زندگینامه وزیران مخابرات، شهدا و معلولین
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۹    ۱۳۸۸/۹/۲۹ کد خبر: 6080 منبع: پرینت

انجینر امیرزی سنگین وزیر مخابرات جمهوری اسلامی افغانستان

 http://96.0.54.242/ap/pics2/20091220508362736.jpg

محترم امیرزی سنگین فرزند امیر گل شاه خیل در سال 1949 در ولسوالی اورگون ولایت پکتیکا چشم به جهان گشوده وی متاهل  بوده و دارای یک دختر و سه پسر می باشد.

سنگین تعلیمات ابتدایی خویش را در اور گون و متوسطه را در گردیز تعقیب نمود. تعلیمات  ثانوی را الی صنف دوازدهم  در مرکز تربیوی مخابرات برای مدت سه سال با درجه اعلی ادامه داد. در سال 1973  انجینری شانرا در رشته  الکترونیک و مخابرات، از دانشگاه لندن جنوبی از کشور انگلستان بدست آورد. سنگین دوره خدمت کاری شان را بحیث استاد در مرکز تربیوی مخابرات از سال 1975 اغاز نمود در سال 1978 مسوولیت امریت مرکز تربیوی مخابرات را  بعهده داشت.

سنگین در سال 1980 مجبور به ترک وطن گردیده و درکشور سویدن پناهنده شد. با آغاز زندگی در سویدن توانست در مدت چهار ماه لسان سویدنی را به سویه بکلوریا با تسلط کامل فرا گیرد.

 سنگین در سویدن در فرصت کم شامل حلقات کاری شده و یکی از اعضای اساس گذار کمیته سویدن برای افغانستان شد. ایشان سهم فعال در انکشاف کمیته سویدن برای افغانستان، موسسه که در 25 سال اخیر نقش بارزی در ساحه تعلیم و تربیه، زراعت و صحت در افغانستان ایفا نمود.

امیرزی سنگین در سال 1982 در مخابرات سویدن شامل وظیفه گردید و در ابتدا برای مدت سه سال در پروژه مخابراتی میدان هوایی شاه خالد عربستان سعودی بحیث عضو تیم پروژه کار نمود. بین سال های 85 الی 90 در طرح انکشاف و توسعه و تطبیق شبکه موبایل سویدن مصروف بود.

باید علاوه نمود که سنگین یک عضو تهداب گذار بخش بین المللی  مخابرات سویدن محسوب می شود ایشان بحیث یکی از اعضای که در رهبریت بخش بین المللی مخابرات سویدن قرار داشته و در دهه 1990 الی 2000  در داوطلبی های لایسنس بین المللی اشتراک ورزیده و 8 لایسنس جی سی ام را در  استونیا، نمیبیا، هنگری، ایتالیا،  روسیه، هند و لیتویا برنده شد.

سنگین در پست های کلیدی و رهبریت ادارات نامبرده که میلیاردها دالر عاید برای سویدن میاورد کار نموده است.

امیرزی سنگین بعد از واقعه یازدهم سپتمبر سال 2001 به افغانستان بر گشت از جمله فعالیتهای کاری اش بعد از عودت به کشور می توان چنین نامبرد :

تدویر تریننگ  برای انجینران  وزارت مخابرات  و کمپنی افغان بیسیم .
رهبری کمیته  ارزیابی  لایسنس  جی .ا س.ام .  سال 2000
عهده دار شدن  وظیفه  سرمشاور  وزیر  مخابرات  از ماه فبروری 2003

سنگین در ماه جولای سال جاری عیسوی به سمت رئیس شرکت افغان تیلی کام تعیین گردید که نقش شان در ایجاد شرکت  افغان تیلی کام، تصویب فرمان و اساس نامه، پیگیری از فعالیت ها و تطبیق پروژه های مخابراتی حیاتی بوده است ایشان  علاوتا بر مسوولیتهای ساختن تشکیل عمومی افغان تیلی کام و کار بالای موضوعات انتر کنکشن طرز العمل های جدید را نیز انکشاف و توسعه داده است.


زندگینامه تاج على صابر وزير شهداء و معلولين جمهوری اسلامی افغانستان

 

تاج على صابر وزير پيشنهادى شهداء و معلولين،  فرزند  گل محمد  درسال  ١٣٥٢ هجرى خورشيدى در قريه زردار ولسوالى صبرى  ولايت خوست چشم به جهان گشود .

 وى تعليمات ابتدايى را درمکتب ازغرو کُرم  ايجنسى پاکستان    و درسال  ١٣٧١ تعليمات ثانوى را  درليسه الفتح خوست به پايان رسانده است .

 موصوف،   درسال  ١٣٨٠  از رشته ادارى و دپيلوماسى پوهنځى حقوق و علوم سياسى پوهنتون ننگرهار ،فارغ گرديده است.

صابر مدت  پنجسال به حيث معلم  در ليسه ولسوالى صبرى و هشت سال به حيث استاد در پوهنتون شيخ زاهد ولايت خوست،  ايفاى وظيفه کرده  است .

 وى مدت دو سال به صفت مسوول عملياتى  موسسه بين المللى (IMC)  در ولايت خوست و از سال  ١٣٨٤ تا کنون ،  سمت هاى عضو ، معاون و رئيس شوراى ولايتى خوست را نيز عهده دار بوده است .

 موصوف، به زبان هاى  پشتو ، درى ،انگليسى  تسلط کامل داشته و به زبان هاى عربى و اردو تا اندازه تکلم نموده ميتواند .

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یگانه وزیر پر افتخار وطن ماست او همیشه درتلاش است که چه قسم به مردم و وطن خود کند یگانه خدمت که جلالتماب وزیر صاحب انجام داده رساندن خدمات به دورترین نقطه افغانستان و بهره مند شدن هشتاد درصد مردم افغانستان از خدمات تیلیفون است.
من از مجلس نماینده گان تقاضا دارم تا به چینن وزیران چشم پت رائ اعتماد بدهند.
ا گ از کابل

>>>   وزیر صاحب محترم
امیدوارم که در راه ترقی وطن هرچه بیشتر کوشش نمائید و هم
چنان امیدوار هستم که به هیچوجه سرمایه ملی را به شخص واگذار ننمائید یعنی اینکه هیچ بخش از تکنالوژی جدید (فایبر نوری) را خصوصی نسازید و بگذارید که مفاد آن به بودجه دولت قرار گیرد و ای کاش این کمپنی های موبائل که روزانه چی پول هنگفتی بدست می آورند به دولت تعلق میداشت و این اشتباه قبلی شما بود که آنهارا به کمپنی های شخصی قرارداد کردید و اگر موضوع پول بود پس جای تاسف است که یک دولت باملیارد ها دالر کم های خارجی نتواند یک شرکت را پیش ببرد
صدرالدین کابل

>>>   يگانه وزير شايسته دولت است كه واقعا در بخش مخابرات و پيشرفتهايش ما را بيشتر از پاكستان و ايران قررا داد ما به وزير صاحب افتخار ميكنيم يك وزير مدير و دانشمند است
فراهي

>>>   آقاي اميرزي سنگين که نام اصلي اش .......است و در جواني آنرا تعغير داده است خدمات زياد به شرکت هاي خصوصي تيليفون بيسيم نموده است، جيب شرکت هاي بيسيم را از صدها مليون دالر پر نموده است در حالي که شبکه تيليفون ثابت يا ديجيتل افغانستان يکي از ناکارآمد ترين شبکه ها باقي مانده است. مطمئننآ جيب هاي خودش هم پر شده است.

>>>   واقعا ایشان خدمات مخابراتی را به نحو احسن انجام میدهد امیدوارم همیشه اینگونه باشد و روز به روز موفقیتشان بیشتر شود و تلفنهای خطی و ارزانتری در اختیار مردم بگذارد تا مهاجرینی که برای کار یا تحصیل و یا اقامت در خارج از کشور هستند بتوانند راحت و ارزان با اقوام خویش در افغانستان تماس بگیرند
فاطمه سیدنی

>>>   امید واریم درین دوره بتواند به شبکه های تلفون ثابت ودیجیتال و
خدمات پستی که جزمکلفیت شان میباشد نیز توجه نموده وفراموش شان نشود.
محمد عثمان از کابل

>>>   ادم کار فهم است راه صد ساله را در چند سال طی نمود لایق این وزارت است
پرویزبشرمل

>>>   براستی در قسمت خدمات پستی هیچ توجه در طول هشت سال گذشته صورت نگرفته است بغبر از یک یا دوموتر کهنه وفرسوده و بجز از معاش مامورین وبجز ازکمک اتحادیه پستی جهانی که انهم یک تعداد تجهیزات پستی میباشد برای رشد پست کدام کاری نشده وعلت ان اینست (که خدمات پستی جیب کسی را پر نمیسازد ویک خدمت عامه است. )
رنجبر از پست

>>>   سلام د وستان مه هم به نوبه خود از خدمات وزیر صاحب استقبال میکنیم که به نفع شخصی خود کرده. میدانید که چرا سنگین صاجب دوباره میخواهد وزیر شود؟ مه برایتان میگم چرا که تیلفون خودش و فامیلش مفت باشد آیا این شخص خواهد توانست که نرخ مکالمه را کمتر سازد؟
تشکر هارون

>>>   موفقیت مزید وسلامتی ایشان را أرزومندم ، کاش چهار نفر دیگر هم چون شما آقای امیرزی میداشتیم . خداوند یار ویاورتان باد.

>>>   در نطریا ت با لا تا حال هیچکس نظر منفی در مورد سنگین نگفت مبادا در انتخا با ت آینده ریئس جمهور شود .
نور محمد تره کی

>>>   برای اینکه سایت طرفدارش است نظرات منفی را نشر نمی کند!!

>>>   سلا م ! یقینا انسان شایسته وبا لیاقت است این وزیر قابل تائید همه گان می باشد چرا که در هرولایت ازسیستم مخابراتی برخوردار میباشد به امید موفقیت وکامیابی ..ا ش.

>>>   برادران عزیز آفتاب به دو انگشت خفا نمیگردد !
واقیعت امر این است که این شخص کار فهم و با تجربه است امید که در آینده نرخ های صحبت تلیفونی را هم در فی دقیقه کاهش دهد باز میشود امیرزی جوان کاکه
بدخشانی

>>>   سلام من از خواندن زنده گی نامه وزیر مخبارات اقای امیرزی سنگین بسیار خوش شودم بخاطریکه معلومات بیشتر در باره وزیر مخابرات بدست اوردم
امیرزی سنگین واقعا قابل تایید همه گان می باشد.................
امنه حسن کارمند بست مخابرات ولایت جوزجان

>>>   سلام
دوستان یگانه وزیر که ما با آن فخر میکردیم سنگین صاحب بود
نمیدانیم دلیل عدم رای وکیل صاحب ها چه بود ولی بما افتخار است که مانند سنگین وزیر داشتیم .امید است دربار دوم حکومت
وی باز به پارلمان معرفی بدارد تا از وی استفاده صورت گیرد زیرا
چینن شخص لایق کم خواهد بود تا درمورد مخابرات باکشور های
همسایه رقابت کند
سلمان
کابلی

>>>   سنگین صاحب خوب بودنه آنقدرکه کارمندشان تعریف کردند.
حمیدالله ازدوبی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است