کودکان عصر دموکراسی
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۶    ۱۳۹۳/۱/۲۰ کد خبر: 69802 منبع: پرینت

در آن سالهای سنگ، در روزگارتفنگ کارما یا کشتن بود و یا کشته شدن. کوه به کوه و سنگر به سنگر یا مرگ می افریدیم و یا مرگی عظیم دامن ما را می گرفت.

در آن روزگاران تلخ شاید تنها چاره ی ما مرگ اندیشی بوده است اما در همان سالهای سخت نیز سعی می کردیم به کودکان خود چیزهای دیگری بیاموزیم، چیزی هایی از جنس درس، مشق، زندگی و عشق. اما ما پاک یادمان رفته بود که کودکان علاوه بر دو تا گوش، که به درد شنیدن حرف های ما می خورد ، دو تا چشم هم دارند که به درد دیدن کردار ما می خورد.

از همین روی کودکان ما نیز با تفنگ بازی می کردند. اصلی ترین اسباب بازی کودکان ما در آن دوره ی سیاه تفنگ بود.
زدن ، زندانی کردن و کشتن بازی های بدی بودند که کودکان ما از واقعیت های بد زندگی پدران شان آموخته بودند.

سالهای تفنگ گذشت، سالهای تفنگ در حال گذشتن است. این گذر را می توان در همه چیز به نظاره نشست. روز شنبه
مردم به پای صندوق های رای رفتند. مردم ساعت ها در صف های بلند و خسته کننده ایستاده شدند و بعد انگشست شان را با رنگ آبی علامت زدند تا به دموکراسی رای بدهند، مردم با انگشتان آبی شان به فردایی آبی رای دادند، به فردایی عاری از تفنگ و تاریکی. روز شنبه مردم تن به تمرین دموکراسی دادند.

واقعیت های دنیای ما کم کم از تفنگ به رای تمایل پیدا کرده است. کودکان نیز این تغییر را به خوبی تجربه می کنند. کودکان حالا به جای تفنگ با رای بازی می کنند. کودکان در صف بلند ایستاده می شوند تا صبر و تحمل را یاد بگیرند و بعد انگشتان شان را علامت می زنند تا به دموکراسی و دیگر پذیری رای بدهند.

کودکان ما علاوه بر گوش، از چشم های شان نیز بهره می جویند. کودکان ما رای بازی می کنند تا بازی با رای و رای بازی را به درستی بیاموزند.

میرحسین مهدوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   انسان در هر سن و سال باید با چیز هایی سر و کار داشته باشد و یا چیز هایی را بیاموزد که تطابقت به سن و سالش دارد و مورد ضرورتش است.
یک طفل در جامعه اروپایی اصلا با سیاست هیچ سر و کاری ندارد. آنها در کودکستان ها و مکاتب با اشیا و رسم ها و مطالبی سر و کار دارند که دنیای طبیعی شان را انعکاس میدهد و آن ها را می آموزند.تمام ارزش های انسانی بصورت کلمات در کاغذ ها نوشته میشود و در دیوار صنف ها نصب میشود و برای شان آموخته میشود.مثلاً کلمه پاکی و نظافت: در یک کاغذ نوشته میشود و تشریح میشود و عواقب عدم در نظر گرفتن نظافت، توسط رسم ها و ویدیو های آموزشی برای شان تشریح میشود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است