خاموشی قبل از طوفان
 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۰۵    ۱۳۹۳/۱/۲۵ کد خبر: 70087 منبع: پرینت

16 حمل بیانگر شور و اقتدار مردم در تعیین سرنوشت خود و کشور خود بود. مردم تهدیدات امنیتی و مشکلات جوی را خوار شمردند و وظیفه ی ملی خود را به خوبی انجام دادند. هر چه که از زمان برگزاری انتخابات می گذرد با بررسی های کمیسیون شکایات و چشمدیدهای مردم و رسانه ها به احتمال تقلب در انتخابات مهر تایید زده می شود. مطابق یافته های «فیفا» نهاد ناظر در انتخابات، به موارد زیاد کاستی مدیریت و تخطی های نامزدان و طرفداران آنان در این انتخابات اشاره می کند. این موارد تا چه اندازه به مشروعیت و سلامت انتخابات می تواند صدمه بزند؟

احمد سعیدی تحلیلگر مسایل سیاسی در برنامه نگرش گفت: آن چه را اداره محترم فیفا گزارش داد و آن چه را که سعادت رییس کمیسیون بررسی شکایات با نورستانی رییس کمیسیون انتخاباتی، اظهار داشت و آن چه که از مدارک و اسناد ارایه شده توسط رسانه ها شاهد هستیم همگی بیانگر این موضوع است که تخلفات گسترده ای در انتخابات انجام شده است. اگر کمیسیون شکایات و انتخابات آرای چرکین و ننگین را از آرای پاک مردم جدا نکند و این امانت پاک را به حق دار آن نرساند، هیچ کس نمی تواند از بحران کشور جلوگیری نماید.

وی افزود: اگر رای های پاک را از رای های ناپاک جدا نسازیم ولو این که آرای پاک کم باشند قناعت مردم حاصل می شود. این دور انتخابات متفاوت از دوره های پیشین است. در این دوره چون مردم افغانستان صداقت زیادی از خود به خرج دادند در صورت بروز تقلب و تخطی و رسیدگی نکردن به آن، مردم نیز بی تفاوت نمی مانند و از حق خود دفاع می کنند.

سعیدی اظهار داشت: در این دوره انتخابات، پیروز میدان یک شخص نیست بلکه مردم افغانستان است. هیچ کس نمی تواند کشوری که در مشکلات غرق است را به تنهایی اداره کند. به نامزدان ریاست جمهوری پیشنهاد می کنم که روی یک توافق و همگرایی ملی فکر کنند. دست اندرکاران سیاست کشور بدانند که اگر این فرصت را از دست بدهند حیثیت ملی و بین المللی خود را از دست می دهند و هیچ کس نمی تواند مشکل را حل نماید.

به باور وی، تقلب و تخطی در این انتخابات ابعاد مختلفی دارد: در این موارد هم تقلب سازمان یافته است، هم نامزدان و طرفداران آن ها مداخله کرده اند، همچنین کارمندان کمیسیون انتخابات و پولیس نیز دست داشته اند و زورمندان محلی و حکومتی دخیل بوده اند. خوشبختانه در قانون انتخابات افغانستان تعداد و میزان رای دهندگان مطرح نیست. بهترین راه این است که کمیسیون انتخابات و کمیسیون بررسی شکایات این رای ها را تصفیه کنند، ولو این که فقط یک میلیون رای پاک باقی بماند. ارزش آن یک میلیون رای یا پانصد هزاررای پاک به مراتب بیشتر از ده میلیون رای ناپاک است.

کارشناس مسایل سیاسی جداسازی رای های پاک و ناپاک را شدنی خواند و افزود: راهکارهای خوبی نیز در دسترس کمیسیون ها برای جداسازی رای های پاک از ناپاک وجود دارد. در زمان رای گیری ابتدا مشخصات کارت در جدولی ثبت و سپس برگه های رای به صندوق انداخته می شد. با مطابقت دادن رای های انداخته شده در صندوق ها با مشخصات جدول می توان میزان رای های تقلبی و سالم را از یکدیگر تفکیک کرد.

احمد سعیدی تصریح کرد: کمیسیون ها، اداره ی فیفا، جامعه ی مدنی، ناظرین و مشاهدین به حکم وجدان و شرافت و با توجه به موازین دینی، باید بیطرفی خود را حفظ کنند و با درک حساسیت موضوع بدانند که هر آسیبی به کشور و ملت وارد شود آن ها مسوول هستند. عملکرد این دو کمسیون در بررسی شکایت ها و میزان شفافیت این پروسه و اعلام نهایی نتایج آن تا هنوز مشخص نیست، ولی اگر کوچکترین موضع گیری خلاف قانون را مرتکب شوند مردم در برابر آن ها ایستادگی خواهند کرد و حق خود را از آنان مطالبه می کنند. اگر جهت تصفیه ی این آرا کوچکترین غفلتی صورت بگیرد و صندوق ها و رای های ناپاک قرنطینه نگردد یقین دارم که خاموشی مردم در حال حاضر خاموشی قبل از طوفان خواهد بود.

وی خاطرنشان ساخت: رسانه های عمومی وظیفه ی خود را به خوبی انجام داده اند و حتی می توانند هر قلدری را به پای میز محاکمه بکشانند، اما در این شرایط از آن ها می خواهم که حساسیت های کشور را زیاد انعکاس ندهند و مردم را به سوی اتحاد و همگرایی فرا بخوانند تا کشور به سوی وحدت ملی حرکت کند. این کشور دیگر فردمحور نیست پس باید تمام نامزدان همگی در یک محور برای فردای بهتر کشور و مردم کار کنند.

سعیدی در مورد کمبود اوراق رای دهی در روز برگزاری انتخابات گفت: بسیار واضح است که کمیسیون انتخابات دچار کمبود اوراق رای دهی شده بود. این کمبود به چند دلیل بوده است: اول، کمیسیون انتخابات از حضور پررنگ مردم آگاهی نداشته است. دوم، کمیسیون انتخابات هیچ اطلاع درستی از میزان رای دهندگان در یک محل رای گیری نداشت. سوم هر دو کمیسیون باید دقیق محاسبه کنند که در هر محل واقعاً 600 برگ رای فرستاده شده یا خیر. اگر این تعداد فرستاده شده در بین راه حیف و میل نشده است؟ آیا قبل از حضور مردم در پای صندوق های رای، برگه ها در صندوق ها انداخته نشده است؟

تحلیلگر سیاسی در ادامه افزود: داکتر نورستانی بارها اعلام کرده است که ما 18 میلیون ورق رای دهی چاپ کرده ایم. اگر میزان ورق های رای که از صندوق بیرون آمد حدود 7 میلیون باشد، بنابراین باید 11 میلیون ورق رای دهی چاپ شده در نزد کمیسیون انتخابات باشد تا وجود این 18 میلیون ورق تایید گردد. اگر این تعداد موجود نباشد پس نه تنها نامزدان بلکه مردم افغانستان حق دارند بر صداقت کمیسیون شک کنند.

سعیدی در پایان اظهارداشت: کمیسیون انتخابات با انجام ندادن و درست نشناختن وظیفه ی خود تعداد زیادی از مردم را بخاطر نرسیدن اوراق رای از حق شان محروم کرد که این گناه و جرمی بزرگ است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سعيدي صاحب تنها برحق بودن يا نبودن بين دو نامزد است داكتر عبدالله و اشرف غني ديگران نه راي مستحق هستند ونه راي ميگيرند اگر شكايتي داشته باشد همين دو نامزد بايد داشته باشند

>>>   سعیدی صاحب پول های قونسلگری را چه کردی ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است