نامزدان پیش داوریها را کنار بگذارند
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۱    ۱۳۹۳/۱/۲۳ کد خبر: 70002 منبع: پرینت

اشتراک گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری شانزدهم حمل واکنش رهبران سیاسی دنیا را در پی داشت. آنها این رویداد سیاسی افغانستان را نقطه عطف سیاسی خواندند. بعد از جمع آوری آرا پروسه انتقال آرا به مرکز آغاز یافته است. حال مساله مطرح وظیفه کمیسیون شکایات انتخاباتی است که تا چه اندازه می تواند اصل بی طرفی شمارش آرا را رعایت و به شکایات درج شده رسیدگی کند.

وزیر پیشین تجارت در برنامه جستار در پاسخ به سوالی مبنی بر جایگاه و ظرفیت کمیسیون شکایات انتخاباتی برای پاسخگویی به شکایات درج شده تصریح کرد: مردم افغانستان با این انتخابات به دشمنان پیام دادند که ما دیگر شما را نمی خواهیم و راه خود را پیدا کردیم و این راه را به پیش می بریم. مردم با قاطعیت تام و بدون هیچ واهمه ای در شرایطی سخت ایستادند و تصمیم خود را گرفتند. مردم افغانستان به یک تیم اجازه دادند که با در نظرگرفتن آینده کشور اصلاحاتی بمیان آورند. مردم تشنه اصلاحات و رها کردن مشکلات موجود هستند.

داکتر امین فرهنگ افزود: از پایان انتخابات در روز شانزده حمل تا اعلام نتایج نهایی یک فاصله است که در این فاصله دو نهاد وظایف سنگینی دارند. کمیسیونهای انتخاباتی و سهم شکایات باید با دقت و شفافیت عمل کنند و به شکایات رسیدگی نمایند.

این آگاه مسایل سیاسی در ادامه گفت: بیش از دو و نیم هزار شکایت آمده است. این کمیسیونها باید شکایات را جدی بگیرند تا قناعت مردم حاصل شود. نامزدان نباید پیش داوریهایی داشته باشند، چرا که این مساله موجب تشویش اذهان می شود. این گونه پیش داوریها اوضاع را مغشوش می سازند. اگر هم کمیسیونها وظایف خود را اجرا نکردند باید تحت فشار قرار بگیرند تا قناعت نامزدان و تمام مردم حاصل شود.

وی در رابطه با آماده بودن اجتماع برای دور دوم انتخابات گفت: این موضوعی تکنیکی است و به شمارش آرا بستگی دارد. اگر هیچ یک از نامزدان نصف آرا را جمع یک رای بدست نیاورد باید بخاطر دو نفری که بیشترین آرا را بدست آوردند به دور دوم رفت. من ترجیح می دهم که این موضوع در دور اول حل شود تا مشکلات پولی و تکنیکی ایجاد نشود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هركي پيش داوري ميكند در حقيقت از كمبودي هاي خود (شكست) حرف ميزند هركي لافيد نه بافيد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است