کشف ژن سربازان مغول و اسکندر در افغانستان!
تحقیقات ژنتیک نشان داده است که DNA مغولان درست در زمانی که امپراتوری مغول از نظر تاریخی و جغرافیایی، درحال گسترش در منطقه بوده، در میان مردم و قوم "هزاره" وارد شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۹    ۱۳۹۲/۱۱/۳۰ کد خبر: 66688 منبع: پرینت

این مطلب بدون هیچگونه مساله قومی و تنها به جهت علمی آن نشر می شود:


محققان ژنتیک با ردیابی شواهد ژنتیک در انسان ها و اقوام کنونی جهان؛ توانستند پرده از برخی اختلاط‌های قومی و نژادی بردارند که با گزارش‌های تاریخی از حملات و تهاجمات اقوام به سرزمین‌ها و اقوام گوناگون مطابقت دارد. این دانشمندان اکنون می‌توانند اطلس تاریخی اختلاط اقوام و نژادهای بشر را ترسیم کنند.

به گزاش" نیچر"،به استناد نتایج بدست منتشر شده از سوی گروهی از محققان ژنتیک دانشگاه آکسفورد، مردمان "کالاش" ساکن رشته کوه‌های هندوکش در پاکستان کنونی، حامل ژن‌هایی هستند که احتمالا ریشه در مردمان اروپایی دارد که باید توسط ارتش اسکندر مقدونی از اروپا به شرق راه یافته باشد.

طبق همین گزارش، تاریخ بشر از تهاجمات نظامی و برده‌داری وتجارت برده گرفته، تا انواع مهاجرت‌های غیر نظامی، همگی همراه با حوادث دیگر وعمدتا روابطی درهم برهم، در نهایت منجر به نوعی تداخل نژادی و قومی، میان اقوام کاملا مجزا از هم شده که این اختلاط قومی اکنون در ساختار ژنتیک نوادگان آن‌ها یعنی انسان‌های امروزین، ثبت شده و آثار آن همچنان باقی است. آثار این اختلاط قومی ثبت شده بر ساختار ژنتیک مردمان امروز همچنان قابل ردیابی است، درنتیجه محققان می‌توانند با ردیابی این تحولات در زنجیره و ساختار ژنتیکی و استخراج اطلاعات ژنتیکی جمعیت های زنده کنونی، نوعی اطلس تاریخی از این گونه اختلاط قومی ترسیم کنند.

در این بررسی‌ها، یافته‌های جدید به عنوان یک نقشه بر محور ارتباطات متقابل ارایه شده که طی آن پژوهشگران با استفاده از روش‌های آماری توانسته‌اند اطلاعات جالبی درباره زمان و نحوه تداخل قومی در برخی جمعیت‌های قومی مختلف، تا 4000 سال پیش بدست آورند.

محققان این اطلاعات را با توجه به توالی DNA حدود 1490 نفر انسان متعلق به 95 گروه جمعیتی کاملا مجزا و متمایز از هم در سراسر جهان و نیز از طریق آزمایش تقریبا 1500 هزار مورد واریاسیون تغییرات یک حرفی درDNA افراد که به عنوان SNP ها شناخته شده، بدست آورده‌اند.

بنا به همین گزارش، مطالعه 80 مورد از جمعیت‌های قومی نشان از شواهدی موثق از اختلاط ژنتیکی در این گروه‌های انسانی دارد که با بسیاری از حوادث تاریخی و گزارش‌های تاریخی که می‌تواند سبب این اختلاط قومی و نژادی باشد، همخوان است. به گفته محققان، مطابقت این یافته‌های ژنتیک با اسناد ثبت شده تاریخی بر اعتبار وصحت این نتایج می‌افزاید.

ردیابی‌های ژنتیک با گزارش‌های تاریخی از مهاجرت یا حملات اقوام تطابق دارد

به عنوان نمونه اسناد تاریخی حاکی از آن است که اقوام "هزاره "ساکن در افغانستان و پاکستان تاحدی از نسل مهاجمان مغول بوده‌اند. اکنون تحقیقات ژنتیک نیز این نکته را کاملا تایید کرده و نشان داده است که DNA مغولان درست در زمانی که امپراتوری مغول از نظر تاریخی و جغرافیایی، درحال گسترش در منطقه بوده، در میان مردم و قوم "هزاره" وارد شده است.

نمونه دیگر کشف نوعی تداخل نژادی است که صرفا در این مطالعات روشن شده و پیش از این کاملا ناشناخته بوده، تداخل ژنتیک اروپاییان با مردم وقوم "تو" در چین امروز است. مطالعات اخیربر روی توالی DNA مردم قوم "تو" از مردمان چین امروزی خبر از تداخل اروپاییان با جمعیت یا قوم شرقی "تو" دارد و نشان می‌دهد که اروپاییان همانند یونانیان امروزین، در حدود 1200 سال قبل ازمیلاد، با جمعیت‌هایی از شرق آسیا درآمیخته بودند.

منبع این تداخل نژادی و ورود DNA اروپایی درمیان اقوام چینی نیز باید تاجرانی باشند که در همان روزگار از جاده ابریشم گذرکرده و حدفاصل شرق و غرب رفت وآمد داشته‌اند. بنابراین می‌توان گفت که این مورد نوعی تداخل نژادی آرام و تدریجی بوده که هرچند در گزارش‌های تاریخی نیامده،اما کاملا قابل پذیرش و طبیعی است.

نمونه دیگر نیز کشف DNA غریبه در میان جمعیت قومی کاملا منزوی "کالاش" در دره‌ای دور افتاده در پاکستان است که شواهدی از ورود آن توسط مردمان خاورمیانه و یا اروپا دارد (محققان هنوز نتوانسته‌اند منبع جغرافیایی این DNA بیگانه را دقیقا روشن کنند که از اروپا بوده یا از خاورمیانه بوده است) ورود این DNA بیگانه دراین اقوام نیز حدفاصل 990 تا 210 پیش از میلاد بوده است. یعنی دوره‌ای که به استناد تاریخ، نوعی همپوشانی و مطابقات زمانی با حمله اسکندرمقدونی دارد.

همچنین در سنت های محلی کالاش نیز روایاتی هست که نقل می کند مردمی از نسل سپاهیان اسکندر مقدونی هستند. هرچند در این مورد نیز هیچ گونه گزارش تاریخی رسمی از این اختلاط قومی دردست نیست.

روش کشف نشانه‌های اختلاط قومی

ترسیم این الگوی ژنتیک اساسا بر روند" بازترکیب "در ساختارهای ژنتیکی استوار است. به این معنا که به طور طبیعی به غیر از کروموزم‌های تعیین کننده جنسیت، تمامی کروموزم‌های موجود در سلول انسانی که از هریک از والدین به ارث برده می‌شود ،شکل مشابهی دارند. (اگرچه که کاملا هم یکسان نیستند) این توالی کروموزمی هنگام تولید کروموزم‌های نسل جدید، با ترکیب حلقه‌هایی از هر نمونه مجزا، با یکدیگر ترکیب می‌شوند. سپس این کروموزم‌های تازه تشکیل شده، وارد سلول‌های اسپرم و تخمک می‌شوند. اندازه‌ی این حلقه‌های کروموزمی نیز از نظر زمانی نقش تعیین کننده‌ای دارد زیرا اثر ورود هرDNAبیگانه یا تازه درادامه توالید، نسل به نسل کاهش می‌یابد، این موضوع، برای محققان نقش یک تایمر را بازی می‌کند که اگر در ژنوم انسان‌های مدرن باقی مانده باشد، اندازه و درازی آن می‌تواند روشن کند که این اختلاط ژنتیکی تقریبا درچه زمانی یا دوره تاریخی رخ داده است.

با اینحال، این مطالعات با وجود جذابیت و یافته‌های نوین آن، محدودیت‌هایی نیز دارد. برای نمونه ژنوم انسان مدرن همیشه هم حامل DNA گروه‌های قومی و نشانگر منبع اصلی اقوام وارد شده نیست. به ویژه درمورد اختلاط های قومی که احتمالا در زمان‌های قدیمی‌تری رخ داده و به مرور بدون برجا ماندن بازمانده‌ای مستقیم و بی واسطه از خود، از میان رفته‌اند.

"سیمون مایرز "متخصص آمار از دانشگاه آکسفورد و از پژوهشگران فعال دراین پروژه با اشاره به همین نکته می‌گوید: امیدواریم درآینده بتوانیم منابع یا آن الگوی ژنتیک کهن‌تر را نیز با افزودن داده‌های بدست آمده به نمونهDNAهای باستانی موجود، پیدا کنیم. با این همه حتی در این صورت هم بسیار دشوار است که بتوان دقیقا منابع اختلاط نژادی اقوامی را که درمیان گروه‌های مشابه ژنتیکی صورت گرفته، به دقت تعیین کرد.

همچنین جداکردن دقیق گروه‌های مشابه ژنتیکی از گروه‌های مشابه ژنتیکی دیگردراقوامی که درگیر امواج متعددی و پی درپی چندین گروه جمعیتی درطول زمان بوده‌اند، بسیار دشوار است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ...مردم هزاره در خراسان بزرگ تاریخ چندین هزار ساله دارد و مغول و چنگیز از بلوک شرق امدند انها هیچ ربطی به تاریخ مردم هزاره ندارند، چنانچه نواده چنگیز خان در بامیان کشته شد.

>>>   كـــــرزي صاحب قرارداد را امضا كن...قرارداد امضانشد كتاب وزيردفاع سابق برآمد حالا اين موضوع بعد يك موضوع ديگر را دامن ميزنند تا مشكلات بيشتر را ايجاد كنند در مقابل امريكا مقا.مت كرده نمينواند كسي از قهر اوغاني ات بگذر امضا كن كه بدتر ميشه

>>>   خب تحقیق شما ارزشمند ولی میخواستین چی رونشون بدین هزاره ها قومی سخت کوش وپرتلاش هستند وهیچ شباهتی به مغولا که خون ریز بودن ندارن...
زهرا...ازایران

>>>   درین بررسی هم دیده می شود که اکادمی علوم(جهالت)
افغانستان درین جا دخالت کرده و نام هزاره را تنها یادآور شده .و از اقوام دیگر اصلا حرفی زده نشد بهتر می بود که از پسر موسی یهود که نام اش افغانا بوده هم یاد شود که DNA آنها چه شواهدی را در دست می دهد و این هم جالب می بود که مینوشتند که DNA میمون ها هم99،5% مشابه DNA انسان هاست!

>>>   زمانی که نواده چنگیز خان در بامیان کشته شد، چنگیز خان تمام مردم بامیان را قتل عام کرد و افراد خودش را در منطقه جابجا کرد. چون بامیان برای چراندن اسپ های سربازان چنگیز جای مناسب بود. در آغاز به زبان مغولی حرف میزدند، اما نسل های بعدی شان بعداً تحت تاثیر دری زبانان افغانستان قرار گرفته، به زبان دری تکلم میکردند، اما با لهجه مغولی، که ما و شما آن را لهجه هزاره گی میگوییم.اگر شما یک متن دری را به یک مغولستانی بدهید، به عین لهجه تکلم میکنند.
در قسمت نسل الکساندر و یا سکندر مقدونی اروپایی باید بگویم، که او نیز در منطقه پنجشیر و کاپیسا بخاطر حمله به هندوستان جابجا شده بود و نسل او از پنجشیر گرفته، تا کاپیسا و کنر و نورستان و کولاش پاکستان باقی مانده اند، که هم از نقطه نظر کلتور این مناطق و هم از نقطه نظر زرد بودن جلد و موی، اینها بقایای نسل اروپایی یعنی سکندر در منطقه اند

>>>   خدمت زهرا از ایران
اولادربالا گفته شده ژن مغول در قوم هزاره وارد شده،نه اینکه هزاره مغول است.
دوما مغول خون ریز نیست بلکه چنگیز خان خون ریز بود.
همین طور هیتلر جنایت کار بود نه قوم ژرمن.
وهمین طور صدام،عبدالرحمن،و هزاران جنایت کار دیگری که در لابلای اوراق تاریخ پر است...
در نظرات خود دقت نمایید.
خودم مربوط قوم هزاره هستم،و در این زمان شهروند افغانستان.
گذشته ی اجدادم برایم مهم نیست.کی یونانی بوده یا مغول یا دیگری...
رضا از غزنی

>>>   ...هزاره ها صاحبان ووارثان اصلی تاریخ وتمدن خراسان تاریخی استند...تاجیک ها ...بازمانده گان اعراب مهاجم استند.حتما علم ژنتیک این حقیقت مسلم را نیز ثابت کرده.

>>>   اولاده چنگیز و یا سکندر، همه ما انسان هستیم و حق و ارزش مساوی داریم. برتری انسانها بر یکدیگر فقط در دانش و عمل آنهاست نه در شکل ظاهری و یا خواص جنتیکی آنها.چه از نظر اسلامی (اولاده حضرت آدم (ع) و بی بی حوا (رح) ) و چه از نظر علم امروزی ما انسانها، همه از یک نسل هستیم و به اصطلاح اجداد اولیه مشترک داریم که به مرور زمان نظر به شرایط محیطی، اقلیمی، مواد غذایی مورد دسترس و تغییرات جنتیکی با محیط زیست خود تطابق کرده و تغییرات ظاهری در وجود ما آشکار شده است.با آمیزش و ازدواج هایی که بین اقوام مختلف صورت گرفته خواص جنتیکی همه اقوام افغانستان با هم مخلوط شده است. طبق تحقیقات جنتیکی آکسفورد 87 فیصد یافته های جنتیکی تمام اقوام ساکن در افغانستان با هم شبیه اند. این امر نه تنها مختص به افغانستان است بلکه موضوع کاملآ قبول شده در سطح تمام کشورهاست خاصتآ بعد از انکشاف وسایل پیشرفته ترانسپورتی که فاصله ها بین مناطق و کشورهای مختلف را کوتاه ساخته است.
سلیم

>>>   تمام این مطالب می خواست همان قسمت هزارگی را به گوشمان برساند. بر فرض هم که باشد مگر قوم هزاره حالا به از هر ژنی که دارد متمدن تر از تمام اقوام دیگر افغانستان شده در حالی که هنوز هم فرصتهای کمی در اختیارشان گذاشته شده.
سارا

>>>   البته درتحقیق امده که تاحدودی ژن سرزبازان مغول با نسل هزاره امیخته است دراین شکی نیست چنانچه همین حالت در نژادهای دیگر که در حیطه ای تجاوز مغولان بوده است ممکین است ولی هنوز تحقیق نشده است .همین دانشمند سیمون مایزیر می گوید خیلی دشوار است که منابع دقیق اختلات اقوام مشابه را پیداکرد.

>>>   اسکندر مقدونى ازيونان بود و اگر به يونانى ها نگاه کنى رنگ و روى آنها ازمردمان بامردمان شمال اروپا فرق مى کند. شواهد ژنتیک در انسان ها و همه اقوام کنونی جهان ژنتیک با ردیابی از انسان همو زاپين (انسان دانا) است. محققان ژنتیک چين مى گفتند که مردمان باخال مغولى (Mongolian spot)چين و ماچين ومردمان انيوت وامريکاى لاتين ....اوزبيک و ترکمن وهزاره دارند و از نسل همو ارکتوس (انسان قد راست) مى باشد. همين دانشمندان هم امروز بدين نظر اند که بنى آؓدم از انسان دانا تکامل يافته است و اين انسان در کره افريقا پيداشد و از هماجا به هر طرف مهاجرت کردند.فقط وفقط او بود که توانست در هرجا زندگى کند: اختراع آتش: غذا, ذوب عناصر وبخصوص فلزات کار- زراعت و پختن نان از گندم.
سه مهاجرت عظيم در تاريخ بشريت صورت گرفت مهاجرت مردمان هندو اروپايى و مغولى ازطريق سرک بيرگ ازآسيا به اروپا وبه امريکا قدامت گذشته آن سه هزارسال پيش از تولد اسکندر مقدونى بود.مهاجرت مردمان هندو اروپايى هم تقريبا پنج هزارسال پيش بود. رنگ چشمان آبى وسبز در تمام مردمان افغانستان پيدا مى شود. رنگ موى گندمى رنگ هندواروپايى اند. گندم را در زبان هند و جرمنى ويسن و مى گويد که سفيد هم از کلمه گندم از زبان آلمانى آمده است
زبان آلمانى وانگليسى ولاتينى با زبانهاى هندوايرانى همخانواده اند نسبت به يونانى آقاى سکندر. همين کلمه "هاگ" که در نباتشناسى و جيلوجى به گياها
و گچ و سنگ فلزات گفته مى شد با آمدن حروف عربى به حاجى تبديل شد.کوتل حاجي گگ, کوه حاجى کشته , معدن حاجى گگ .
1- حاجى که از آن عسل الحاجى از بته گياه هاگ بود که براى اولين بار مرد نامى غزنه باستان نابغه بشريت البيرونى ادويه ساخت و او را از غزنه به همدان به حکيم سينا فرستاد. در زمان اين مردان بزرگ ايران وتوران هنوز چار حرف مخصوص فارسى ساخته نشده بود. امروز به پته "هاگ" , ويا حاج "اشترخار" گفته" مىشود.
Alhagi
هاگ به شخصى گفته مى شد که خوش و خندان با موسيقى خبر نوروزرا مى آورد و جشن نوروز را پيروز مى گفت در ايران به اين مرد حاجى فيروز گفته مى شود و در افغانستان بيچاره بابا نوروز شده کوه حاجى کشته و در زبان کوردى حاجى کوشته به گچ مرده گفته مى شد گچ را آهگ هم مى گفتند که او هم حاجى شد.به نباتات همي رقم در جرمنى وانگليسى "هاگ بيرى " توت حاجى, "هاگى بوتى" به آلمانى به بوته گلاب دشتى که ازآن چاى و شيرنى و مرحبا ساخته مى شود. داستان حاجى نوروزى و خاله کمپيرک با هاگ غرور آلمانى شباهت دارد حاجى نوروز اين زن را عروسى نکرد و خودش تا که خورشيد است مجرد است.به چنين اشخاص که بزرگ سال هستند وعروسى نکردند به آلمانى غيرت هاک گفته مى شوند.
رنگ سفيد و موى طلايى با ژنيتک سروکار ندارد بلکه تکامل عيار سازى با طبعيت خورشيد. رنگ مردمان شمالى قطبى بسيار سفيد مى شوند تا نور را جذب کند.مردمان هند با شمال اروپا قرابت زبانى دارند نسبت به اسکندر اين يک اسطوره است که رنگ اسکندر سفيد وچشمان اش سبز بوده باشد.
اين نظريه که کلاش ها ويا مردمان بارنگ موى زرد با اسکندر آمده رد شده است. تمام بشريت از يک شربت وخاک وآتش وباد ساخته شده است
ارمان

>>>   با این حساب میتوان گفت ژن مغول ها و در کل ترک-مغول ها نه در میان هزاره ها بلکه در چین، ایران، آسیای میانه و شرق اروپا گسترش یافته است. چرا که در زمان مغول ها آمریکا کشف نشده بود و غیر از اروپای غربی مغول توانستند تمام جهان را تصرف کنند و به همین خاطر بزرگترین مغز نظامی و جهانگشا چنگیز خان را می شناسند.البته ناگفته نماند همانطور که چنگیز در کشورگشایی و فنون نظامی برجسته بود، فرزندان او هم در آبادی. ساختن مسجد گوهرشاد مشهد توسط گوهرشاد از ترک مغول ها، بناهای تاریخی هرات، باغ بابر کابل توسط بابر مغول، ساختن تاج محل و اگرا در هندوستان، ساختن شهر جلال آباد توسط جلال الدین محمد نواسه بابر ترک مغول، آباد کردن شهر مزارشریف توسط سلطان حسین بایقرا ترک مغول، همچنان ادیبان بزرگ نامی مانند بیدل دهلوی ترک مغول و ....همه حکایت از تاریخ درخشان این مردم دارد.
با احترام فرزام از هند

>>>   بلی شاید درست باشد. اگر قرار است که چنین گز ومتر شود باید از از یهود بودن ملیت پشتون نیز تذکر داده میشد وازپلان اسرایل که قرار است ازین قوم شریف استفاده کرده بین غزه سرحدات نو حی ان استفاده گردد. ولی منگولیا تا هنوز که چنین پلانی ندارد .ترقی وپیشرفت که در زمان مغولها در افغانستان کنونی به میراث مانده وبدون شک از ویرانی انها بیشتر است نام گرفته میشد .تذکر داده میشد علاوالدین جهانسوز کی بود وکجا ها را به اتش کشید .

>>>   نژاد زرد معلوم است که از مناطق آسیای جنوب غرب آسیا هستند و در جریا تهاجمات که مغل و بعد شیبانی ها داشتند یک تعداد اینها در کشور ما مسکن گزین شدند. بلی نواده چنگیز در بامیان در جنگ با سهاگ ها گشته شد و همین بود که شهر غلغله توسط مغل کاملآ ازبین رفت و اهالی آن قتل عام گردید.
شیوه

>>>   اگر برفرض هزاره ها ظاهر شبه به مغول نمیداشت انوقت این دانشمند محترم اختلاتط ژن مغولی را درکجا وبا چه نژاد جستجو می کرد حال که چنین شده است ایا سایر اقوام تست شده است؟ که ژن مغولی درژن دیگر اقوام مختلط نشده است ؟چون مغولان دایره امپراطوری اشت خیلی گسترده بود یا دانشمند وعده میدهد که درفرصت دوم سر ازدیگر اقوام میزند الان گرفتار است.

>>>   برج و بار جنگی در بامیان که اکثریت هزاره نشین است حکایت از مقاومت این خطه در مقابل لشکر مغول دارد
نمیدانم که این DNA را شما از کجا آوردید؟بلی برای تنوع مطالب در سایت گذاشتن چنین مطالب خوبست
رحمت الله بامیان

>>>   نظر دهندۀ اولی گیریم اگر حرف تو را قبول کنیم، با در گفتار اشتباه کردی این درست است که نوادۀ چنگیز دربامیان کشته شده است نکتۀ مهم اینجاست که بامیان در آن وقت بود ولی هزاره نبود! و اگر دقیق فکر کنی در اطراف بت بامیان اصلاً هزاره ایی جایداد نداشت اینکه در چند سال اخیر یا غصب کردند و یا هم ... خریده باشند چیزی گفته نمیتوانم

>>>   نظردهندۀ سومی!
شاید در ایران نباشند اما در افغانستان از سال 1371 بدینسو مردم چیزهای دیدند که نظر یک زن مهربان مثل خودت را به بسیار جرأت رد میکند تاریخ و مردم گواه اند!

>>>   قابل ذکر است که نویسنده عزیز، قوم هزار از هزاران سال پیش در این منطقه بوده اند و کاملا از قوم مغول جدا هستند.

>>>   چه کشف کردی محقق محترم مغولها درحدود یکهزار سال در تمام منطقه از اروپا وخاورمیانه تا پاکستان وبنگال دیش امروزی وهندستان قلم روحکومتش بود خوب است که نام کشورهای که مغولان درآن حکومت کردند ذکر شوداز عرق وایران امروزی به مرکزیت فارس یا شیراز امروزی ویا اصفهان وایلام سلطانیه یعنی سلطان محمد خدا بنده نواسه چنگزخان بزرگ جاه مکانش معلوم ومشخص است درتمام این مدت یک هزارسال آنها...همیشه زاده وولدداشته ازدیدگاه تاریخ همه ی مردم این منطقه نواسه های خان بزرگ خواهد بود بدون هیج استثانی وهرکسی دیگری هم که باشند یک هزارسال زمان کم نیست چندین نسل میشود تاریخ شاهد این گواه است و آنها نه راه گذر بود ونه تاجر آنها صاحبان این آب وخاک بودند نه مدت کوتاه درطول هزارسال تمام باز وبسته این جغرافیا بدست شان بودند من نمیدانم این تازه واریدان ازکجا وارید جغرافیا شد که تاریخ را نمیدانند وهر جغرافیا برای خود تاریخ داردو بروید به تاریخ کهند این جغرافیا خوب مطالعه کنیدتا بفهمید که دراینجا چه گذشته است امیدوارکه فهمیده باشید ناشر ...
گوینده حقیقت تاریخی

>>>   باسلام نمیدانم شما بااین حرفای تان دنبال چی هستین ؟! مردم هزاره چی ربطی به مغول داره ؟ مردم هزاره قدمت هزاران سال در این سرزمین داره ودرحالیکه حمله مغول درتاریخ 1229 میلادی و 626 هجری قمری اتفاق افتاده که چند صد سال بشتر نمیشه واین فرضیه از واقعیت آنقدر دور هست که ارزش نوشتن هم ندارد! علی ازتهران

>>>   بت های چند هزار ساله بامیان قیافه هزارگی داشتند و به همین دلیل عبداالرحمان چهره و چشمان و بینی آنها را چنگ زد و تخریب کرد و گروه طالبان پیکر آنها را نابود ساخت و dnaبازی تان هم فایده ی نداری واگر این گپ درست است چرا قوم پشتون را مشخص نمی کند که از هند آمده یا از اسراییل و همینطور سایر اقوام افغانستان را توضیح دهید و اگر سخن از اختلاط لشکر چنگیز است این لشکر با زنان تمام مردم تحت سیطره شان تماس داشته و در قدیم این تجاوزات بوده و فعلا هم همینطوره من نمی فهمم هدف تان از نشر این نوشته چیست ؟ ...

>>>   تا اونجا که از متن تحقیق فهمیده میشه این است که dna قوم مغول در برخی هزاره ها بعدا وارد شده این یعنی که قوم هزاره قبلا در افغانستان با قدمت چند هزار ساله بوده و بر اثر شباهت قوم مغول بعد از حمله و سکونت در افغانستان ممکن که اختلاط فامیلی ایجاد شده باشد که اون هم با برخی خانواده های هزاره بوده همانطور که در تحقیق آمده ((تاحدی)). این تحقیق به نوعی راه جمع میان نظرات مختلف در باره سکونت هزاره ها در افغانستان را نشان میدهد و نکته بسیار مهمی دارد اگر دقیق باشد.
رضا مهدوی

>>>   زبان دری، مذهب هزاره ها و آثار باستانی موجود در افغانستان دلیل محکم بر این است مردم هزاره از ساکنین بومی و اصلی این کشور بوده اند. و الا برای فارسی زبانان اولیه این منطقه و برای شیعانی که با نامه امام علی شیعه شده اند هیچ مصداقی پیدا نخواهد شد و نیز وجود آثار موجود در کشور و تمدن آن که با فرهنگ مردم هزاره تطابق دارد هیچ توجیهی قابل قبولی نخواهد داشت. این تبلیغات دشمنان و اشغالگران است که مسئله مغولی بودن مردم هزاره را برجسته نموده تا آنان را مهاجر قلمداد کرده و ریشه شان به تدریج بخشکانند و خود مناطق آنان را اشغال کنند چناچه که در طول دو صد و پنجاه سال گذشته حدود هشتاد در صد سزمین این مردم سخت کوش توسط پاکستانی ها اشغال شده است. من خودم در منطقه ای زندگی کرده ام که اشغال گران زمان عبدالرحمن خان خود شان می گفتند که ما زمین مردم هزاره را به زور گفته ایم و در این منطق هنوز قبرستان، خانه ها و حتی درختان کهن مردم هزاره باقی مانده اند و آسامس مناطق به زبان دری می باشند.

>>>   نمیفهمم که این تحقیق چه ربط به ملت شریف وعزتمند هزاره دارددرحال که ملت بزرگ هزاره تاریخ چندین هزارساله دارندهر... این مطلب را میفهمندملت عزتمند هزاره هفت سال دربرابرلشکر چنگیزخان دربامیان جنگ کرده اند و نواسه چنگیزخان در جنگهای هفت ساله بامیان کشته شد و چنگیزخان در طول جنگ هایش در هیج جای دنیا مثل جنگ بامیان برایش طولانی نبوده این افتخار را فقط و فقط ملت بزرگ هزاره در تاریخ خود ثبت دارند من نمیدانم که چه میخواهد بگوید و گرچه چند وقت پیش از طریق تلویزیون bbcهم یک تحقیق سی ساله نشر شد که در آن آمده بود کسانی که ادعا میکردند آریای است و از تحقیق شان نتیجه گیری کرده بود که این ادعا دورغ است و همچنان در ارتباط سادت هم گفته بود که dnaاینها با تایفه بنی هاشم یکی نیست این گپ در سایت bbc l موجود است و ریس این موئسسه تحقیقاتی هم یک ایرانی است. تاریخ بخوانید تا بفهمید حقیقت را در زندگی خود آگاه هانه حرف بزنید نه جاهلانه کسی که گذشته تاریخی دارند همه چیز دارندچون تاریخ گواهی میدهد

>>>   عزیزم در کدام خواب و خیال هستی .. هزاره قدامت زندگی شان در قلمروی افغانستان امروزی 2500 میشود و بودای با میان اثار این مردم که در بامیان است قدامت 1700 ساله را دارد ..و امدن چنگیز خان مغول در افغانستان از 735 سال پیش تجاوز نمیکند .. در زمانکه مولانا مرحوم از بلخ به طرف نیشابور ایران مهاجرت کرد .. سال تخت تاز مغول ها با قدامت تاریخی و بودای یامیان هیج هم خوانی ندارد .. امید است که مستند نوشته کنید ..
حیدری

>>>   قابل توجه نویسنده محترم!
با عرض سلام و ادب می خواهم روی چند مورد تمرکز نمایم. اولآ اینکه از چهار پوست که جهان به رسمیت شناخته اند . زرد پوست ها همین مردمان قاره آسیا هستند( مغل ها, تاتارها, غرجی ها , چینی ها, جاپانی ها, ترک ها و صد ها طایفه و قبیله دیگر) که بنام بومی های قاره آسیا شناخته شده اند. اینکه در طول تاریخ بشریت مهاجرت ها صورت گرفته است جای شک نیست. ثانیآ همه می دانیم که از لشکر کشی های امپراطوری مغل ها بیش از چند صد سالی نمیگذرد. پس چطور میتوانیم بگویم هزاره ها در اثر لشکر کشی های مغل ها دراین سرزمین ساکن شدند. در حالی که همه می دانیم هزاره ها جز زرد پوست ها استند. یعنی بومی های اصیل این مناطق اند. سازمان جهانی یونسکو تحت اداره سازمان ملل متحد سال ها پیش نتیجه تحقیقات که با دیگر سازمان های تحقیقاتی انجام داده بودند رسمآ اعلان کرده و از طریق رسانه ها همه آگاه شدند که بومی ها این سرزمین کی ها هستند. به صد ها و هزارها شواهد موجود و بدست آمده گواهی چندین هزار ساله ساکن بودن هزاره ها را دارد. هر روز که میگذرد آثار که اثبات بومی بودن این قوم را میکند اضافه تر می شود. مثلآ شما میتوانید از خود بپرسید اگر هزاره ها با لشکر مغل آمده اند پس آنها کی ها بودند و از کدام نژاد بودند که سه هزار سال پیش بروی بت های بامیان چهره هزاره گی ترسیم نموده بودند . از هر گوشه و کنار این وطن مجسمه ها حک شده روی سنگ ها چرا شبه به چهره هزاره ها بدست میایند..... چرا طالبان به امری پاکستان بت های بامیان را از بین بردند. جواب خیلی آسان است بخاطراینکه می خواستند هویت هزاره ها را ازبین ببرند ولی بیخبر از اینکه تنها با نابود کردن بت های بامیان نمی شود از بومی بودن این قوم انکار کرد.... هرچه حفریات کنیم تحقیقات کنیم شواهد زیاد و زیاد تر می شود نمی شود همه را ازبین برد....وسلام
احسان حسان

>>>   این تحقیق خوبی است اگر اثبات کنند که همه انسان ها از نسل یک زن و مرد بوده است و اکثر ژن ها به یک مرد و زن بر می گردد.که اسم آن آدم و حوا است خیل خوب میشه. قرآن می فرماید: ان اکرمکم عندالله اتقیکم سوره حجرات.نزد خالق همه ژن ها مهم پرهیزکاری انسان است. نه ژن

>>>   اقایان چرا دعوا می کنیم من نمی دانم چرا در چنین مباحثی دین و قران را فراوش می کنیم. اما در باب این که همه ما بر می گردیم به نژادی قبل تر یک چیز مسلمی است مسلما به عنوان مثال هزاره اگر به مغول نیز بر نگردد اما نژاد ان جز زرد پوستان قرار می گیرد که می توان از ان جنبه وجه شباهت بین هزاره و مغول و چنی و یا کره ای یافت و حتی در مورد بقیه نژادها نیز همن گونه اما دوستان برادران ملاک اصلی برای ما وضعیت حال ما است. امروز ما در کشوری به نام افغانستان هستیم و در چه وضعیتی به سر می بریم قران هیچ گاه نژاد و با رنگ و یا بوست را ملاک برتری قرار نداد فقط فرمود ان اکرمکم عند الله اتقاکم فقط همین همین همین

>>>   دقت کنین که ما به یک حرف بند هستیم که یکی بگویید وما هم... به جان هم میفتیم شما ره به خدا به هوش بیایین مردم عزیزم ما همه افغانیم افتخار کنید ..

>>>   تخریب مجسمه های بودائیان و قبل از تراشیدن صورت های آنا توسط حکومت های نژاد پرست خود توطئه پاکستانی است کتا علامات و نشانه های مردم هزاره را از افغانستان محو کنند. شما به موزیم کابل بروید و یا هر مجسمی که از بدائیان یا قبل و بعد از آن در افغانستان یافت شده یا سر ندارند و یا چشم و بینی آنها را تراشیده و از بین برده اند. فلسفه این کار چه می تواند باش جز اینکه علامات و نشانهای مردم هزاره را خواسته اند از بین ببرند!

>>>   یک تعداد از یهودان یا اسرائیلی ها نیز با اقوا م خراسانی مخلوط شده اند
با احترام صدیقی از مکروریان سوم

>>>   نظر به گفته شما میشود گفت که هزاره ها از بقایائی جنگجویان مغل اند...... یعنی چندصد سال شده که اینجا در افغانستان مسکن گزین گردیده اند. ساکین بومی این سرزمین نسبت علاقه فراوان که به طایفه هزاره داشتند چهار- پنچ هزار سال پیش در تمام آثار مانند نقاشی, مجسمه سازی , حکاکی ,سنگ تراشی و غیره هنر هایشان چهره هزاره گی را ترسیم می کردند.
اساس

>>>   افغانستان کنونی از ابتدا سرزمین قوم غیور هزاره ها بوده این را می توانید در تاریخ چند صدساله این سرزمین مشاهیده کنید این دیگرانند که از هند و دیگر کشورها در زمان تسلوط انگلیس بر هند مهاجر شدند در سرزمین ما هزاره ها.
ادریس احمدی هزاره

>>>   اسکندرخود نمیداند از کدام نژاد است
طبق اسناد تاریخی در زمان کوچ فیل های ماموت ازآسیا به اروپا نژاد اصیل آریایی به اروپا انتقال یافته است که میشود گفت نژاد اکثریت اروپایی ها از همین منطقه که ما زندگی میکنیم اند، که عده با آن مخالف اند که میشود گفت اینها از کسانی اند که میخواهند نژاد و تاریخ این منطفه را زیر سوال ببرند . وقتی در منطقه ما، یعنی آریانا تمدن موجود بود اروپا یخبندان بوده و مردم با پوست حیوانات وحشی خود را میپوشانیدند و ازگوشت ماهی خشک شده و کرازهای وحشی تغذیه مینمودند حالانکه درین جا زراعت و مالداری رونق داشت و دامداری به سرعت در حال پیشرفت بود اسپ را احلی ساخته بودند و مردم در جاهای امن زندگی داشتند و اگر دقیق شویم منطقه که از آن نام برده شده که نژاد یکی از اقوام ما از آنجا آمده ، تا اکنون هم بنام منطقه بربرها نزد رومی ها موجود است و هیچ وقت این نظریه تغیر پذیر نیست چون این اقوام ازشرق به آنجا مهاجرت کرده بودند و برای جاگزینی شان قرنها با رومیان در مجادله بودند و اسکندر هم از همان منطقه میآید که به یقین میتوان گفت که از نژاد اروپایی نیست و هم در همان آوان مردمان این قسمت از شروع اروپا با رومی ها در تضاد و جنگ بودن و حالا هم عده بی هویت بالای یکی از اقوام اصیل این سرزمین تاخت و تاز را شروع نموده اند که گویا ازاروپا آمده اند نخیر دی ان ای ما باید یکی باشد وقتی که از ما باشد و این حرف ها از داخل و خارج کشور سازماندهی میشود تا نام آریانا و خراسان را وارونه جلوه دهند و منطقه را بی بنیاد تاریخی ثابت کنند . ملت باید هوشیار شود که از هر طرف دشمن داخلی و خارجی حملات را شروع کرده تا ثبات ملی را پراگنده سازد و اهداف خود را تامین کنند. اینرا باید بدانیم که این یک بازی بسیار بزرگ و برای مردم ما خطرناک است.چندی قبل جاهلان دیگری بالای یکی دیگر از اقوام اصیل این سرزمین تهمت زده بودند که ازنسل البانیایی اند که میشود گفت این منطقه از اروپا در مقابل تاریخ این منطقه آسیا مثل یک نوزاد است. باید جلو نوکران استعمار بگیریم تا بیشتر ازاین مارا پارچه نسازند عرب ها وقتی به سرزمین خراسان داخل شد همین تاجک ها هزاره ها وازبیک ها بودند که مقاومت کردند. هرنژادی که درین منطقه زندگی میکند تاریخ طولانی دارد و منبع تولید نژادی است در دوردست ها.
خراسان زاده

>>>   باسلام به همه دوستان و نوسنده محترم ! اولا اینکه معلوم نیست هدف از نشر این مطلب که این اظهار نظر دوستان را در پی داشته است چه بوده؟ اگرهم به گفته خود نویسنده هدف، ارزش علمی آن باشد. باید گفت که به قول معروف سخن شمارا بپذریم یا دم خروسه، نویسنده محترم اول مطلبش نوشته: «این مطلب بدون هیچگونه مساله قومی و تنها به جهت علمی آن نشر می شود» اما در متن مثال از میان این همه اقوام ساکن در افغانستان و کشور های دیگری که در جغرافیایی قدرت آن روز لشکریان مغول ساکن بودند، هزاره ها را مثال می زند خود هدف پنهانی نویسنده را برملا می کند چراکه؛ از خود نویسنده باید پرسان کرد که در این ایام انتخابات و این همه مشکلات که در افغانستا وجود دارد و نیز پیشرفت های علمی جالب تر و مهم در دنیا، مسئله ی ضروری تر و مفید تر وجود نداشته است؟؟!!!!!
دوما، اگر از همه اینها بگذریم این سخن نویسنده و اعتبار علمی آن را مطلب که همین سایت در تاریخ 1/12/1392 تحت عنوان «پسری که پس از دفن، به خانه برگشت!» نقض میکند.
وطن دوست.

>>>   امروز هزاره ها درافغانستان زندگی میکنند بعنوان یک بابع افغانستان شناخته میشوند .هیچ قدرت نخواهدبود که هویت با افتخار این مردم را ربط به این ان دهند عبدالرحمن با قوا ولشکر و قتل عام نتوانست این مردم را نابود کندک همچنان حکومت های بعدی با تمام دسیسه ها مانع رشد هزاره ها شده نتواسته حالا هم نمیتوانید .لطفابه مطالعه اصالت خویش به پردازید .

>>>   باسلام
بودائيان باميان گواهي از تاريخ چند
هزار ساله قوم غيور و صلح دوست هزاره را دارا ميباشد
لياقت محسني ملبورن

>>>   با سلام به همه دوستان که خبر را نشر کردند و نظر دادن.
این که چه کسی از بومی های افغانستان است یا نیست دردی را دوا نمی کند. آمریکا چند سال است به وجود آمده؟ استرالیا چند سال است کشف شده؟ مردم آن سرزیمن ها کیا هستند؟ آن چه مسلم و مهم است این است که مردم یک سرزمین اکنون در چه وضعیتی هستند! چه کارهایی کرده اند!
به گفته خانم زهرا مردم افغانستان از پشتون، ازبک، تاجیک و هزاره و اقوام دیگر همه زحمت کش، مسلمان، متدین و مردم بافرهنگی هستند، اما متأسفانه این شرایط سیاسی، و سیاست مداران هستند که افغانستان را به این روز کشانده است. ما رعیت باید بیدار شویم، سرنوشت خود را به دست بگیریم، اختلافات را کنار بگذاریم و به سربلندی افغانستان فکر کنیم.مردم ما خیلی زحمت کش هستند. از لحاظ فرهنگی خوب هستند قابل تطبیق با تمام شرایط، استعداد های فراوان دارند، شاهد همین قهرمانی فوتبال، و....
عبدالطیف

>>>   الان بافرهنگ ترین قوم هزاره هست باهمه مشکلات زنده بادهزاره

>>>   باید وحدت را فراموش نکنیم وگرنه همچنان عقب می مانیم ا

>>>   هروقت گپ از هزاره بیان میشود همه مردم حیه جان زده میشه هزاره از با تاریخ بامیانی خود.
صلح خواه آلما ن

>>>   جناب صدیقی از مکروریان نباید بدون سند قضاوت کرد نخست این مقاله خودش سوال برانگیز است که روی چه هدف نوشته شده ولی همین قدر میدانیم که نژاد آریایی خراسانی است که در جهان بخش است و اگر مهاجری هم در این منطقه تشریف آورده صرف در قله های کوها ی مشخص زندگی کرده اند که داستان جالب و طولانی دارد که مگر خراسانیان که شما ها میخواهید بی هویت ثابت شان کنید از نسل ..... که شما به آن تعلق دارید نیستیم درطول تاریخ چندهزارساله این سرزمین اقوام بومیش همه باهم برادر وار زندگی کرده اند و خواهید کرد همه حالات باهم بوده اند و خواهند بود و...ولی این موضوعات چندان تاثیری در مناسبات اقوام بومی کشوریعنی هزاره ، اوزبک و تاجک ما ندارد سالهاست که با تفرقه اندازی درین کشور حکومت میشود باید هوشیار بود که این بازی های آخرین دشمن است هرقدر جامعه تکامل کند گلم این دشمنان صلح و ثبات ما انشاء الله برچیده میشود.
خارکش

>>>   فکر نمی کنید که این حرفهافقط باعث نفاق وعقب ماندگی همه ی افغانی ها می شود این چیز ها نقشه دشمنان وابلهان داخلی وخارجی است که مارا به جون هم بیندازندونگذارندتامابیشرفت کنیم وخودمان کشورمان رابسازیم "مرگ بر خیانت کاران "
ma


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است