چین نفوذ خود را در افغانستان افزایش می دهد
چین تاکنون به امور اقتصادی متمرکز بود و توجهی به آشتی یا صلح نداشت اما اخیرا با مطرح شدن نیروهای ناتو از افغانستان تمایل بیشتری به مشارکت در روند صلح نشان می‌دهد 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۱    ۱۳۹۳/۱/۲۶ کد خبر: 70179 منبع: پرینت

گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapaer)، چین در حالی برای افزایش نقش و نفوذ خود در کشور ما آماده می شود که ماموریت نیروهای ناتو اواخر سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که چین در حال تبدیل به یک بازیگر استراتژیک و راهبردی در تحولات کشور ما است و طی سال های آینده می تواند به شریک تجاری و سیاسی مهمی برای کابل تبدیل شود.

ماه اوت امسال قرار است کنفرانسی موسوم به " قلب آسیا" در کابل برگزار شود و رهبران زیادی از کشورای منطقه از جمله هند و پاکستان برای شرکت در این کنفرانس دعوت شده اند.

چین نگران وضعیت امنیتی ولایات غرب پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان هستند. مخالفان اویغور که خواستار جدایی این منطقه از چین هستند به نگرانی بزرگی برای مقام های پکن تبدیل شده اند.

به نظر می رسد تعداد زیادی از مخالفان اویغور در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان پناه گرفته اند. رهبر اویغور در مصاحبه ای بی سابقه با رویترز تاکید کرد، چین باید هزینه سرکوب معترضان در ایالت شین جیانگ را بپردازد.

تاکنون چین مشارکت چندانی در بازسازی کشور ما نداشته و تنها 250 میلیون دالر به این مساله اختصاص داده است. حمایت های امنیتی چین از دولت کرزی نیز بسیار محدود بوده است. چین قراردادهایی را با دولت افغانستان در زمینه های نفت و معدن به امضا رسانده است ولی نگرانی های امنیتی تاکنون مانع از اجرای کامل این قراردادها شده است.

چین تاکنون یک توافق ۷۰۰ میلیون دالری برای حفاری نفت در منطقه آمودریا و یک قرارداد سه میلیارد دالری برای ساخت پروژه مس عینک داشته است اما ناظران داخلی می‌گویند این نگرانیهای امنیتی هستند که مورد توجه اصلی چین قرار دارند نه سرمایه گذاری.

چین تاکنون به امور اقتصادی متمرکز بود و توجهی به آشتی یا صلح نداشت اما اخیرا با مطرح شدن نیروهای ناتو از افغانستان تمایل بیشتری به مشارکت در روند صلح نشان می‌دهد.

تحلیلگران سیاسی معتقدند با کاهش تمرکز غرب بر افغانستان طی سال های آینده چین فرصت مناسبی خواهد یافت تا حضور و نفوذ خود را در کشور ما افزایش دهد. مقامات کابل مدت زمان زیادی است که پاکستان را به حمایت از طالبان و حملات این گروه در داخل مرزهای افغانستان متهم کرده و اکنون اسلام آباد بر این باور است که افغانستان نیز چنین کاری را انجام می دهد.

به همین دلیل معاون وزیر خارجه افغانستان تاکید کرد، چین اطمینان داده است تا پاکستان را تشویق کند تا با کابل برای دستیابی به صلح با طالبان همکاری کند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   روابط محکم اقتصادی و سیاسی چین و افغانستان اهمیت بسیار برای دو کشور دارد . افغانستان میتواند از سرمایه گزاریهای چین در افغانستان و باز سازی زیر بناها و اکتشاف معادن کشور گرفته تا تجهیز اردوی ملی به سلاح سنگین و تجهیز قوای هوای کشور . واستفاده از نفوذ چین بالای پاکستان برای دست برداشتن این کشور از حمایت گروه طالبان . و استفاده از قدرت چین بعنوان اهرم فشار بالای قوای ناتو و امریکا استفاده کند .
برای چینی ها روابط نیک با افغانستان از اهمیت بالای برخوردار است . افغانستان بازار بزرگی برای تولیدات چینی است . ارامی و امنیت و شبات سیاسی در افغانستان بسیار برای چینی ها اهمیت دارد . چرا که مسلمانهای جدای طلب اویغور چینی که رهبران شان در مرز پاکستان و افغانستان مورد حمایت پاکستان و عربستان و از انجا بر علیه چین فعالیت میکنند باعش نگرانی جدی مقامات چین شده است . بنا بر این روابط محکم افغانستان و چین برای هر دو کشور حیاتی است
سید محمد

>>>   هرچه باشد چين اصلا دوست پاكستان ترورست پرور است

>>>   کمونست ها بار ها تلاش داشتن تا به نحوه از انواع در کشور عزیزما افغانستان دست باز داشته باشند . احتیاط کنید...باز کدام مردیکه چینایی ها را خارج کنند ؟

>>>   چرا باید از یک کشور حمایت کنیم ؟
هر کشور که قابلیت تجارت را با کشور عزیز ما افغانستان را داشته باشد .
افغانها جاضر اند تا با ایشان تجارت کند !

>>>   هرچه حضور قدرتها زیاد شود همان اندازه
جنجال ومشکلات زیاد میشود چون افغانستان
همیشه قربانی سیاست همین قدرتها بوده
وهست
فقط با اتحاد خود مردم ویک رهبر قوی دلسوز
فداکار میشود وطن را ساخت درغیر آن راه وجود
ندارد 24 کشور قدرتمند چی کردند کی چینیها
کند شوروی چی کرد که ابر قدرت بود
خلاصه تمام چیز برمیگرده به ضعف خودما منافقانه
ضعیف هستیم که عمرا مالک افغانستان نخواهد شد
داود ازغزنی

>>>   سلام خدمت تک تک شما .
در رابطه به مخالفان اویغور که خواستار جدایی این منطقه از چین هستند . دنیا از وضیعت مسلمانان در چین و قوم اویغور اگاه نیستند خیلی درد ناک است که انسان مسلمان درد و رنج مسلمان دیگری را ببیند اما حرف نتواند به زبان بیاورد از ترس اینکه متهم به سیاست کمونستی میشود . حتا دختران مسلمان ( قوم اویغور ) مجبور به زنا های اجباری میگردنند . حتا چینی ها با استفاده از قدرت سیاس شان جبرآ پسران جوان قوم خنزو را به خانه های اویغور ها میفرسند برای اموختن لسان یغوری حتا خرچ و خوراک ایشان هم بالای اویغور ها تحمیل میگردد . حل مسایل نفسانی ایشان هم شامل این پروسه میباشد . قیمت یک پاسپورت برای قوم اویغود بیشتر از 20000 هزار دالر امریکایی هزینه میبرد .دختران مسلمان اویغور برای کار یابی مورد تجاوز جنسی قرار میکیرند .پسران جوان شان به کارهای شاقه فرستاده میشوند . و یا به بهانه های مختلف به زندان و یا به قتل میرسند .نسل نو اویغور و متباقی مسلمانان در کشور چین مورد شکنجه و افکار کمونستی قرار دارند .حتا در خانه ها اجازه قرآن پاک را هم ندارند . نظر به این همه مشکلات میتوان گفت که دین اسلام نسبت به افغانستان در بین مسلمانان چین بهتر و بیشتر است . با وجود این همه مشکلات .
وسلام

>>>   اګرچین ازجمله قدرت های جهان شود وای به حال مردم افغانستان باز ازدست هزازها خواب ازچشمان تان خواهند پرید
(لالا)

>>>   از چین برای افغانستان هیچ چیزی ساخته نیست.
نعمت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است