بهار همان رستاخیز، طبیعت است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۷    ۱۳۹۲/۱۲/۲۷ کد خبر: 68441 منبع: پرینت

سال 93 در آستانه تحویل است. پنجشنبه تقاطع دو زمان و دو تاریخ هست 93 جانشین 92 می شود. تحویل سال نو به همه دوستان و عزیزان شان مبارک و از خالق هستی و طبیعت، خواهان بهترین حالت، برای هموطنان خود هستم.

احسن الاحوال ما با انتخابات 93 آغاز می شود. در شانزدهم حمل 93 زنان و مردان شجاع افغانستان به پای صندوق های رای می روند و می خواهند با برگه های رای، حالت شان را به بهترین صورت اصلاح و تغییر دهند. نوروز حالتی هارمونی و همگرایی، با انسان دارد. بیداری طبیعت پس از رخوت، با آگاهی انسان، توامان و گره خورده است.

حضور در پای صندوق های رای، نشانه شعور و حس بیداری در بهار انتخابات است. مردم ما در این سال با دو بهار سرو کار دارد بهار طبیعت و بهار انتخابات. مقدم هردو بهار را علیرغم مخالفت نیروهای ضد بهاری و اهریمنی گرامی می داریم. درود بر شما. همیشه سبز و سر بلند باشید. بازهم نوروز و بهار انتخابات هردو مبارک

نوروز، رستاخیز طبیعت
زمین با شرایط اقلیمی متفاوتی در حرکت است اما در بخش های بزرگی از عالم، ما شاهد فصول هستیم. چهار فصل طبیعت از مانوس ترین، فصول زندگی ما شده است. ما زمستان، بهار، تابستا و پاییز را، در این خطه از جهان پشت سر می گذرانیم. هر فصل به مقتضای ویژگی هایش، تبدیل به فرهنگ ما شده است. شاعران، نویسندگان، محققان در مورد هرفصل از سال چه ها که نکرده اند. آنها بدی و رخوت را به زمستان تشبیه کرده و درمورد خزان هم بد و بی راه گفته اند. بهترین فصول برای شاعران و نویسندگان، دو فصل بهار و تابستان بوده است اما بهار در ادبیات ما سلطان فصول نام گرفته شده است. ما از همین تاثیرات فرهنگی متاثر هستیم حالا در فضیلت بهار چیزی می نویسیم. ما هیچ گاه و هیچ وقتی در مورد فضیلت زمستان و یا پاییز چیزی ننو شته ایم و اگر گاهی به سبیل اتفاق سخنی گفته شده، مذمت آن فصول بوده و نه مدیحه و فضیلت. درحالی که حقیقت این است که هیچ فصل بدی نداریم. فصول مکمل همدیگر اند.

در دنیای ما بهاری بدون زمستان، اصلا معنی ندارد. شما اگر زمستان متناسب با تعریف آن نداشته باشید، از بهار خوب، دیگر خبر و اثری نیست. من یادم هست یک روز زمستانی بسیار گرم در محوطه وزارت خارجه با جمعی از دوستان راه می رفتیم صحبت از گرمی غیر متعارف زمستان شد. درماه های زمستان، درخت ها شکوفه کرده بود هرکسی، چیزی می گفت اما من گفتم این بدترین زمستان است که خصلت بهاری به خود گرفته است زمستان باید با شرایط و خصوصیات خود سپری شود. این زمستان بی معنا و بدی برای بهار می شود، حالا لباس بهاری در تن کرده و درخت های ما را به شکوفه نشانده است. همه از جمله، معاون وزارت گفت: این خوب ترین منطقی است که شنیده ام. هرفصل با خصوصیات خود، بگذرد. زمستان بدون برف و باران، صدمات جبران ناپذیری برای فصل بهار وارد می کند این فصول با هم بافت و گره خورده اند.

بهار همان رستاخیز، طبیعت البته در این ناحیه از عالم است و این رستاخیز، قابل ستایش است و در فضیلت آن هرچه بگویم کم است. تنها چیزی که خوبیت ندارد، مذمت فصول دیگر است کاری است که ما کرده ایم و می کنیم ما زمستان را بد گفته ایم و در مذمت فصل پاییز، مطلب نوشته ایم تابستان را به خاطر گرمایش، مورد سرزنش قرار داده ایم و قس علی هذا. حال فصل بهار می شود، رستا خیز طبیعت را باید جشن گرفت.

مخالفت با نوروز، رستاخیز طبیعت
نوروز، همان گونه که محبان و دوستان زیادی در دنیا دارد، این زنده سر شوخ، دشمنان قسم خورده ای هم دارد اولین مخالفان و دشمنان نوروز، طالبان است. این که حکومت ما سال نو را هماهنگ با دیگر کشورهای همسایه حوزه تمدنی مشترک تاجیکستان و ایران، جشن می گیرد، این مساله سال ها است که از سوی طالبان، تحریم و تکفیر شده است. البته طالبان هیچ کارش مطابق با شریعت و عقلانیت نیست. آنها وقتی که به نام شریعت آدم را مثل حیوان ذبح می کند در حالی که ذبح انسان در ادیان ابراهیمی منع شده است. ذبح انسان حتی، برای خدا جایز نیست. خداوند ابراهیم علیه السلام از ذبح اسماعیل در راه خودش بازداشت. حال چه رسد که ما انسانها را در راه شیطان ذبح نماییم. ذابح انسان نمی تواند، مادح طبعیت باشد. مدح و یا ذم طالبان برای ما مهم نیست مردم نوروز را جشن می گیرند و آن را گرامی می دارند و این حق شان می باشند. البته گفته باشم، زیاده روی و سوء استفاده از جشن طبیعت و اعمال سلیقه های جمعی و گروهی و ضدیت با سیاست و... در پرتوی جشن نوروز، هم یک نوع فرصت طلبی است. هیچ چیز ابزار قرار نگیرد، از جمله رستاخیز طبیعت.

جشن نوروز به عنوان، یک جشن با ویژگی های که دارد برگزار شود. امروز خبرگزاری ها از ایران گزارش می داد که چهارشنبه سوری مقدمه جشن نوروزی در این کشور، تبدیل به یک آتش باری از نوع جنگ خیابانی بود. این زیاده روی ها، حواس علما را آن بلاد را پرت کرده و در موارد مثل طالبان ما، فتوای تحریم را صادر کرده اند و جشن نوروز را حرام دانسته اند. مخالفان نوروز، متحجران جامعه هستند که اصولا با هر پدیده بهاری در همان، نازل ترین صورت، مخالفت می کنند. طالبان و حامیان آنها خدا می دانند که در فصل نوروز چند عملیات انتحاری را به ثمر می رساند و جان انسان های مظلومی را می گیرند. امیدوارم آنها در نیت و عمل شان موفق نباشند و کسی در دام انتحاری شان قرار نگیرد.

مقارنت دو بهار برای ما خیلی جالب است. مردم افغانستان در شانزدهم حمل 93 انتخابات دارند. بهار انتخابات در واقع بهار سرنوشت است. مردم در فصل بهار، درست همزمان با رستاخیز طبیعت امسال به پای صندوق های رای می روند و زعیم آینده شان را برای پنج سال دیگر بر می گزنند. انتخابات در ذات خود تعریف، بهار سیاست و دموکراسی است به خصوص این که انتخابات 93 افغانستان قرین به بهار طبیعت هم شده است این مقارن بودن را مردم و حکومت ما به فال نیک بگیرند. جشن سیاست و طبیعت را تو امان به خوبی پیش ببرند. انتخابات البته دغدغه های زیادی را با خود دارد. عوامل مولفه های زیادی است که در مساله انتخابات دخالت و دخیل می باشد.

همین دخالت ها سبب گردیده که نگرانی مردم زیاد شود. درحال حاضر، موضوعات از قبیل خروج نیروهای بین المللی، رد امضای موافقتنامه امنیتی و نگرانی از برگزاری نادرست انتخابات، سبب گردیده که زندگی، کار و کسب به صورت دردناکی، به رکود کشیده شود. گزارش های بازار، حکایت از رکود، بیکاری و به زمین خوردن رونق اقتصادی و کسب تجارت را دارد. اینها موضوعاتی خوبی در بهار طبیعت و سیاست ما نیست. علیرغم این دشواری های خود ساخته، مردم امید وار هستند که روزگار شان به بهترین حالت، تغییر نماید. در پایان این مقاله در مورد مقارنت دو بهار به دعای معتبر و خوبی بهار و نوروز اشاره می کنیم.

یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الاحوال


محمد ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بعضی...ها از بیسوادی بیش از حد نوروز را حرام میدانند،خداوند ج این... ها را به راه راست دعوت کند
اجمل(پنجشیری)

>>>   نو روز جشن مذهبی نیست. جشن طبعیت است.جز از کلتور و عنعنه دیرینه مردم ماست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است