لیست کامل پنج هزار تن کشته شده توسط آکسا
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۶    ۱۳۹۲/۶/۳۰ کد خبر: 58284 منبع: پرینت

فهرست حدود پنج هزار تن که بگونه گروهی در سال 1357 و 1358 از سوی اداره آکسا در افغانستان کشته شدند بخشی از بررسی های دولت هالند بوده است.
دادستانهای هالند هشدار می دهند کسانی که پس از سال 1952 دست به جنایت جنگی در افغانستان زده اند و اکنون در قلمرو قانونی هالند زندگی می کنند به دادگاه کشانیده خواهند شد.
نزدیک به پنج هزار تن که بگونه گروهی از سوی اداره آکسا به علت وابستگی هایی که در سند ها از آن با عناون اخوانی، اشرار، شعله، مائوئیست، افغان ملت و غیره نام برده شده است کشته شدند اما بسیاری که در این فهرست نگاشته شده است کارگر، دست فروش و دانش آموز بودند.
نام های دو بانو نیز در این فهرست دیده می شود.
کد (4)

دانلود و مشاهده لیست با فرمت pdf


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اګر کمونستها این جنایات را نمې کردند وضیعت افغانستان خراب نه میشد . مجاهدین ظهور نمې ګرد . به قدرت رسیدا کمونستها و جنایات شان راه را برای مجاهدین باز نمود ، پاکستان و کشور های غربی مجاهدین را به میان آورندند از اینها جهت بدست آوردن مقاصد شان استفاده نمودند و این کشور را پارچه پارچه نمود اما آغاز بد بختي ها بدست کمونستها بوده است ، کمونستها تهداب بدبختي ها را در ګزاشت و دیګران عمارت بدبختي ها را بلند نمودند.
احمد جان

>>>   به این کیس انسانها تا اکنون همه روزه توسط قوای امنیتی جمهوری اسلامی افغانستان کشته و نیست و نابود میکردد.ولی ملت از شر انها خلاص شدنی نیست.
خدواند به قدرت خود تمام کسانی که علیه ملت و دولت قانونی کشور ما سلاح می کشند و زندگی ارام مردم ر ا برهم میزنند هلاک نماید.چنانچه... به جزای اعمال شان خداوند کریم رساند.
امین با رب العالمین

>>>   دوستی امریکا خطرناکترازدشمنی آنست .مجاکمه تفنگسالاررااعلان کرد تا تعدادی از جهادیون سابق ازترس به حلقه استخبارات امریکاافتاده حالا به زیر حلقه دار قرار دارند یاامریکارا فیروزکن یا زیر برچه طالب بمیر !قاعده امریکا همین است یکدفعه چاق میکند بعد حلال میکند . اکنون نوبت به دموکراتهای ملی نامنهاد امریکارسیده چنانچه کسانی بنام حزبی سابق به اریکه قدرت خیرات امریکا تکیه زد آزمون دارند که درجاسوسی اش کاستی داشته باشد مانند بعضی جهادیون سابق اکمال شود . یا کسایش بفکروطندوستی شامل خدمت امریکانشده جلب شود .دراصل اگر جنایتکار جستجو نمایند همه این کارهای جهادی تاکنونی به سرمایه امریکا صورت گرفته باید امریکا درین جنایات ازخودشروع کند .همچنان کسانیکه درشرایط کنونی به سرنوشت نامعین در محابس بسرمیبرند همچنان کارگر ، دست فروش ودانش آموزند.
افغانستانی

>>>   این است نه تنها کامل نیست، بلکه مشت نمونه خروار است. اولأ از فامیل و همکلاس ها، خویشاوندان ، همکاران و همسایه های ما که در جریان سال های ۵۷ و ۵۸ ناپدید شدند ، و قریب به ۲۰۰ نفر میرسد، در این لست موجود نیست.
من خود در آن سال ها دانشجو دانشگاه کابل بودم و در خوابگاه دانشگاه اقامت داشتم و شخصی را بیاد دارم بنام لاهور آرزومندکه دانشجو دانشکده طب بود و فعلأ مقیم انگلیس است و بصفت دوکتور عمومی در آن کشور کار میکند و ایشان که در آن زمان خلقی دو آتشه بود به فرمان خود محصلین را از خوابگاه به کشتارگاه پولیگون پلچرخی می قرستاد و حد اکثر قربانیان ایشان محصلین دانشکده طب کابل بود و آن عده ازهموطنان ما که در آن سال های نیگونبخت در دانشگاه کابل تحصیل میکردند به خوبی از اسم و جنایات ایشان آگاه اند. به خداوند متعال سوگند که این نوشته تهمت و بهتان نیست بلکه شمه از سرگذشت تلخ من است.
تیمور پویا

>>>   کاش لست افغانهاییکه توسط راکت های کورکه از کوههای اطراف کابل بالای شهروندان کابل پرتاب شده وهزاران انسان راکشته است ، لست چهل هزار ساکنین کابل که درجنګ تقسیم قدرت بین تنظیمی ها کشته شدند ولست افغانهاییکه توسط اشغالګران امریکایی،انګریزی، یهودی بقتل رسیده اند هم ترتیب ونشر شود.
سناازلندن

>>>   قهرما ن ها . پنج‌هزار قربانی است. این قربانیان بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ (۱۹۷۸-۱۹۷۹) توسط سازمان اگسا (استخبارات) به اشکال گوناگون کشته شدند به باز ماندگانشان صبر جمیل عنایت فرماید

>>>   با سلام البته من نمیدانم که از روی لیست اصلی افغان پیپر ویا خاوران لیست جدید تهیه کرده اند که زحمت شان قابل قدراست اما درلیست جدید اشتباه وجود دارد که باید اصلاح شود، مثلا به شماره 155بنام محمد هاشم ولد محمد رسول درلیست اصلی ماوویست نوشته شده درلیست جدید اخوانی، هرچند جنایتکان خلقی ممکن است آن جوان دانشمند را به اتهام شعله ای شهید کرده باشند ،تاجایکه من از آن شهید بزرگوار اطلاع دارم او نه شعله ای بود نه اخوانی دانشکده فارمسی را خوانده بود ودرطی چهارسال همیشه اول نمره صنفش بود، جوان مسلمان از منطقه چجین ولسوالی ورس بامیان بود خداوند تبارک وتعالی اورا بیامرزد ودرزمره صالحین وی رامحشور گرداند.

>>>   ببخشید خواستم اسامی دوتن زنی را که شما در متن نوشته اید در این لست بیابم اما متاسفانه تا جایی که دیدم نیافتم و دیدن تمام لست خیلی وخت گیر است اما اگر شما لطف نموده شماره اسامی ان دو را دکر کنید خوش میشویم البته بگویم که در جایی به اسم سحرگل برخوردم اما مطمین استم که سحر گل نام مرد است در این لست نه از زن اما لطفا مرا کمک نمایید
دختر افغان

>>>   درده سال کرزی اگردشمنان وخایینین والقاعده چنین اعدام میشدند وضعیت افغانستان حالا بهترمیشد.

>>>   خدا همه این بی گناهان را بیامورزد.

>>>   مرگ بر چکومت امپریالستی هالند که هموز هم دوام کینه را پلاندارد . این حکومت یهودی چرا لست 60000 هزار کابلی که در جنگ های تنظیمی شهید شدند نشر نمیکند و چرا 8000 هزار لست صاحب منصبان اردو که توسط اشرار شهید شدند نشر نمکند . مرگ بر امپریالیزم
سورگل کندهار

>>>   زمان طالبان به کابل رفتم و همان روز راکت های جناب قهرمان ملی به ساحه خیرخانه و تایمنی اصابت کرد یکی از این راکتها در مقابل سینمای بهارستان اصابت نموده بود که باعث کشته شدن 120 تن از هموطنان ما شد. کسی را که میخواستم ملاقات نمایم پیدایش نکردم زیرا پیش از آمدن من بشهادت رسیده بود.
روستایی

>>>   این مشت نمونه خروار است البته شهدا که از فامیل من است اسم شان درین لست بنود
کاش لست شهدا که بوسیله اشرار ... قتل شده نشر گردد

>>>   دستتان درد نکند من خیلی دنبال این لیست بودم و حالا با جستجو در لیست گمشده ام را پیدا کردم. واقعا از شما و همکارانتان ممنونم.
محسن

>>>   لطفا لست آن تعداد محصلین پوهنتون (دانشګاه)کابل را که دررخصتی تابستانی راهی خانه هایشان به ولایت قندز بودند ودر مسیرراه درولایت بغلان توقف داده شده وهمه قصابی شدند ، هم دریافت ونشر نمایید.
همه آنها غیر حزبی بودندوفقط به جرم محصل بودن، کشته شدند.
بهتر است قضاوت ها یک جانبه نبوده روی شواهد وعملکرد ګروهها ،تنطیم ها واحزاب استوار باشد، نه احساسات مذهبی و آنهم اززبان کسانیکه جزیی ترین معلوماتی ویا دانشی درمورددین مقدس اسلام ندارند.
نباید فراموش کرد که مذهب بهترین وسیله آزموده شده برای ایجاد نفاق وجنګ های داخلی توسط امریکا وانګریز،بخاطر رسیدن به اهداف استعماری شان بوده است.
اګر جهادروا است، دربرابر همه اشغالګران ودشمنان اسلام روا است.
سنااز لندن

>>>   مرگ بر کمونستان و طرفدارانش

>>>   سلام واب،
دوعاي بيپايان براي همه شهدا و صبر جميل به بازماندهګان،تاسف زياد که اين همه نيروي انساني اکنون به ابديت پيوسته اند،
نفرين به جنګ و جنګ افروزان،نفرين به رهبران جنګ،نفرين به دستګاه هاي تبليغ جنګ،نفرين به شيخهاي عرب،نفرين به حکومت پاکستان،که در نتيجه تبليغ وتحريک، و شيطانت انها اين همه قرباني را ما داده ايم،تحريک و تشويق به بلوا،غوغا،ياغيګيري،واشوب هاي انفرادي و دسته جمعي ځود جرم وجنايت محسوب ميشود،وجنګ برد وباخت ندارد برنده هم بازنده است،درنتيجه مقاومت اين شهدا هم خود اينها ازبين رفتند و هم ديګران را ازبين بردند ، هر دو حالت يک ضايع جبران ناپزير بوده است،
کجا هستند اين رهبران دروغين که اکنون در مقابل بازمانده ګان شهدا اقرار کنند و مسوليت تاريخي،اخلاقي وسياسي را به ګردن بګيرند و بګويند که ببخشيد ما تحريک کننده ګان اين شهدا بوده ايم و ما مقصر نابودي اينها وانها بوده ايم،افسوس که بزدلان جراات و شهامت اعتراف اشتباه را ندارند و بسيار ساده بار ملامتي را به ګردن ديګران مي اندازند ، ديګرانيکه ديګر وجود ندارند ، و اګر يګان شخص هم مانده باشد امکان دفاع اش بيفايده است،
ماافغانها مردمان جاهل هستيم،
ما حق نداشتيم عليه حکومت غازي امان اله قيام کنيم ، به تحريک بيګانه
ماحق نداشتيم عليه بچه سقاو برځيزيم،
ماحق نداشتيم عليه نادرخان،ظاهرخان،وداودخان قيام کنيم،
ماحق نداشتيم عليه حکومتهاي نورمحمد ترکي،امين،کارمل وداکترنجيب بنام کافربه تحريک بيګانه قيام کنيم،
ما حق نداشتيم عليه حکومتهاي مجددي،رباني،و طالبان برخيزيم،
امروز ما حق نداريم بر ضد حکومت ښاغلي کرزي بجنګيم به تحريک بيګانه،
ما بايد به دستګاهاي پروپاګند بيروني ګوش ندهيم ، ما بايد مردم بلواګر وشورشي نباشيم،بلکه متيع حکومتهاي خويش باشيم تا ديګر اين قربانيهاي بيشمار و بيمورد را نه دهيم...

>>>   اینها هماناکسانی هستند که همسنگران... فعلی هستند و آنها که چانس آورده اند و بگفته خودشان شهید شدند اما معلوم نیست خداوندج بهتر میداند که کی شهید وکی غازی و کی مردارشده است اما آیا اینهای که فعلاً در قدرت هستند همسنگران ویا طرفداران همان رفته گان نیستند؟آیا اینها گلادیونیستند؟آیا اینها ازکمیته 300 دستورنمیگیرند؟آیا اینهای که بنام اسلام عزیز سؤاستفاده میکنند نمیخواهند که دین مبارک اسلام ضعیف ومسلمانان ومؤمنین کشته شوند؟واینها به هدف شوم شان برسند میخواهند چرانه اما افسوس که نمیدانند که در این دنیا هیچ کس خط از خداوندج نیاورده است که تا قیامت زنده بماند و شاید که اینها را زمین هم قبول نکند وهم مردم وتاریخ قضاوت خواهد کرد بنظرم مرد ویا انسان واقعیی ویا مسلمان کسی است که بخاطرقدرت خیانت قتل بی عدالتی ظلم ستم و مردم آزاری فریب کاری تبعیض نکند.....این گپای که میزنند باید بشرمند که در جنگهای داخلی میلیونها نفر کشته معیوب فرار از وطن و مهاجرشدند. خدا حافظ کسانیکه عادل هستند
و م ک ا

>>>   سلام خدمت دست اندرکاران محترم شبکه اطلاع رسانی افغانستان و دست اندر کاران صادق مقیم کشور هالند ! بنده بالای لیست کشته شده گانی دوره نورمحمد تره کی و حفیظ الله امین نظر اندازی نموده و دیده شد که این لیست حقیقت داشته و بسیاری از دوستان شخصی و میهنی خویش را در یافت نمودم و این لیست بازهم کافی نبوده وبسیاری کسانی را نیز می شناسیم که شامل این لیست درج نبوده امید است که این لیست کامل تر گردد و همچنین پیشنهاد میگردد که این شهیدان طی یک یاد نامه به چاپ رسانده شوند زیرا که همه ی مردم به انتر نیت دست رسی ندارند. از دولت افغانستان - پارالمان و از جامعه ی عدالت خواه تقا ضا بعمل می آید که این جنایتکاران تاریخ و ضد بشریت را در محضر عام به داد گاه عدل و انصاف کشاندیده و تصمیم را باز مانده گان این شهیدان بگیرند . 2- لیست شهیدان کشور وبه خصوص شهیدان شهر کابل که...به شهادت رسیدند بر ملا گردند . اما این زنجیر را در گردن ... کی بیندازد ؟؟؟
وسلام رستم

>>>   خدا را شکر می کنم که از فامیل نزدیک بنده کسی نیست اما از آشنایان و فامیل دور هست.
برای همه این انسان های بی گناه دعای آمرزش می کنم.خدا بیامرزد همه این شهدا را .

>>>   هستند كسانيكه بجاي محكوم كردن اعمال كمونيستها كه حامل أصلي تمام اين بدبختي سي و چند سال گذشته در افغانستان هستند از آنها به نوعي حمايت ميكنند و داغ بازماندگان اين كشتار ها را تازه ميكنند . و كسانيكه به نام قصاب اكسا (خاد) ياد ميشد لقب قهر مان ملي و شهيد ميدهند خداوند ج كسانيكه در سه دهه گذشته مردم بيچاره و بيگناي مارا به شهادت رساندند به قهر و غضب خود گرفتار كند
مهاجر

>>>   سلام تمنا هستم ازکابل ازسایت خبررسانی AFخواهشمندیم تا لست ان عده اززندایان دوره داکتر نجیب که درزندان پلچخری یک دفعی ناپدیدی شداند برای ما خانواده های شان لطفآکند فقط جای گور شان رابکویند البته دروقت کودهتا بوده مشه اگر نامهاشان هم باشد.
بااحترام تمنا جویا

>>>   بازهم تمناجویا هستم ازسالهای 1369و1368راگفتم لطفآمعلومات دادمیتوانی لطفآ؟؟؟

>>>   در اين ليست نام سه نفر از ولايت باميان كه خلقي بودند نيز ديده ميشود. خلقي ها حتي رفقاي شان را ميكشتند.
ملا شمشاد از كهمرد

>>>   این.. که از گفتن نام خود عار دارد و حرف های« و م گ ا» را انتخاب نموده از کدام قماش است ؟ چیزی از بصیرت و عقلانیت در وجود این موجود است؟ حتمآ این آقا زاده شغل آدم کشی و یا شکنجه گری در دم و دستگاه اگسا و گام داشته و گرنه با چنین دیده درآیی و پررویی به هموطنان نامراد خود توهین روا نمی داشت. ای ... آیا لست را خوانده ای؟ حد اکثر کشته شده گان استاد دانشگاه، مهندس، دوکتور، دانشجو، معلم و یا مردمان بی بضاعت هستد. تو و آدمکشان همقطار تو مانند عزیز اکبری، لاهور آرزومند، و امثالهم به غرب رفتید، گلبیدین با تنی، گلابزوی با سیاف و علومی همکاسه شدند و هزاران فامیل را در غم عزیزان شان به ماتم نشانیدید.
تو کز محنت دیگران بیغمی
نشاید که نامت نهند آدمی
تیمور پویا

>>>   مرگ بر اشرار و کاسه لیسان امپریالیزم . حالا مزودری اشرار معلوم شد دیگه نمیشه جهاد گفته تمام قشر تحصیل کرده و روشنفکر را بنام این و ان شهید بسازد .
سورگل کندهار

>>>   من محمدباقر بصیری فرزند شهید محمد عیسی بصیری هستم که بدست کمونستها در سال 1357 مظلومانه به شهادت رسیدند از خداوند برای همه ی شهدای عزیزی افغانستان که به خاطر حمایت از دین اسلام و دفاع از کشورش دفاع نمودند و در این راه به شهادت رسیدند آرزوی علو درجات و برای بازماندگانش صبر و اجر جزیل را می خواهم. شماره اسم پدرم 489 محمد عیسی ولد غلام نبی

>>>   من از شما تشکر می کنم که لیست شهدای که بدست کمونستها به شهادت رسیدند را منتشرکردید، خانواده های شهدا را از شهیدش با خبر نمودید(محمدباقر بصیری فرزند شهید محمد عیسی بصیری هستم)

>>>   مرگ بر کسانیکه در این قتل عام دست دارند و یکبار دیگر داغ دیده گان این حالت. از حال عزیزان شان خبر شدن و امید به باز گشت دوباره این شهیدان نیست این هم ملت است که بعد از 35 سال قتل عام دسته جمعی به تعداد 5000 لست نامبرده بدون تحقیق و برسی به نشر سپرده شده است و یکبار دیگر تمام ملت را به سوک عزیزان شان فروبردن مرگ بر کمونیستی ها که دایم بر این ملت جفا کردن و ملت را به خاک خون کشیدن در این مورد باید دولت افغانستان ابراز تآ سف عمیق خود را نسبت به شهیدان این ملت و به آرمانهای این شهیدان شریک ساخته و تحقیق نمائید تا عاملین این فضیه روشن گردد و مجرمین را محاکمه نموده تا به دار مجازات آویخته شده از بین روند.
احمد فرید جویا پنجشیری.

>>>   در سال 73 قبل از اینکه مزاری به شهادت برسد مردم غرب کابل به سوی غزنی آواره شدند. در راه نیروهای طالبان هر چه جوان هزاره می دید با خود می برد. در حدود هزار نفر سر گم رفت. لیست این جوانها را هم نشر بدهید یا حداقل گورشان را برای ما نشان دهید نمی خواد برایشان یادبود بگیرید فقط بگوئید کجا چال شده اند؟؟

>>>   متاسفانه این لیست خیلی دیر نشر شد چرا که ننه حسن مادری که سی سال تمام منتظر آمدن فرزندش بود و همیشه چشمش به در دوخته شده بود تا شاید یک خبری از فرزندش بیاید چند سال پیش در شهر قم به رحمت خدا رفت.

>>>   در نخست سلام و بعداً نهايت تشكر را از شما ميكنم كه لست گمشده گان قشر مظلوم و بيچاره افغان هاي را كه در حكومت همان زمان به جبر و بي عدالتي به قتل رساندن بعضي ها را از خانه شان ، مزرعه شان ، دكان شان ،‌مكتب شان و همچنان بعضي جاه هاي ديگر كه هيج ربط به دسيسه ساخته شده نداشت از طرف حكومت همان زمان به ري رحمي در جاله ها زير خاك شدند. و به آنعده از دوستان كه اقارب شان را از اين لست دريافت كردند تسليت عرض ميدارم. و يك سوال هم دارم پدر بنده هم در همان زمان توسط همان حكومت وحشي به شهادت رسيده من چند بار اين لست را خواندم اما موفق به پيدا كردن نشدم باز هم كدامي لست باقي مانده كه قابل نشر باشد ( غلام نبي ولد غلام سخي باشنده كابل كارته سخي وظيفه مدير عمومي هوتل ها كابل بوده. ولايت اصلي غزني ،
باز هم از شما متشكرم عبد الله رستمي از كابل

>>>   یک عده زیاد از قاتلین این شهدا هنور هم زنده و به پست های بلند دولتی کار می کنند. مانند یک عده از استادان پوهنتون کابل که در ان وقت در موقف حزبی قرار داشتند و محصلین را به پلچرخي مي فرستاندند مانند ریس وترنری و دیګر حزبیان وقت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است