افغانستان در نمایشگاه صنایع دستی برلین
بدون رشوت نمیتوان چیزی را از گمرک کابل یا ولایات به خارج از کشور صادر نمود ما مجبورآ قالین ، قالیچه و یا سایر تولیدات صنایع دستی را از پاکستان تهیه میکنیم 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۴    ۱۳۸۸/۸/۲۷ کد خبر: 5106 منبع: پرینت

نمایشگاه و فروشگاه بین المللی صنایع دستی و جواهرات تحت نام ( import shop berlin ) برای 49 بار وبا شرکت 560 از شرکت صنایع دستی از 61 کشور جهان به تاریخ 11 نوامبر 09 در شهر برلین آلمان گشایش یافت . ( تجار افغان در نمایشگاه برلین از رشوت و فساد اداری درافغانستان شکایت داشتند )

( یکی ازمشکلات عمده ای تاجران افغان درافغانستان برای خروج اموال صادراتی شان همانا رشوت و فساد اداری عنوان شده است واکثریت شان از وضعیت موجود وزارت مالیه و گمرکات افغانستان شکایت داشتند و میگفتند بدون رشوت نمیتوان چیزی را از گمرک کابل یا ولایات به خارج از کشور صادرنمود آنان مجبورآ قالین ، قالیچه و یا سایر تولیدات صنایع دستی را از پاکستان تهیه میکنند و از همانجا به عنوان اجناس پاکستانی به اروپا و امریکا صادر مینمایند .

در صحبت ایکه من با تاجران افغانستان درنمایشگاه برلین و نمایشگاه های دیگر انجام میدادم همه میگفتند ما اموال تجارتی خودرا به علت دادن رشوت های گذاف و دیگر مشکلات از قبیل صدمه دیدن اموال تجارتی و گاهی سرقت اموال شان بهتر میتوانند از طریق پاکستان خریداری نمایند و تا زمانیکه این مشکل از طرف مقامات وزارت مالیه و گمرکات افغانستان حل نگردد از افغانستان خریداری نخواند نمود )

این نمایشگاه و فروشگاه جهانی صنایع دستی در برلین زمینه را برای کشورهای رو به توسعه فراهم میسازد تا محصولات صنایع چرمی ، چوبی ، ابریشمی ، جواهرات ، نقره کاری میناتوری ، خاتم کاری وانواع لباس های گلدوزی و نقاشی شده را برای مشتریان عرضه نمایند و بدین وسیله دربازار تجارتی اروپا سهم داشته و با مدل ها و طرح های مرغوب و جدید بتوانند دربازار اروپا رقابت کنند
صدای موسیقی سنتی کشورهای اشتراک کتتده و بوی غذای های متنوع ، لباس ها با رنگ های شاد و بوی عطرها نمایشگاه را به جشنی مبدل ساخته بود .
اشتراک کنندگان این نمایش گاه بیشتر شرکت های کوچکی بودند و اغلب تولیدات شان را به دست بافته و یا ساخته بودند نقره کاری ، طلا کاری و سایر زیورات هندی ، پاکستانی وافغانی در میان این اجناس دیده میشد .
چندین غرفه از کشور های ایران و افغانستان جلب توجه میکرد که قالین ، قالیچه ، گلیم وسنگ های قیمتی و میناتوری و خاتم کاری را به نمایش گذاشته بودند .
درغرفه افغانستان آقای (عبدلباری عهده ) ازشهر انخوی افغانستان که سالهاست در این نمایشگاه قالین های نو و کهنه ، گلم ، خورجین و دیگر انواع قالیچه های نو و کهنه را برای فروش ونمایش به آلمان میآورند از آقای (عبدالله باعث ) مسؤل غرفه پرسیدم آیا امکان خروج قالین و سایر صناعی دستی ازافغانستان آسان تر شده است ؟
وی ضمن ابراز نگرانی از رشوت دادن برای صدور اجناس افغانی در گمرکات افغانستان چنین گفت
شرکت ما بیش از 30 سال است در نمایشگاه و فروشگاه بین المللی برلین شرکت میکند وی افزود خرید قالین و دیگر صنایع افغانی هنوز هم به علت رشوت گرفتن درگمرکات افغانستان مشکل است و ما بیشر قالین های خود را از پاکستان فراهم میکنیم وی با ناراحتی گفت : ما سال گذشته یک کانتینر خیمه های کهنه را در افغانستان خریده بودیم وقت خروج آن از گمرک از ما 1600 دالر خواسته بودند که معلوم نبود این مبلغ برای چه است آقای باعت در ختم سخنان خود گفت من امیدارم روزی رشوت از افغانستان گم شود تا ما بتوانیم اجناس افغانی را از داخل افغانستان خریداری نموده و آنرا از پاکستان نخریم چون در این صورت قالین افغانی بنام قالین پاکستانی وارد اروپا میشود و فایده آن مستقیم به مردم افغانستان نمیرسد وی یک بار دیگر آرزو نمود تا رشوت از افغانستان ریشه کن شود.

درغرفه جمهوری اسلانی ایران مینارتوری و قاب های خاتم کاری توجه زیادی را جلب نموده بود
از آقای ( سلیمان قربانیان ) که صنایع دستی را از اصفهان آورده بود راجع به علاقمندی اروپائیان نسبت به صنایع دستی ایران پرسیدم .
آقای قربانیان گفت :میناتوری، خاتم کاری ، قلم زنی روی فلزات و نقره وطلا جات و همچنین صنایع ظریف دیگر مورد توجه مردم اروپا قرار دارد وی که برای چهارمین بار دراین نمایشگاه شرکت می کند گفت : میناتوری و خاتم کاری بیشتر مورد استقبال اروپائیان قرار میگیرد جهانگرانی که به ایران سفر میکنند علاقه خاصی به صنایع دستی ما خصوصا اصفهان دارند .
وی میگوید ما بیشتر برای معرفی صنایع دستی ایران و همچنین معرفی زبان فارسی به اینجا آمده ایم تا مردم اروپا بیشتر به فرهنگ کشورهای فارسی زبان آگاهی پیدا کنند .
در نمایگاه امسال صنایع چرمی و ابریشمی نسبت به سال های گذشته بیشتر به نظر میرسید .
نمایشگاه وفروشگاه بین المللی صنایع دستی برلین که از روز چهارشنبه 11 نوامبر 2009 میلادی در برلین آغاز شده بود شام روز یکشنبه 15 نوامبر بکار خود پایان داد .

محمود منجم زاده برلین آلمان


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این همه از برکت نظام فرتوت و این وزاری بیغم باش دولت است به خصوص این وزیر تمیکی تجارت و ...قدیم زاخبلوال صاحب که هیج توجی به وضع ابتر تجارت افغانستان ندارد نعمت الله شهرانی که ظاهرا بچه یک مولوی است تمام روز مصروف سفر های پوچ خارحی وخریداری دریشی های لوکس میباشد خداوند تمام این بی مسولیت هارا از سر مردم افغانستان کم کند شرم آورست برای وزیر تجارت که این قصه را بخواند و خود را همچو وزیر زراعت جاپان به دار آویزان کند اگر شمه از وجدان دروجودش باشد ....
یکی از کارمندان وزارت تجارت

>>>   هه هه هه ما کجایم دیگا کجا...؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
فرید

>>>   خانه ات خراب وزير تجارت وماليه كه هيچ چيزي براي مردم وتجار ما انجام نداده ايد ومخصوصا اين شهراني گك كه به هيچ خدا هم نمي ارزه من نميدانم كه چي وقت كرزي صاحب انتخاب درست خواهد كرد .....دلم ترقيد
اي شهراني فقط مصروف ..... خود است وبس واز هيچ
چيزي خبر ندارد
شهلا از شهر برلين ويكي ازشاهدان عيني

>>>   وزیر صاحب تجارت هرگز باید در چوکی کنونی اش باقی نماند، او شخصی است که اصلاً هیچ اطلاعات در مورد تجارت ندارد هر زمانی به وزارت تجارت مراجعه شود میگویند وزیر صاحب بخاطر فلان ورکشاپ به مدت یکماه امریکا و یا ... رفته.
وزیر صاحب محترم اول تحصیلات و اطلاعاتت را کامل کن و بعد در چوکی وزرات تجارت تکیه بزن! چند وزارتی مثل وزارت تجارت است که افغانستان را در جهان معرفی میکند، لطفاً جدی باشید!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است