نگاه سیاسی، مشروعیت انتخابات را زیر سوال می برد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۴    ۱۳۹۳/۱/۲۳ کد خبر: 69986 منبع: پرینت

عبدالستار سعادت، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی کارمندان کمیسیون انتخاباتی را متهم به تقلب در انتخابات کرد. آیا واقعا تقلب توسط مقامات و افراد کمیسیون صورت گرفته است؟ با توجه به اسناد نشرشده در سایتهای اجتماعی و رسانه ها این مساله چقدر می تواند فضای انتخابات را نگران کننده بسازد؟ روزنامه های غربی مقالاتی را در مورد انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی افغانستان بنشر رسانده اند. روزنامه گاردین، چاپ انگلیس در یک مقاله پیش بینی می کند که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم می رود. این روزنامه می نویسد که از نتایج پیش از وقت معلوم می شود رقابت بین دو وزیر سابق افغانستان ممکن است این انتخابات را به دور دوم ببرد. رادیو آزادی به نقل از عبدالستار سعادت رییس سمع شکایات انتخاباتی نوشته است که بیشترین شکایت علیه کارمندان کمیسیون انتخابات ثبت شده است. کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که اگر به شکایات در رابطه با تخطی و تقلب تعدادی از کارمندان کمیسیون انتخابات رسیدگی درستی صورت نگیرد شفافیت انتخابات متاثر خواهد شد.

اسدالله سعادتی در برنامه ارگ نود و سه اظهار داشت: تقلب در یک پروسه قانونی و پروسه ای که ما انتظار دولتی مشروع را از آن داریم از جانب هر کسی که صورت گرفته باشد قابل تحمل نیست و باید از طریق نهادهای قانونی مورد بررسی دقیق و بازخواست قرار گیرد. این بار نسبت به انتخابات قبلی حساسیت مردم بالاتر بود و از همان آغاز نگرانی ما را کمتر می ساخت. رقابتهای تنگاتنگ در دوران تبلیغات انتخاباتی، حضور گسترده مردم در محافل عمومی و در پای صندوقهای رای نوعی اعتماد نسبی به تیم ما می داد.

وی افزود: تصور غالب بر این بود که ممکن است بعضی تیمها به تقلب چشم دوخته باشند. بعدها وقتی نتیجه آرا برآمد دیده شد که این تیمها مجال گسترده برای مهندسی در انتخابات پیدا نکردند و نتیجه انتخابات برخلاف انتظارشان شد. بسیار خوب است که رسانه های افغانستان می توانند کلیپ هایی از تقلب را به مردم نشر کنند و ما خواهان رسیدگی جدی از سوی نهادهای رسمی هستیم.

نماینده تیم داکتر اشرف غنی احمدزی در پاسخ به این سوال که آیا کمیسیون انتخابات می تواند رای سفید را از رای سیاه جدا کند، اظهار داشت: نباید با نگاههای سیاسی، مردمی را که با یک اراده پولادین بپای صندوقهای رای رفتند و از تفنگ و تهدید و دشمن نترسیدند کل پروسه را زیر سوال ببریم. اصل پروسه یک بحث است و موارد تخلف و تخطی از قانون بحثی دیگر. تیمهای انتخاباتی و گروههای دخیل در پروسه باید مسوولانه به شکلی برخورد کنند و اگر شکایات خاصی با استناد وجود دارد به کمیسیونهای مربوطه ارایه کنند.

وی ادامه داد: من در مورد عملکرد کمیسیونهای مربوطه انتخابات علاقه مند به پیش داوری نیستم. مردم افغانستان به سطحی از آگاهی رسیده اند و جریانهای سیاسی مسایل را از نزدیک تعقیب می کنند و اگر موارد انتخاباتی مستند شده باشند قابل کتمان نیستند. خوب است انتظار بکشیم که آیا کمیسیون شکایات انتخاباتی توان برخورد بی طرفانه را دارند یا نه. اگر با قضایای مربوط به انتخابات بی طرفانه برخورد نشود و نگاهها به جای نگاه تکنیکی، حقوقی و قانونی، از طرف کمیسیونها نگاهی سیاسی شود هم به مشروعیت انتخابات کنونی لطمه می زند و هم اعتماد مردم را نسبت به تمامی پروسه ها زیر سوال می برد. ما مخالف فضاسازی هستیم و در مواردی شکایات خود را درج کردیم و آن را پیگیری می کنیم.

اسدالله سعادتی افزود: در دوره قبلی حکومت بحث را منحرف کرد و کار را از دست کمیسیونها بیرون کشید و به نهادهایی سپرد که وظیفه بررسی انتخابات را نداشتند. ما باید به نهادها اعتماد کنیم و به قانون اساسی و قانون انتخابات افغانستان استناد می کنیم. در عین حال باید به کار نهادها نظارت داشته باشیم.

وی تاکید می کند: تیمی که قصد ریاست جمهوری دارد باید در قبال افغانستان مسوولانه برخورد کند. بحث استخباراتی بودن و استخباراتی نبودن فایده ای در افغانستان ندارد. ما این نهادها را بعنوان نهادهایی قانونی می شناسیم و امیدواریم که به وظایف خود بدرستی عمل کنند. هرگز به صلاح افغانستان نمی دانیم که دست به فرافکنی و اتهام و ادبیات نفرت بزنیم. اگر اسنادی مبنی بر در ارتباط بودن افرادی با استخبارات بیگانه وجود دارد به مراجع عدلی و قضایی مراجعه شود. در غیر آن خلاف اخلاق و قانون و شخصیت و انسانیت یک نهاد می دانم که تیمی کلی گویی کند. بهتر است وارد بحث استخبارات بیگانه نشویم چون اسنادی وجود دارد که ممکن است بیشتر دامن برخی ها را بگیرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آقای سعادتی درکابینه آینده شماسهیم هستیدچی غم داری.
نقوی

>>>   یک تشکری خاص از برادرن عزیز و همنظرم هر یک تقوی جان و کابلی جان
اجمل(پنجشیری)

>>>   آه تشکرازشمااجمل جان(پنجشیری).
نقوی

>>>   ازهردوی تان تشکر اشکالی نداره اکر سعادتی درکابنه نبو ماه وشما ه به کابنه خود جای میدهیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است