودند که بعضی صندوق ها پاک هستند و بعضی معتقد بودند که رای ها ناپاک هستند. آن ها باید صندوق های مشکوک را از دیگر صندوق ها جدا می کردند و مردم را در وقت معین از چگونگی میزان آرا و شمارش آن قرار می دادند. اما کمیسیون این کار را نکرد و موجی از نگرانی و تردید به افکار عمومی راه یافت این که مبادا مشکل دیگری بوجود آمده باشد یا احتمال دست اندازی کمیسیون در آرای مردم بیشتر شود.

به باور وی مردم در انتخابات آینده بیشتر شرکت می کنند زیرا در این دوره شاهد بودند که رای آن ها محاسبه می شود و رای آن ها در تعیین سرنوشت و تعیین زعامت کشور تاثیرگذار است. مردم در دوره های بعدی مشارکت بیشتری خواهند داشت به شرط این که با احساسات مردم بازی نشود و به رای و انتخاب آنان احترام گذاشته شود. طوری به مردم و افکار و عقاید آنان احترام گذاشته شود که مردم همکاری نزدیک با دولت و حکومت داشته باشند. آغاز نزدیک شدن مردم به حکومت از احترام گذاشتن به آرای مردم در انتخابات صورت می گیرد.

وی افزود: تیم های انتخاباتی که بعد از وقت مقرر با تیم های دیگر ایتلاف کردند آنچنان رای چشمگیری نداشتند که روی حضور و میزان رای مردم تاثیرگذار بوده باشد.

غیاثی در پایان خاطرنشان ساخت: کمیسیون شکایات به طور جدی به شکایات رسیدگی می کند. ما امیدواریم که این دو کمیسیون به وظیفه ی ملی خود با صداقت عمل کنند و هر چه زودتر مردم را از نگرانی خارج سازند. این دو کمیسیون به عنوان فرزندان صدیق و برومند این مردم رنجدیده طوری عمل کنند که نام شان به نیکی در تاریخ افغانستان ماندگار گردد.

کد(26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   افسوس غیاثی جان یک طرف دیپلومات ارشد این کشور بدبخت است و از طرف دیگر برای داکتر عبدالله کمپاین میکند. وای برحال این کشور که شخص...،زورگوی و ... مطلق بیشتر از سیزده سال به دیپلوماسی این کشور مسلط است

>>>   برادر که در اول نظر ساده لوهانه داده باید بداند که دیپلومات بودن به معنای این نیست که از حقیقت چشم پوشی نمایید و این را هم بدانی خوب است که وزیر خارجه فعلی ات از زیر دستان غیاثی صاحب میباشد...
سمندر از باغ بالا

>>>   والله این کمیسیون و این دولت شرم و حیا را از دست داده اند. مگر شمارش آرا و اعلام نتیجه آن چقدر وقت می برد. قبل از انتخابات، هنگام انتخابات و بعد از انتخابات همه چل و چالبازی است. ده در صد را چرا اعلام کردید این چه سیاستی است که به کار بسته اید؟ این کار شما بسیار تابلو و فضاحت بار است. سر تان را مثل کبک زیر برف کرده اید فکر می کنید که کسی از کارهی پشت پرده شما چیزی نمی داند. معلوم است وقتی نتیجه انتخابات اعلام نمی شود کسی رای مردم را به دست آورده که بر مذاق دولت کرزی و اعضای کمیسیون نیست و در این مدت هم می خواهند با ده در صداعلام کردن ارا مردم را آرام کنند و هم با ارامی به چانه زنی ها و پول خوری های خود بپردازند و بعد کسی را که رای دولیت کرزی و اعضای کمیسیون و پاکستان و امریکا و عربستان را به دست آورد، آن را به عنوان رئیس جمهور اعلام کنند. اینکه کمیسیون انتخابات برگه های رای گیری توانسته از بین ببرد و به دست رس مرد م قرار ندهد و آنان را از حق مسلم شان محروم کنند، آیاحالا نمی توانند در نتیجه آرا دستبرد بزنند قطعا این کار را می توانند. حالا خواهیم دید که رئیس جمهور یا اشرف غنی است و یا زلمی رسول هرچند رای هم نیاورده باشند. زیرا آنان موافق با کرزی و پاکستان و عربستان هستند و طالبان هم آنان را می خواهند. می گویند اگر عبدالله هر چند با رای مردم رئیس جمهور شود، تمام پشتون ها طالب می شوند و برای جلوگیری از طالب شدن آنان باید او را کنار زد و کسی که موافق طالبان باشد رئیس جمهور شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است