زندگینامه وزیر اطلاعات
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۳    ۱۳۸۸/۹/۲۹ کد خبر: 6081 منبع: پرینت

سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ جمهوری اسلامی افغانستان

 http://96.0.54.242/ap/pics2/20091220512062377.jpg

محترم دکتور سید مخدوم رهین در سال 1325 ه ش در شهر کابل  متولد گردیده، بعد از پایان دوره تحصیل در افغانستان  غرض فرا گرفتن دوره ماستری و دوکتورا عازم تهران گردید و به سویه دوکتورا در بخش ادبیات دری از دانشگاه تهران  در سال 1352 هه ش سند فراغت بدست آورد. بعد از ختم تحصیل به صفت استاد در دانشگاه کابل ایفای وظیفه کرد. پس از آن بحیث رئیس اداره فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و کلتور مصروف کار شد.

دکتور رهین یک تن از اعضای مسوده قانون اساسی در زمان جمهوری داود خان بود و در لویه جرگه سال 1356 اشتراک نموده بعد از کودتای هفت ثور 1357 در منزلش تحت نظارت قرار گرفت. بعد از اشغال افغانستان توسط شوروی سابق، موصوف به پاکستان هجرت کرد و در انجا بمنظور اتحاد مجاهدین راه آزادی جد و جهد نموده بعد از تشکیل اتحاد اسلامی  افغانستان متشکل از احزاب میانه رو دوکتور رهین بحیث عضو شورای عالی و رئیس کمیته فرهنگی و نشراتی و ازسال  1371 الی 1373 بحیث رئیس رادیو کابل آزاد که از احزاب مجاهدین بود تعیین گردید. رهین در حکومت موقت حضرت  مجددی بحیث مشاور خاص ایفای وظیفه می کرد.

شاعر معاصر و نویسنده مشهور دکتور رهین در زمینه فرهنگ، ادبیات، تاریخ و علوم اسلامی تحقیقات های را بعمل  آورده است.

وی مقالات زیادی نوشته و چندین مقاله و کتابش اقبال چاپ یافته است که میتوان از کتابهای دقیقی نامه، گزیده اثار سید جمال الدین افغانی پژوهش در باره آثار و شخصیت امیر خسرو دهلوی و روابط فرهنگی افغانستان وهند از گذشته های دور تاقرن هفتم هجری نام برد از جمله کارهای وی در دوران جهاد اشک خراسان، عزاداران، در جواب خلیلی ( شعر)  مسلمان امروز ( پشتو ) می باشد که با بذل مساعی وی آذین چاپ یافته اند. در سال 1988 دوکتور رهین همراه با عده ای  از دانشمندان و قوماندانان جهادی نهضت ملی اسلامی افغانستان را به پیش می برد.

دکتور رهین در سال 1375 هه ش همکاری دانشمندان افغانی در امریکا انجمن صلح دموکراسی برای افغانستان را ایجاد  نمود که بحیث رئیس این انجمن موصوف تقویه وانکشاف اتحاد ملی و دموکراسی در افغانستان و مخالف با تروریزم و طالبانیزم کوشید. دوکتور رهین در سال 1377 هه ش به عضویت کمیته اجرائیوی لویه جرگه در روم پذیرفته شد و بعد از آن الی تدویر جلسه بن در تمام فعالیت های مربوط به لویه جرگه اشتراک ورزیده و بحیث عضو هیئت ظاهرخان به کشور  های افغانستان، ازبکستان، ایران و تاجکستان به منظور تشریح و توضیح اهداف لویه جرگه اضطراری سفرهای داشت در عین حال وی به کارش بحیث رئیس انجمن صلح و دموکراسی برای افغانستان ادامه داده و درچندین اجتماع و اجلاس  اشتراک ورزید.

دوکتور رهین در اداره موقت بحیث وزیر اطلاعات و فرهنگ تعیین گردیده و در دولت انتقالی اسلامی افغانستان نیز به این سمت باقی مانده است. وی از طرف مردم کابل در سپتنامبر 2003  بحیث رئیس شورای شهروندان کابل انتخاب شد. درماه می  2004  مدال خدمت در راه آزادی بیان و فرهنگ را به پیشنهاد رئیس دولت دریافت داشت.

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با عرض سلام به همه
با این شخص با فرهنگ وزارت فرهنگ میزیبد و من از ایشان این تقاضا دارم که هر چه زود تر لوحه وزارت را که به فرمان وزیر متعصب و بی فرهنگ به لسان پشتو و انگلیسی نوشته شده است دوباره احیا کرده به لسان ملی مایان که همانا دری و پشتو میباشد مزین سازند تا باشد که دیگر تبعیض را در وطن خود محوه نموده و برادرانه زندگی چند دهه قبل خویش را آغاز نمائیم بعدآ اگر لسان انگلیسی در آن علاوه میگردد حرفی وجود ندارد زیرا لسان بین المللی میباشد
شمس الدین وطندوست از کابل

ا

>>>   با عرض حرمت به همه:
با این شخص که اقا ی کرزی وی را به کا بینه جد ید معرفی کرده است خوب بود که بحیث سفیر در ایران تقرر پیدا کند چون وی بیشتر به فرهنگ ایرانیان اشنا یی کا مل دارد نه بحیث وزیر فرهنگ چون وی یک شخص است که میخواهد در حقیقت به زبا ن و فرهنگ ایران خدمت کند نه به فرهنگ افغانستان .وزارت فرهنگ خو به اقای عبدالکریم میزیبد که واقعا خدمت خوبی را در وزارت اطلاعات و فرهنگ انجام داده وی یک وزیر لایق بود که توانسته بر هر دو زبا ن رسمی که پشتو و دری است نشرات را تنظیم نما ید
انقلابی

>>>   آقای انقلابی
افسوس به این طرز تفکر شما چون از کسی تمجید مینمائید که اکثریت مردم از آن به بدی یاد میکنند افسوس افسوس

انقلاب شکن

>>>   خوش وخرم باشید باور دارم حداقل در امور وزارت فرهنگ با امدن محترم رهین شاهد رونق وپیشرفت باشیم.
دوست

>>>   واقعا کرزی صاحب یک شاهکار عالی کرد که رهین صاحب را به حیث وزیر اطلاعات و فرهنگ تعیین کرد . این شخص میتواند فرهنگ ما را انچه که هست حقظ و ترقی دهد واقعا شخص قابل تایید است در زمان وزارت اش هیچ کس از او شکایت نداشت کار هاب بیشماری کرد که واقعا قابل تحسین است . او تلویزیون های خصوصی و مجلات روزنامه ها و بسا نشرات شخصی و دولتی را مطابق فرهنگ کشور مزین ساخته بود . همه از زندگی فرهنگی لذت میبردند

>>>   آقای انقلابی کریم خرم که یک .......بود یک جانور وی که انسان نبود.
باز فرق بین فرهنگ ما وایران وجود ندارد یکبرادر استیم.
زبان همه ما فارسی است.
زنده باد داکتر سید مخدوم رهین
تیمور

>>>   در مورد محترم رهین وتقررشان در وزارت فرهنگ متوان شاهد شایسته سالاری در افغانستان بود امیدوارم رفته رفته این روش نهادینه شود .
خرم وزیر مخلوع

>>>   من کاملا حرف های آقای شمس الدین وطندوست موافق هستم.
احمد کابلی

>>>   یکی از آدم های مناسب در کابینه همی داکتر رهین است. آزادی بیان را می خواهد اما در چوکات قانون. خود اش هم قانون را بهتر می داند و آدم صاحب رسوخ هم است. اگر رهین بیاید یکی از درد های این وطن دوا می شود. دردِ که دوا شدن اش هزار درد دیگر را دوا می کند. همی درد فرهنگ. ایندفعه کار های زیاد دارد که بکند و خدا کند که موفق شود. وزیر باشد یا نباشد در عمر خود خیانت نکرده و بکس وابسته هم نیست.

>>>   در مورد محترم رهین وتقررشان در وزارت فرهنگ متوان شاهد شایسته سالاری در افغانستان بود.

>>>   امیدوارم انسان خوبی باشد و خرابکاریهای خرم را جبران کند

>>>   پاینده باد افغانستان.
زنده باد مردم غیور افغان.

>>>   خاک بر ..... آن خرم متعصب و نژاد گرا شود که غیر از نژاد پرستی و تفرقه افکنی ما بین اقوام مختلف دیگر کاری نداشت. آرزوست که محترم مخدوم گندکاری های خرم خرمنش راجبران کنند.
کابلی
کابل

>>>   موصوف سابق نيز وزير اطلاعات و فرهنګ بود . وى به خاطر بعض اشتباهات كه از وى سر زد از طرف نمايندګان ملت استيضاح و سلب اعتماد شد. نامبرده به حيث سفير در دهلي تقرر حاصل نمود و حالا بار دوم براى پست مهم وزارت اطلاعات و فرهنګ معرفي ګرديده است.
نامبرده سخت مخالف و ضد پشتون ها ميباشد ، مبارزه طولاني عليه پشتونها نموده و قبر پشتونها را كنده است. ضعف اخلاقي هم دارد . شوقين ....ميباشد. در دلهي هم كار هاى نا مشروع انجام داده ، يك زمان در تهران تشريف داشت ، رئيس دفتر يكي از تنظيم هاى جهادى بود . با استاد رباني ، حضرت صاحب و بالأخره با ظاهر شاه خود را نزديك كرد. از آنها به نفع خود استفاده ها نمود. ګفته ميشود كه در دهلي لوحه ء پشتو را از بين برد و به عوض آن لوحهء به زبان دري نوشت و بروى ديوار سفارت نصب نمود.. وقتيكه وزير اطلاعات و فرهنګ بود وزارت را به يك وزارت ايراني مبدل ساخت، حتى قالين دهليز و دفترش فرمايشي از ايران آورده شد. در رشتتهء خود قابليت دارد. تحصيلات خود را در ايران به پايان رسانيده صاحب فهم و دانش است. با غربي ها هم روابط خوب دارد ، چندين سال در امريكا بسر برده و ميګويند كه تابيعت آنكشور را نيز بدست دارد.
اكر نمايندكان ملت به اين شخص منفور راى بدهد ، اين يك خيانت ملي خواهد بود.
حالا اكر نمايندكان ملت ميخواهند مرتكب خيانت ملي نه شوند بايد به اين شخص راى اعتماد ندهدند.khyber

>>>   آقای رهین آمدن شما را به وزارت اطلاعات و فرهنگ برایت تبریک عرض میدارم خدا کند که بتوانید خرابی ها و ویرانی های خرم (مرکب) را باز سازی نمایید.
سمیرا از کابل

>>>   برادران محترم سلام!
اولتر از همه باید حظور شما عرض بدارم افغانستان عزیز ما که به جنگ های داخلی مبتلاست قوم پرستی و زبانپرستی است در اطلاعات و فرهنگ جیگاه است که همه افغانها به ان دسترسی دارد ما تبعیض لسانی را بوجود بیاوریم به گمان اغلب که مشکلات زیاد بوجود خواهد امد و هر شخص که لسانپرست و قوم پرست باشد لیاقت هیچ وزارت و یا مدیریت را ندارد ما باید از چنین اشخاص که میخواهد کلتور و فرهنگ خود را فراموش کرده و بیگانه پرستی میکند نفرت داشته باشیم و به اشخاص مغرض اجازه تخریب را ندهیم و ارزومندم باز هم از پارلمان مانند قبل رانده شود

>>>   برادر محترم خیبر که اسم خود را به انگلیسی نو شته اید بسیار اشتبا ه کرده اید این حرف تعصب پشتو ن و غیر پشتو ن را این جا نب در وجود وی نیا فتم زیرا خودم پشتو ن استم و در دهلی انجا م و ظیفه می نما یم از بسیار نزدیک وی را دیده ام شخص بسیار حلیم ـ بد رجه نهایی مودب و شر یف که کرامت انسا نی برایش بسیار محترم است ـ هیچ نو ع کینه و کدورت در دل ندارد همیشه سعی و کوشش دارد به همو طنا نش بدون رغبت و عنا د خدمت نما ید .
و بیا ید لو حه سر دروازه سفارت را ببینید او ل به پشتو دوم به دری و در پا یا ن با ذکر آدرس به انگلیسی حک و نصب شده.
خو شحا ل از دهلی جدید

>>>   به عر ض حرمت
من با برادر که نا م خود را نه نوشته کا ملا موافق هستم چون به گفته وی کسی که قوم پرست همچو اقای رهین با شد نه تنها در کا بینه بلکی در افغانستان جای ندارد.
ما افغانها به فرهنگ خا رجیان ضرورت نداریم فرهنگ ما یک فرهنگ غنی است که تقریبا در حدود 400 سا ل سا بقه تا ریخی دارد.
مرگ به کسا نیکی به قوم پرستی و نژاد پرستی دامن میزند.
وزارت فرهنگ جای کسی است که کا ملا با فرهنگ مردم افغانستان اشنایی کا مل داشته با شد و همچنان به تما می زبانها خصوصا به زبانها رسمی کشور پشتو و دری احترام کا مل داشته با شد.
من از وکلا محترم خوا هشمندم که ما نند دوره قبل اینبا ر هم اقا ی بی فرهنگ را رای عدم اعتماد دهند. چون این کا ر خلاف قانون اسا سی بود و قانون اسا سی در مورد تقرر دوبا ره وزرا کا ملا روشن عمل نموده.
با احترام
ایمل

>>>   من کاملا حرف های آقای شمس الدین وطندوست موافق هستم
جمیل روفی از کابل

>>>   تا ابد مردم توشنه چنین انسان فهمیده وکارفهم خواهد بود بهترین انتخاب سید مخدوم رهین مترقی وسر فراز باد افغانستان ...رای به سید مخدوم رهین رای به آبادی کشور
فرهنگ غنی رهین
..رای شما آینده شما..ا.ش..

>>>   ایله بیله ! حد اقل یک شخص را دیدم در کابینه افغانستان وقتی آدم وزیر میګوید خودش نشرمد.
مسکین یار 007

>>>   برادر عزیز انقلابی!
من تاسف به حال شما میکنم ما همیشه یکی را بنام ایرانی و یکی دیگر را بنام این و آن بدنام می سازیم مه فکر میکنم که هرکس به این وطن خدمت کند اصولاً محکوم است اولاً کوشش کن سوادت را کافی بسازی و ضمناً ازحرفهای تکراری که سالها تکرار شده پرهیز کن اگر خودت ویا هم قبلگاه شما لیاقت این وزارت را داشته باشد مهربانی
وطن دوست

>>>   با عرض سلام ....
یگانه کار خوب و عالی جناب کرزی در دوره جدید همین بود که اقای رهین را دوباره به حیث وزیر اطلاعات فرهنگ تعین نمود . واقعآ که انتخاب عالی است و داکتر صاحب رهین شخص مناسب است . به امید موفقیت های هر چی بیشتر شان .

>>>   تبریک رهین صاحب برنده شدید شما واقعا انتخاب عالی هستید

>>>   داکتر صاحب رهین و به امید موفقیت های هر چی بیشتر شما ....تبریک

>>>   جناب محترم رهين وزير اطلاعات و فرهنگ.
تقرر شمارا بحيث وزير اطتهعات و فرهنگ تبريگ گفته سلامتي و موفقيت هاي مزيد شماارزو دارم. اي كاش جناب كرزي صاحب وزاري كابينه را باساس لياقت و تخصص به پار لمان معرفي ميكرد. تا نمايندگان معرفي ميكرد .
سيخنيار

>>>   جناب داکتر صاحب رهین پست وزارت اطلاعات بر شما تبریک میگویم
قاسم از ولایت غور

>>>   سلام برادران و خواهران !
داکتر صاحب رهین یک انسان بسیار خوب وطن پرست و لایق است به نظر من میتواند که امورات وزارت اطلاعات و فرهنګ را به درستی پیش ببرد . برای شان تمنای موفقیت دارم
با تقدیم حـــــــــــــــــــــــــــــــــرمت
حقــــــــ(شـــمس الحـــق)ـــــــانی

>>>   جنا ب محترم حقــــــــ(شـــمس الحـــق)ـــــــانی سلا م بشما بدون شک جناب داکتر صاحب رهین شخصی است که تمام صفات یک و زیر که مناسب یک وزارت باشد. انشا الله در وجودش موجود است اگر عوض کلمه وطن پرست کلمه ( خدا پرست ) و وطن دوست را به ایشان خطاب کنیم بهتر نیست؟ با احترام
سوال گر

>>>   سلام بر مردم با فرهنگ افغانستان
خدواند را سپاسگذار هستم که فرهنگ مردم بیچاره و زجرکشیده افغانستان از شر خرم بی فرهنگ و معتصب نجاد یافت.شخصیکه خود را صاحب فرهنگ مردم افغانستان میدانست و هر بد که میخواست میکرد. موفقیت آقای رهین را در راه خدمت به فرهنگ و مطبوعات از خداوند بزرگ خواهانم!
دلاور از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است