زندگینامه وزیران اقتصاد، انکشاف شهری
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۴    ۱۳۸۸/۹/۲۹ کد خبر: 6079 منبع: پرینت

داکتر انور الحق احدی وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی افغانستان

http://96.0.54.242/ap/pics2/20091220503154895.jpg

محترم داکتر انور الحق احدی درجه لسانس و ماستری خود را در رشته اقتصاد و علوم سیاسی از دانشگاه امریکایی بیروت در لبنان بدست آورده است.

همچنان ماستری تخصصی در رشته امور مالی و اداره از فاکولته مطالعات ما فوق لسانس نات ویسترن و بعدا دکتورای خود را در رشته علوم سیاسی فاکولته علوم سیاسی همین دانشگاه بدست آورده است.

داکتر انوارالحق احدی منحیث معاون پروفیسور علوم سیاسی در دانشگاه کارلتن امریکا در سال های 1985 الی 1987 امر بانکداری در بانک کانتینتال ایلونای شیکاگو ، درسالهای 1987 الی 2002 پروفیسور علوم سیاسی در دانشگاه پراویدینس و از 2002 الی اکنون منحیث رئیس کل د افغانستان بانک ایفای وظیفه نموده دارای تالیفات علمی متعدد در ژورنالهای اکادمیک ، کتابها و روزنامه های معتبر امریکا می باشد.

محمد يوسف پشتون وزير انکشاف شهری جمهوری اسلامی افغانستان

http://96.0.54.242/ap/pics2/200912261549213371.jpg

محمد یوسف پشتون وزير پيشنهادى انکشاف شهری در سال ١٣٢٥ در ولايت کندهار ديده به جهان گشود. وى تعليمات ابتدايی و ثانوی را در ليسه عالی احمد شاه بابا کندهار به پايان رساند و درجه ماستری را در رشته انجنيری شهرسازی از پوهنتون امريکايی بيروت در لبنان به دست آورد.

پشتون برای چهار سال در يکی از موسسات لبنانی کار کرد و سپس در اواخر سال١٣٥٦هجرى خورشدى   به وطن برگشت. موصوف  مدتى منحيث استاد در فاکولته انجنيری پوهنتون کابل ايفای وظيفه کرد و در زمان تجاوز  اتحاد شوروی وقت بر افغانستان ، دو بار زندانی شد و در سال١٣٦١  مجبور به ترک افغانستان گرديد.

  پشتون ٢٠ سال را در مهاجرت به سربرد و بين سال های١٣٥٧   و  ١٣٨١ با موسسات غير دولتی در داخل و خارج از کشور همکاری کرد که ازجمله فعاليت های او، تاسيس و پيشبرد امور شفاخانه الجهاد در شهر کويته پاکستان، پيشبرد امور موسسه ماين پاکی دافا و مشاوريت با ارگان های ملل متحد در شهر کويته  پاکستان قابل ذکر است.

وى  در ماه سرطان ١٣٨١   به حيث وزير شهرسازی و مسکن و بعداً در ماه اسد ١٣٨٢   به حيث والی کندهار و متعاقبا در  سال ١٣٨٣   مجددا به حيث وزير شهرسازی و مسکن که بعدا به نام انکشاف شهرى مسمى گرديد؛ مقرر و الی اکنون ايفای خدمت مينمايد.

پشتون به زبان های پشتو، دری، انگليسی و عربی تسلط دارد.

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ای کاش با این همه دیپلوم ها یک کمی از دروس دینی می آموخت تا مفکوره قوم پرستی را از خود دور میکرد زیرا اسلام هیچ قومی را بر قوم دیگر برتری نداده است مگر پرهیزکاران را
امیدوارم که ازین ببعد به این جهالت خود پی برده و برادرانه زندگی کردن را یاد گیرد
خالد از ننگرهار

>>>   برادر ننگرهاي بنده هم نظر شما هستم ولي شما بايد بدانيد كه ........... عيسي گرش به مكه برند چونكه باز ايد همان ....... باشد و همچنان ........ همان ...... است ولي پالانش عوض شده است شايد به هيچ وجا نتوان تغيير عقيده داد چون از اسلام خيلي ها فاصله دارد

>>>   امیدوارام پارلمان کشور این ...... را رد نموده و آزادی خود را حفظ نمایند زیرا این شخض رهبر حزبی است که به اساس اندیشه های غیر اسلامی یعنی قوم پرستی بنیاد گردیده است.
مژده از کابل

>>>   احدی جان تبریک باشد امیدوارم که با قوم پرستی ات کارمندان بیچاره وزارت اقتصاد را درهم و برهم نکنی زیرا از تو امید خوبی در این وطن ویران دیده نمیشود با مفکوره های قوم پرستی ات
خداوند این وطن را از دست دشمنان داخلی نجات دهد آمین

حسام الدین کابل

>>>   سلام دوستان،
این آدم علم دارد ولی خیلی ها در باره اعتقادات اسلامی اش مشکوک اند. اگر خواسته هایش پیش برود افغانستان را تجزیه خواهد کرد. کسی که تفکر برتریت قومی دارد منکر قرآن و کافر است و اگر وی هم همین عقیده را دارد که یک قوم از قوم دیگر بهتر است پس منکر قرآن است.
اگر واقعاً از خود رفع اتهام نکند، از رهبری حزب ضد دینی استعفا ندهد فکر می کنم هرکسی برایش رأی دهد برای دنیای این آدم دین خود را به خطر انداخته است.
رسول مبارک می فرمایند : احمق ترین مردم کسی است که به خاطر دنیای دیگران دین خود را به خطر می اندازد.
و سلام بر کسی که از راه راست پیروی کند.
با احترام
پرسوک هراتی

>>>   شا با س پرسوک هراتی درست گفته ای .

تنها لغما نی

>>>   انور الحق احدی ! تحصیل دارد مگر دانش و اهلیت حفظ تحصیل خود را ندارد. او یک مزدور و غلام اجنبی است . نه خدمتگذار ملت مظلوم. او یک قوم گرای فندامینتالیست است نه یک صادق علم بردار استقلال و نوامیس ملی. حیف است که من وقت خود را درمورد این شخص بی کفایت سپری کنم.
تبر

>>>   شناسنامه او حزب اوست این را همه میدانند اصلا لزومی ندارد او را معرفی کنیم . یک اندیشه واپسگرایا نه....چه تعریفی میتواند داشته باشد.
هراتی

>>>   با ید گفت که مفکوره این شخص همین قدر است که نام حزبش را افغان ملت گذاشته یعنی ملت افغانها (اوغانها). پس ملیت تاجک ،ازبک ،هزاره، بلوچ، تایمنی، جت، ایماق، نورستانی، پشه ای، اشکاشمی، ترکمن، ودیگراقوام که من نمیدانم، درافغانستان زندگی میکنند پس تکلیف آنها چیست که این ملت فقط فقط به یک قوم (اوغون) تعلق دارد به اندیشه احدی جاهل. یک ضرب المثل از قدیم است که میگویند چهار چیز پایدار نیست
1- علم بی عمل
2- مال بی تجارت
3- ملک بی سیاست (افغانستان امروزی)
4- فراموش کردم که چیست. معذرت
حالا احدی یک عالم بی عمل است پس پایدار وبا بنیاد نیست.
با احترام سبزواری

>>>   برادر خالدجان ننگرهاري جيزي كه راجع به انور الحق احدی نويشتي 1000 فيصد واقعت است
مرگ به همه قوم پرستان

>>>   جناب احدی صاحب من متاسفم که مبگوییم اگر عالمترین مرد این کره خاکی باشید بازهم هما قوم پرست هستید که در وزارت مالیه کارمیکردید با داشتن این قدر اسناد عالی تحصیلی من متاسف هستم که هیچ عمل ندارید از شما کرده من میتوانم خدمت کنم من روزانه صدها باربته را بالای مرکبم به دورترین نقاد دهات و روستاها میبرم و در قسمت رشد واقتصاد مردم خدمت میکنم
با احترام
فقیر محمد درویش از قندهار

>>>   قوم پرست ....... هشت سال چور بس نکرد جاسوس انگلیس که باز امدی
داریوش هروی

>>>   سلام دوستان اینقدر هم توهین نکنید یگان نفر تاجک هم در وزارت مالیه بود تشکر

>>>   تاابد این کمک های خارجی وجود ندارد که برشما خانه وسرک بسازد وای بر شما مردم ..........که تا ابد مزدور وبرده بیگانه گان هستیند ،این وزیر شایسته وبالیا قت است .....

>>>   براستی اگر آقای کرزی انصاف میداشت وقتیکه جناب احدی را بصفت وزیر انتخاب کرده بود باید در مقابل آن همچنان آقای لطیف پدرام را نیز معرفی میکرد که از نگاه علمی وجسمی و غیره خیلی ها برتری بالای احدی داشت وهیچ جای بی اعتباری خود ش مطرح نمیشد اما صد افسوس به حال مارشال قسیم که چطور در برابر این همه نا برابری های حکومت سکوت کلی اختیار کرده است؟؟؟
جوادی
از کندز

>>>   خپه به نشی شاغلی احدی :

به یک ګردش چـــرخ نیلوفری
نه کرزی بماند نه انورالحق حدی

ببخشیدکه شاعر نیستم ولی همین طور دفعتاْ جور آمد
مسکین یار 007

>>>   جناب یوسف پشتون این چوکی پدریت است و به غیراز تو دیگر کسی نیست که در آن ایفاء وظیفه نماید چراکه میراثی است وباید در هر دوره شما وزیر همین پست عایداتی باشید بخاطریکه برادرت باجه کرزی صاخب است هاهاها هاها این است انصاف کرزی در گزینش وزرای مسلکی ؟

>>>   کسانیکه هدف شان برتری یک قوم خاص بالای سائر اقوام ساکن کشور باشد هیچگاه موجودیت شان بحیث وزیر به نفع مردم افغانستان نبوده بلکه باعث انشعاب بیشتر مردم قرار میگیرد خصوصا کسیکه عملا در بعضی ارگان ها حرکات جلب وجذب قومی و قبیله گرائی خود را به نمایش آشکار گذاشته است تا زمانیکه انسان تعهد به منافع کشور نداشته باشد تخصص بهر پیمانه که باشد درد مردم را دوا نمیکند.
حق شناس
تورنتو

>>>   تا حـمــــــــــــــــــــــــــاقت اینچنـــــــــــــــــــین باشــــــــــــــــــــد دشمـــــــــــــــــــــــــــــــــــــن در نمــــــــــــــــــــــــــی ماند !

ملت افغان باید مدیون خدمت های سه شخصیت بزرگ کشور حنـیف اتمر، داکتر فاروق وردک و انوارالحق احــدی باشند !
مـــلا شــخ مــامــد پکتیاوال
اگرازشخصیت در جامعه افغان بتوان سخن گفت پس فقط ازسه شخصیت: داکترعـــــــبدالله ، قـــــانونی و ضـیا مســـعود !
حـــاجی شــق الله پنجشـــیری
اگر صداقت و پاک نفسی معیار وطن دوستی باشد پس در افغانستان فقط و فقط می توانیم از محترم خلیلی و محقق نام بریم !
کــــربلایی صفدر یک لـــنگه
در شهامت و پایمردی مقاومت وفداکاری در تاریخ افغانستان ابرمردی چون الحاج جنرال دوســـــــــــــــــــتم کمتر دیده شد !
مـــلا جــوره قل ســــــــرپل
مادر باشد که فرزندان چون اسپنتا واسمعیل خان به دنیا بیاورد که در تاریخ پنجهــــــزارساله افغانستان نظیرشان دیده نشده !
خـواجـه کور مـامـد هـــروی

تجارب صد سال پیش جد بزرگ ما جنرال مکناتن دراین سرزمین سرمشق خوب برای سیاست امروزوفردای ما خواهد بود !
براون صدراعظم انگلستان
با تقدیم حـــــــــــــــــــــــــــــــــرمت
حقــــــــ(شـــمس الحـــق)ـــــــانی

>>>   به نظر بنده امروز در افغانستان تنها احدی نیست که همه بالای آن انتقاد میکنید.
بلکه این مفکورۀ معیوب و بی بنیاد افغان ملتی هاست که به سیاست دولتی تبدیل شده است،
از آقای کرزی شروع تقریبآ همه کابینه ازین مفکورۀ معیوب حمایت میکنند ودر تطبیق آن یک لحظۀ غفلت رابه خود راه نمیدهند.
مگر اتمر، فاروق وردک،یوسف پشتون، زاخیلوال،فاطمی، امیرزی سنگین و........ خوب هستند که احدی بد است، نه هرگز نه همۀ اینها قوم گرا هستند و هیچ وقع به مردم کشور ندارند.
اینها وزیرانی اند که خواستار برتری یک اقلیت قومی بالای اکثریت مردم افغانستان اند. من به همه توصیه میکنم که مقاله زوال پشتونها نوشته شده توسط احدی را بخوانید و همچنان سقوی دوم نوشته شده توسط آقای ِیون- احدی-سلیمان لایق_اشرف غنی را مطالعه نمایید تا به عمق اندیشه و تفکر اصلی و بنیادی آنها پی ببرید. و کابینۀ فعلی هم برای تطبیق تدریجی برنامه های گنجانیده شده در سقوی دوم و زوال پشتونها در افغانستان معرفی شده است.

عارف گردیزی

>>>   سلام وتشكراززحمت كشي تان
من به حيث يك محصل ازكاركرد وعملكردي كه دردوره قبلي داشته ايد
.افغان ازهرات

>>>   انور الحق احدی یعنی نمونه تبعیض لسانی و نژادی در افغانستان
مسکین یار 007
احرار از هالند

>>>   انورالحق احدی با حرفهای که در کمپاین انتخاباتی زده بود چطور خجالت نمیکشد که درین حکومت و در زیر دست کرزی کار میکند
انجینر قدوس

>>>   سلام!
اگر احدی وزیر شود دوباره وحشت در افغانستان شروع می شود.....کرزی نوش جانت

>>>   آقای پشتون واقعا یک افغان وطن پرست و مردم دوست است...که چه تاجک باشد.چه ازبک.چه هزاره ....وآنها یک افتخار بزرګ برای کشور است،....

>>>   برادران محترم !
به نظر بنده تمام وزار که کاندید شده اند به نظر من قابل تایید هستند الی پشتون من سر سخت مخالف یوسف جان هستم ګر چه از مه را یارم است باز هم من به نظر شان کمی مخالفت دارم و احدی جان خو نور چشم ما است . حالا من هوشیار شدیم
با تقدیم حـــــــــــــــــــــــــــــــــرمت
حقــــــــ(شـــمس الحـــق)ـــــــانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است