انکار هویت یک بازی خطرناک است
در قسمت با بینندگان مطالب ارسالی شما عزیزان به شمول دل نوشته ها، گزارشات شهودی، انتقادات و پیشنهادات به مسوولین و مقامات دولتی و کم و کاستی ها موجود (با ذکر نام خودتان در صورت تمایل) نشر می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۲    ۱۳۹۲/۹/۲۴ کد خبر: 62717 منبع: پرینت

نخست می خواهم چند تعریف کوتاه و مشخص که در بارهء هویت جمع نمودم، شریک سازم.

هویت به معنی " چه کسی بودن " ویا شناخته شدن به چیزی یا جایی می باشد، هویت مجموعه ی از تعلقات مادی و معنوی یک انسان است. مانند تعلق بودن به یک خانواده، زبان، دین، مذهب، زادگاه، تاریخ، ایدیولوژی، ارزش ها، باورها وغیره. هویت نیاز فطری و طبعی انسان ها است.

از تعریف های فوق چنین نتیجه بر می آید که هر انسان به چیزی و جایی تعلق می داشته باشد. با همان تعلقات خود به دیگران شناخته شده، افتخار نماید و این ویژگی سبب تمایز او از دیگران می گردد. انسان ها طبعتاً می خواهند هویت شان ( دین، ملت، زبان، تاریخ، زادگاه .... شان) از طرف دیگران مورد قبول واقع شده، احترام گردد.

حال اگر سوالی مطرح گردد. اگر هویت ملیت ها انکار گردد، چه نتیجه ی خواهد داشت؟ اگر سوال را مشخص تر بسازیم. در کشورهای عقب مانده و کثیر الملیت مثل افغانستان هویت دیگر ملیت ها در تذکره ها کتمان گردد، چه نتیجهء در قبال خواهد داشت؟ آیا با انکار ملت ها می توان وحدت ملی را تامین کرد؟

تجارب بین المللی نشان می دهد که بحران هویت با انکار هویت ساکنین جامعه ارتباط مستقیم دارد. زمانیکه در یک جامعه هویت یک گروپ اتنیکی انکار می گردد، بحران هویت جامعه را فرا می گیرد و این بزرگترین و مهمترین بحران فرهنگی به شمار می رود. با ورود بحران هویت، اذهان عامه تخریب و ناراحت می شود، برتری جوی افزایش می یابد، یک تعارض روانی در جامعه ایجاد می گردد، اختلافات قومی شدت می گیرد، وحدت جامعه را متضرر می سازد و موجب بی ثباتی در کشور می گردد.

در اینجا می خواهم یک مثال از کشور ترکیه که با موضوع مرتبط است اضافه کنم.

در سال ۱۹۸۲ م اردوی ترکیه بالای حکومت انتخابی کودتا نموده، حکومت را سقوط داد. بعدا کودتاگرا ها یک قانون اساسی فرمایشی ساختند که در آن هویت کرد های ترکیه انکار گردید. آنها در یک مادهء قانون اساسی این جمله را درج نمودند "هر فرد که در خاک جمهوری ترکیه زندگی می کند، ترک است" و این خشم شدیدی کرد ها ترکیه را بر انگیخت. ازینکه در همان سال ها یک دموکراسی واقعی در ترکیه وجود نداشت، فعالین کرد که صدا بلند می کردند به حبس پرداخته میشد و این موضوع سبب گردید گروپی از کرد های ترکیه با همکاری بعضی کشورهای منطقه بنام "پ پ ک" مسلح شده، جدایی طلبی کردند. امروز ترکیه بخاطر از بردن " پ پ ک " میلیارد ها دالر هزینه می پردازد.

بنابراین با سیاست انکار جویانه نه، بلکه با سیاست پذیریش و آشتی جویانه میتوان وحدت ملی را تامین نموده، کشور را به ثبات دایمی رساند.

نقیب الله عبید


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من تعلق به یک خانواده تاجیک یعنی ملت تاجیک است ، زبان مادری من و خانواده هم فارسی دری است ، دین مسلمان هستم ، مذهب پیرو سنت حضرت محمد (ص ) ، زادگاه یم پنچشیر است ، تاریخ نیا کانم در سرزمین من که امروز افغانستان نام دارد پیش از 5000 هزار سال است ، ایدیولوژی من یک فرد مسلمان روشنفکر و تعبیض قومی و مذهبی ندار م ، ارزش ها برای من که هویت من که تاجیک هستم و خواهد ماندم و هم فرزن مسلمان هستم و تابعت عزیز افغانستان مستقل خود دارم .

>>>   سلام عرض ادب دارم : بنده از خانواده تابع افغانستان هستم الحمد الله در افغانی بودنم افتخار میکنم اما در قوم از اقلیت های افغانستان تاتار هستم باوجودکه قوم تاتار بالاترین احصایه اقلیت را تشکیل میدهد متاسفانه که در قانون اساسی در سرود ملی نیز این قوم فراموش شده است اګرهویت مان مشخص نشود ممکین این قوم رنج دیده از این بیشتر تحقیر شود ما به اقوام بزرګوار افغانستان احترام داریم .
ذبیح الله نادری تاتار

>>>   باسلام خدمت همه هم وطنان
ما ازهر قوم ونژادی که باشیم در یک کشور به نام افغانستان زندگی میکنیم وهمه ما افغانستانی هستیم که جهانیان به اختصار ما را افغان مینامند.

>>>   سوال را این طور طرح میکنم که من به هویت افغانی و پشتون بودنت اعتراض ندارم و احترا دارم شما چرا ازهویت تاجک بودن من بد میبرید و نمیخواهید که من تاجک یاد شوم ؟
پروانی

>>>   بلی کتمان هویت در حقیقت نقض حقوق طبیعی وقانونی ملی هاست که منجر به نقض حقوق بشر شده میتواند. اگر هویت ذکر نشود ملیت هارا نفی میسازید.این خود وحدت ملی نه بلکه افتراق ملی به نفع یک ملیت است. نویسنده متن بالا بسیار همه جانبه موضوع را بیان داشته اند . اصلا کلمه افغان تحمیلی بالای کل ملیت ها در قانون اساسی سال 1343 تحمیل گردیده است قبل از آن همه ملیت ها از خود تاریخ وفرهنگ خاص خودرا داشت.
احترام عبید.کاپیسا.

>>>   من فکر میکنم اگر میخواهیم که اقلیت ها فراموش نشود و از بین نرود و اینکه وحدت همدلی و همه با هم با یگ نام باشیم باید به کلی اسم افغانستان تبدیلی شوه و یگ نام بی طرفانه انتخاب شوه که همه اقوام افغانستان دیگر اعتراض نداشته و بتوانه با آرامش در کنار هم زندگی کنه
جاوید

>>>   من یک افغان دارای تابعیت امریکا هستم.
در امریکا بیش از 100 ملیت مختلف از اکثر کشور ها زندگی کرده وهمه باداشتن تابعیت امریکایی درسند هویت شان فقط یک کلمه نوشته شده است "امریکایی".
درینصورت همه خودرا مساوی الحقوق احساس کرده وخودرا جز یک ملت حساب میکنند نه جز یک ملیت، یا جز یک قبیله ویا جز یک سمت.
سنا

>>>   من الحمد الله مسلمانم ، افغانم و به افغان بودنم افتخار مونم!
اګر کسی در افغانستان به افغانیت اش افتخار نه مونه او حتماً افغان نیه وبا کدام کشور دیګری جاسوسی مونه ما موګیم...بر کسانیکه بر ضد وطن خود اند!
بازهم بر افغانیت ام افتخار مونم ونیز بر مسلمانیم میبالم!
نمیخواهیم این دو کلمه از هویت مون بیرون شه، باید درج تذکره های هویت مون باشه! وسلام

>>>   افغانستان یک کشور کثیرالملیت است۰ اگر زمامداران فاشیست دست به هویت زدایی بزنند و در مقابل هویت اصلی همه اتباع کشور صرف کلمه افغان را بنویسند در حقیقت اقوام و ملیت های غیر پشتون را از حق قانونی شان محروم میسازند که این خود نقض صریح حقوق بشر است.
یحیی

>>>   فاشیستان قوم و قبیله درین دسیسه خود بازنده هستند۰ احترام و نگهداشت هویت های قومی سبب اعتمادسازی متقابل وتقویه وحدت ملی میشود ولی این... ها از بس خودخواه هستند امکانات ایجاد وحدت ملی را قربانی تمامیت خواهی نابرحق و لجوجانه قومی قبیلوی خود میکنند۰
آسمائی

>>>   من که این 3یا 4 نظر فوق را خواندم کدام مشکل را در باره قوم وملت نه میبینم همه با یک مفکوره واحد خود را از این خاک واین کشور که افغانستان است تابعیت اش را قبول دارد وبه افغان بودنش افتخار میکند پس معلوم میشود کسانی عقب پرده موجود اند که به قوم و قومبازی افتخار میکند ومنافع ملی برایشان ارزش ندارد. من خود که اهل هنود یا هندو هستم ویک فیصد چیزی کم زیاد این ملیت را تشکیل کرده ایم به نام افغان بودنم افتخار مینمایم وهرگز تحمل کرده نمیتوانم که برایم به جز افغان به نام دیگری ملقب شوم خون های رگهایم از اب و هوا این کشور مملو بوده وکروموزوم های وجودم خود بانگ میزند که از افغانستان استم .

>>>   هویت هر قوم لازم است چون نمیشود با زور هویت یک قوم را بالای دیگران تحمیل کرد .. این را قبول کنیم که افغان مساوی است با پشتون .. پس ما هم اگر باشیم هویت دیگران را قبول نداریم .

>>>   در حالیکه همه ما و شما از نیروی ارزنده عقل بر خور داریم آیا تا به حال به این اندیشیده ایم که باید به وحدت ملی و اسلامی بی اندیشم و آیا فکر کرده ایم که باید مردم کشورم را گل یک باغ به حساب بیاوریم و مردم ما از جنگ خسته اند و دیگر توان این همه در بدری را ندارند!!
باور بفرمایید به همان قرآنی که در دست دارید من و امثالم و بیشترین مردم کشور طرف دار درج هویت اقوام در شناسنامه های برقی هستیم و انسانهای عاقل و متدیّن می داند که درج اقوام در شناسنامه های برقی بر مردم کشور ضرری نداشته و آرامی و امن بین تمام ملت مان می آورد٫ چرا خود تیشه به ریشه میزنیم. از نظر فرهنگی، دینی، اقتصادی و چه آسیب های برای مردم کشور ما سالهای آینده دارد. مطمئن باشید آنهائیکه که دل شان به حال مردم مسلمان ملت مان نسوخته بلکه آنها در صدد تاراج دین و ایمان، به یغما بردن ثروت های ملی کشور ما هستند. اما آنهائیکه رفتار گفتار خود را علیه دیگر اقوام با هم برابر و برادر ابراز میدارند٫ که چقدر بد کار کرده اند. تا مبادا مورد غضب برادران دیگر اقوام قرار نگیریم!! خدا نا خواسته یک بار دیگر دار و ندار خود از تهداب ویران کرده و آواره بیچاره دست همه ما دوباره بخون عزیزان مان آلوده گردد. بهتر است کلمه افغان هویت اقوام درج شناسنامه های برقی شود و این عیاهوی زودتر پایان یابد.
زمری از خوست

>>>   lمن به يك خانواده تعلق دارم كه پشتون و تاجك بوده اند و مثل من هزاران انسان به همين شكل .
دري شيرين است و پشتو شيرينتر
همين حالا من در قريه زندگي ميكنم كه هزار ها خانواده با ايجاد پيوند ها سال ها در كنار هم زندگي با عزت و ارام را سپري ميكنند
اتفاق و اتحاد يك وجيبه اسلامي است اهل سنت و جماعت هستيم تفرق كينه عداوت را دوست نداريم و تجربه سالهاي نفاق را تا هنوز فراموش نكرديم به همه برادران تقاضا دارم كه تحمل و همديگر پذيري را در بين خود تقويه كنيم خداوند ماو شما از هر مصيبت نگميدارد ما افغان هستيم و افغانستان كشور با افتخارماست
ومن الله توفيق

>>>   من افغان ام و به افغان بودنم افتخار میکنم!!!

>>>   با کمال احترام به نظریات دوستان عزیز.دیده میشود که بعضی نظریات بطوراحساساتی وتوآم با تبعیض تحریر شده است.
من میخواهم ازاوعده کسانیکه امروز تاکید بیشترروی درج شدن کلمه افغان درتذکره های الکترونیکی هستید.بپرسم .اینکه شما تا به حال نمونه از این چنین تذکره ها در ادوار مختلف داسته اید

>>>   به رابطه ادوار گذشته باید اینقدر نوشت که نسلها به طرف ارتقا وپیشرو در کرکت اند وجهان امروز یک دهکده واحد وعصر یک عصر جهانی واحد وبا هم پیوسته است واگر این طور نبود چرا جهان به کمک مردم افغانستان از سراسر دنیا شتافتن ومردم را از یکه تازی قومی ویا سمتی ویا پشتونیزم نجات داد. حال شما باز بازی را تکرار کرده واز هویت ملی انکار کرده وبه خود هویتستیزهگی مینماید نتیجه معلوم است کشور بار دیگر درگیر جنگهای داخلی ومردن جوانان احساساتی ازرو ملحوضات شخصی ومنقوی باهم در جبهات مختلف درگیر بوده و به نسل های بعد بدون بغض وکینه چیزی دیگری به ارث نمگذارید. با جهان یکی شوید وبا نامتان افتخار کنیند که افغان است وجهانیان ما را به نام افغان میشناسند نام نو وهویت نو به ما بدون ریختن خون چیزی دیگری را به ارمغان نمی اورد.
سلطان قلبها

>>>   کلمه افغان دربین مردم عرب زبانها نام یکی سرداران قبیله نصارا است ما مردم افغانستان که مسلمان هستیم این نام ناپاک نصارای را هر گز قبلو نداریم تعمیل آن نفاق دایمی در بین اقوام افغانستان بشگل دایم بوجود می آورد. باید از نوشتن کلمه افغان بد نام و نا مبارک در شناسنامه مردم مسلمان افغانستان جدآ خوداری شود.

>>>   ستان عزیزم من یکی از جوانانی هستم که سر سخت طرفدار درج هویتم در شناسنامه خود هستم. دینم الحمد الله اسلام است و متعلق به قوم اوزبیک هستم. زمانیکه این دو چیز در شناسنامه ام درج گردد، دیگر کلمات بخاطر من مهم نیست. چونکه اسلام و اوزبیک هویت اصیل من است.
بنده به این نظر است که همان طوریکه اظهارات و اعمال کسانى چون جنرال طاقت و آقاى یون نه تنها به نفع افغانستان در کل نیست، به نفع جامعهٔ پشتون نیز نمی باشد و همچنان اظهارات بعضی از سیاست مداران تاجک، اوزبیک و هزاره (من افغان نیستم) نیز نه به نفع افغانستان و نه به نفع قوم خود هستند. چنین اظهارات در افغانستان فقط باعث خصومت، نفرت و تنش بین اقوام مى‌گردد.
لطف الله از کابل

>>>   سلام عبید صاحب، کلمه افغان در قانون اساسی افغانستان مشخصاً تعریف شده است. هر فرد که در سر زمین افغانستان زندگی می کند، کلمه افغان اطلاق می شود. اگر ما ازین مسئله چشم پوشی کنیم بی احترامی بزرگ در برابر در قانون اساسی کشور می گردد. قبول می کنم که من افغانستانی هستم و افغان هستم، اما از خود زبان، تمدن، تاریخ ... نیز دارم که آن هم اوزبیک است. ازین لحاظ در شناسنامه ام ملتم افغان و ملیت و زبان مادری ام اوزبیک درج گردد. در غیر آن هویتم انکار می شود که به هیچ وجه قابل قبول هیچ کسی نیست. تشکر

>>>   اگر هویت دیگر اقوام افغانستان در تذکره های الکترونیکی درج نگردد، ریشهء قوم و قوم گرایی عمیق تر می شود. سیاست مداران و بالخصوص حکومت مرکزی از عقل سلیم باید کار گرفت. در صورتی وقوع چنین خطای بزرگ جبران آن مشل ساز خواهد بود.
Abdulmomin Zahiri Turkiye

>>>   چند نفر از روی شرم جرات نکرده اند که باذکر هویت اصلی و قومیت و ملیت اصلی خود وارد بحث شوند، بناً با دیده درایی و سو استفاده از نام و لهجه های اقوام و ملیت های غیر پشتون و حتی از نام برادران اهل هنود ما تبصره های جفنگ گونه خودرا در دفاع از افغانیت شان و دفاع از اقدامات فاشیستی حکمروایان کشور تحریر نموده اند.
موسی

>>>   تو که افغان هستی و به افغان بودن و پشتون بودنت افتخار میکنی ماهم که از جمله باشندگان اصیل این کشور هستیم به تاریخ 5000 ساله پرافتخار اجداد و نیاکان ما که درین سرزمین زیست داشتند افتخار میکنیم و میخواهیم هویت اصلی و پر افتخار خودرا داشته باشیم و بنام قوم و ملیت خود یاد شویم.
وهاب

>>>   در خارج چون حقوق اقلیت مساوی است کس از نام یک کشور سو استفاده هم نمیکند .. مثلا دانمارک یا دانمارکی به هیج قومش ربط ندارد همه خودرا دانمارکی میداند باز بد بختی افغانستان این است که نام افغان به یک قوم خاص که پشتون است تعلق دارد این جا این کلمه زیر سوال است که باید نام اقوام ذکر شود .. اگر نام افغانستان تغیر کند به قوم خاص تعلق نداشته باشد اون وقت همه قبول دارد که از نام کشورش نام گذاری شود ...
اواره

>>>   سنا ( دارای تابعیت امریکا)
نام کشور امریکا تا افغانستان زمین تا آسمان فرق دارد. نام کشور امریکا نام کدام قوم مشخص نیست و اگر اتباع کشور امریکا بنام امریکایی یاد میشوند، نام کدام قوم خاص بالای آنها گذاشته نشده است. مگر در سرزمین ما نه تنها نام یک قوم خاص را بالای کشورما گذاشته اند بلکه زمامداران و حکمروایان فاشیست میخواهند که نام یک قوم خاص را بالای همه اقوام و ملیت های مختلف کشور بگذارند که این اقدام غیرقانونی شان در حقیقت خلاف اصول و موازین حقوق بشر است.
ضیا الدین

>>>   هموطنان عزیز هریک وهاب ، آواره و ضیا الدین !
سپاس از شما که حقیقت و واقعیت را بیان داشته اید. واقعاً کلمه افغان و اوغان مربوط به یک قوم و قبیله خاص است که به هیچ وجه از همه اقوام و ملیت های غیر پشتون نمایندگی کرده نمیتواند.
واصل

>>>   شخصینوشته کرده است که خیلی خطرناک است شاید پور خوردی خود را خطرناک طریف کرده است اگر نه نکاح نامه خانم شما به پشتوهست نیست ؟؟؟ چشم داری فکر نمی کنم که داشته باشی به تو هم جواب تکراری نگاه کنبرادر تو میگوهی ما اکثریت نیستم ولی من میگویم هستم
هر سخن باید با اسناد باشد اگر هستید من یک یا دو ولایت را که شما خود را به زمه خود اگثریت دارید مثال میدم هرات و مزارشریف یا هم بلخ به گفته خود شما کدام اسناد رسمی در این ولایت ها که نام برده به زبان شما است ؟؟ مثال نکاح نامه ؟شناسنامه ؟گزرنامه ؟ گوهی نامه پول رسمی افغانستان ؟کدام یک از این اسناد رسمی به زبان فارسی یا هر زبان که شما فکر میکنید به آن مربوط هستید؟ شما از این سرزمین نیستید اگر هستید نام شما زبان شما نیست این مهین را ترک کنید بسیار احترامانه عرض میکنم
بااحترام خالد پشتون از کابل

>>>   خالد پشتون اصلاً از منطقه قبایلی پشتونستان
تشریح حقایق و واقعیت ها تا اینکه خودت اینهمه حقایق و واقعیت ها را درک بکنی، نه تنها وقت و زمان بسیار طولانی بکار است بلکه حتی ناممکن معلوم میشود. چرا استدلالت بسیار ضعیف و حتی کودکانه است و به هیچوجه نمیشود نفوس اکثریت اقوام و ملیت های غیر پشتون را نادیده بگیری. هم پشتون ها و هم اقوام و ملیت های غیر پشتون و حتی اکثریت جهانیان میدانند که درین 260 سال هیچگاه نفوس شماری واقعی و قانونی درین سرزمین صورت نگرفته و چند نفوس شمار ی نمایشی هم پر از جعل و تقلب بوده که نفوس قوم و قبیله پشتون را دوچند و حتی بیشتر از آن جلوه داده اند.
احسان کابلی اصیل

>>>   هر تبعه افغانستان که با افغان بودن خصومت میورزد و هر تبعه افغان که در پی نفی هویت اقوام و یا یکی از اقوام افغان و افغانستان باشد یا جاهل است یا متعصب یا مغرض!!!!! بهر حال دشمن افغانستان است!!!

>>>   ما از افغانستان هستیم و ملیت ما افغان است اما این که از کدام قوم هسیم مسله جداست اگر یک پشتون یک هزاره یک تاجک یک ازبک و دیگر اقوام افغانستان به کشور های خرج از افغانستان بروند بنام افغانی شناخته میشوند نه تاجک پشتون هزاره و غیره پس کشور ما افغانستان است ملیت ما افغان قوم ما هر قومی که باشیم و به نظر من وقتی ما یک کشور متحد هستیم که همه افغانی باشیم

>>>   اگر در برابر ظلم و ستم فاشیزم، در برابر عظمت طلبی قومی، در برابر بی عدالتی و حق تلفی، در برابر کسانی که میخواهند ما را سلب هویت کنند و زبان و فرهنگ و تاریخ پر افتخار مان را نابود سازند، نایستیم و اگر مبارزه و مقاومت ننمائیم، نفرین ابدی تاریخ نصیب ما خواهد شد.
ناصر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است