باید از محیط زیست محافظت کنیم اما...
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۱    ۱۳۹۲/۱۱/۱۰ کد خبر: 65446 منبع: پرینت

همیشه شنیده ایم که باید از محیط زیست محافظت کنیم اما هیچ وقت دلیل، هدف، روشن واقعی و ظیفه ی ما در این مورد به طور آشکار مشخص نشده است. گاهی هم خبری خاص می شنویم که در مورد خطرات و تهدیدهایی که محیط زیست با آن روبرو است صحبت می کند اما واقعاَ محیط زیست چیست؟

محیط زیست یعنی هرچیزی که در اطراف ما و جودارد و بر زندگی ما تاثیر می گذارد و از ما تاثیر می پذیرد، به طور کلی هر چیز از محیط و اطراف که ما با آنها در ارتباط هستیم جزء محیط زیست محسوب می شود. سنگ ها و موادی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد گرفته تا لایه ازون که حتی در اقتصاد نقش به سزایی دارد. انسان به صورت مستقیم غیر مستقیم با محیط در ارتباط است و از آن برای زندگی خود استفاده می کند.

یعنی زندگی هر انسانی به طور کامل به محیط زیست اش وابسطه است. در این مضمون تا حد ی سعی خواهد شد به تمام مسایل مربوط به محیط زیست و راه های حفظ آن و کمک به درک صحیحی آن پرداخته شود اما چه لزومی داره که ما از محیط زیست محافظت کنیم؟ به خاطر این که ما هوا را تنفس می کنیم و از آب و رستنی و زمین و خیلی چیزهای دیگه استفاده می کنیم که این ها لازمه ی زندگی ما هستند و در نبود یکی شان یا آلوده بودن شان با مشکلات بزرگ روبرو می شویم.

با آموزش شاگردان مکاتب مربوط به محیط زیست و حفاظت آن و هم برای آگاهی عامه که شروع از ایجاد اداره حفاظت محیط زیست در مکاتب انجام شده فکر می کنم، خیلی از اقشار جامعه ما به مهم بودن محیط زیست پی بردن اما سوال اینجا است که چرا عمل در حفاظت محیط زیست نکردن نشده برمی گردد به سیاست ها وبرنامه های اداره های مسول کشور. طرح جداسازی کثافات در همه شهر ها به کار گرفته نشده و در داخل شهر کابل و شهر کلان دیگه هم در تمامی مناطق شهر اجرا نمی شود. اگر ساکنین منطقه ای از راه درست کثافات شان را دفع کنند، دیگه نیازی به این نیست که تعداد افراد برای شغل مصرف جمع کردن کثافات از گوشه کنار جاده ها باشند.

وضع قوانین برای حمایت از حیات پوشش گیاهی باید تصویب به اجرا در آید تا گیاهان و جانوران بتوانند دوباره زندگی خود را بازیابند. در قوانین نکاتی را باید مورد قرارداد که تا اکوسیتم چرا به خوبی حفظ شود از جمله این نکات رعایت ظرفیت چرا و برداشت مجاز از چراگاها. رعایت فصل چرا و آمادگی چرا جهت استفاده پس از حدود یک ماه از شروع فصل بهار هنگامی که زمین برای چریدن گوسفندان وبره ها وبزغاله ها سرسبز شده باشد که بره ها و بزغاله ها غذای خود را از طریق چریدن علف صحرا تامین کنند.

در اثر چرای بی رویه تنوع حیات وحشی, گیاهان دچار مشکلات بیشتر می شود و با انقراض روبرو خوا هد شد. برای کمک این مطلب قوانین برای حمایت ازحیات پوشش گیاهی باید تصویب به اجرا در آید تا گیاهان و جانوران بتوانند دوباره زندگی خود را بازیابند. اداره های مسول و مردم باید برای حفظه منابع جنگل اهمیت جدی داد و این گنج واقی را نابود نکرد وجود فضای سبز در داخل محیط زیست به لطافت هوای محیط زیست کمک می کند. مراقبت از سرسبزی و خرمی خاک افغانستان تلاش برای جلو گیری از گسترش بیابان های شمال و جنوب کشور یکی از ماجراهایی است که باید مسولین اداره ملی محیط زیست و ریاست جنگلات نواحی در همه جاجدی گرفت.

پوشش گیاهی باعث بالا رفتن نفوذ آب در خاک در هنگام بارندگی می شود. در هنگام بارندگی مناطقی که دارای پوشش گیاهی مناسب می باشند حجم کمتری از آب به صورت رواناب به روی سطح زمین جاری می شود و همچنین پوشش گیاهی با گرفتن اولیه قطرات باران از ضرب مستقیم قطرات و در نتیجه متلاشی شدن ذرات خاک جلوگیری می کند و ریشه گیاهان از حرکت و جابجایی ذرات خاک توسط آب و باد جلوگیری می کند. سد سازی وحفر چاه های نیمه عمق در وادی های باعث تقویه آب های زیرزمینی می شود و اهمیت دیگر این بندها این است در سرسبزی محل و هم در آب هوای محل وهم در به وجود آوردن رطوب محل موثریت خاص خورا دارد. جهیل ها هم در معتدل کردن هوای منطقه خود نقش اساسی دارند. و از سواحل برخی از آنها برای تفریحگاه خوبی استفاده می شود. توقف احداث جاده ای غیر اصولی در محیط کوهستانی بخاطر یک احداث سرک های غیر اصولی زخمی بر سیمای زیبای کوهستان وهم آسیب به بخش ها اکو سیستم کوهستانی ورارد می کند.

خلاصه کارشناس محیط زیست توصیه می کنید که در مصرف آب صرفه جویی کنید ، اصراف آب می تواند به ضرر زمین تمام شود و هم صرفه جویی در استفاده کاغذ در واقع به معنای کمتر بریدن در ختان اطراف شما است، اطلاع دادن به نهادهای دولتی از جرم افرادی که آسیب به محیط زیست می رسانند. کمک در حفظ محیط زیست و در زمینه انبوه شدن جنگل ها است، کاشت هر نهال می تواند سال های سال هم خاطره خوشی برای شما وهم کمک به محیط زست باشد ، پشتیبانی از هداف نهاد های محیط زیست در سرسبزی زمین و در تمیز نگهداشتن جوی ها و رودخانه ها به همسایه ها گوشزد و پیشنهاد کنید که از ریختن خاک روبه ها در جوی ها وردخانه اجتناب ورزند. توصیه کنید برای راننده گان در جهت کاهش دی اکسید کربن ازتولید خودروها، غلظت بالای دود آن باعث ایجاد مزه ترش در تنفس احتمال خفه شدن شخص است و آموزش محیط زیست را برای کارگران رنگ مالان، معماران، نقاشان،عکاسان، ریختن ضایعات مواد رنگی آنها خطر زیان باری به سلامتی انسان، گیاهان و دیگر موجودات زنده آبی دارد.


داکتر یارمحمد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   داکتر صاحب اوغانستان ،هیچگاهی محیط زیست را مراعات نمیکند
اجمل(پنجشیری)

>>>   بیشک داکتر صاحب مطلب خلیلی عالی آموزنده است
انجنیر نجیب

>>>   واقعاً در قسمت چرا گله بزها هیچ مقرارت وجود ندارد . بز زیان اور ترین حیوان به شمار می رود این حیوان تقریبا کلیه شاخ های سبز و نوجست های نهالها بذری را از بین می برد شاخه های جوانه را گاهی تا ارتفاع قابل ملاحظ می خورد. امروز در اکثر کشورهای پشرفته وبخصوص اروپا برای نگهداری وتغذیه بز محل های مخصوص نگهداری تدارک دیده اند وبه این تر تیب محیط زیست را از کزند های احتما لی این حیوان زیان اور محا فظت می کنند.
نقیب الله

>>>   داکتر صاحب یارمحمد که با این تجربه ای که در مورد حفاظت محیط زیست دارد ، باید مسولیت محیط زیست افغانستان برای اش داده شود.
نظیر احمد

>>>   محیط زیست به مجموعه ی از منابع طبیعی و آثار باستانی و مناظر اطلاق می گردد که در افغانستان نمونه ی آن تخریب بت های بامیان است

>>>   در حقیقت با آمدن کوچی ها در طی صد سال به سر زمین افغانستان محیط زیست افغانستان بسیار آسیب کلان دیده است . بخاطریکه در چرای کوچی های هیچ مقرارت از طرف حاکمان و قت و امروز افغانستان کدام مقرارت معین نه شده است و چراگاه ها کوهی دشتی در اثر چرای بی رویه آنها بسیار آسیب دیده که هر سال شاهد آمدن برف کوچ و سیلاب های موسمی در محل سر زمین خود هستم . آمدن این کوچی ها هیچ به افغانستان کدام فایده ندارد و فایده تجارت گسفند زنده آنهارا پاکستان به عربستان تجارت می کند گوشت پوست و موی آنها امروز نیز پاکستان استفاده می کند.

>>>   با تاید نظر نقیب الله
چرای گله بز های کوچی در سرزمین افغانستان با عث انقراص علف بومی در کوه های این سرزمین شده است. اگر دولت تدابیر برای مانع چرای گله بز کوچی ها نگیرد در این سر زمین ، ادامه چرای گله بزها در کوه های دره الشنگ و الینگار و پنچشیر عوا قب خطرناک را در آینده نزدیک دارد. مثال زنده این عواقب بردن و خراشیدن سیل ولسوالی سروبی و لسوالی شکر دره و بیسود وردک است. من یک بار تماش به سر زمین زیبا ی پنچشیر رفتم دیدم که نقاط آسیب پذیر بسیار خطر ناک آمدن سیل دارد خدا نه خواسته باشد که سیل از دره های پنچشیر سرازیر شود و خود سرزمین پنچشیر می خراشاند و گلبهار تماً تا سروبی ازبین می برد.
خاک دوست

>>>   از مدیریت اطلاعاتی شبکه رسانه افغاستان از صمیم قلب خواهش می کنیم که مقالات آگاه دهی محترم داکتر یارمحمد که در زمینه حفاظت محیط زیست است در جای که یک هفته دو هفته داوام کند قرار گیرد که تا مردم بخواند بهتر خواهد.

>>>   نظریات بسیار دلجسپ و ارزنده است درمورد محافظت طبیعت سر ما من که در عربستان چندین سال می شود که زندگی دارم و هر ساله شاهد آمدن کشتی های میلیون گوسفند تجارت پاکستان به عربستان هستم. سرزمین از ما لگد مال وپای مال به اثر چرای کوچی ها می شود ولی سود آن را پاکستان ناسپاس می گیرد. او مردم آگاه افغانستان این عدالت نیست که حاکمان ما در حق مردم افغانستان از خاطر این کوچی های پاکستانی می کنند.
از طرف دلسوز عاشق وطن

>>>   داکتر یارمحمد دانش عالی در بخش حفاظت محیط زیست دارد
محمد ایوب

>>>   مقالات داکتر یارمحمد در مورد محیط زیست خیلی آموزنده است و من مقالات شان را میخوانم و دایم دنبال می کنم .
منیب


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است