زندگینامه وزیر صنایع و معادن
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۰    ۱۳۸۸/۹/۲۹ کد خبر: 6090 منبع: پرینت

وحیدالله شهرانی وزیر صنایع و معادن جمهوری اسلامی افغانستان

 http://96.0.54.242/ap/pics2/20091220539161874.jpg

محترم وحیدالله شهرانی , وزیر وزارت معادن و صنایع جمهوری اسلامی افغانستان در سال 1352 در کابل زاده شد.

او درجه فوق لسان را در رشته بانکداری و مالی از بریتانیا و درجه فوق لیسانس در اقتصاد را از پاکستان به دست آورده است.

آقای شهرانی در کالج های والتم فارست و ریچموند مضامین اقتصاد و تجارت را تدریس نموده و مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی است. وحید الله شهرانی از سال 1384 تا نیمه سال 1387 معینیت وزارت مالیه را برعهده داشت.

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در ماه جدی سال 1387طی فرمانی وحیدالله شهرانی را به عنوان سرپرست وزارت تجارت تعین کرد.

وحیدالله شهرانی به زبانهای دری، پشتو و انگلیسی روان صحبت می کند.

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چند نکته که ضرر است :
به زبان اردو که زبان رسمی ای.اس.ای است نیز اشنای دارد.
از اعضای فعال ای.اس.ای میباشند .
سر باند اختلاسگرانیکه با پول های کلان سر و کار دارد .
صاحب امتیاز یکی از بانک های خصوصی افغانستان . مگر در رسمیات نه .خیلی هشیاری کرده .
قرار داد خط اهن که اوزبکستان را به مزار شریف وصل میکند پیش فروش نموده.
به دستور ای.اس.ای کمک دوصدوپنجا هزار تن گندم کشور هندوستان را رد نموده .
ا.ن.وزارت تجارت

>>>   خی یک متخصص اقتصاد را به حیث وزیر معادن وصنایع مقرر نموده این خودش یک فساد اداری است . که از خود کرزی شروع شده است.
باید که کسی در سمت وزارت معادن می بود که فاکولته زمین شناسی را خواهد باشد.
کریمی

>>>   اين زندگینامه اقاى وحيد جان شهرانى از الف تا يا تماما غلط ودروغ وجهلى وخنده اور مى باشد بنده همنصنفى وحيد جان در بيشاور بودم با يك عالم تكاليف مى توانست خودرا از خانه ناكامان خارج كنيد بعدا شهرانى كلان با باسبورت و اسناد جهلى تحصيلى ساخت بيشاور ايشانراعازم لندن نمود وبمدت يكدوسال كورسهاى انگلیسی شامل شد وسعى وتلاش كرد در كدام انيستوت تعليمى كه درجه سند علمى ان كمتر از ليسانس مرحله فاكلته است شامل شود هنوز تكميل نكرده بود كه بدر بزركوارش شهرانى كلان اورا به كابل خواست ودر انزمان شهرانى معاون كرزى بود توانست وحيد جان را در جوكات دفتر رياست جمهورى بنام مستشار تعيين نمايد واز اينجا ستاره وحيدك جان درخشان شد
بيسار جاى تعجب است كه اكنون در سوانح خودرا استاد بوهنتون در لندن معرفى مى كند جالب است درسن 25 سالكى استاد بوهنتون در لندن شده راستى كه مى كويند مربى دارى مربا بخو
بدخشى

>>>   همین آدم نابغه است؟ در 52 تولد در 81 یعنی 29 سالگی مشاور ریاست جمهوری. خوب فکر کنید. 29 ساله که در بیرون ملک زندگی کرده باشد، چه را خواهد فهمید؟ بیخی که ده تا سند لیسانس و ماستری گرفته باشد. لیسانس و ماستری در خود ملک های خارجی کس ندارد؟ همه دارند اما بخدا که کار پیدا کرده نمی توانند.
نوش جان اش در وزارت پیسه دار رفت. حاله کارکش بیخی جور میشه. اگه تیر شد دگه باید آدم فاتحه پارلمان را بخواند.

>>>   اولا منحیث یک شهروند بدخشان باید خدمت خوانندگان عزیز عرض نمایم که نمیدانم حضرت بدخشی صاحب روی کدام دلیلی چنین اتهام بی اساسی را بر یکی از هموطنان و همشهریان عزیز و با وقار خویش وارد می نماید . ثانیا تا جایی که بنده به عنوان یک فرد بدخشی شناختی با محترم وحیدشهرانی دارم موصوف یک ماستری از پوهنتون بین المللی اسلام آباد و یک ماستری دیگر از یکی از پوهنتون های مشهور انگلستان دارد . ثالثا خدمت جناب بدخشی صاحب عرض گردد که بستن چنین دروغ شاخدار بر یک هموطن نجیب و محترم ما از شان یک فرد بدخشی که خیلی ها مردمان با فرهنگ است ،بدور بوده و ظلمیست نابجا. خداوند من و او را ببخشد.

>>>   لایق و کار فهم جوان تحصیل کرده است نمایند جوانان در کابینه است
پرویزبشرمل

>>>   او برادر جان که از بدخشان هستی واز شهرانی دفاع میکنی!!!
شاید توهم از جمله ...... باشی!
به خاطر وطندارت راستی را قبول نداری ، راست میگویند که واقعیت تلخ است.
اگر به خاطر وطنداری لحاظی در کار باشد من هم باید از کرزی دفاع نمایم در حالیکه وطن ما را بسوی بربادی برد؟
خدا را بشناس ، خنده آور است 25 ساله واستاد در فاکولته آنهم با سند فوق لسانس در حالیکه به داکتران کار پیدا نمی شود

>>>   بهترین خصوصیتی که وحید جان برای پست پیشنهادی دارد این است که ایشان فرزند جناب پروفیسور شهرانی صاحب استند، فردیکه فرزند شخصیتی مثل شهرانی صاحب که عمر شان در خدمت به جهاد و مجاهدین وقف نموده اند، باشد در احراز پست ها به لیاقت و شایستگی ضرورت ندارند الا موقف مجاهد بودن شان کافی است، اگر این همه جنگسالارانیکه بنام مجاهد بر همه است و بود ملت خسپیده اند پس یک وحید جان چه گناه کرده است؟
پارلمان میداند که به چه کسی رای اعتماد بدهد، وحید جان را خفه نخواهند ساخت زیرا خفه ساختن وحید جان، خفه ساختن شهرانی صاحب است و ارلمان هرگز چنین نخواهد کرد.
کمین

>>>   سلام وطنداران عزیز!
>اگر واقیعیت را بگویم اشخاصیکه تازه به کابینه کرزی درپوستهای وزارت ها که برای اخذ رأی اعتماد به پارلمان کشورمعرفی شدند از جمله محترم وحیدالله شهرانی شخص جوان صالم پرانرجی وتحصیل کرده ومثل پدر بزرگوارش در راه خدمت به وطن ازهیچ نوعه فداکاری دریغ نخواهد کرد نمایندگان محترم پارلمان رأی اعتماد خواهد داد مطمئن هستم.
حاجی مراد بیک تخار

>>>   من منحیث یک افغان حق دارم که بگویم وه بشنوم نظریات برادران را مطالعه نموده هر شخص از نظر خود تحلیل های داشته من هم نظر خود دا مینویسم که آیا در افغانستان شخص دیگری وجود نداشت که وحید شهرانی را وزیر معرفی نمود.
با احترام
عاشقآلله از کابل

>>>   وحیدالله شهرانی یک جوان خوب وتحصیلکرده است بشرط اینکه متوجه آینده باشد و علیه تمام باندهای مافیای اقتصادی و تجارتی کشور قرار گیرد و تفاسیری را که پدرش تالیف کرده خوب مطالعه کند که با مجرمین همکاری هم گناه دارد ومنحیث یک جوان دارای اندیشه خدمت در جامعه تبارز کند که مایه افتخار همه ملت افغانستان باشد.
قدوس بدخشی

>>>   آقای بدخشی !
ازنظریکه شما در مورد جناب عالیقدر وحیدالله شهرانی ارائه نموده اید خیلی ها تاسف میکنم. توکه با اوهم صنفی و هم ولایتی هستی آنقدر بیچاره را تخریب کرده ئی که هیچ دشمن نمی خواهد وطندار خود را به این وضیعت صفت نماید افسوس بحالت و دانشت من او شانرا خوب درک کرده ام.
تشکر غنی

>>>   یک ماستری دیگر دررشته تملق چاپولوسی ......مالی هم دارد مثل آقائی میر آب
ازولسوالی خاش

>>>   وحیدالله یک جاسوس انگلیس و پاکستان هست و میباشد.

>>>   وطندار قدوس جان بدخشى ! شما وحيد الله جان نورجشمى وارجمندى وسرمايه استاد شهرانى كه خود يكى از رهبر ان باند هاى مافياى اقتصادى وتجارتى كشور بشمار مى ايند خواستار مبارزه با باند هاى مافياى مى شود. او برادر بدخشى ! با خود لحظه هم فكر نكرديد كه ايا فقط وحيد جان از بدخشان تحصيل كرده است كه فقط مناسب وزير شدن وزارت صنايع بوده باشد؟ ايا هزاران بدخشى ما وشما تحصيل كرده نستند؟ اخر ما هم فاضل و واقف وقاعد وهدف وهداف وسائق وحاجى شمس وحاجى قمر وحاجى درخشان داريم

حاجى بدخشانى

>>>   آقای بدخشی روی خدا را ديده و از اتهامات که به او می بندی شرم کن!!!
خودت هم می فهمی که دروغ می گويی و من هم می فهمم که دروغ است.
بدخشانی اصل

>>>   جناب شهرانی همه پول هائیکه درین چند سال ذخیره کرده بود همه را به محترم وکلا تحفه داد و توانست با این کار مقام وزارت را حفظ نماید زیرا با اختلاصی که در انتقال گندم کمکی هند صورت گرفته است دیگر جای برای شهرانی نبود پس وای به حال نمایندگان ملت که با هم چو شخص دست به دست هم داده و ظلمی را به ملت پریشان روا داشتند از خداوند بترسید زیرا ازین دنیای فانی رفتنی هستید
احمدی از کابل

>>>   » جناب شهرانی یک شخصیت عالی و با تجربه میباشد که در تمام کارهای خود موفق بوده و میباشد . و خدا کند که در کارهای که در پیش رو دارد در وزارت معادن باید همرای کارمندان ومامورین خود پیش امد خوب داشته باشد و غریب پرور باشد نه واسته دار را خوش داشته باشد . با احترام

>>>   نظریات تمام دوستان را خواندم بعضی ها واقعا منصفانه قضاوت کردند. اما در میان تمام این نظریات، نظر آقای بدخشی بسیار شرم آور افراطی دورغ پردازی، یاوه گویی بی شرمی و ... بود که از خود بجای مانده بود. آقای بدخشی اگر شما راست میگوید بگوید که نام شما چیست پیش وجدان تان خجالت نباشید اگر راست می گوید فقط بگوید که نام تان چیست و نام خانوادگی شما چیست؟ من صد در صد متیتنم که شخص دوغ پرداز هستی و از گفتن این نوع دروغ و تهمنت ها باکی هم نداری. رای را که وکلای مردم به آقای شهرانی دادند بهترین دلیل به گفته های ماست.
شکر الله از کابل

>>>   سلام به همه مردم مسلمان افغانستان افسوس به پارلمان افغانستان کی وزیران را تعین می کندند و به نام کرزی ختم میشود امیدوار هستیم که در تعین وزیران توجه جدی نمایند که سرنوشت مردم مسلمان افغانستان به دست انها است

>>>   وحید الله شهرانی فعلا 37 ساله است..صرف نظر از اینکه پسر کی است وچگونه مراتب وظیفه ای را طی کرده و یا در اثنای انجام وظیفه دست به اختلاس زده یا خیر که همه به اسناد ضرورت دارند..ولی این کاملا اشکار است که او از دانشگاه اسلام اباد ماستری اقتصاد دارد و در سال 1998 به لندن رفته انجا هم یک ماستری گرفته است. موصوف انسان لایق ودرس خوان بوده واین ربطی به خاین بودن ویا چاپلوس بودن و جاسوس بودنش ندارد..کسی اتهام میبندد دلیل بیاورد..
توزیع اتهامات بیجا وبیدلیل کاریست ناشایسته..در این صورت هیچکسی در افغانستان از تهمت در ایمن نیست...

>>>   برادر عزیز و محترم !
من تمام نظریات شما محترمین را مطالعه کردم هرکس نظریه خاصی داشت در مورد شهرانی ولی من صرف یک سوال را از آقای شهرانی بزرگ و پسرش دارم که شما مدافین شهرانی از ایشان پرسان نمائید . درکنفرانس بن آقای شهرانی بزرگ از پاکستان به بن تشریف آورده بودند . شاید که فراموش کرده اند که در آنوقت بخاطر بازدید از بعضی از اقارب خود میخواستند که به هالند سفر نمایند ولی پول کرایه تکت رفت و برگشت را نداشتند که شما میتوانید این موضوع را از کسانیکه در کنفرانس بن اشتراک داشتند پرسان نمائید بشمول آقای کرزی که در جریان هستند . سوالی من اینجاست که وقتیکه به کابل آمدن این همه سرمایه و خانه در منطقه شیرپور را که میلیون ها دالر بالای آن مصرف شده از کجا بدست آورده اند به این سوال من جواب بدهید .
وطندوست

>>>   وطن دوست عزیز
از این معلوم میشود شما از کنفرانس بن اطلاعی ندارید شهرانی بزرگ در کنفرانس بن در پشاور پاکستان مهاجر بود من خودم از جماهخ کسانی هستم که در کنفرانس بن اشتراک کرده بودم ولی جناب شهرانی صاحب در کنفرانس بن تشریف نداشتن اشترک نکرده یودن ازین معلوم میشود .که جناب وطندوست بسیار یاوه سرای و دروغ گوی حرفوی هستید.
صمد از کابل

>>>   سلام وطنداران مهربان وعزيزكرجه اكثربرادران عزيزم كه درفوق نظريات خودرا نوشته من كاملا به راي هم وطن خود احتراك قائلا هستم اما جاي جالب در اين جا است كه بسيار كم از دولت مردان اجود دارد كه صاف وشفاف توسط وخدمت به اين ملت مظلوم به كرسي وزارت ويا صدارت رسيدباشدازالف تا يا تمام دولت مردان ما به همين بي انصافي مبتلا است.
فياض

>>>   این اقا در لندن تکسی وان بود نه استاذ کالج

>>>   هر چی میگوید بگو ید من بعنوا ن یک پشتون مردم دو ست تعین و تقرر محترم و حید الله شهرا نی صا حب را که شا یسته مقا م وزارت بوده تبریک گفته موفقیت برایشا ن آرزو دارم و یاد آرو میشوم که مو صو ف واقعا" شخص لایق و کار فهم است هیچگونه تضا د و تبعیض در عملکرد وی دیده نشده .
با احترام وطن یا ر

>>>   خیر بابا مورد حمایت انگلس هاست پس باید وزیر شود

>>>   از هر چمن ثمنی !

نګفتید که محترم شهرانی صاحب ثمن کدام چمن است انګلستان یا پاکستان ؟

مطیع الله احرار
از هالند

>>>   لياقت شهراني صاحب قابل قدر است اما نميشه كه عقل كل باشد. اورا درمعدن و مينرال چه ؟ من فكر ميكنم كه كاركرد هاي وزير باتدبيرو چيره دست اسبق انجنير صاحب عادل قرباني قيافه وحيد جان و خويش خوري كرزي خواهدشد.

احمد از هرات

>>>   جناب شهرانی صاحب دوستانه قلباً به شما تبریک می گویم در کار های خویش موافق باشید تحریر دوستان در مورد پاکستان نگاشته شده است باید این را درک نمایم که پاکستان همسایه ماست و بیشترین اتباع کشور ما در پاکستان میباشند به علاقمندی نبوده هیچ انسان به خوشی خویش کشور خودرا رها نمی نماید این یک ضرورت است 30 سال است که در کشور ها جنک است هر انسان به منظور عدم امنیت و زنده ماندن به جای امن میرود موفقیت شما را از خداوند تمنا دارم
عیسی احمدی

>>>   صاحب شهرانی فردی اقتصادی و با کفایت است امروزه وزارت معادن به برنامه ریزی نیاز دارد که انشاالله ایشان به آن توجه میکنند

>>>   او برادر بدخشى ! با خود لحظه هم فكر نكرديد كه ايا فقط وحيد جان از بدخشان تحصيل كرده است كه فقط مناسب وزير شدن وزارت صنايع بوده باشد؟

>>>   او برادر بدخشى ! با خود لحظه هم فكر نكرديد كه ايا فقط وحيد جان از بدخشان تحصيل كرده است كه فقط مناسب وزير شدن وزارت صنايع بوده باشد؟

>>>   راست میگویند

>>>   جناب وزیر صاحب با سلام من از شما خیلی گلایه دارم درزمان مسولیت خویش در پست معاونیت وزارت مالیه به گفته پدر خویش به جای دانشکده زراعت هرات دانشکده شرعیات را دستوردادید بسازند این کار شما دومشکل را به وجود آورد اول اختلاف بین این دودانشکده وسپس بیپچارگی دانشکده زراعت دانشگاه هرات وهمسایه نشینی همیشه گی ان خداوند از شما در روز آخرت سوال خواهد کرد . گاهی فکر نمی کنید در آن دنیا چه جواب خواهید داد ، این پول به شما چه نعمتی دارد می دانید که باید یدون پول وبا کفن سفید و نامه اعمال به دست راست به قبر بروید
با احترام
وطن دوست

>>>   او برادر بدخشى ! با خود لحظه هم فكر نكرديد كه ايا فقط وحيد جان از بدخشان تحصيل كرده است كه فقط مناسب وزير شدن وزارت صنايع بوده باشد؟

>>>   او برادر بدخشى ! با خود لحظه هم فكر نكرديد كه ايا فقط وحيد جان از بدخشان تحصيل كرده است كه فقط مناسب وزير شدن وزارت صنايع بوده باشد؟

>>>   >>> جناب وزیر صاحب با سلام من از شما خیلی گلایه دارم درزمان مسولیت خویش در پست معاونیت وزارت مالیه به گفته پدر خویش به جای دانشکده زراعت هرات دانشکده شرعیات را دستوردادید بسازند این کار شما دومشکل را به وجود آورد اول اختلاف بین این دودانشکده وسپس بیپچارگی دانشکده زراعت دانشگاه هرات وهمسایه نشینی همیشه گی ان خداوند از شما در روز آخرت سوال خواهد کرد . گاهی فکر نمی کنید در آن دنیا چه جواب خواهید داد ، این پول به شما چه نعمتی دارد می دانید که باید یدون پول وبا کفن سفید و نامه اعمال به دست راست به قبر بروید
با احترام
وطن دوست

>>>   با سلام من از دانشجویان ارشد در ایران هستم و در یکی از دانشکده های که از نظر علمی در پایه متوسط قرار دارد درس می خوانم باور به خدا کند به دکتورا با تجربه کمتر از ده سال اجازه تدریس داده نمی شود چه به اینکه وحید حان شهرانی در انگلستان با سند ماستری آن هم اگر راست باشد در س بدهند ، البته یک احتمال وجود دارد که ایشان در فاکولته
شر عیات کابل به دانشجویان فصط کتاب اول ودوم انگلیسی را درس داده باشند که آنهم از الفبای آن بحث میکند ، اگر زحمت نیست آدرس آن دانشگاه انگلیسی را بدهید تا من برایش ایمل بزنم وسوال کنم که آیا این حقیقت دارد و یا خیر در ضمن من منتظر جواب سوال خودم می باشم ، جواب از خود شان باشد نه بدخشی صاحب موفق باشید
هم وطن

>>>   من در یک کلیمه کوتا میکونم ایا کسیکه به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد حتما باید وزیر شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است