12 سال ریاست جمهوری کرزی در یک نگاه
غربیها شرایطی برای دولت کرزی پیش آوردند که کمکهای مالی دوستان مردم افغانستان، به جیب کسانی رفت که بیشترشان دو تابعیتی بودند و در لباس وکیل و وزیر، سمتهای دولتی را اشغال کرده بودند 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۰۶    ۱۳۹۲/۱۰/۲۸ کد خبر: 64762 منبع: پرینت

دولت حامد کرزی با تمامی فراز و نشیبهایی که داشت، رو به پایان است؛ فراز و نشیبهایی که در طول سالها حکومت افغانستان برای ایجاد یک قدرت قانونی مرکزی و قانونی با آن روبه رو بود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با وجود تلاشهایی که از سوی دولت کرزی در طول یک دهه برای برقراری نظم، امنیت و اتحاد تمامی گروهی مخالف حاکمیت افغانستان صورت گرفت، به دلیل ساختار ضعیف در خود دولت، راه به جایی نبرد.

همانطور که می‌دانید در سال 2002 کنفرانس بن در آلمان برگزار شد و طالبان در آن سال سقوط کرد و با اجماع جهانی، حامد کرزی به طور موقت در افغانستان بر سر قدرت آمد.

بعد از استقرار کرزی در صدر دولت افغانستان، نگاه ها به افق پیش رو مثبتی بود. احساس می‌شد، اتفاق بزرگی شکل گرفته است. گمان می‌شد تنها فردی که می‌تواند تمامی گروه ها و احزاب در این کشور را تجمیع کند، حامد کرزی است که اتفاقاً مورد استقبال مردم این کشور هم قرار گرفته بود.

پس از دوره انتقالی 6 ماهه، موضوع انتخابات ریاست جمهوری پیش آمد که وی موفق شد در این انتخابات پیروز شود و یک دوره پنج ساله ریاست جمهوری را
آغاز کرد.

موفقیت کرزی در اولین دوره ریاست جمهوری افغانستان تقریباً قابل پیش بینی بود، چون در همان زمان اندک دوره انتقالی، توانست با کشورهای خارجی و همچنین گروه‌های داخلی توافق کند.

اما بحثی که این جا مطرح می‌شود این است که مهره هایی از کشورهای خارجی به داخل افغانستان گسیل داده شدند تا زمینه کارشکنی ها را آغاز کنند. به هر حال قابل پیش بینی بود که موفقیتهایی در زمان کوتاه تحقق پیدا کند و حرکت صعودی بازسازی های افغانستان و استقرار نهادهای امنیتی آغاز شود و دشمنان اینها را نمی خواستند.

پیشرفتهای اولیه، متاسفانه توسط این مهره ها مختل شد و بعد از حرکت موفقیت آمیزی که دولت کرزی داشت، یک حرکت ناهمگون توسط بعضی کشورهای همسایه بخصوص پاکستان صورت گرفت؛ مسایلی هم از سوی انگلیسی ها و آمریکایی ها به واسطه پاکستان بر ملت ما تحمیل شد که سیر صعودی پیشرفت حاکمیت و نهادینه سازی حکومت در افغانستان را به چالش کشید.

با وجود کمکهای جامعه جهانی به افغانستان، دیدیم که فساد مالی به طور گسترده در دولت افغانستان نفوذ پیدا کرد و مهره های کشورهای غیر دوست ملت افغانستان که در دولت گمارده شده بودند، در فساد مالی بد نام شدند و شرایطی برای دولت کرزی پیش آمد که کمکهای مالی دوستان مردم افغانستان، به جیب کسانی رفت که بیشترشان دو تابعیتی بودند و در لباس وکیل و وزیر، سمتهای دولتی را اشغال کرده بودند.

به طور کلی دو سال اول دولت کرزی تا حدودی موفقیت آمیز بود، اما رفته رفته فساد مالی، مشکلات امنیتی و مشکلات تروریزم و مواد مخدر دامان افغانستان را گرفت و دولت حاکم را تضعیف کرد.

حامد کرزی متاسفانه موفق نشد که با بحرانهای موجود مقابله کند، اما می‌دانیم که مشکل اصلی که به عنوان یک اهرم فشار علیه دولت مطرح بود، بحث طالبان بود.

گروهی که تا دیروز از سوی آمریکایی ها تعقیب می‌شدند و به سوراخها می‌خزیدند، امروز کم کم بیرون آمده و از سوی کشورهای خارجی مسلح و علیه دولت و ملت افغانستان وارد عمل شدند که در ادامه شاهد افزایش تروریزم در کشور بودیم و حتی همسایه ها نیز از دست این تروریستها بی نصیب نماندند.

روی هم رفته این چالش بزرگ پیش روی کرزی باعث شد وی به دنبال ارتباط با طالبان باشد، چنان که آنها را برادر خطاب کرد و خواست با آنها رابطه نزدیکتری برقرار کند، اما دیدیم که مشکل عمده ای که توسط آمریکا به وجود آمده بود، خود از دست پرورده هایشان دفاع کردند و قبل از اینکه کرزی رابطه مستقیم توسط شورای عالی صلح افغانستان با طالبان برقرار کند، توسط آمریکایی ها دور زده شد و آمریکا به طور مستقیم با طالبان وارد مذاکره شد و مسوولیت برخی از قسمتها را بر عهده آنان گذاشت. حتی چند سال قبل شاهد پیشنهاد واگذاری چند پست در حد شهردار و والی در ولایت هلمند و نواحی جنوبی افغانستان توسط انگلیسی ها هم بودیم.

حمایت انگلیسیها از طالبان و ترویج کشت مواد مخدر که در این نواحی برای تامین دواخانه ها و مراکز درمانی شان صورت گرفت، یکی از مسایل عمده بود که دیدیم در این مقطع از زمان توسط انگلیسی ها در جنوب افغانستان مورد حمایت قرار گرفت و تولید مواد مخدر به چند برابر افزایش یافت. علاوه بر اینها در دوره اول ریاست جمهوری کرزی، متاسفانه شاهد رشد تولید مواد مخدر و افزایش تروریزم هم بودیم.

اینکه جناب کرزی در دور دوم هم رییس جمهور باشد برای مردم کشور، خسته کننده بود، به این دلیل که در دوره اول وی موفقیتی نداشت و موضوع مهمی که همچنان مشکل دولت کرزی بود، حضور نیروهای خارجی در این کشور بود. طبق مصوبات کنفرانس بن، باید بعد از اینکه پارلمان تشکیل شد، نیروهای خارجی از افغانستان خارج می‌شدند و مسوولیتها بر عهده خود مسوولان افغانستان سپرده می‌شد، اما متاسفانه آنان از افغانستان بیرون نرفتند و رییس جمهور هم کاری از پیش نبرد و دیدیم که ناتو همچنان در کشور ما باقی مانده است و آمریکایی ها نیروهای خود را افزایش هم دادند.

بودجه های گزافی که می‌آمد مورد سوء استفاده قرار می‌گرفت، فساد مالی به اوج خود رسید، هیچ مشکلی از مردم افغانستان حل نشد، با همه این مشکلات و مسایل، دیدیم که حامد کرزی دوباره برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شد و در مقابل نیروهای مردمی توسط آمریکا حمایت شد و به شکلی عجیب در دور دوم در برابر داکتر عبدا... عبدا... که با برنامه، از رقابت انصراف داد، به پیروزی رسید. در حالی که اگر تغییراتی که مورد نظر مردم بود، صورت می‌گرفت، می‌توانست مردم را نسبت به حاکمیت خوشبین کند.

کرزی می‌توانست با تغییر کشت اراضی از مواد مخدر به سوی محصولات کشاورزی، تامین امنیت توسط نیروهای مردمی و مقابله با تروریزم در کشور با نیروهای داخلی، به مردم خدمت کند، اما آنچه شاهد بودیم کناره گیری مقامهای وابسته در دولت از این اصلاحات بود و حتی اگر شخص رییس جمهور هم خواهان این اصلاحات بود، قادر به انجامش نبود و اگر موفقیتهایی هم در گذشته بود، زیر سوال رفت و ایشان به عنوان یک فرد آمریکایی در بین مردم افغانستان مطرح شد.

دیدیم که آقای کرزی برای اینکه از این اتهام برائت بجوید، به طور مستقیم در موضوعاتی همچون بستن زندانهای آمریکایی در افغانستان، طالبان، مداخلات خرابکارانه قطر، عربستان و پاکستان در افغانستان، در برابر آمریکا قرار گرفت، اما موفقیت نصیب وی نشد و در نهایت امروز هم شاهد این هستیم که کرزی برای اینکه خود را موجه جلوه دهد، با امضای پیمان نظامی آمریکا مخالفت می‌کند که مسلماً پشت پرده شرایطی را می‌توانیم مد نظر بگیریم که برای آینده وی به دنبال موقعیت و اسم و رسمی است که از وی به عنوان مدافع حقوق مردم افغانستان یاد کنند.

اما برای نخبگان سیاسی کاملاً آشکار است که کرزی در خصوص پیمان نظامی با آمریکا بازی دوگانه را آغاز کرده است. حتی جرگه هم که برگزار شد، کاملاً صوری و سفارشی بوده و گذاشتن چند شرط کوچک برای پیمانی که مردم افغانستان را به بردگی می‌برد، بسیار ناچیز بود و این موضوع از دید کسی پنهان نمانده است. این نقش بازی کرزی برای این است که در پشت پرده برای اجرای اهداف آمریکا در افغانستان و منطقه موثر باشد.

درباره عدم موفیت کرزی برای توافق با گروه های شبه نظامی هم باید گفت: نیروهای طالبان نیروهای بسیار مرموزی هستند . اینها شاخه مشخصی ندارند و می‌دانیم به نحوی، همان القاعده ای که در گذشته فعال بود، امروز در جسم طالبان تظاهر پیدا کرده است و شاخه ای از طالبان می‌تواند محسوب شود.
شاخه های دیگری هم از طالبان هستند که با کشورهای دیگر، با آمریکایی ها با مخالفان آمریکایی ها و با برخی گروههای عشایرمحلی و امثال اینها در ارتباط هستند. در واقع طالبان یک گروه وابسته به القاعده و شاخه ای از القاعده و در ضمن بسیار مرموز و پیچیده ای است که اگر دقت کرده باشیم، موضوع ترور برهان الدین ربانی یا انفجاری که در روز عاشورا در کابل پیش آمد، همه حاکی از این است که اگر طالبان یک جناحش با موضوع موافقت می‌کند، جناح دیگرش مخالفت می‌کند و آتش را شعله ورتر می‌سازد .

ظهوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   باز در کشور ما صدر دگر می اید
باز کابینه ای نوپیش نظر می اید
شام اگر کابینه رفت سحر می اید
من ندانم که ازین ها چه اثر می اید
این چه شوریستکه در دور قمر میبینم
این چه حالیست که هرروزبتر میبینم
درد این ملت بیمار دوا خواهد شد؟
حق این خاک بگوئید ادا خواهد شد
خدمت خلق زما وزما شما خواهد شد؟
حق این خاک بگوئید اد خواهد شد؟
این سئوالیست جوابش را که خدا میداند
راز این کشور ما کس به کجا میداند
صد سال است که ما مجلس شوری داریم
اعتلای وطن وخلق تمنا داریم
هرچه گفتیم نشد داغ به دلها داریم
ما چه کردیم بگو ؟دعوی بیجا داریم
کوشش ما بخدا هیچ بجائی نرسید
دست بیگانه دراز است به پائی نر سید
شعر از شاعر توانا محمد رحیم شیدا میمنگی
منظورم از نقل این شعر مقایسه اوضاع واحوال کشور بلاکشیده ای ما میباشد که یکصد سا قبل ما با امروز ما هیچ تفاوت ندارد ما همان هستیم که بودیم وراستش اینست که از سالها قبل باین سو بدون استثنا هیچ فرد دلسوز وواقعا وطنی به سر کار نیامده هرکه چهار روزی منافع خود ومنافع کشور های دونر که انها را اورده اند تامین نموده کسی در فکر وطن وملت نیست وازینهای که در اینده نیز خواهند امد هیچ ازادیخواه وشخصیت مستقل را نمی بینیم میترسیم روزی بگوئیم که خدوند کفن کش اولی را بیامرزد
ملابچه ای کوهستانی

>>>   اگر بجاي كرزي در طي اين مدت داكتر اشرف غني احمد زي ميبود حالا خيلي بهتر از حالت فعلي بوديم

>>>   آقای کرزی یک هدف داشت به قدرت رساندن قوم پشتون . از نگاه اقتصادی و سیاسی در پروسه طرحه شده اش ،موفق است برادران ناراضی را در بغل گرفته از زندان ها رها کرد بهر نقطه جهان برای تحصیل فرستاد ودر کشتار اقوام دیگر حلقه زنجیری را رهبری کرد از دسیسه های مختلف مانع رشد دیگر اقوام شد واز اشخاصیکه در فساد غرق بودند وهستند استفاده اعظمی کرد. اگر گفتار وبیانات ایشان از روز اول قدرت تا الحال دسته بندی شود چه گفته بود چه کرد ونتیجه جه شد...
امل

>>>   12 سال دولت کرزی در فساد، خیانت، دزدی و اختلاس گذشت. در این 12 سال کرزی و رفیقهای کرزی از طالبان قاتل و جنایتکار حمایت مطلق کردند و آتش جنگ و قتلهای عام و انتحاری را شعله ورنگهداشتند. از پاکستان و ملاعمر و ترورستان طالب حمایت کردند و امنیت و آرامش مردم را خراب کردند. کرزی هیچ دست آوردی بغیر از حمایت از طالبان و جنگ و آدم کشی ندارد. خدا از کرزی در آخرت بپرسد و او را بدوزخ بیندازد
غلام نبی کابل

>>>   کرزی با مداری هیچ فرق ندره

>>>   تمنی است که دیگر بازی کرزی را نخورید
کارمند ارگ

>>>   12 سال ریاست جمهوری کرزی جانس طلای برای خانواده کرزی بخاطریکه خانواد ه کرزی در گذشت ... در امریکا داشتند و از برکت پرتاب کرزی از طرف بورش تحفه به مردم افغانستان و برادران کرزی خان نام افتخار تجار ملی را با خود گرفته اند. کرزی در دوازده سال گذشته تلاش کرد که قدرت را در انحصار خود و افراد نزدیک به خود نگه دارد. انحصارگری آقای کرزی در مورد قدرت، مهم‌ترین عامل بی‌ثباتی کشور ظرف دوازده سال گذشته و هم با عث فقر بیچاره گی میلیون انسان بیجاره در بدر افغانستان بوده است. و هم هزاران کودک پیر و برنا انسان افغانستان از اثر بی پالیسی و مامله گری در دولت داری کرزی کشت شده است.

>>>   تحلیل شما خوب است اما کرزی و طالبان هر دو از یک چشمه سیر اب میشوند یعنی سی ای ای و سناریو مشترک دارند و هدف انست که افغانستان نه ارم شود ونه اباد تا همواره نیاز به حضور امریکا باشد و تا کنون این پلان تطبیق شده و حال هم این جنگ زرگری بین کرزی و امریکا مبنی بر امضا پیمان امنیتی میباشد زیرا اینرا طفل هم میداند که کرزی در موقفی نیست که چنین بکند بلکه امریکا در نظر دارد از این ابزار دست خود در پایان قدرت یک شخصیت ملی بسازد تا در اینده هم قابل عزت و احترام بوده و از خطر به محکمه کشانیدن نجات حاصل کند
دوراندیش

>>>   کرزی قرص های داروی امریکاهی دیوانه کرده است و توان ادره دولت از دست داده است و ادامه دولت داری در طی این سه ما به ضر مردم افغانستان است.

>>>   سی سال خدمت به آی اس آی و دوازده سال اخیرش - تمامی امید های پاکستان را به ثمر رساند.
کابلی

>>>   از کرزی کده ادم چخین دروغگو ..... دردنیا نیست

>>>   کرزی این چهره ... افغانستان فروش٫ جاسوس و ... پاکستان٫ قاتل هزاران شهریان کابل به دستور کرزی در جریان ۱۲سال توسط برادرانش نا راضی اش مردم را بخاک خون کشانده٫ تمام مردم وطن پرست از چهره ... وی نفرت دارند. در اخیر این ... به جزای اعمال شیطانی خود انشااله میرسد. در صورتیکه فرار نکند.
نظام از وردک

>>>   حامد کرزی دوره۱۲ ساله را بسیار خوب پشت سر گذاشت ،نماد وحدت ملی بود ، آفرینش
اجمل(پنجشیری)

>>>   صد افسوس که مردم ما فریب این مداری چال باز طالب را خوردند و از خداوند میخواهم او را هرچی زودتر در پای دار محاکمه ببینم
ای کرزی ، ای مزدور پاکستان ، ای وطنفروش... بر تو و دارو دسته خایینت

>>>   من با نظر يکي از دوستان موافقم هدف و خدمت کرزي فقط به قدرن رساندن پشتون ها بوده طوري که امروز در افغانستان کمتر کسي از قوم هزاره،ازبک و تاجيک ميتواند گپ بزند خداوند عاقبت ملت شريف ما را بخير کند به اميد فردايي بهتر...

>>>   تمام مقامات دولت که بفکر ملت و زندگی خود و اولاد خود و اولاد مردم افغانستان اند باید دست بدست هم بدهند و کرزی را از ارگ هرچه زودتر بیرون کنند. کرزی عامل اصلی انتحار، ناامنی، قتل عام و جنایات طالبان است. اول او را باید از ارگ دور کنید و بعد با برادران طالب محاکمه شود.
یکی از نزدیکان در ارگ

>>>   کرزی...در 12 سال حکومت خود بجز از تفرقه اندازی و مدارا با طالبان دیگر هیچ کاری نکرد.

>>>   این ...هم مانند نجیب و داود خان قهرمان یاد خواهد شد

>>>   به نظر بنده کرزی برادر بزرگ شخصی کی امیر جلادان وخونخواران وکافر مطلق یعنی عمر وبن لادن ووووو است درطول 12سال کمک های شایان را انجام داده است وخودش در جنایت های برادران اش سهم به سزای داره الا لعنت الله عل القوم الظالمین خدایا برادر بزرگتر وکوچکتر اش راخودد نابود کن واز شر این قوم جاهل نجات بده آمین یا رب العالمین
نسل نوین

>>>   مسول اول خون همه ای این هموطنان مظلوم ما کرزی است که ترورستان را از زندان رها میکند اگر هزار ها افغان وصد ها نیروی امنیتی ما مانند حیوان توسط طالبان زبح شوند خوش میشود اما اگر یک انتحاری با واسکت گرفتار میشود تا آنرا رها نکند خوابش نمیبرد.
مسول درجه دوم نزد خدا وملت مارشال فهیم است که یکروز کرزی را نگفت که چرا دشمنان این وطن را رها میکنی جناب مارشال ما به خودت رای دادیم تا از خون عزت وآبروی این ملت دفاع کنی نه اینکه با کرزی یکجا شده درحالیکه یک تروریست را اعدام نکردید هزاران تروریست وانتحاری را بخشیدید تو به کدام چشم وبه کدام روی دیگر طرف ملت مجاهد وقهرمان ما میبینی اگر اینبار خودرا کاندید کنی باور کن که یک رای هم نمیگیری بخاطری که نه تعهد داری به مردم ونه وفا سراسر به حق این مردم مظلوم جفا کردید همه طالب پرست شدید آیا تو معاون اول رییس جمهور نیستی؟ آیا تونمیدانی که چرا طالبان در زندان های کشور نه مجازات میشوند ونه تحقیق مانند یک مهمان می آیند با تحایف شما دوباره رخصت میشوند اگر زورت نمیرسد چرا مانند یک مرد استعفا نمیکنی بعد ما میدانیم که همراه کرزی چه کنیم دیگر حوصله ما ملت ختم شد نمیدانیم که این کشور از تروریست ها وپاکستان است یا از ما افغان ها درین 12 سال هر طالب چندین بار مسلح وبا واسکت گرفتار شده مگر کرزی صاحب همه را یکجایی میبخشد آیا عساکر قهرمان اردوی ملی ما پولیس ملی ما امنیت ملی ما فامیل اولاد وخانواده ندارند یا به چند افغانی که از خون ما ملت آنهارا معاش بخور ونمیر میگیرند خریده اید آیا این سربازان جان ندارند چرا به خون شهدای ما خیانت میکنید چرا به این ملت جفا میکنید چرابه پاکستان کمک میکنید وانتحاری میفرستید چرا باین ملت اینقدر دشمنی عمیق دارید .
مسول درجه سوم جناب خلیلی صاحب هستند ومیباشند زیرا همه قتل های دسته جمعی قوم هزاره را که بدست طالبان ... صورت گرفت نادیده گرفته روزانه که ده ها افغان مسلمان توسط واسکت های انتحاری شان توته توته میشوند وشما جناب ها مارشال صاحب وخلیلی صاحب ملت را گزاشته با تروریستان وپاکستان همکاری میکنید ما مردم افغانستان از شما همین توقع را داشتیم وداریم یک بار هم نشد که صدای خودرا بلند کنید ومخالفت کنید ما از کرزی نه توقع داریم ونه داشتیم زیرا کرزی مانند شماپایگاه اجتماعی ومردمی ندارد همه میدانیم که فراشوتی پایین شد وبرملت تحمیل شد وقبلا هم از اعضای بلند رتبه طالبان بود ایشان مجبور هستند تا با همکاران ورفقای قبلی شان همکاری کنند همه درد وشکایت ما از شما میباشد که مابرای شما به همین منظور رای داده بودیم که با طالب وتروریست وپاکستان همکاری کنید یا از خون ما ازعزت وآبروی ما دفاع کنید آیا شما بعد ازین میتوانید بازبان دراز وسربلند نزد ما گپ بزنید که هرگز نه واین همکاری تان رابا طالبان وتروریستان ملت هرگز فراموش نمیکند اگر هرقسم تعبیر کنید مورد قبول ملت مسلمان ومجاهد ما نمیباشد امید وارم جناب مارشال صاحب و خلیلی صاحب نظر خودرا بنویسند
یک مظلوم

>>>   جناب کرزی اګرنمی بود نصف افغانستان به چند حصه تقسیم میشد ازبکستان،تاجکستان ،ایران وامثان ان بین خودتقسیم میکردواین افرادبی فرهمګ که حالا پشت یک دیګرحرفهای تفرقه امیز پاش میکند به ممالک فوق الذکرمیپیوست وازنام... خودتیرمیشود
حمزه ازتخار

>>>   همه ما از کرزی ناراض هستیم ما میگویم که کرزی برای پشتونها کار نکرد تاجک ها همینطور و هزاره ها هذا لقیاص پس همه ما دروغ میگوئیم کرزی همه را به یک چشم میدید شما خود قضاوت درست کنید

>>>   دلیل ناکامی کرزی عدم پالیسی دولت داری است کرزی فقد با انسان های مامله گر مفافیا مواد مخدر بی سواد و غیر آگاه اقوام سر کاردارد. کرزی یک انسان لجباز است و یکه رو و غیر آگاه سیاسی جا هل و لات است و از سبب نادانی کرزی افغانستان در طی 13 سال تمام جانس های طلای برای بازسازی زیربنا های بخاطر توسعه اقتصاد افغانستان از طرف جامع جهانی که باید صورت می گرفت از دست داده است.

>>>   این انسان بزرگ صرف به مرد خود خدمت کرده و بس افرین به حوصله این شخص که بامردم نا قدر و بی انصاف اینقدر تحمل کرده.
احمد نعیم

>>>   اگر کرز ی زعامت ریاست جمهور افغانستان می داشت و هم صادق راست کار درسرور دولت داری می بود پول امانت کابل بانک توسط محمود کرزی و قسیم فهیم آیا دستبرد یا تاراج چپاول می شد. از نادانی کرزی در کار ... کرزی در امور فساد اداری امروز صدها خانواده از از ولایات غور و بادغیس در ولایت هرات مهاجر شده و در زیر آسمان کبود بدون سرپناه زندگی می کنند در حالی که رییس جمهور از حاکمیت ملی سخن می گوید؛ اما از درد و رنج مردم بی خبر است.

>>>   کرزی حیثیت کرسی ریاست جمهوری افغانستان نداشته اجنت امریکا و ای اس ای در ساله های 1980 در پشاور پاکستان بود.

>>>   حمزه از تخار شما از باداران خود نام نگرفتید شاید از جمله پسران... جنرال حمید گل باشید و با طالب تروریست و پاکستانی ها همکاری کنید.
نظام از وردک

>>>   من با نظر کابلی موافقم که گفته -
سی سال در خدمت آی اس آی - و
دوازده سال اخیر امید های پاکستان را در اوغانستان به ثمر رسانید- کاملآ بجاست.
لوگری -

>>>   نامت زنده و همیشه خوشبخت باشی در زنده گی خود وطن پرست اصلی افغانستان .

>>>   احمد نعیم ! کرزی چه به مرد م خدمت کرده است به خود و فامیل خود خدمت کرده است خودش میلیاردر برادر ان محمد کرزی میلیارد ، جمیل کرزی مافیایی چاق مواد مخدر

>>>   کرزی به پارلمان و دیموکراسی باور ندارد و همواره در پی بی اعتبار کردن و ضعیف کردن آن بوده است۰ او فکر میکرد که مثل امیر عبدلرحمن خان یک ریس مرکزی است و حق دارد مانند اسلاف خود هرچه دلش خواست بکند بدون اینکه به ملت چیزی توضیع دهد۰

>>>   کرزی از اول بزرگترین چانسی راکه کشور میتوانست داری یک نظام دیموکرات به شکل صلح آمیز شود به حدر داد۰ در آن زمان کرزی حتی تاکید داشت که اگر نظام ریاستی نباشد او همکاری نخواهد کرد۰ امریکا به وساطت خلیلزی شرط کرزی را قبول کرد و مشترکاً رژیم ریاستی خواست کرزی و تیم خاصش را بالای مردم تحمیل نمودند۰ ولی آن رژیم جز فساد، تفرقه، قبیله گراهی، و ناکامی مطلق چیزی دیگری به ارمغان نیاورد، چون اساساً برای حکومت داری چنین کشوری مختلط آنچنان رژیمی نه مناسب است و نه هم میتواند موفق باشد۰
کابورا

>>>   کرزی بهترین فرصتی را که این کشور برای آرام شدن٬ دارای یک حکومت مردم سالار شدن، و بلاخره ساخته و آباد شدن بدست آورده بود قربانی برادران طالب خود، و قربانی دوباره بقدرت رسانیدن آنان به هر بهانه و وسیله ممکن ساخت۰
آهنگر

>>>   کرزی و خلیلزی دو عامل منطق قبیلوی هستند که سبب شدند بهترین فرصتی که این کشور برای آباد شدن و آرام شدن پیدا کند برباد رود۰ این دو تمام مسائل علیای کشور را قربانی منافع قبیلوی و قومی خود نمودند و باز هم خواهند کرد۰

>>>   آگاهی فوری به هموطنان با صداقت!
هوشیار باشید٫ کرزی فرار میکند٫ کرزی باید مانند نجیب قبل از فرار زندانی شود.
کرزی ... مصبب تمام بدبختی ها و عامل انتحار٫ انفجار٫ قتل کشتار مردم افغانستان است٫ کرزی اصلاٌ افغان نیست شاید که انگلیس در لباس افغان٫ مانند ملای مسجد پل خشتی سالها پیش باشد.
کرزی 586 زندانی های خطرناک و تروریست های حرفوی با مدارک جلیقه های انتحاری که با از دست دادن جان صد ها هم وطن دستگیر شده بودن را رها ساخت. تمام زجر و بدبختی مردم بیدفاع که فعلاٌ میکشند همه کرزی عامل اصلی کشتار مردم ملکی بوده صد در صد قابل محکمه بین‌المللی بوده هوشیار باشید که از فرار اش جلو گیری شود. کرزی باید در پارک زرنگار کابل حلق آویز گردد که عبرت به دیگران شود.
صمیم از کابل

>>>   برادر صمیم : تنها کرزی مسول رهایی هزاران طالب انتحاری نیست بلکه مارشال فهیم وخلیلی هم باید درین محاکمه ملت وجهان شامل گردند زیرا این ها هم مانند کرزی به مردم تعهد کرده بودند که به نفع افغانستان کار میکنند نه به نفع پاکستان.
اما از 12 سال به اینطرف یک تروریست یک طالب یک انتحاری درین سرزمین محاکمه وجزا داده نشد چرا؟
آیا تروریست ها جان دارند ما افغان ها وما مسلمان ها نه؟
اگر طالبا هر قدر ظلم ووحشت کند هر قدر فرزندان اصیل این سرزمین را بکشند تاحال دیده باشی که کرزی فهیم وخلیلی حتی پیشانی شان ترش شود اما اگر یک طالب مردار خور کشته میشود همه عزای عمومی اعلان میکنند چیغ وفغان کرزی رادیو ها تلویزیون هارا میگیرد وفهیم وخلیلی هم از خاطر کرزی که برادران ناراضی اش کشته شده وغمگین است صدای خودرا نمیکشند.
تاچه وقت حوصله بخدا چیغ مردم به آسمان ها رسیده که یک طالب هم درین حکومت جزا داده نشده ونمیشود آیا این حکومت طالب است یا از مردم افغانستان.
درین محاکمه با کرزی یکجا مارشال فهیم وخلیلی هم شامل هستند که نتوانستند از ملت مردم وخاک خود دفاع کنند وکرزی را کمک کردند تا تروریست هارا عفو کند این همه حملات انتحاری از همان زندانیان تروریست بگرام است که چند روز قبل توسط رییس جمهور رها شدند.
آشنا

>>>   بلی جناب آشنا:
مارشال فهیم وخلیلی هم طرفدار طالب وتروریست هاشدند نمیدانم دیگر با کدام روی وآبرو طرف ما مردم مظلوم افغانستان خواهند دید.
کرزی روزانه ده ها وصد ها وخطرناکترین دشمنان ملت را عفو میکند مگر این دونفر مانند یک ملی حتی گفته نتوانستند که چرا؟
ترس هم از خود اندازه دارد
دیگر این هردو حق ندارند تا از مردم مظلوم ما نماینده گی کنند زیرا ما به این دونفر 12 سال اعتماد کردیم واین ها باکرزی یکجا شده قبر مردم وکشور مارا کندند.
آیا کرزی حق دارد که هزاران جاسوس پاکستان وانتحاری را عفو کند واین هردو به گفتن یک حرف حق ندارند که چرا جناب کرزی این قاتلان ودشمنان افغانستان را فرت فرت فرت بدون محکمه وخلاف نظر همه مردم رها میکنی ماهم درین حکومت حق داریم یانه؟
یا اینکه مانند کرزی پاکستان به این دونفر هم حق میدهد که خودرا قرار بگیرند وصدایشان را نکشند
تخاری

>>>   شما ...شاید روز های شورایی نظار و گلم جمان طالبان را بیاد ندارید؟ که چی بدبختی را سر مردم اورده بودن.
حالا صاحب نان و اب شدیت و در کابل جایی برای ماندن موتر های کرولا نمانده و از کرزی نا شکری میکنید.
جزایی قروت همان اب جوش تا یک بار دیگر هم بدبخت شوید تا قدر کرزی را بدانید.
احمد نعیم

>>>   استبداد قوم و قبیله پشتون در ۲۵۰ سال دست نشاندگی انگلیس برای فاشیزم قومی پشتون آنقدر خدمت نتواسته بود که حکومت دست نشاندگی آمریکا توسط کرزی انجام داد۰ حکومت کرزی در حقیقت ادامه سیاست های فاشستی زمان نادر غدار، هاشم جلاد، محمدگل مومند پاکستانی، داود دیوانه و پشتو تولنه و پشتوستان او، و حتی ادامه حکومت عبدالرحمن خان خائن و وطن فروشی بود۰
آهنگر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است