نامزدها به فکر راه حل سوم هم باشند
نتیجه ی رقابت احتمالی در دور دوم، بیشتر از آنکه متکی به آرای مردمی باشد، براساس چینش مهندسی کمیسیون انتخابات با محوریت حامد کرزی است که باید علاقه ی آمریکا به نامزدی که حافظ نیروهای خارجی و حامی منافع کاخ سفید در سالهای آینده است، را به این موضوع اضافه کرد 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۰    ۱۳۹۳/۱/۲۶ کد خبر: 70147 منبع: yjc پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، با گذشت ده روز از سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، کمیسیون انتخابات در اعلام نتایج مقدماتی دچار تشتت آرا شده است و نمی داند با قضاوت های زود هنگام و تصور پیروزی برای هریک از نامزدها، چه کند.

هرچند هنوز تا 4 ثور که نتیجه ابتدایی انتخابات مشخص می شود و 24 ثور که نتیجه نهایی اعلام می گردد، زمان زیاد است و فرصت برای بسیار از کارها فراوان. اما جدای از این موضوع باید گفت: نتیجه انتخابات با سه احتمال روبرو می باشد.

1- کشیده شدن به دور دوم، 2- پیروزی یکی از نامزد ها با کسب بیش از نیمی از آرا، 3- مصالحه نامزد های پیشرو و تشکیل دولت ایتلافی

اینکه کدام گزینه از این سه در نهایت تکلیف ریاست جمهوری جانشین حامد کرزی را روشن خواهد کرد، بستگی به این دارد که دو نامزد اصلی و پیشرو، یعنی داکتر عبدالله و اشرف غنی احمدزی تا چه انداره بتوانند روی ساختار قدرت و چگونگی تقسیم آن به تفاهم دست یابند.

اما موضوع تنها این نیست و دو عامل تعیین کننده دیگر را نباید دست کم گرفت. اول؛ عامل حضور نظامی آمریکا و ناتو و تاثیر گذاری آن روی روند تحولات. دوم؛ عامل مهندسی انتخابات از طرف حکومت به ریاست حامد کرزی.

واقعیت آن است که کمیسیون انتخابات بر خلاف نامش که مستقل است، در فضایی کاملاً مستقل و آزاد قرار ندارد که به صورت واقعی هر چه را که از صندوقها بیرون آید، بدون دخل و تصرف و به اصطلاح مهندسی با قصد تامین منافع کشور اعلام کند. این موضوعی است که انکار آن هم هیچ کمکی به بهبود فضای سیاسی ملتهب کشور نخواهد کرد.

توجه به این واقعیتها این احتمال را به وجود می آورد که راه حل سوم از مقبولیت بیشتری برخوردار شود، اما حقیقت آن است که لازمه تحقق این راه حل سوم، انعطاف تیم موسوم به اصلاح و همگرایی ملی به رهبری دکتر عبدالله است.

اگر به هر دلیل، این تیم حاضر به پذیرش طرح مصالحه نشود، و میزان رای واقعی اش در ولایات پشتون نشین نیز قابل توجه باشد، در آن صورت قابل تصور است که راه حل سوم به بن بست برسد. بنابراین در غیاب راه حل سوم، گزینه کشاندن انتخابات به دور دوم تنها امکان پیش روی تیم کرزی خواهد بود.

داکتر عبدالله ظاهراً آمادگی خود را برای ورود به رقابت دور دوم اعلام کرده و کمیسیون انتخابات نیز بر این باور است که کنار کشیدن هیچ نامزدی قانونی نخواهد بود. با این حال داکتر عبدالله در دور دوم با مشکلات جدی روبرو خواهد بود، نه تنها از این جهت که اشرف غنی می تواند حامیان شش نامزد دیگر را که همه از قوم پشتون هستند، به سوی خود جلب کند، بلکه از این نظر که آمریکا برای خروج امن برخی از نظامیانش و همچنین حضور بی دردسر نیروهایش در سالهای پیش رو، نیازمند همکاری کسی است که هم طالبان را بشناسد و هم ادامه دهنده ی سیاست دولت قبل باشد.

اشرف غنی از این موضوع غافل نیست و می دانند که نتیجه ی رقابت احتمالی در دور دوم، بیشتر از آنکه متکی به آرای مردمی باشد، براساس چینش مهندسی کمیسیون انتخابات با محوریت حامد کرزی است که باید علاقه ی آمریکا به نامزدی که حافظ نیروهای خارجی و حامی منافع کاخ سفید در سالهای آینده است، را به این موضوع اضافه کرد.

لذا داکتر عبدالله نباید خیلی امیدوار باشد که با تفکر توزیع قدرت و خارج کردن حکومت از شکل سنتی آن بتوانند، پیروز دور دوم انتخابات باشد زیرا دو نیروی تاثیرگذار، یعنی جریان حاکم دولت و جریان با نفوذ قوم محور، همچنان به قدرت تمایل دارند که اگر این ترکیب از حمایت آمریکا برخوردار شود، شخص مورد نظر حکومت و غرب، چه از طریق تقلب گسترده، چه مهندسی انتخابات و یا کسب واقعی آرا، رییس جمهوری بعدی خواهد بود.

به گفته آگاهان مسایل سیاسی، آنچه عبدالله عبدالله را مجبور به مصالحه و پذیرش راه حل سوم خواهد کرد، خارج از این معادله نیست؛ زیرا گزینه دیگر مقاومت تا سطح خطر بروز جنگ بین هواداران است که علی القاعده هیچ سیاستمدار واقع بینی نمی تواند زیربار آن برود.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگر خدا ناخواسته در دور اول نتیجه انتخابات معلوم نشود ،بسیار مشکل خواهد بود که در دور دوم بدون تقلبات گسترده برگزار شود،که درآنصورت کشور امکان دارد که بطرف بحران برود
اجمل(پنجشیری)

>>>   عبدالله در باخت است بهتر است با داکتر غنی کنار بیاید حد عقل یک چند وزارت خانه را خو میتواند بدست بیاورد.

>>>   اگرقرارباشد که یک دولت ایتلافی به میان بیاید پس چرااین همه مصارف گذاف درانتخابات صورت گرفت. اگر به رای مردم احترام گذاشته نشود پس چرااین ایتلاف رابدون که انتخابات برگذارشود نکردن وپولیکه صرف انتخابات شد میشد برای مردم فقیر افغانستان به مصرف برسد تا نان بخورنمیر دریافت کنند
افسوزبه حال مامردم بیچاره که نمتوانیم ریس جمهورخودراخودانتخاب کنیم
کریمی ازکابل

>>>   اینکه گفتید در دور دو 6 نامزد پشتون به نفع اشرف غنی خواهد رفت تحلیل درست نیست استاد سیاف و اسماعیل خان به هیچ وجه به نفع اشرف غنی نخواهند رفت چون همین حالا این کمیسیون به طرفداری از اشرف غنی رای واقعی انها را نگفته است طبق اطلاعات دقیق سیاف 913000 رای یعنی حدود 13 فیصد رای اورده اما کمیسیون 5% میپگه و به نظر من حتی زلمی رسول هم به نفع اشرف غنی نحواهد رفت

>>>   اگر دور اول باشد یا دور دوم اشرف غنی برنده است انشا الله
احمد از مزارشریف

>>>   انشالله داکتر عبدالله در دور اول برنده است

>>>   مردم أفغانستان إز جنايات به بينى رسيده اند از ناثناليزم و ثخصيت برستى به لحاظ خدا خوددارى كنيد.
نبي خيلى كوهستانى

>>>   اشرفغنی یک شخص دیسانت شده وفراشوتی است که سابقه کاری خوب درافغانستان ندارد وهنوز هم اکثر افغان ها بدین باورند که ملاعمر پنهان شده همین اشرفغنی میباشد زیرا حمایت بیدریغ اشرفغنی چه درزمان حکومت طالبان وچه درزمان حکومت کرزی ازین گروه مزدور وتروریستی که خودش درقندهار هم اعتراف کرد اکثر افغانان چیز فهم را از اشرفغنی متنفر ساخته ویکجا نمودن تمام افراد بسیار بد نام وفاشیست مانند اسمعیل یون وجنرال طاقت و... درین تیم سبب ازهم پاشیده شدن وحدت ملی خواهد شد مانند این صد ها مشکلی دیگری که اشرفغنی دارد مانند خارجی بودن زن وغیر مسلمان بودن زن واولاد های اشرفغنی منحیث یک مسلمان قادر نیست که قرآن بخواند درحالیکه ادعای دانشمندی دارد کهولت سن مریضی روانی کنترول نداشتن بالای زبان وحرکات دست وپا واز همه مهم اینکه آواز یا صدای خشن اشرفغنی که هیچ انسان سالم نمیتواند حتی برای یک تادودقیقه بیانیه یا سخن رانی این جناب را گوش کند زیرا صدای خشن دارد وانسان راذهنا خسته میسازد ومردم ترس دارند اگر اشرفغنی رییس جمهور شود ودرملل متحد با این صدای خشن سخن رانی کند همه مردم تالار را ترک خواهند کرد واگر دوستم را روان کند که بجایش سخنرانی کند نمیدانم دوستم درملل متحد چه خواهد گفت همچنان حمایت بیدریغ اسراییل ویهودان جهان از اشرفغنی مردم افغانستان را بسیار پریشان ساخته که اشرفغنی یک مسلمان وافغان است یا یک اسراییلی ویک یهود اگر انتخابات به دور دوم کشانیده شود طبعا داکتر عبدالله که با پشتیبانی سه حزب سیاسی بزرگ ومطرح جهاد برنده حتمی است زیرا همه مجاهدین وحدت حودرا حفظ نموده ونخواهند گزاشت تا یک شخصی که هیچ درجهاد ودرمقاومت مردم افغانستان رول نداشت به اریکه قدرت برسد واگر اشرفغنی به قدرت هم برسد مجبور است مانند کرزی که 90 فیصد قدرت را به مجاهدین بسپارد درغیر آن حتی برای یکروز هم درین مملکت حکومت کرده نمیتواند بناء تیم داکتر عبدالله که از احزاب بسیار بزرگ ومطرح افغانستان تشکیل شده ودرهمه نقاط افغانستان نفوذ قابل ملاحظه دارد به بسیار آرای بلند برنده دور دوم انتخابات خوهد بود برعلاوه برای اشرفغنی تاده سال دیگر درافغانستان زمینه حکومت کردن امکان ندارد مجاهدین کاملا برافغانستان مسلط هستند هم پولیس هم اردو وهم امنیت ملی ازمجاهدین تشکیل شده حمایت کامل علمای دین را که سرنوشت ساز است باخود دارند وحمایت مطلق مردم مسلمان افغانستان را که به خدای یگانه ودین اسلام عقیده دارند وبه آزادی واستقلال افغانستان باورمند هستند دارد بناء هیچ گاه اشرفغنی با این همه پاینت های منفیی کهدارد درمقابل تیم بزرگ ومردمی داکتر عبدالله برنده نخواهد شد اگر انتخابات به دور دوم برود نظارت تیم اصلاحات وهمگرایی از پروسه انتخابات بسیار شدید خواهد بود زیرا همه میدانیم که بیشتر از نصف رای اشرفغنی تقلبی وبه کمک کمیسیون انتخابات پر شده اگر انتخابات به دور دوم برود اشرفغنی بسیار رای کم خواهد داشت وخود اشرفغنی هم این را میداند که درمقابل تیم داکتر عبدالله خیلی هاضعیف است
دانش ازکابل

>>>   اگر انتخابات به دور دوم کشانیده شود بسیار خوب خواهد شد زیرا مسلمان وکافر این مملکت شناخته میشود که چه کسی به یهودیت رای میدهد وچه کسی به دین اسلام درین انتخابات مسیحی ها ویهود های افغانستان افشا خواهند شد

>>>   بــــه اجــمـــل !
بطرف بحران نميرود بي 52 تنها براي طالبان نيست براي هر ... است حالا سال هاي 71 نيست كه يك السوالي همه كاره باشد بحران را بي 52 وبي پيلوت حل ميسازد هر قدر پنجشير كوهستاني هم باشد يا هدف چور داري ؟؟

>>>   را ی از شما انتخاب از اوباما

>>>   اگر انتخابات به دور دوم برود، داکتر عبدالله پیروز میشود.زیرا سمت شمال و مرکز و کابل به داکتر عبدالله رای میدهند و سمت جنوب و مشرقی از ترس طالبان، به هیچ کس رای نمیدهند. در نتیجه داکتر عبدالله پیروز میشود.این نتایجی را که کمیسیون انتخابات از ولایات جنوبی و شرقی نشان میدهد، همه اش تقلبی است و اصلاً هیچ مردم درین ولایات در انتخابات شرکت نکرده اند.آیا ولایاتی که سیزده سال مکمل زیر زربه قوای دولتی وناتو بوده است و مردم صد ها هزار نفر تلفات داده اند، می آیند و به کارمندان دولتی رای میدهند؟ هرگز نه.

>>>   بزرگترین مسئله ای که تیم دکتر عبدالله دارد نبود چهره های مطرح وبارز از مردم ازبک و ترکمن ( ترکتبار ها) می باشد. معلوم نیست از این ملیت بزرگ چه کسانی در موقف های مهم دولتی آقای عبدالله راه خواهند یافت. به نظر ما، چه دکتر عبدالله برنده شود وچه اشرف غنی در مورد انتخاب شخصیت های ترکتبار دقت لازم به خرچ دهند. دیشب در مزار شریف در یک مجلس بزرگی متشکل از بزرگان اقوام مختلف شامل برادر ان ازبک و تاجیک وهزاره و ترکمن جمع شده و ضمن بررسی فرایند انتخابات بحث طولانی در مورد نتایج انتخابات راه انداخته بودند. این جمع می گفتند در زمان کرزی کسانی در کابینه از اقوام ترکتبار و حتی مشاورینش ازاین جمع در پهلوی سایر قوم ها انتخاب شده بودند که مورد تاکید بسیاری ها قرار نداشتند، وآن ها عبارت بودند نظیر نعمت الله شهرانی و اعظم داد فر و عبدالرحیم کریمی و قرقین و بتاش و امثال آن . از خلال صحبت های اعضای مجلس دیشب چنین بر می آمد که ترکتباران در محور چهره ها ی آتی قابل جمع هستند: دکتور نطیف الله شهرانی، قاضی عبدالباری تخاری، استاد بسم الله خان توردی میمنگی ، نجیب الله ضیارحمن، استاد رحیم بیگ خان تخاری ، عبدالقیوم ملک زاد، مولوی عبدالعزیز عزیزی مزازی، مولوی غلام ربانی ادیب بدخشانی، عبدالکریم خدام .
امید است در کابینه وهم چنان در مشاوریت رئیس جمهور بعدی کسانی که دارای تحصیلات عالی و نفوذ بیشتر و اشخاص خوش نام باشند برگزیده شوند. اعضای مجلس به اتفاق می گفتندباید دکتر عبدالله ( اگر برنده شود) دراین مورد جدی نزاکت ها را در نظر بگیرد زیرا در تیم او چهره های قابل حساب از ترکان افغانستان دیده نمی شوند همان قسمی که در تیم اقای اشرف غنی موجودیت تاجیکان مورد سوال قراد دارد. هرکس که میدان را برد باید از انتخاب سلیقه ای افراد خود داری کند . داشتن تیم قوی با عث پیشرفت و استحکام نظام آینده خواهد شد. موضوع انتخاب افرادی که دلسوزی شان به کشور ومردم زیرسوال باشد، کابینه ای ضعیف تر از کرزی به میان خواهد آورد.
سید امین الله به نمایندگی از تعدادی از چهره های مطرح جوزجان، سرپل ، مزار ومیمنه و سمنگان

>>>   این یک واقعیت است که آرای قوم پشتون تعیین کننده است. این حقیقت را که فیصدی قوم پشتون بیشتر است را نباید نادیده گرفت، کسانی که ادعا دارند کسی دیگری غیر از یک پشتون می تواند از طریق انتخابات آزاد و شفاف رئیس جمهور افغانستان شود کاملاً در اشتباه اند. شاید برای مصلحت یا خواست جامعه بین المللی یک غیر پشتون به عنوان رئیس جمهور افغانستان انتخاب شود. اما به اساس رای واقعی مردم هرگز. هر چند یک غیر پشتون دارای مفکوره بسیار خوب و تحصیلات بالا و سابقه کاری روشن باشد و افکار قومی گرایی هم نداشته باشد، اما در جامعه فعلی افغانستان غیر ممکن است که از طریق انتخابات به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود. شاید در حدودد 100 سال دیگر که مردم افغانستان به آن حد از شهور و دانش برسند که لیاقت و شایستگی را نظر به ملاحظات قومی ترجیع دهند آن وقت یک غیر پشتون بتواند از طریق انتخابات آزاد و شفاف به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.
به امیدی چنین روزی.

>>>   یک تحلیل بکلی غلط استاد سیاف وگل آقا شیرزی مجاهد هستند به هیچ صورت از اشرفغنی حمایت نمیکنند سلطانزوی وامین ارسلا اصلا مطرح نیستند زیرا درتمام افغانستان 5000 رای ندارند یگان رایی که هم گرفته اند مردم ما بیسواد است نا فهمیده درپهلوی یک عکس خط میکشند که اشتباها این رای هارا این دونفر گرفته اند
تنها میماند قطب الدین هلال که تصمیم واراده آن همه میدانیم بدست خودش نیست واین شخص را آی اس آی اداره میکند وقطب الدین هم چندان رایی ندارد ممکن یک فیصد رای داشته باشد که هیچ ارزش ندارد درصورتی که اشرفغنی با داکتر عبدالله به دور دوم برود مطمن که زلمی رسول خودرا بدنام نمیکند واز داکتر عبدالله حمایت میکند اگر زلمی رسول طرف اشرفغنی شود مطمن هستم که این ایتلاف از هم مبپاشد واحمد ضیا مسعود از مجاهدین حمایت میکند که باز هم داکتر عبدالله صد فیصد برنده میباشد

>>>   فهیم صاحب هم به کوه می خواست بلند شود اجمل جان حال زیر خاک است هرکس افغانستان را به بحران و جنگ تحدید می کند مرگش باد

>>>   اگر مجاهدین از بی 52 میترسیدند حالا افغانستان دردهن پیمان وارسا وشوروی میبود مردم افغانستان از بم اتم هم ترس وهراس ندارند از بی 52 مردمان بی غیرت وبی ایمان میترسند نه مسلمان

>>>   یگانه خصلت خوب ما افغان ها داشتن غیرت است زیرا انسان بیغیرت را نه خدا دوست دارد ونه مردم افرادی که تمام عمر شان درخارج گزشته وبلخصوص کسانیکه زنان خارجی دارند این اشخاص غیرت همت شجاعت ایمان وجدان وهمه چیز خودرا عملیات جراحی کرده اند وکشیده اند ازین ها توقع غیرت داشتن حماقت است اگر زن هر قسم لباس بپوشد اگر باهرکسی برود اگر ماه ها ازخانه دور باشد ولو هرکاری کند تو حق نداری که حتی پرسان کنی اگر پرسان کنی جایت زندان است
درمورد زنان افغان وخواهرام ومادران افغان باید بگویم که پاک ترین عفیف ترین وصادقترین وباوفاترین زنان جهان میباشند ببینید کم ترین آمار طلاق رادر جهان دارند زیرا باوجود همه مشکلات زنده گی باوفا هستند
وقتی شوهرانشان شهید میشود ویا میمیرد تااخیر عمر بخاطر وفایی که باشوهر خود دارند حتی شوهر نمیکنند وهزاران زن بیوه داریم که این کار را کرده اند
درغیاب شوهر خود ازخانه حتی بیرون نمیشوند اگر میشوند ازبزرگ فامیل اجازه میگیرند ودرغیاب شوهر خود به طرف مرد بیگانه نگاه نمیکنند این از عفت ووفای زن افغان است اما زنان خارجی درپیش چشم شوهرانشان واولاد شان دوست پسر خودرا می آورد وباهرکسی دلشان خواست میروند پس نباید به زنان عفیف وپاکدامن افغان تهمت ببندیم زن افغان از نظر صداقت ووفا مانند الماس است که به هیچ زن دنیا مقایسه نمیشود
وباید گفت همانگونه که ریاست جمهوری حق مسلم یک افغان است که باید افغان باشد مادر معنوی ملت بانوی اول و ملکه یک کشور بودن هم حق مسلم زنان مسلمان افغان است اگر ما یک زن خارجی آنهم یهودرا آورده ومادرمعنوی ملت میسازیم وملکه این سرزمینکه صد ها هزار زن افغان بخاطر دفاع وحراست از آن جان شیرین خودرااولاد ها ی خودرا برادران خودرا شوهران خودرا وعزیزان خودرا ازدست داده اند جایگزین کنیم جفای بزگ ونابخشودنی است علیه زنان پاک عفیف شجاع باوقار وباوفای این خاک واین سرزمین امید وارم که پایم زنان افغان را که 50 درصد نفوذ کشور را تشکیل میدهند دانسته باشی وحق مازنان افغان را مفت به یک زن خارجی ندهی زیرا این خاک ما است وافغانستان وطن ما است وما به هیچ کسی اجازه نمیدهیم تا حق مسلم 50 فیصد نفوذ کشور را نادیده بگیرد
آمنه هروی

>>>   به خدا قسم اگر افغانستان با اشرفغنی واسمعیل یون به طرف خوشبختی برود بلکه افغانستان تباه وبرباد میشود

>>>   انشالله داکتر عبدالله در دور اول برنده است و اشرف غنی
در باخت است

>>>   بلی خانم آمنه هروی دقیقاً همین طور است که گفتی متاسفانه زنانی امثال ملالی جویا بلقیس روشن افکار
زشت وناپسندی دارن این طور افراد بخواطر مطرح شدن تن به هر رزالت وبی خردی میدهن
انشاالله به امید روزی که همه زنان نجیب این مملکت به حق وشایستگی خودشان برسند واین کار را باید
خود زنان پر تلاش این آب وخاک به سرانجام برسانند ازحقوقی که خداوند برایشان داده استفاده کنند
نه هرزگی وبی خردی که امروز شاهد آن هستیم از طرف شبکه های تلویزیونی بسیار استفاده ابزاری
میکنند از جایگاه مادران این سرزمین مخصوصاً این طرف داران آمریکایی لبرالیزم غربی هیچ وقت اسلام
ازپیش رفت زنان منع نکرده بلکه تلاش کرده زنان در تمام جامعه بشری حضور پررنگ داشته باشند
متاسفانه ما دین اسلام را ازديدگاه طالبان نگاه نکنیم این کار وکردار طالبان فقط بخواطر توهین به جامعه
زنان ومادران ماست به خاطر پیش برد احداف غربی ها و آمریکائی ها انشاالله باپیروزی داکتر صاحب عبدالله
محقق خواهد شد
با احترام سمیع

>>>   خواهر محترمه آمنه جان
نه پدر ما یهود بوده ونه مادر ما الحمدالله از پدر وپدر کلان مسلمان هستیم ونه میخواهیم که یک زن یهود مادر معنوی ما گردد این خواب را اشرفغنی از سر وکله خود دور کند وتا یک مسلمان ویک مجاهد درین سرزمین زنده باشد یهود ها نمیتوانند درین سرزمین حکومت کنند

>>>   افغانستان را مجاهیدین راه اسلام ازاد کرد و تا اخیر از مجاهیدین خواهد بود . نوکران غربی و یهودی در افغانستان جای ندارد . کوشش نکنید که باز جوی خون بر پا شود . تا قطره خون در بدن مجاهیدین است افغانستان کشور اسلامی خواهد بود نه یهودی و غربی .
مجاهید .

>>>   بـــه خواهر ما آمنه هــــروي !
كسانيكه در خارج زندگي ميكنند به نظر تو غيرت ندارند! اما مردم هرات كه بالاي زنان شان تا سرخد ظلم ميكنند كه آنها مجبور ميشوند تا خودرا آتش بزنند وكباب كنند خيلي غيرت دارند ؟؟

>>>   اشرف غنی کسی نیست که افغانستان را به سوی آبادی بکشاند، این شخص حامی اول طالبان است و اگر با تقلب پیروز شود، امنیت و اقتصاد و ... به همین شکل 12 سال خواهد بود و هیچ پیشرفتی در چند سال آینده نخواهیم دید و آمریکا و انگلیس نیز از منافع خود بهره مند خواهد شد و مردم عزیز افغانستان نیز در همان فقر خواهد زیست.این فرد بسیار نژاد پرست است. و قوم ... طالبان را تبدیل به خورشید افغانستان نکند والا.....

>>>   افغانستان غنی با داکتر غنی است
احمد از مزار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است