در زیر سایه حکومت کرزی
پنجمین مسجد بزرگ جهان در حال تخریب است!
بخش‌هایی از ساختمان مسجد جامع هرات که بزرگترین مسجد تاریخی کشور به شمار می رود، در معرض نابودی است و بودجه مورد نیاز را برای بازسازی و ترمیم این مسجد در اختیار نداریم 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۸    ۱۳۹۳/۱/۲۶ کد خبر: 70143 منبع: پرینت

گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapaer)، محترم فاضلی خطیب مسجد جامع هرات در جمع خبرنگاران اعلام کرد: بخش‌هایی از ساختمان مسجد جامع هرات که بزرگترین مسجد تاریخی کشور به شمار می رود، در معرض نابودی است و بودجه مورد نیاز را برای بازسازی و ترمیم این مسجد در اختیار نداریم.

وی افزود: بارش باران و ریزش برف سبب نفوذ رطوبت به دیوارها و سقف این مسجد شده و حتی کاشی ها و موزاییک های این مسجد را نیز تخریب کرده است. بخش سنگ فرشهای کف و بام، برق رسانی و کاشی کاری نیز نیاز به بازسازی دارد.


متاسفانه دولت و سازمان حفظ میراث تاریخی هیچ توجهی به این موارد ندارندبه نحوی که دو سال پیش یک بسیج مردمی در هرات شکل گرفت، تا با جمع آوری کمکهای مردمی، مسجد جامع هرات را بازسازی نمایند.

جمعی از تجار ملی و شخصیتهای خیر، آمادگی شان را برای کمک های بیشتر به بازسازی بخش های آسیب دیده مسجد جامع را اعلام کردند که گفته شد ساخت و ساز کامل این مسجد جامع تاریخی، بیش از ۴ میلیون دالر هزینه در بر خواهد گرفت.

مسوولین مسجد گفته اند از آنجا که دولت هزینه ای برای اینگونه موارد ندارد، در این زمینه نیاز است مردم هرات تلاش بیشتر از خود نشان دهند تا این مسجد تاریخی، هرچه زودتر ترمیم شده و از فرسایش بیشتر آن جلوگیری به عمل آید.

مسجد جامع هرات را سلطان غیاث الدین غوری در سال ۵۹۷ ق. طرح ریزی نمود اما موفق به تکمیل آن نشد. جسد وی در سال ۱۲۰۲ میلادی در زیر گنبد در عقب ایوان شمالی مسجد مدفون گردیده است. اصل بنای آن قبل از اسلام و معروف است که معبد بزرگ آریایی و خانه مزدا بوده و پس از فتح مسلمین و نفوذ اسلام این معبد باستانی مرکز مسلمانان شد و مسجد جامع معروف گردید. تنها بخش کوچکی از مسجد عهد غوریان در درب ورودی جنوبی باقی مانده است.

تزیینات دوره غوری بعدها زیر کار تزیین دوره تیموریان که مسجد را به ذوق و سلیقه خود تزیین نمودند مخفی ماند که در سال در سال ۱۹۶۴ کارشناسان آن را بازیابی نمودند. اما در اثر مرور زمان بخش زیادی از کار پر مصرف تیموریان نیز از میان رفت که در نوسازی هایی که در سال ۱۳۲۲ شمسی روی مسجد انجام گرفت بخشی از آن بازسازی شد.

در عهد تیموریان پایتخت در هرات واقع گردیده بود. تیموریان با جلب هنرمندان، معماران، فیلسوفان و شعرا به دربار خود رهبری نهضت فرهنگی را بدست گرفتند که از دوره های پر درخشش تاریخ هرات می باشد. شاهرخ و همسرش گوهرشاد از پیشتازان دوره اول عصر تیموری به شمار می روند. حکومت سلطان حسین بایقرا از سال ۱۴۶۸ الی ۱۵۰۶ میلادی اوج دوره طلایی تیموریان به شمار می رود.

مسجد جامع بزرگ شهر هرات نیز که به پنجمین مسجد جامع بزرگ جهان شهرت دارد یکی از شگفتی‌های این مرز و بوم است و مساحت آن به ۴۶ هزار و ۷۶۰ متر مربع می‌رسد.

به هر حال آنچه از حکومت 12 ساله ی کرزی مشاهده کردیم عدم توجه به این آثار تاریخی و باستانی بود، خدا کند لااقل رییس جمهور آینده و دولت جدید توجه بیشتری به این اماکن داشته باشد.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من تا حالا نفهمیدم که وزارت حج و اوقاف چه کار میکند ،چرا اقدام نمیکند
اجمل(پنجشیری)

>>>   مسولین در وزارت حج و اوقاف فقط در مورد...فکر میکنند دیگه چیزی را بلد نیستند. خداواند هدایت کند ما مسلمین را که یک مسجد خود را ترمیم کرده نمیتوانیم.
ف.ب از کابل

>>>   حالا خوب شد هرکه به هر بهانه پول گرف حالا این دزدان به نام مساجد هم شروع کردن که چند میلون دالر بدزدند

>>>   به نظر شما آیا نباید به مسایلی که اولویت دارد کمی توجه صورت گیرد. حالا عمارت مقبره ها هم در جای خود اما آیا باید ما بنشینیم و نظاره گر مردن و نابودی یکی از مهمترین بناهای تاریخی و آنهم اسلامی خود باشیم؟؟؟ آیا این انصاف است. کجاست گوشهای شنوا؟؟؟ و به راستی مقصر اصلی چه کسی است؟؟؟ دولت ؟؟ مردم؟ متولیان و یا وزیرمالیه وقت که تخصیص و بودجه که از گمرک هرات به آن اختصاص داده شده بود آن را مانع و به خزانه به اصطلاح بیت المال رجعت داد. و ان تخصیص دیگر داده نشد و کاد گردید.؟؟؟ قضاوت به شماییکه شایدمثل هراتیان مالیه زیادی پرداخت ننمایید.
شهیراحمد احمدیار (ازهرات)

>>>   آقایان شما کجا زندگی می کنید نمی دانید که کرزی صاحب از بس در امور کشور مصروف هستند برای این کارها وقت ندارد! او در این دوازده یا سیزده سال وقت سر خاراندن خود را نداشته و ثانیه های زندگی اش در فکر این بوده که چگونه طالبان را از نابودی نجات دهد! او پیوسته مشغول این بوده که چه کسی وزیر شود و چه کسی نشود ! چه کسی پول دار شود و چه کسی نشود! چه کسی از زندان آزاد شود و چه کسی نشود! چه کسی ترور شود و چه کسی نشود! چه زبانی رونق پیدا کند و چه زبانی از رونق بیافتد! اسم مراکز علمی دانشگاه باشد یا پوهنتون؟ آیا در تلویزیون از اصطلاحات فارسی دری استفاده بشود یا نشود؟ چه کار کند تا رضایت پاکستان و عربستان و آمریکا را جلب کند؟ و... با این مشغله هیچ فرصتی دیگری برای کرزی صاحب و مسئولین زیر امر او باقی نمی ماند تا به تعمیر مساجد و سایر بناهای تاریخی کشور بپردازد. برو خدا را شکر کن که مثل مجسمه های بودا مساجد تاریخی که حکایت از تمدن و دیانت مردم این سامان دارد توسط طالبان منفجر نشده است!

>>>   عربستان سعودي بايد پول اين مسجد را بپردازد
در غير آن از امريكا كمك گرفته شود

>>>   این آبدات تاریخی (اسلامی) که در سراسر افغانستان است تقریبا %90 آنها رو بتخریب است و تا بحال هیچ حکومت اقدام جدی برای تعمیر آنها نشدند . سبب ان هم این آبدات تاریخی نمونة از سلاطین ترک زبانان بوده و حکومت های بعد از نادرشاه تحمل این ره ندارند که در افغانستان چنین افتخار ترکان داشته باشد .

>>>   قبل از بقدرت رسیدن غنی کوچی در وزارت مالیه سالانه یکمقدار پول گمرگ هرات بخاطر ترمیم و بازسازی مسجد شریف جامع هرات پرداخت میشد- اما بعد ازآن 7غی کوچی به حکم یهودان و خوش سازی همسر و خسرانش این کمک پولی را از مسجد جامع قطع نمود و درین سیزده سال توجه ای صورت نگرفته است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است