گراف اعتماد مردم به کمیسیون شکایات بالا است
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۳    ۱۳۹۳/۱/۲۳ کد خبر: 70003 منبع: پرینت

16 حمل با تمام گمانه زنی های پیش از آن گذشت. با آن که نامزدان ریاست جمهوری از اعتماد به کمیسیون های انتخابات و شکایات می گویند ولی اما و اگرهایی دارند از جمله، اگر نهادها و کمیسیون های انتخابات و شکایات بیطرفانه کار نکنند روند انتخابات به خطر خواهد افتاد. مردم می خواهند بدانند که تا اکنون این دو کمیسیون چه کارهایی را انجام داده اند؟

نادر محسنی کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی در برنامه انتخابات 93 گفت: کمیسیون شکایات انتخاباتی با آغاز زمان رای گیری مطابق احکام قانون، کار خود را که اخذ شکایات نسبت به روند و جریان انتخابات است را شروع کرد. این کمیسیون تا 48 ساعت پس از روز رای گیری از طریق دفاتر خود در 34 ولایت افغانستان، شکایات مردم نسبت به برگزاری انتخابات در سرتاسر کشور را دریافت کرد.

وی در تعداد شکایت های انتخاباتی گفت: کمیسیون در مجموع 3195 مورد شکایت را از سرتاسر کشور دریافت کرد که از این تعداد 1343مورد آن تلفنی بوده است. 1852 مورد شکایاتی بوده که در دفاتر شکایات ولایات درج شده است. از این تعداد نیز 923 مورد شکایت از کارکنان کمیسیون انتخابات، 655 مورد از کاندیدای شورای ولایتی و 274 مورد از کاندیدای ریاست جمهوری بوده است. شکایات تلفنی بیشتر جنبه ی معلوماتی دارد. در بعضی موارد شکایت تلفنی نیز بعداً اسناد و مدارکی ارایه شده است. با اتمام وقت قانونی ثبت شکایات، نسبت به بررسی این شکایات اقدام شده است. کوشش می کنیم تا پیش از اعلام نتایج نهایی به این مرحله از شکایات رسیدگی کنیم.

محسنی، چگونگی عملکرد کمیسیون شکایات نسبت به افراد خاطی در انتخابات را چنین توضیح داد: کسانی که ثابت شود در تقلب انتخاباتی دست داشته اند و عمداً قوانین انتخاباتی را نقض کرده اند مطابق قانون با آن ها برخورد می شود. به طور مثال عزل کارمندان کمیسیون انتخابات یکی از پیامدهای ثابت شدن خطا و تقلب انتخاباتی کارمند است. اگر تخلف وی صبغه ی جرمی داشته باشد محاکم در آن مورد تصمیم می گیرند. در مواردی که تقلب و تخلف انتخاباتی به نتیجه ی آرای مردم صدمه بزند و یا موجب شک و تردید نسبت به آرای مردم شود، مطابق اصول انتخاباتی با فرد خطاکار برخورد خواهد شد. ممکن است در بعضی موارد، صندوق ها قرنطینه و بازشماری گردد و یا ممکن است باطل اعلام شود. در بعضی موارد نیز ممکن است تبعات آن فقط متوجه کارمند خطاکار گردد.

به باور کمیشنر کمیسیون شکایات، عدالت حکم می کند به خاطر یک رای باطل تمام رای های صندوق باطل اعلام نشود، ولی اگر ثابت شود که تقلب سازماندهی صورت گرفته است آن صندوق قرنطینه گردیده و بررسی می گردد. اگر مشخص شود که آرای باطل دیگری نیز در صندوق موجود است فقط همان تعداد از صندوق رای بیرون کشیده و حذف می شوند.

نادر محسنی در موضوع بیطرفی کمیسیون شکایات انتخاباتی اظهار داشت: ما بارها اعلام کردیم که برای کمیسیون مهم عزت و اقتدار و حق اساسی مردم افغانستان است. اصل وجودی این کمیسیون حراست از رای های مردم و تامین عدالت انتخاباتی است. قانون در این موارد نیز قوانین خوبی را در نظر گرفته است. رسیدگی های علنی و مستقیم به شکایات و تخطی های انتخاباتی در این دوره، وجه متمایز این انتخابات با انتخابات گذشته است. کسانی که در این شکایات ذی دخل هستند می توانند در این محاکم حضور یابند.

وی افزود: گراف اعتماد مردم به کمیسیون شکایات بر اساس اظهارنظرهایی که صورت گرفته، بالا است و کمیسیون شکایات این گراف را با هیچ چیز دیگر معاوضه نخواهد کرد و ما از حق و عدالت انتخاباتی دفاع خواهیم کرد. رسیدگی های کمیسیون به شکل علنی، شفاف و مطابق قانون صورت می گیرد.

محسنی در توضیح صحبت سعادت رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی که گفته بود تقلب به صورت گسترده انجام شده خاطرنشان ساخت: بر اساس تصاویر و اسنادی که به کمیسیون شکایات رسیده است در مناطقی از کشور صندوق ها به نفع کاندیدای مشخص پر شده و یا کتابچه های رای دهی بدون این که جدا شود به نفع نامزد مشخصی نشانی شده است مثلاً در قندهار، غزنی، پکتیا این موارد دیده شد که برخی از صندوق ها قرنطینه و بازشماری گردید. این موارد بیانگر این موضوع است که در این انتخابات نیز در بخش هایی از کشور به دلایل مشخصی تقلب و تخطی انتخاباتی به شکل گسترده انجام شده است.

کمیشنر کمیسیون شکایات گفت: راجع به مکانیزم قابل اعتماد مطابق تقسیم اوقات انتخاباتی و مطابق قانون انتخابات تضمین های کافی را داریم. بعد از این که نتیجه ی ابتدایی انتخابات اعلام شد، هر تبعه ی افغانستان می تواند از حق خود استفاده کند و اعتراض و شکایت خود را نسبت به نتیجه ی ابتدایی انتخابات درج نماید. نحوه ی رسیدگی به شکایات هم به شکل علنی است. در مواردی که رسیدگی به شکایات و اعتراض به نتیجه ی نهایی نیست کمیسیون می تواند در همان جلسه رای خود را اعلام نماید، اما در مواردی که منجر به نتیجه ی نهایی و لیست نهایی برندگان می شود، در آن صورت ما فقط اسناد و مدارک خود را در جلسات علنی اعلام و ارایه می کنیم.
امکان دارد طرفین مدعی را به جلسه دعوت کنیم و اسناد را در حضور همه ارایه کنیم. اگر لازم شد این افراد را به محلات مورد نظر کمیسیون انتخابات به عنوان ناظر در جریان رسیدگی می بریم. نتیجه ی نهایی کمیسیون باید از طریق کمیسیون انتخابات اعلام شود. ما نمی توانیم فیصله ی خود را که منجر به رای نهایی می شود به شکل علنی بیان کنیم.

نادر محسنی در ادامه گفت: چنانچه اسنادی موجود باشد که در یک محل تقلب صورت گرفته است، در مرحله ی اول کمیسیون انتخابات مطابق مکانیزم هایی که دارد نسبت به ابطال یا قرنطینه آرا اقدام می کند. در صورتی که کمیسیون انتخابات در این قسمت کاری انجام نداد کمیسیون شکایات در این موضوع به صورت علنی و در حضور ناظرین و مشاهدین فیصله خواهد کرد. اجرای این فیصله نیز به صورت علنی خواهد بود. در صورتی که اسناد کمیسیون انتخابات در مورد باطل دانستن آرا کافی نباشد کمیسیون شکایات نسبت به اعتباربخشی صندوق ها به کمیسیون انتخابات نظر خود را اعلام می دارد.

وی تصریح کرد: باوجود این که در بخش هایی از کشور تقلب انجام شد و مشکلات و تخطی هایی از کارمندان کمیسیون انتخابات صورت گرفت و باوجود مسایل امنیتی که موجب مشکلاتی در بعضی نقاط گردید، با حضور گسترده ی مردم در پای صندوق های رای و همچنین آگاهی و نحوه ی برخورد آن ها با پروسه ی انتخابات، این انتخابات را بسیار خوب ارزیابی می کنم. این مساله به این معنی نیست که ما چشم خود را بر روی مشکلاتی که در این پروسه بوده می بندیم.

محسنی در مورد چگونگی تصمیم در مورد صندوق هایی که تقلب صورت گرفته است، گفت: در مورد صندوق هایی که به صورت سازماندهی شده پر شده یا همه ی صندوق رای قرنطینه و یا باطل می شود، اما در مواردی که مثلاً یک فرد ده بار به نفع نامزد مشخص رای داده است به شکل انفرادی تصمیم گرفته می شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آقای نادرخان محسنی زیادم به این گراف وعیار از پیش تعیین شده دلنبند که مقابل خشم مردم هیچی نیست باید یاد بگیری و درس ر ا از چهار راه آریانا بیاد داشته باشید

>>>   من یک نصبحت به آقای نادری دارم اینکه شمافعلاًنماینده ماهستید درآن کمیسیون متوجه باش که بازی نخوری مانند آقای نجفی کاربکن برای ......
نقـــــوی

>>>   اعتماد کردن خوب است اما کنترول کردن بهتر است ما متوجه تمام اجرات کمسیون هستیم وای بحال شان که اندکی به یکی از کاندیدان ریاست جمهوری طرف واقع شوند.
جلال کوهستانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است